50 JAAR GETROUWD
overleden
Diploma
zwemmen
valleibad
VALLEI-POP
S6 VOOR RONDWEG-OOST
- KOP EN STAART AAN RONDWEG- WEST
APARTE FIETSROUTES
Streven naar scheiding
van verkeersfuncties
G. B. Buiige
Belt u è*n «ven a.tt.b
I7J.ÏÏ 10550
Deze sticker op een
auto zegt: tot op een
honderdste millimeter
nanwkenrig uitgelijnd,
gebalanceerd.
Elektronisch. Abi
heeft er de apparatuur
voor. Tjoent camber,
caster, toespoor,
uitspoor exakt volgens
voorschrift van de
fabrikant. En u hebt
Abi vlakbij. Dus...
WOENSDAG II NOVEMBER 1970
CENTRUMONTSLUITINGSWEGEN
ALS VIERKANT ROND CITY-KERN
ADVERTENTIE
VEENENDAAL ln de komende vijftien jaar /al het wegenstelsel in het
hart van N eenendaal een totaal ander beeld krijgen. Enerzijds om de toeganke
lijkheid tot het kernwinkelapparaat en het bestuurscentrum te verhogen, ander
zijds om te bevorderen dat het centrum in toenemende mate het domein van
de voetganger kan worden. Het aankopen van de kon. VSW door de gemeente
betekent, dat binnen niet al te lange tijd een westelijke centrumontsluitingsweg
langs de city kan worden geleid. In samenhang daarmee zal de rondweg west
binnen vijl' jaar in zuidelijke richting worden doorgetrokken naar de Cunera-
weg en in noordelijke richting naar de Nieuweweg. liet centrum kan dan wor
den bevrijd van het doorgaande verkeer. De centrumontsluitingswegen krijgen
dubbele rijbanen ter breedte van zeven meter, die als een vierkant de kern zul
len omsluiten. Aansluitend daarop komen wijkverzamelwegen met een tien
meter brede rijbaan, buurtverzamelstraten van acht meter en buurtstraten van
6.50 meter. De in eerder verschenen plannen oostelijke rondweg wordt niet
gerealiseerd. Als hoofdontsluitingsweg komt de provinciale weg S 6. die als
een landelijke hoofdverkeersader ten noorden van Yeenendaal westwaarts om
buigt kilometers parallel loopt met Rijksweg 12 en tenslotte voor een snelle
verbinding moet zorgen met het Gooi.
De realisering van het nieuwe V-
genplan moet parallel gaan lopen met
de ontwikkeling van het centrum van
Veenendaal om frustratie door een be
perkte bereikbaarheid van het centrum
of door verkeersoverlast in de kern te
voorkomen.
Het structuurplan zegt dit niet met zo
veel woorden, maar wel is duidelijk dat
met het toenemen van de winkelstand
rijden, lopen en parkeren steeds moei
lijker wordt; een situatie waaraan vol
gens de verkeersdeskundigen zo spoe
dig mogelijk een eind moet komen.
De verkeerschaos wordt nog ver
hoogd door de bij het centrum gelegen
industrieën, die niet alleen uit de plaats
zelf, maar ook uit de omliggende streek
veel personeel aantrekken.
Deze ontwikkeling op te vangen op
een wijze die aan de bruikbaarheid en
de leefbaarheid van het centrum geen
afbreuk doet, is een vraagstuk dat naar
het oordeel van de verkeersdeskundi
gen alleen opgelost kan worden als
men uitgaat van de volgende drie gron
dregels: het eentrum moet een goede
toegankelijkheid houden, het centrum
moet voldoende parkeer- en opstel
ruimte krijgen en de maatregelen moe
ten geen afbreuk doen aan de leefbaar
heid van het centrum.
Deze grondgedachten zijn leidraad
geweest bij de vormgeving van de we
genstructuur rond de kern. Duidelijk
zal in de toekomst worden gestreefd
naar scheiding van verkeersfuncties.
