50 JAAR GETROUWD overleden Diploma zwemmen valleibad VALLEI-POP S6 VOOR RONDWEG-OOST - KOP EN STAART AAN RONDWEG- WEST APARTE FIETSROUTES Streven naar scheiding van verkeersfuncties G. B. Buiige Belt u è*n «ven a.tt.b I7J.ÏÏ 10550 Deze sticker op een auto zegt: tot op een honderdste millimeter nanwkenrig uitgelijnd, gebalanceerd. Elektronisch. Abi heeft er de apparatuur voor. Tjoent camber, caster, toespoor, uitspoor exakt volgens voorschrift van de fabrikant. En u hebt Abi vlakbij. Dus... WOENSDAG II NOVEMBER 1970 CENTRUMONTSLUITINGSWEGEN ALS VIERKANT ROND CITY-KERN ADVERTENTIE VEENENDAAL ln de komende vijftien jaar /al het wegenstelsel in het hart van N eenendaal een totaal ander beeld krijgen. Enerzijds om de toeganke lijkheid tot het kernwinkelapparaat en het bestuurscentrum te verhogen, ander zijds om te bevorderen dat het centrum in toenemende mate het domein van de voetganger kan worden. Het aankopen van de kon. VSW door de gemeente betekent, dat binnen niet al te lange tijd een westelijke centrumontsluitingsweg langs de city kan worden geleid. In samenhang daarmee zal de rondweg west binnen vijl' jaar in zuidelijke richting worden doorgetrokken naar de Cunera- weg en in noordelijke richting naar de Nieuweweg. liet centrum kan dan wor den bevrijd van het doorgaande verkeer. De centrumontsluitingswegen krijgen dubbele rijbanen ter breedte van zeven meter, die als een vierkant de kern zul len omsluiten. Aansluitend daarop komen wijkverzamelwegen met een tien meter brede rijbaan, buurtverzamelstraten van acht meter en buurtstraten van 6.50 meter. De in eerder verschenen plannen oostelijke rondweg wordt niet gerealiseerd. Als hoofdontsluitingsweg komt de provinciale weg S 6. die als een landelijke hoofdverkeersader ten noorden van Yeenendaal westwaarts om buigt kilometers parallel loopt met Rijksweg 12 en tenslotte voor een snelle verbinding moet zorgen met het Gooi. De realisering van het nieuwe V- genplan moet parallel gaan lopen met de ontwikkeling van het centrum van Veenendaal om frustratie door een be perkte bereikbaarheid van het centrum of door verkeersoverlast in de kern te voorkomen. Het structuurplan zegt dit niet met zo veel woorden, maar wel is duidelijk dat met het toenemen van de winkelstand rijden, lopen en parkeren steeds moei lijker wordt; een situatie waaraan vol gens de verkeersdeskundigen zo spoe dig mogelijk een eind moet komen. De verkeerschaos wordt nog ver hoogd door de bij het centrum gelegen industrieën, die niet alleen uit de plaats zelf, maar ook uit de omliggende streek veel personeel aantrekken. Deze ontwikkeling op te vangen op een wijze die aan de bruikbaarheid en de leefbaarheid van het centrum geen afbreuk doet, is een vraagstuk dat naar het oordeel van de verkeersdeskundi gen alleen opgelost kan worden als men uitgaat van de volgende drie gron dregels: het eentrum moet een goede toegankelijkheid houden, het centrum moet voldoende parkeer- en opstel ruimte krijgen en de maatregelen moe ten geen afbreuk doen aan de leefbaar heid van het centrum. Deze grondgedachten zijn leidraad geweest bij de vormgeving van de we genstructuur rond de kern. Duidelijk zal in de toekomst worden gestreefd naar scheiding van verkeersfuncties. Daarbij worden de volgende catego rieën verbindingen onderscheiden: hoofdontsluitingswegen die het stra mien vormen waarop het interne we genstelsel geënt is en aansluiting geeft op de belangrijkste interlokale wegen, centrumontsluitingswegen die een opti male bereikbaarheid van de kern ver zekeren en verder een voorwaarde scheppen die in aansluiting op het cen- trumontsluitingswegenstelsel de onder linge verbinding van de stadswijken verzekeren. Buurtverzamelstraten die voor de ontsluiting vanaf de voorge noemde wegen zorg dragen en in voor komende gevallen de wijkverzamelwe gen secunderen. Tenslotte buurtstraten en woonstraten die voor een verdere ontsluiting zorgdragen. Het tracé Stationssingel - Industrie laan zal als stamader in oost-west rich ting dienst gaan doen. Bij de westelijke randweg is de afleidingsfunctie voor het doorgaande verkeer primair alhoe wel bij