Politieke praat a vond voor hele omgeving Deelnemers bepalen zelf gesprekstof RITA PLOMP- VAN HARMELEN: CHIRURG - SOPRAAN EN HUISVROUW Kapotte dingen heel maken.. dat vind ik iets geweldig „VROEG DOPEN GEEN VEILIGHEIDSPOLIS MAAR WEL GEWENST" Op initiatief van D '66 Raad Leersum vergadert 400 gulden voor gemeénte- personejel Mytylschool wordt uitgebreid LP B-leden gaan discussiëren over welvaart OPTREDEN IN PNIËLKERK Vaart ...vd&rf /«AA JF.f'Üfc Ds. Ferwerfta Celibaat Herderloos Bijscholing Goede wensen 15 mille Inspraak Huishuur Oorlogs- vraajistuk Discussie Harttransplantatie The Messiah VAN WOUT BLAUWKOUS. Geen voorkeur VEENENDAAL Even een greep uit de overvoede overbevolking van een mini-natie. Eenentwintig personen, tesamen ver antwoordelijk voor het hoogste be- stuursgezelschap dat een gemeente kent, te weten de gemeenteraad, zit ten klaar om te happen in een alles zins begrijpelijk kluifje, dat hun door het dagelijks bestuur van de gemeen te vrijwel panklaar wordt voorgehou den. Geen sensationeel project als laat ik er 'es een voor de vuist weg trachten te fantaseren het overkappen van de hele Hoofdstraat van voor naar achter waardoor niet alleen een enorm warenhuis zou ontstaan zonder bedreiging voor de individuele mid denstander, maar bovendien een overdekte lap plaveisel waarop men allerlei attracties uit kan laten spo ken: van zaalvoetbal via gezellige ho- recazitjes tot en met skelterraces toe. Ook geen radicale ommekeer in het nobele streven van het gemeentebe stuur om de gemeente steeds maar verder uit te breiden, in die zin dat het op een kwade dag de raad zou adviseren om het maar voor gezien te houden en te stoppen met uitbreiden. Niets van dat alles. Ter tafel ligt noch een vernuftige zet noch een beleids matige kronkel van burgemeester en wethouders, maar een simpel advies om de kinderen op school per dag een kwart liter melk te laten hijsen en de ouders op te jutten hier hun medewerking aan te verlenen door als gemeente een paar centen op een liter toe te leggen. Zo'n verregaande overheidsdeelneming als u de strekking even omdraait kunt u er zonder moeite „bemoeienis" van maken ligt niet voor de hand in een land, dat overvloeit van melk en honing. Wat het laatste betreft: wordt hier niet eens per jaar de le vendigste handel in bijen gedreven van heel Europa, ja misschien wel van de ganse aarde, want wij weten immers niet waar ter wereld meer volken worden aangevoerd? Maar de honing even terzijde gelaten: in een lokatie waar de meerderheid van de gedachten mag worden gere kend tot die welke de staat slechts in noodgevallen tot een intimiteit als de particuliere dis toelaten, zou men toch verwachten dat een ingreep als schoolmelk er allesbehalve als koek in zou gaan bij de parlementariërs. Maar neen. Slechts een liberale mevrouw gaat het te ver. Melk dient in het ouderlijk huis ingenomen te worden. De schoolmeesters vormen een koortje dat louter lofzangen jubelt: „beter dan snoep en frieten, goede compen satie van de slechte ontbijtgewoonten in veel gezinnen". Eén laat er een sinds jaren in zijn fractie gevestigde subsidiestop even voor buiten wer king stellen. Een zich op het gebied van emballage volslagen ondeskundig tonende ede lachtbare waagt het om een karton nen doosje te laten prevaleren boven de conservatieve glazen fles. Dat doet de vaklieden hun jarenlange scholing in stelling brengen. De man, die zijn vrije tijd buiten het parlement aan de melkhandel heeft besteed wil van geen papier weten. Hij scheurde