Daarbij worden de volgende catego
rieën verbindingen onderscheiden:
hoofdontsluitingswegen die het stra
mien vormen waarop het interne we
genstelsel geënt is en aansluiting geeft
op de belangrijkste interlokale wegen,
centrumontsluitingswegen die een opti
male bereikbaarheid van de kern ver
zekeren en verder een voorwaarde
scheppen die in aansluiting op het cen-
trumontsluitingswegenstelsel de onder
linge verbinding van de stadswijken
verzekeren. Buurtverzamelstraten die
voor de ontsluiting vanaf de voorge
noemde wegen zorg dragen en in voor
komende gevallen de wijkverzamelwe
gen secunderen. Tenslotte buurtstraten
en woonstraten die voor een verdere
ontsluiting zorgdragen.
Het tracé Stationssingel - Industrie
laan zal als stamader in oost-west rich
ting dienst gaan doen. Bij de westelijke
randweg is de afleidingsfunctie voor
het doorgaande verkeer primair alhoe
wel bij een mogelijke toekomstige uit
breiding van het stedelijke gebied naar
het westen ook deze weg in toenemen
de mate een slamaderfunctie zal krij
gen.
Bij de vormgeving van deze wegen
zal de nadruk worden gelegd op ver-
keersdoorstroming en verkeerscapaci
teit. Met een uitbouw van deze wegen
naar een profiel van twee gescheiden
rijbanen moet rekening worden gehou
den.
De westelijke centrumoptsluitingsweg
is geprojecteerd over het huidige
KVSW-terrein. Naar het zuiden vindt
deze weg een voortzetting in de Kas
tanjelaan, waar aansluiting wordt ver
kregen op de Stationssingel.
Naar het noorden wordt aansluiting
gegeven op een nieuwe verbindingsweg
ten noorden langs de begraafplaats en
via deze verbindingsweg met de Rond
weg-west, Nieuweweg en Rijksweg 12.
De oostelijke centrumontsluitingsweg,
die gevoerd wordt via de Tinneweide
en de Gilbert van Schoonbekestraat en
vervolgens via een nieuw tracé het
centrum aan de oostzijde en de noord
zijde passeert. Ook de^e centrumont
sluitingswegen krijgen iwee „gescheiden
rijbanen zonder aparte voorzieningen
voor fietsers en bromfietsers.
Deze categorie weggebruikers krijgen
mogelijkheden volgens een routesv-
steem dat hen een meer direct contact
biedt met het centrumstratenstelsel.
Voor een verdere ontsluiting van het
stadsgebied wordt zorg gedragen door
de wijkverzamelwegen. In het noorde
lijke stadsgedeelte (ten noorden van het
Stationssingeltracé) vullen de wegen
het centrumontsluitingswegenstelsel
aan. Zo zal het Kanaalwegtracé een
welkome aanvulling zijn voor de ont
sluiting van het centrum vanuit het
zuiden, terwijl het oost-west contact
niet volledig aangewezen zal zijn op de
route Stationssingel - Industrielaan -
Wageningselaan.
De tweede weg van het wijkverza-
meltype in het noordelijke stadsdeel
voert door de wijken Dragonder en
Gelderse Blom. In het zuidelijk stads
gedeelte zijn eveneens twee wijkverza
melwegen geprojecteerd: de Brinker-
steeg - Groeneveldselaan. die via de
Tinneweide direct aansluiting geeft op
de centrumontsluitingswegen en de
Kerkewijk, die nu al het karakter heeft
van een wijkverzamelweg.
Fietser en bromfietser die niet uit het
centrum zullen worden geweerd, kun
nen het winkelareaal bereiken via een
drietal fietsroutes, die elkaar op het
Zwaaiplem kruisen. Het zijn de trajec
ten Panhuis - Zandstraat - Vijgendam,
de route Boslaan - Ambachtsstraat -
Boompjesgoed - Brouwersstraat - Prins
Bernhardlaan en de route Munniken-
weg - Vendelseweg - Nieuweweg -
Achterstraatje - Vallei^traat.