een mogelijke toekomstige uit breiding van het stedelijke gebied naar het westen ook deze weg in toenemen de mate een slamaderfunctie zal krij gen. Bij de vormgeving van deze wegen zal de nadruk worden gelegd op ver- keersdoorstroming en verkeerscapaci teit. Met een uitbouw van deze wegen naar een profiel van twee gescheiden rijbanen moet rekening worden gehou den. De westelijke centrumoptsluitingsweg is geprojecteerd over het huidige KVSW-terrein. Naar het zuiden vindt deze weg een voortzetting in de Kas tanjelaan, waar aansluiting wordt ver kregen op de Stationssingel. Naar het noorden wordt aansluiting gegeven op een nieuwe verbindingsweg ten noorden langs de begraafplaats en via deze verbindingsweg met de Rond weg-west, Nieuweweg en Rijksweg 12. De oostelijke centrumontsluitingsweg, die gevoerd wordt via de Tinneweide en de Gilbert van Schoonbekestraat en vervolgens via een nieuw tracé het centrum aan de oostzijde en de noord zijde passeert. Ook de^e centrumont sluitingswegen krijgen iwee „gescheiden rijbanen zonder aparte voorzieningen voor fietsers en bromfietsers. Deze categorie weggebruikers krijgen mogelijkheden volgens een routesv- steem dat hen een meer direct contact biedt met het centrumstratenstelsel. Voor een verdere ontsluiting van het stadsgebied wordt zorg gedragen door de wijkverzamelwegen. In het noorde lijke stadsgedeelte (ten noorden van het Stationssingeltracé) vullen de wegen het centrumontsluitingswegenstelsel aan. Zo zal het Kanaalwegtracé een welkome aanvulling zijn voor de ont sluiting van het centrum vanuit het zuiden, terwijl het oost-west contact niet volledig aangewezen zal zijn op de route Stationssingel - Industrielaan - Wageningselaan. De tweede weg van het wijkverza- meltype in het noordelijke stadsdeel voert door de wijken Dragonder en Gelderse Blom. In het zuidelijk stads gedeelte zijn eveneens twee wijkverza melwegen geprojecteerd: de Brinker- steeg - Groeneveldselaan. die via de Tinneweide direct aansluiting geeft op de centrumontsluitingswegen en de Kerkewijk, die nu al het karakter heeft van een wijkverzamelweg. Fietser en bromfietser die niet uit het centrum zullen worden geweerd, kun nen het winkelareaal bereiken via een drietal fietsroutes, die elkaar op het Zwaaiplem kruisen. Het zijn de trajec ten Panhuis - Zandstraat - Vijgendam, de route Boslaan - Ambachtsstraat - Boompjesgoed - Brouwersstraat - Prins Bernhardlaan en de route Munniken- weg - Vendelseweg - Nieuweweg - Achterstraatje - Vallei^traat. De fietsers krijgen hiermee een kor tere route dan het gemotoriseerde weg verkeer, terwijl het aantal conflictsi tuaties voor fietsers wordt vermjnderd. Bovendien heeft het tot gevolg dat de noord-zuid-as voor fietsers ten zuiden van het centrum samen komt te vallen met de route Boslaan - Ambachtsstraat - Boompjesgoed. Deze route heeft een minder nadrukkelijk autoverkeerska- rakter dan de Kerkewijk en de route Groeneveldselaan - Tinneweide. Andere fietsroutes zijn: in het zuiden een vrijliggend fietspad langs het Kas tanjelaan-tracé, die onder de spoorbaan doorvoert met exclusieve fietsersaan sluiting op de Frans Halslaan, in het westen de route Achterkerkstraat - Molenstraat, in het noorden een exclu sieve fietsroute die onder meer gebruik maakt van de Prinsesselaan en in het oosten de route Polderweg - Groene veldselaan, die een directe verbinding zal geven met het industrieterrein en het sportcomplex „De Groene Velden". RHENEN Gisteren vierden de heer en mevrouw Chr. Opperman-Quint, Duistereweg 6 Rhenen. het heuglijke feit, dat zij vijftig jaar in de echt wa ren verbonden. „Wijlen de gemeentesecretaris J. Houtman heeft ons op 10 november 1920 getrouwd in het oude gemeente huis aan de Vismarkt, dat nu op instor ten staat." zei gisteren de bruidegom, die de leeftijd van zeventig jaar heeft bereikt. „Maar ik werk nog steeds en vele jongeren kunnen nog een voor beeld aan me nemen," zegt hij trots. „Toen ik vijf en zestig werd heb ik drie maanden geprobeerd als een gepensio neerde te leven, maar dat was geen doen. Ik verveelde me stierlijk en toen ben ik er maar weer op uitgetrokken." De