het sluimerende karton aan repen met de snedigheid: „papier geeft een bijsmaak". Alsof er veel kinderen zijn die het aroma van melk so-wie-so weten te waarderen. Maar de melkboer had buiten de spe cialist in weggooi-verpakking gere kend, want die zat dan toch maar toevallig aan dezelfde tafel. En hij had niet voor niks een poosje meege draaid in die handel om dat maar zo over z'n kant te laten gaan. Dus geen sprake van enige bijsmaak. Een voorstander van de gemeentepils merkt nog even heel gemeen op dat z'n eigen vrouw een cent of wat voor de liter minder neertelt dan het over heidsapparaat moet gaan betalen, maar dat vermocht de stroom niet noemenswaardig indammen. Een academisch verantwoorde uitlating van de wethouder in wiens porte feuille het zuivelprodukt was ge vloeid omdat het rechtstreeks in ver band stond met de door hem beheer de schoolzaken deed de deur dicht. „Melk is een bijdrage aan de intellec tuele prestaties van de kinderen". „Regelrechte doping" dacht ik bij me zelf „iets waar ze befaamde wielren ners de Tour de France voor uitzwie- pen." Wout Blauwkous LEERSUM De raad van de ge meente Leersum komt dinsdagavond in het Wykgebouw byeen. Op de agenda van de vergadering staat: 1. notulen; 2. mededelingen; 3. ingekomen stukken; 4. vaststelling verordening reinigings rechten; 5. verkoop kavel grond aan de Groenoordlaan; 6. besluit aansluiting waterleiding super-onrendabel perceel Darthuizerweg 1; 7. afrekening exploi tatievergoedingen Mytylschool de Hoog straat over 1968 en 1969; 8. benoeming gemeentearbeider in vaste dienst; 9. wij ziging gemeenschappelijke regeling vleeskeuringsdienst; 10. medewerking t uitbreiding Mytylschool; 12. verkoop grond voor bouw garage; 13. aangaan van kasgeldlening; 14. toekenning van f 400,- uitkering. VEEN EN DA AL Onder het motto ,,Er is zo veel wat de mensen bindt en in feite zo weinig wat hen scheidt" wordt maandagavond 16 november in hotel „De Korenbeurs" door de afdelingen Veenendaal en Rhenen van D'66 een politieke praatavond georganiseerd voor alle leden-s.vmphatisanten-kiezers van de K.V.P., P.v.d.A. en D'66 uit Achterberg, Amerongen, Ederveen, Eist, Leer sum, Overberg, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wouden berg. ledereen kan daar zijn mening zeggen over samenwerking in plaatselijk, provinciaal, regionaal of landelijk verband. Op 21 november a.s. zal in de Chr. Geref. Pniëlkerk in Veenendaal een zeer bijzondere muzikante optreden, namelijk mevrouw M. M. Plomp van Harmeien, die in haar persoon een unieke combinatie verenigt: a. Sopraan Rita van Harmeien. b. Chirurg (chef de Clinique) in het Diakonessenhuis in Utr'echt. c. Huisvrouw, echtgenote van Dr. Ir. R. Plomp. Toen ik haar een bezoek bracht, klonk haar welluidende stem helder over de Dr. 's Jacoblaan in Zeist, waar zij voor kort nog woonde. Het hielp mij spoedig het juiste adres te vinden. Rita van Harmeien werd op 4 ok tober 1933 in Den Haag geboren. Sa men met haar moeder, die uitge sproken muzikaal was, bracht ;ij reeds op haar eerste verjaardag het befaamde „Klokje klinkt" verdien stelijk ten gehore. Het was een p rettige en intéres sante bezigheid met deze zo veelzij dig ontwikkelde vrouw een gesprek te voeren. RIK VALKENBURG. Een vergadering in deze vorm is ge heel nieuw voor deze omgeving. In een perscommuniqué voeren de organise rende afdelingen van D'66 aan, dat de vergadering is opgezet om de gewone leden zich eens te laten uitspreken in een open discussie zonder elkaar de oren te wassen