De fietsers krijgen hiermee een kor
tere route dan het gemotoriseerde weg
verkeer, terwijl het aantal conflictsi
tuaties voor fietsers wordt vermjnderd.
Bovendien heeft het tot gevolg dat de
noord-zuid-as voor fietsers ten zuiden
van het centrum samen komt te vallen
met de route Boslaan - Ambachtsstraat
- Boompjesgoed. Deze route heeft een
minder nadrukkelijk autoverkeerska-
rakter dan de Kerkewijk en de route
Groeneveldselaan - Tinneweide.
Andere fietsroutes zijn: in het zuiden
een vrijliggend fietspad langs het Kas
tanjelaan-tracé, die onder de spoorbaan
doorvoert met exclusieve fietsersaan
sluiting op de Frans Halslaan, in het
westen de route Achterkerkstraat -
Molenstraat, in het noorden een exclu
sieve fietsroute die onder meer gebruik
maakt van de Prinsesselaan en in het
oosten de route Polderweg - Groene
veldselaan, die een directe verbinding
zal geven met het industrieterrein en
het sportcomplex „De Groene Velden".
RHENEN Gisteren vierden de heer
en mevrouw Chr. Opperman-Quint,
Duistereweg 6 Rhenen. het heuglijke
feit, dat zij vijftig jaar in de echt wa
ren verbonden.
„Wijlen de gemeentesecretaris J.
Houtman heeft ons op 10 november
1920 getrouwd in het oude gemeente
huis aan de Vismarkt, dat nu op instor
ten staat." zei gisteren de bruidegom,
die de leeftijd van zeventig jaar heeft
bereikt. „Maar ik werk nog steeds en
vele jongeren kunnen nog een voor
beeld aan me nemen," zegt hij trots.
„Toen ik vijf en zestig werd heb ik drie
maanden geprobeerd als een gepensio
neerde te leven, maar dat was geen
doen. Ik verveelde me stierlijk en toen
ben ik er maar weer op uitgetrokken."
De heer Opperman heeft overigens
een werkzaam leven achter de rug,
waarvan vele jaren op het water. Ze
ventien jaar werkte hij bij de beurt
vaart Arnhem-Rotterdam-Amsterdam.
Hij voer op vrachtschepen, salonboten
en raderboten van „Concordia".
Tien jaar heeft hij zand gebaggerd, nog
met zo'n ouderwets schepnet.
Het echtpaar Opperman-Quint heeft
bijna altijd in Rhenen gewoond. Alleen
na de oorlog, toen het huis was gebom
bardeerd, woonde het bijna vijf jaar in
Wageningen. Maar toen er in de Greb-
bestad wat meer woonruimte kwam,
vertrokken de echtelieden weer vlug
naar het oude vertrouwde Rhenen,
waarmee zulke hechte banden bestaan.
De heer en mevrouw Opperman-
Quint hebben nog tien kinderen in le
ven. Drie zijn er gestorven. Verder zijn
er momenteel zeven en twintig klein
kinderen en negen achterkleinkinderen.
Bruid en bruidegom hadden beslist
niet over belangstelling te klagen m
hun feestelijk versierde woning.
voor Veenendaal
's Zaterd. v. 16.30-17.30 u.
Voor Rhenen 3328
Nwe Veenendaalieweg 159
Lokale wegenstructuur: a. hoofd
wegen; b. centrumontsluitingswe
gen en c. wijkverzamelwegen.
RIIENEN Op zestigjarige leeftijd
is Gerrit Blom Runge in het ziekenhuis
in Bennekom overleden. Wijlen de heer
Runge was hoofd van de openbare Hal-
school aan de Acaeialaan in Rhenen.