heer Opperman heeft overigens een werkzaam leven achter de rug, waarvan vele jaren op het water. Ze ventien jaar werkte hij bij de beurt vaart Arnhem-Rotterdam-Amsterdam. Hij voer op vrachtschepen, salonboten en raderboten van „Concordia". Tien jaar heeft hij zand gebaggerd, nog met zo'n ouderwets schepnet. Het echtpaar Opperman-Quint heeft bijna altijd in Rhenen gewoond. Alleen na de oorlog, toen het huis was gebom bardeerd, woonde het bijna vijf jaar in Wageningen. Maar toen er in de Greb- bestad wat meer woonruimte kwam, vertrokken de echtelieden weer vlug naar het oude vertrouwde Rhenen, waarmee zulke hechte banden bestaan. De heer en mevrouw Opperman- Quint hebben nog tien kinderen in le ven. Drie zijn er gestorven. Verder zijn er momenteel zeven en twintig klein kinderen en negen achterkleinkinderen. Bruid en bruidegom hadden beslist niet over belangstelling te klagen m hun feestelijk versierde woning. voor Veenendaal 's Zaterd. v. 16.30-17.30 u. Voor Rhenen 3328 Nwe Veenendaalieweg 159 Lokale wegenstructuur: a. hoofd wegen; b. centrumontsluitingswe gen en c. wijkverzamelwegen. RIIENEN Op zestigjarige leeftijd is Gerrit Blom Runge in het ziekenhuis in Bennekom overleden. Wijlen de heer Runge was hoofd van de openbare Hal- school aan de Acaeialaan in Rhenen. Met hem is een uitstekend onderwijzer en schoolhoofd heengegaan. Op 28 fe bruari van dit jaar is dat nog eens op ondubbelzinnige wijze gebleken, toen hem een grootse hulde werd bereid vanwege zijn veertig dienstjaren bfj het onderwijs. Een grootse hulde, want het is welhaast ondenkbaar in de geschie denis van Rhenen. dat een jubilaris zich in zoveel belangstelling mocht ver heugen. Zij die hem wilde feliciteren in hotel ..De Koerheuvel" stonden rijen dik te wachten op hun beurt, wilden sprekers voerden het woord, uit alle la gen van de maatschappij, om unaniem wijlen de heer Runge te prijzen om zijn bijzondere kwaliteiten, niet alleen als onderwijzer en als verenigingsman, maar ook als mens. Twee plaatselijke muziekkorpsen brachten de jubilaris een serenade. Met bet overlijden van de heer Run ge is een mens heengegaan, die voor iedereen en overal klaar stond, wan neer een beroep op hem werd gedaan. Lange tijd was hij ziek. Iedereen dacht, dat hij langzaam herstellende was, maar dat heeft niet zo mogen zijn. Rhenen verliest in hem een markante figuur, zó vol werklust, dat hij ooit eens heeft gezegd: „Ik huiver bij de gedachte aan pensionering". VEENENDAAL Bij het diploma- zwemmen in het Valleibad, onder toe zicht van de chefs W. Kok en H. Uri, slaagden voorhet diploma A.: 23 vol wassenen en 64 kinderen. Voor het di ploma B. slaagden 9 volwassenen en 31 kinderen. RHENEN Gisteravond gaven de bejaardenkoren van ,,De Tolie- kamp" uit Rhenen. ,,De Engelen burg" in Veenendaal en het koor uit Scherpenzeel in de Cunerakerk een gezamenlijke uitvoeringDaar aan werd meegewerkt door Fenny Buitink (sopraan), ds. J. Gold- schmeding (orgel), mevrouw Gijb- bertsen (orgel). Als dirigent trad op de heer C. Budding. Het pro gramma bestond uit niet minder dan zeven en twintig nummers. Hoewel de belangstelling niet al te groot was, bracht de aan het slot van de avond gehouden collecte toch nog 171,op. Antobanden-import Laan der Techniek, Veenendaal. telefoon 08385 -19131, VEENENDAAL Ik trof op mijn bureau een zeer beleefd briefje aan, waarin, tussen alle gewoonlijk gebe zigde beleefdheden, gerekend werd op mijn welwillende medewerking. Nu ben ik zeer welwillend en begon met interesse de inhoud te lezen, waarin sprake was van de oprich ting van een „unieke club", nl. „Le Club De Mireille Mathieu". Mijn welwillendheid veranderde echter in niet willen, naarmate ik met lezen vorderde. De hysterische toon van het stukje tekst, dat nadere informatie verschafte, bracht een zeer onaangenaam gevoel bij mij te weeg, en ik stond in twijfel of ik het verzoek, de club te helpen door tot plaatsing van dit stukje over te gaan, wel zou inwilligen. Maar voor de volledigheid en om het lezerspubliek niet de nodige in formatie te onthouden, volgt hie\. ongecorrigeerd én onverkort de tekst van de bijlage met de oproep om lid te worden van deze „organi satie". 