over partijprincipes, noch in confessioneel noch in maat schappelijk opzicht. „De burger heeft over het algemeen nog de indruk, dat alles nog „over zijn hoofd heen" beslist wordt. Deze bijeen komst wil juist bewijzen, dat iedere kiezer wel degelijk invloed kan hebben op de gang van zaken als hij maar wil en zich kan uitspreken zonder angst en zonder beïnvloeding van autoriteiten die het „allemaal wel weten". In eerste instantie willen de organi satoren aan de deelnemers zelf overla ten wat de gesprekstof zal zijn. Verder wil men proberen of men het eens kan worden over een aantal belangrijke vraagstukken zoals: hoeveel belasting willen wij gaan betalen voor schone lucht en helder water? moet „gezag en orde" betekenen, dat jonge mensen hun mening nauwe lijks kunnen laten blijken? willen wij vooraf de komende re gering verplichten tot een oplossing van de woningbouw? LEERSUM Wanneer de gemeente raad volgende week instemt met het voorstel van burgemeester en wethou ders, dan zal het gemeentepersoneel de uitkering van vierhonderd gulden in twee keer uitbetaald krygen. Volgens richtlijnen van de minister van binnenlandse zaken kan het eerste gedeelte (f 200,- bruto) to mogelijk4 nog in \november worden uitgekeerd. De tweede tweehonderd gulden moet in ja nuari worden uitbetaald, tenzij nog voor 1 januari zou blijken werk bedrag uit eindelijk in de voor de trendbepaling relevante bedrijfstakken gemiddeld is uitgekeerd, hetwelk dan bepalend zal zijn voor de hoogte van het in januari uit te keren bedrag. Het blijft na de twee uitkeringen mogelijk een verschil in het kader van de trendmethodiek te verrekenen. hoe denken wij samen over dé vele verwarrende kranteberichten over par tij-uitspraken en wie wil nu samen werken met wie? Kortom men kan zijn hart eens luch ten en men kan als lid van welke partij ook zijn wensen naar „boven" doorge ven. En dan staat iedereen veel sterker als men ook leden van andere partijen eens hoort praten, aldus de organisato ren. Plaatselijk is er in Veenendaal al een vorm van samenwerking tussen D'66, PvdA en KVP. Als voorbeeld daarvan kan dienen de „hearing" die onlangs werd gehouden. De bijeenkomst van maandagavond is niet alleen bedoeld voor de aanhang van de drie genoemde politieke groepe ringen, ook leden van de overige poli tieke partijen en uit andere dan ge noemde plaatsen kunnen maandag avond in „devKorenbeurs" hun stem la ten horen. LEERSUM De Mytylschool „De Hoogstraat" moet worden uitgebreid. Door toeneming van het aantal buiten leerlingen wordt gevraagd de school met twee ruimten uit te breiden, waar van de kosten worden geraamd op der tigduizend gulden. Voor het wegzetten en opbergen van de rolstoelen van de leerlingen is on voldoende ruimte evenals voor de be handeling van incontinente kinderen en voor onderzoek door de schoolarts. Al les moest in de koffiekamer gebeuren. Ook het opbergen van dure moderne onderwijsapparaten (voor het onder wijs aan leerlingen met zwaar lichame lijk en ernstig hersenletsel) vereist een aparte ruimte. VEENENDAAL „Kweekt welvaart tevreden mensen?" Dat is het onder werp waarover de leden v^n de Chr. Plattelandsvrouwenbond afdeling Vee nendaal op woensdagavond 18 novem ber in „de Korenbeurs" gaan discussië ren. De avond staat onder leiding van mevr. Scholte-Zijtveld. ZEIST Waaróm mevrouw Plomp-van Harmelen medica werd? „Tijdens mijn jeugd hadden we thuis een vrouwelijke arts. Het was voor mij dus een normaal verschijnsel dat een vrouw arts was. Ik vond het machtig en