Met hem is een uitstekend onderwijzer
en schoolhoofd heengegaan. Op 28 fe
bruari van dit jaar is dat nog eens op
ondubbelzinnige wijze gebleken, toen
hem een grootse hulde werd bereid
vanwege zijn veertig dienstjaren bfj het
onderwijs. Een grootse hulde, want het
is welhaast ondenkbaar in de geschie
denis van Rhenen. dat een jubilaris
zich in zoveel belangstelling mocht ver
heugen. Zij die hem wilde feliciteren in
hotel ..De Koerheuvel" stonden rijen
dik te wachten op hun beurt, wilden
sprekers voerden het woord, uit alle la
gen van de maatschappij, om unaniem
wijlen de heer Runge te prijzen om zijn
bijzondere kwaliteiten, niet alleen als
onderwijzer en als verenigingsman,
maar ook als mens. Twee plaatselijke
muziekkorpsen brachten de jubilaris
een serenade.
Met bet overlijden van de heer Run
ge is een mens heengegaan, die voor
iedereen en overal klaar stond, wan
neer een beroep op hem werd gedaan.
Lange tijd was hij ziek. Iedereen dacht,
dat hij langzaam herstellende was,
maar dat heeft niet zo mogen zijn.
Rhenen verliest in hem een markante
figuur, zó vol werklust, dat hij ooit
eens heeft gezegd: „Ik huiver bij de
gedachte aan pensionering".
VEENENDAAL Bij het diploma-
zwemmen in het Valleibad, onder toe
zicht van de chefs W. Kok en H. Uri,
slaagden voorhet diploma A.: 23 vol
wassenen en 64 kinderen. Voor het di
ploma B. slaagden 9 volwassenen en 31
kinderen.
RHENEN Gisteravond gaven
de bejaardenkoren van ,,De Tolie-
kamp" uit Rhenen. ,,De Engelen
burg" in Veenendaal en het koor
uit Scherpenzeel in de Cunerakerk
een gezamenlijke uitvoeringDaar
aan werd meegewerkt door Fenny
Buitink (sopraan), ds. J. Gold-
schmeding (orgel), mevrouw Gijb-
bertsen (orgel). Als dirigent trad
op de heer C. Budding. Het pro
gramma bestond uit niet minder
dan zeven en twintig nummers.
Hoewel de belangstelling niet al te
groot was, bracht de aan het slot
van de avond gehouden collecte
toch nog 171,op.
Antobanden-import
Laan der Techniek,
Veenendaal.
telefoon 08385 -19131,
VEENENDAAL Ik trof op mijn
bureau een zeer beleefd briefje aan,
waarin, tussen alle gewoonlijk gebe
zigde beleefdheden, gerekend werd
op mijn welwillende medewerking.
Nu ben ik zeer welwillend en begon
met interesse de inhoud te lezen,
waarin sprake was van de oprich
ting van een „unieke club", nl. „Le
Club De Mireille Mathieu".
Mijn welwillendheid veranderde
echter in niet willen, naarmate ik
met lezen vorderde. De hysterische
toon van het stukje tekst, dat nadere
informatie verschafte, bracht een
zeer onaangenaam gevoel bij mij te
weeg, en ik stond in twijfel of ik het
verzoek, de club te helpen door tot
plaatsing van dit stukje over te
gaan, wel zou inwilligen.
Maar voor de volledigheid en om
het lezerspubliek niet de nodige in
formatie te onthouden, volgt hie\.
ongecorrigeerd én onverkort de
tekst van de bijlage met de oproep
om lid te worden van deze „organi
satie".
25 november a.s. gaat officieel van
start: ..Le Club De Mireille Ma
thieu". .een club die uniek is in Eu
ropa en de goedkeuring he'eft wan
Mireille Mathieu. Het is een club
van ware vrienden en vriendinnen,
die hun harten verenigen in een
club. „Le Club De Mireille Mathieu
is een welverdiende bekroning op
het succes en de carrière van Mi
reille in Nederland.
Le Club De Mireille Mathieu zal
NIET het karakter dragen van een
fanclub doch een club van ware
vrienden en vriendinnen, die voor
het belang van hun favoriete zange
res zullen strijden. „Le Club De
Mireille Mathieu" doet zijn best om
Mireille zo spoedig mogelijk weer
naar Nederland te halen. I.aten wij
samen de wens van Mireille in ver
vulling brengen, door veel vrienden
en vriendinnen te verzamelen waar
van Mireille droomt ze spoedig te
ontmoeten Laten wij samen, Mireille
de ongekroonde koningin van het
chanson, kronen door uw lidmaat
schap in de club van onze dierbare
Mireille.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij
de secretaris van „Le Club De Mi
reille Mathieu", Isaak osseshof 14,
Amsterdam-Slotervaart.