25 november a.s. gaat officieel van start: ..Le Club De Mireille Ma thieu". .een club die uniek is in Eu ropa en de goedkeuring he'eft wan Mireille Mathieu. Het is een club van ware vrienden en vriendinnen, die hun harten verenigen in een club. „Le Club De Mireille Mathieu is een welverdiende bekroning op het succes en de carrière van Mi reille in Nederland. Le Club De Mireille Mathieu zal NIET het karakter dragen van een fanclub doch een club van ware vrienden en vriendinnen, die voor het belang van hun favoriete zange res zullen strijden. „Le Club De Mireille Mathieu" doet zijn best om Mireille zo spoedig mogelijk weer naar Nederland te halen. I.aten wij samen de wens van Mireille in ver vulling brengen, door veel vrienden en vriendinnen te verzamelen waar van Mireille droomt ze spoedig te ontmoeten Laten wij samen, Mireille de ongekroonde koningin van het chanson, kronen door uw lidmaat schap in de club van onze dierbare Mireille. Inlichtingen kunt u verkrijgen bij de secretaris van „Le Club De Mi reille Mathieu", Isaak osseshof 14, Amsterdam-Slotervaart. 020-153523. Namens Mireille, heel hartelijk dank. II. v; Klaveren, se cretaris. Toen ik dit had gelezen, was mijn lol om inlichtingen hI verdwenen, maar welwillend bén ik, dat wel. Nieuw in de winkel: „Exspecting to fly" van uffalo BSpringfield, nieuw althans in de zin. dat er een nieuwe hoes omheen zit en dat de prijs is gedaald. De nu zo succesvol le Neil oung speelt hierop mee als een van de bandleden. Supersisters „resent from Nan- ccy". Deze LP van de from groep, die laatst nog was te horen op het Can- til-festival in Wageningen. zit tech nisch perfect in elkaar. Het stijltje is wel goed, maar een hele LP lang begint toch te vervelen. Het geheel nodigde mij met uit om de plaat no- geens op te zetten, daarvoor maakte het een te oppervlakkige indruk. Tekst op de (fraaie) binnenkant van de hoes: I am a tripper, I cannot hipper. Delaney Bonny: „Genesis". Een titel dus, die garant zou moeten staan voor kwaliteit. Er staan maar drie nummers op waarop het duo samen zingt, en die nummers zijn nog het best te verteren, omdat het .geluid dan wat prettiger klinkt. 'Maar het is bedroevend om te horen wat er What wordt van prachtige nummers als: What the world needs now (is love, sweet love) en You've last thhat loving feeling. De rest is ook niet veel bijzonders, wat langzame nummers waar de stem van Delaney Bramlett zich niet. voor leent en bewerkingen van oude vetkuivenmuziek, die ook de mist, ingaan. De manier waarop de num mers even worden afgeraffeld, roept de nodige vragen op over de muzi kale kwaliteiten van dit duo. als die kwaliteiten tenminste aanwezig zijn. Die kwaliteiten zijn onmiskenbaar aanwezig op: „Mad dogs English men" van Joe Cocker, bijgestaan door een groep van 43 personen, koor, musici enzovoort, produceert Joe Cocker een geweldig stemgeluid. Het is niet te geloven dat deze dub- belelpee grotendeels een live-opna me is. gemaakt in de Filmore East in New York. Wanneer je deze op name hoort, kun je het alleen maar betreuren dat je daar niet aanwezig hebt kunnen zijn. Landelijke toptien: 1. To my father's house, Les Humphries Singers. 2. Paranoid, Black Sabbath 3. Where have I been wrong, Cats. 4. My way, Samantha Jones. 5. I won't stand between them, Bonny St. Claire. fi. See me, feel me, The Who. 7 Band of gold. Freda Payne. 8. Wild world, Jimmy Cliff. 9. Our world, Blue Mink. 10. Cracklin' Rosie, Neil Diamond. Veenendaalse toptien: I Paranoid, Black Sabbath. 2. She likes weeds, Tee-set. 3. To my father's house, S>?s Humphries Singers. 4. Wacht op mij Mona Lisa, Ratji Enserrtble. 5. Where have I been wrong, Cats.- 6. See me, feel me, The Who. 7. Black night, Deep Purple. 8. Cracklin' Rosie, Neil Diamond. 9 Band of gold, Freda Payne. 10. Huilen is voor jou te laat, Cor- ry en de Rekels. Beste verkochte LP's in Veenendaal: 1. Corry en de Rekels, 2e LP. 2. Bridge over troubled water, Si mon Garfun'kel. 3. Golden Earring, Golden Earring"'. R. FELDER.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 5