was zeer geïnteresseerd in haar werk. Het stond voor mij al vroeg vast dat ik ook dokter wilde worden. Zij inspireerde mij, ja...". Toch heeft mevrouw Plomp nog enige tijd geaarzeld voor zij haar studie medicijnen begon. Dat zat 'em erin dat zij zich heel graag op talen wilde toeleggen. (Is nu een hobby; zij spreekt een flink aantal talen, waaronder vooral de Romaanse). Daar Rita van Harmelen religieus van aard is, meende zij in haar geval als medica meer voor God en haar naaste te kun nen betekenen dan in een ander beroep, dus werd het medicijnen. Nu is het wel zo dat je ook in de medische wereldvanuit het christelijk geloof (Rita is opgevoed in oud-gereformeerde kringen en werd later hervormd) Wel eens voor problemen wordt gesteld. „Het gebeurt bijvoorbeeld dat je iemand „openmaakt" en je consta teert een ongeneeslijk kankergezwel. Je komt als medicus én als christen voor een keus te staan. Moet je het wel of niet aan de patiënt vertellen!? In de loop van de tijd is DIT mijn standpunt geworden, dat je de lijder moet inlichten. De patiënten hebben er recht op. Het is HUN lichaam en HUN leven... Mevrouw Plomp had eens een pa tiënt onder handen, die wel vijf lit tekens op zijn buik droeg. Van geen enkele operatie wist hij de juiste oorzaak. „Dat vind ik onjuist, men had het hem moeten zeggen. Zijn lichaam is privacy. We moeten alsmedicigeen senonsendepatiënt....' geheimzinnige afstand scheppen tus sen ons en de patiënt...,£U^ Toch vindt dr. Plom&gJH -Harme len dat er zeer zeker ('lak*een Medi sche ethiek en tactiek moet zijn. „We moeten de patiënt wel zeggen waar het op staat, maar altijd han delen uit liefde en niet uit waar- heidsfanatisme. Het is een moeilijke zaak, te meer daar ik belijd dat het met dit aardse leven niet afgelopen is..." Hoe komt het dat mevrouw Plomp Het „vroegdopen" mag dan in de gereformeerde kerken in Nederland in het algemeen wat verwaterd zijn, ds. Th. Ferwerda pleit er weer onom wonden voor in „Centraal Weekblad". Niet om de kinderen een soort veilig heidspolis mee te geven, want deze heidense gedachte of het niet erg onveilig is voor de baby om een paar weken ongedoopt te blyven duikt volgens de predikant telkens weer op, maar alleen al om naar eer en ge weten antwoord te kunnen geven op de eerste vraag van het doopformulier. Deze luidt namelijk „Belijdt gij, dat onze kinderen, hoewel zij in zonde ontvangen en geboren en daarom aan allerlei ellende, ja zelfs aan de veroordeling onderworpen zijn, niettemin in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van zijn gemeente behoren gedoopt te we zen?" Het gaat ds. Ferwerda om dat laatste woord: wezen. Dat is wat an ders dan „behoren gedoopt te wor den" waar het wel op begint te lij ken als het in veel gevallen al niet zo is. Volgens hem wordt de doop omde meest onbenullige reden uit gesteld. Omdat oom, zus en tante zo er ook bij moeten zijn, omdat de eigen wijkpredikant het moet dö*n en ga zo maar door. Dr. Ferwerda doopt de kinderen uit zijn wijk graag, maar men moet de doop er geen week om uitstellen. Daarom is hij ook blij, dat het voor stel om één keer in de twee weken gelegenheid tot dopen te geven door de kerkeraad niet is overgenomen. Het is volgens de predikant geen overdreven krampachtigheid, wé;\ neer van oudsher in de gereformeer de kerken de gewoonte heerst om de kinderen zo spoedig mogelijk ten doop te houden. Integendeel, het was het scherpe inzicht op de rech ten van de kinderen, die méér nog dan recht op kleding en voedipg, recht