020-153523. Namens Mireille, heel
hartelijk dank. II. v; Klaveren, se
cretaris.
Toen ik dit had gelezen, was mijn
lol om inlichtingen hI verdwenen,
maar welwillend bén ik, dat wel.
Nieuw in de winkel: „Exspecting
to fly" van uffalo BSpringfield,
nieuw althans in de zin. dat er een
nieuwe hoes omheen zit en dat de
prijs is gedaald. De nu zo succesvol
le Neil oung speelt hierop mee als
een van de bandleden.
Supersisters „resent from Nan-
ccy". Deze LP van de from groep, die
laatst nog was te horen op het Can-
til-festival in Wageningen. zit tech
nisch perfect in elkaar. Het stijltje
is wel goed, maar een hele LP lang
begint toch te vervelen. Het geheel
nodigde mij met uit om de plaat no-
geens op te zetten, daarvoor maakte
het een te oppervlakkige indruk.
Tekst op de (fraaie) binnenkant van
de hoes: I am a tripper, I cannot
hipper.
Delaney Bonny: „Genesis". Een
titel dus, die garant zou moeten
staan voor kwaliteit. Er staan maar
drie nummers op waarop het duo
samen zingt, en die nummers zijn
nog het best te verteren, omdat het
.geluid dan wat prettiger klinkt.
'Maar het is bedroevend om te horen
wat er What wordt van prachtige
nummers als: What the world needs
now (is love, sweet love) en You've
last thhat loving feeling.
De rest is ook niet veel bijzonders,
wat langzame nummers waar de
stem van Delaney Bramlett zich niet.
voor leent en bewerkingen van oude
vetkuivenmuziek, die ook de mist,
ingaan. De manier waarop de num
mers even worden afgeraffeld, roept
de nodige vragen op over de muzi
kale kwaliteiten van dit duo. als die
kwaliteiten tenminste aanwezig zijn.
Die kwaliteiten zijn onmiskenbaar
aanwezig op: „Mad dogs English
men" van Joe Cocker, bijgestaan
door een groep van 43 personen,
koor, musici enzovoort, produceert
Joe Cocker een geweldig stemgeluid.
Het is niet te geloven dat deze dub-
belelpee grotendeels een live-opna
me is. gemaakt in de Filmore East
in New York. Wanneer je deze op
name hoort, kun je het alleen maar
betreuren dat je daar niet aanwezig
hebt kunnen zijn.
Landelijke toptien:
1. To my father's house, Les
Humphries Singers.
2. Paranoid, Black Sabbath
3. Where have I been wrong, Cats.
4. My way, Samantha Jones.
5. I won't stand between them,
Bonny St. Claire.
fi. See me, feel me, The Who.
7 Band of gold. Freda Payne.
8. Wild world, Jimmy Cliff.
9. Our world, Blue Mink.
10. Cracklin' Rosie, Neil Diamond.
Veenendaalse toptien:
I Paranoid, Black Sabbath.
2. She likes weeds, Tee-set.
3. To my father's house, S>?s
Humphries Singers.
4. Wacht op mij Mona Lisa, Ratji
Enserrtble.
5. Where have I been wrong, Cats.-
6. See me, feel me, The Who.
7. Black night, Deep Purple.
8. Cracklin' Rosie, Neil Diamond.
9 Band of gold, Freda Payne.
10. Huilen is voor jou te laat, Cor-
ry en de Rekels.
Beste verkochte LP's in Veenendaal:
1. Corry en de Rekels, 2e LP.
2. Bridge over troubled water, Si
mon Garfun'kel.
3. Golden Earring, Golden Earring"'.
R. FELDER.