hebben op het teken van de doop. In dit licht bezien is het ook onbelangrijk, dat gewacht wordt tot moeder weer zover is dat ze er bij kan zijn, maar ds. Ferwerda gaat in zijn artikel niet zó ver. In de R.K. kerk te Leersum heeft pastoor T. Hampsink in het afgelo pen weekend een persoonlijke ver klaring afgelegd. In deze verklaring is pastoor Hampsink dieper inge gaan op de discussie binnen de ka tholieke kerk over de celibaatsver plichting van de priester. In de ka tholieke kerk is de laatste jaren een ontwikkeling op gang gekomen, waarbij ruimte gezocht wordt voor het functioneren van die priesters, die een vrije opstelling verkiezen ten aanzien van de celibaatsver plichting. Pastoor Hampsink heeft meege deeld, dat hij, na langdurig en rijp beraad, het bisdom heeft verzocht, hem van de celibaatsverplichting te ontheffen. Het bisdom heeft hier po sitief op geantwoord en zal pastoor Hampsink binnen het bisdom een pastorale functie aanbieden. Dit houdt concreet in, dat pastoor Hampsink te zijner tijd uit de paro chie Leersum zal vertrekken. Een woordvoerder van de parochieraad memoreerde de vele verdiensten van pastoor Hampsink tijdens zijn ver- blijfin de parochie Leersum. In de ze korte periode van zeven maanden heeft pastoor Hampsink zich zeer bemind gemaakt en zich in het bij- zonderingezet op liturgisch gebied, hetgeen onder meer bleek uit een steeds toenemend kerkbezoek. In „Centraal Weekblad" probeert de gereformeerde kerk van Doetin- chem ten einde raad per advertentie het „herderloze" tijdperk te boven te komen. Of het effect heeft staat nog te bezien, maar de indringende oproep, die wij onze lezers niet wil len onthouden moet de gereformeer de pastors in den lande wel aan spreken. „De gereformeerde kerk van Doe- tinchem telt binnenkort 1500 leden, klein en groot, jong en oud, maar vooral klein en jong en telt ook nog steeds twee predikantsplaatsen (volgen de predikanten die in één jaar tijd vertrokken zijn en nu is dus heel gereformeerd Doetinchem herderloos, op enige gewaardeerde hulpdiensten na, die met liefde wor den verricht door ds. G. W. van Dunnewold, luthers predikant. Enige malen zijn wij teleurgesteld voor wat betreft de resultaten van ons beroepingswerk. Waarom? Omdat Doetinchem het „Athene" van de Achterhoek is? Omdat men in Doetinchem geen tra ditie heeft, maar er zelf één maken moet. Dit Doetinchem. waar nog veel meer van te vertellen is, moet weer twee predikanten hebben. We noemen hier geen nader se cundaire omstandigheden en voor waarden, omdat het primair gaat om tweemaal iemand, die gegrepen is door het feit, dat het zo op den duur in Doetinchem niet kan..." Ds. G. C. Vijzelaar van de her vormde gemeente „Sola Fide" te Veenendaal gaat zich van 23 novem ber t/m 4 december a.s. weer laten bijscholen op het hervormde semi narie te Driebergen. Dergelijke pre dikanten-conferenties worden regel matig gehouden. In het officiële orgaan van de her vormde gemeente „Sola Fide" te Veenendaal wordt de jongste wijk- gemeente van de hervormde ge meente ,.De Engelenburg" alles wat wenselijk is toegeschreven nu zij zo'n fraaie en funktionele „werk plaats" in de vorm van het wijkcen trum „De Hoeksteen" heeft gekifc- gen. Een afvaardiging van de kerke raad van „Sola Fide" woonde de opening van het gebouw bij. Vijftienduizend gulden heeft de diakonie van de hervormde gemeen te te Veenendaal in een paar weken tijds bij elkaar gekregen voor een nieuwe kleuterschool in Rante Pao op Celebes. Tot nu toe dan, want de actie is nog niet afgelopen. Afgelopen zondagmiddag ls in de gereformeerde gerk in Leersum een bijzondere dienst gehouden. Na de korte preek van ds. Lugtigheid over „onze omgang met de Bijbel" kon den de toehoorders vragen stellen en met de predikant in discussie treden. Wie zijn vragen liever op papier zette kon datook doen. 's Morgens preekte ds. Lugtigheid over hetzelf de onderwerp en men kon zijn vra gen kwijt in de collectezak. De zendingscommissie van de ge reformeerde kerk in Veenendaal heeft in korte tijd 1300 gulden bij elkaar gehaald om de huishuur van de evangelist in Nola bij Napels te kunnen voldoen. Om het eerste jaar dat loopt tot mei volgend jaar te kunnen betalen moet er nog 500 gul den binnenkomen. Ds. Th. Ferwerda van de gerefor meerde kerk te Veenendaal is er voorstander van dat niet alleen de kerkeraad zich uitspreekt over het oorlogsvraagstuk, maar de hele ge meente. Daarom vindt hij dat het een onderwerp voor wij ka vonden moet zijn, waarbij vooral de jongere generatie present is. Morgenavond wordt onder auspi ciën van de hervormde jeugdraad te Veenendaal weer een discussie avond voor de oudere jeugd gehouden. De inleider is deze kre ds. Joh. van de Bank, leraar gods dienst te Ede over „Kerk en revolu tie". De bijeenkomst wordt niet zoals de vorige keren gehouden in het bejaardencentrum, maar in het wijkcentrum „De Hoeksteen". juist de chirurgie gekozen heeft, ter wijl er zoveel andere mogelijkheden zijn in de geneeskunde? „De chirurgie is een vak met vaart. Snelle resultaten. Dat trekt me bijzonder aan. Op andere afde lingen, zoals interne geneeskunde, of psychiatrie zie je vaak veel langza mer de resultaten. Daar is het uiter aard niet minder om, maar mij ligt dat niet zo. Bij ons komt iemand doodziek binnen (b.v. een gecompli ceerde blindedarmontsteking), na een aantal dagen gaat de patiënt als een geheel nieuw mens naar huis. Dat vind ik machtig. Het gebeurt ook dat iemand na een ongeluk, als een wrak wordt binnengebracht, en dan na diverse chirurgische ingre pen. weer helemaal opgeknapt. Ka potte te dingen heel maken vind ik iets geweldigs." Heerlijk dat je zoiets mag en kunt doen. Ik had overigens nooit gedacht chirurg te zullen worden. Ik zou gaan trouwen en 'n gezin stichten. Ik word veel van kinderen en had ze aanvankelijk graag gekregen. Ze kwamen niet! Achteraf ben ik er blij om, dat in die beginperiode een chirurg mijzomaar een keer vroeg De sopraan Rita van Harmelen achter het klavecimbel. assistente' bij'liem te Wordën. ^■We begonnen er daarna beiden wat jn. te zien en ik volgde zes" jciW" lang dé hiervoor geldende specialis ten-opleiding. Ik geloof dat het me evenveel voldoet als het hebben van kinderen. U moet rekenen, ik heb er een hele dagtaak, 's Morgens van 7,45 uur tot ongeveer 13.00 en 's middags van plm. 3.30 uur tot 18 uur. Vaak breng ik er het grootste gedeelte van mijn tijd door... Als vanzelfsprekend benutten we de mogelijkheid de medica te vragen naar haar oordeel over harttrans plantatie; sommigen hebben name lijk ethische bezwaren, omdat zij het hart misschien teveel zien als sym bool van het leven. Mevrouw Plomp deelt dit bezwaar niet. Bloedtransfu sie is volgens haar van dezelfde or de. „Het hart is een orgaan als an dere en er is geen essentieel verschil tussen een hoornvlies- en een hart transplantatie. Afgezien hiervan ge loof ik dat harttransplantatie niet de definitieve oplossing voor bepaalde hartziekten is, maar dat gezocht moet worden naar de mogelijkheid een klein mechanisch kunsthart te maken en dat in het menselijk li chaam in te planten. Dan zijn er ook geen afstotingsproblemen meer...." Als we vragen of de chirurgie niet een specifiek mannelijk beroep is, geeft onze charmante gastvrouw ten antwoord: „Het feit dat God de vrouw evenveel hersens heeft gege ven als de man, wijst erop dat in principe ieder brope voor de vrouw opnseaat. Wtl zijn eman ne vrouw verschillend geschapen en wij moe ten het speciale van elk niet gaan egaliseren. Elk heeft een eigen plaats in gezin en maatschappij. Soms echter bevestigt de uitzonde ring de regel, zoals men dat ook reeds in de bijbel tegengomt. Als de vrouw bijzondere gaven meekrijgt, zal dat toch wel met de bedoeling zijn, dat die gaven tot ontwikkeling komen..." Over het muzikale in Rita van Harmelen's geven: „Ik zong vroeger op tal van koren een zing nu voor namelijk solo. Het is êen wezenlijk onderdeel van mijn leven. De diri gent van het Utrechts Studenten- koor. Jaap Hillen, zag iets in mij en adviseerde me om zangles te gaan nemen. Jaap de Lange werd mijn leraar. Ik vond het machtig en dat vind ik nog. Ik debuteerde in „The Messiah" van Handel (Zeist 1963 R.V.) en zing sindsdien regelmatig in oratoria. Ik zing ook vaak in kerken of geef zo maar een liederenavond. Ik houd van gewijde muziek. Ik vind het óók fijn om J*.v. een lied van Schiïbert te zingen. •D.m geniet ik van de muzikale schooijljeid. Maar de pure bijbelteksten'zi^ ,k het liefst. Dat doet me veel! Om een paar voorbeelden te noev men: Bach, Brahms en Handel ge bruiken zeer veel de bijbeltekst. Het is heerlijk op die manier iets te mo gen doorgeven van God en Zijn Zoon Jezus Christus. Misschien zou u het inderdaad een drang in mij kunnen noemen om het evangelie te verbreiden. Ik heb verschillende malen mee gewerkt aan diensten die werden geleid door ds. Jorissen in Amers foort en was ook vaak present op bijeenkomsten van het Hervormd Gereformeerde Jeugdwerk, waar men mij vraagt te zingen. Dat ver zoek willig ik graag in. Ik ben |>ok lid van het Utrechts Motet Gezel schap o.l.v. Dr. Willem Mudde. Daar zingen we vrijwel uitsluitend ca- pella. Voor de N.C.R.V. maak ik onge- veertwee keer per jaar een opname, sinds een succesvolle auditie daar. Verder zijn er ook nog andere con tacten. Ik vind het heerlijk om te zingen." Zingt de sopraan Rita van Harme len ook wel eens in het ziekenhuis? „In zekere zin wel. De zusters zetten wel eens een grammofoonplaat van mij op. Op die manier hebben zij zelfs enige honderden platen ver kocht. Ook zing ik meestal op het kerstfeest van het Diaconessenhuis en geef liederavonden voor de zus ters. Sommige patiënten herkennen me van een concert hier of daar". Wat doet zij liever, opereren of zingen?... „Allebei. Op het moment dat ik een van beide doe, vind ik dèt het mooist en doe ik dat het liefst!" Tenslotte nog een slotopmerking van deze spirituele vrouw: „Ik hoop van harte, dat de samenwerking tussen artsen en predikanten steeds meer zal toenemen en verbeteren. In deze tijd neemt het aantal proble men op medisch-ethisch gebied zo toe, dat een samen studeren en sa men tot beslissingen komen een ab solute noodzakelijkheid is. Verder wens ik vurig, dat het kanker onderzoek spoedig zover zal komen, dat ook patiënten met een reeds uit gezaaid carcinoom genezen kunnen worden. Wat het zingen betreft: ik hoop, dat ik nog vele jaren lang tot lof van God en tot vreugde van hen die luisteren, mag zingen en ook op deze manier iets van de bijbelse bood schap mag doorgeven. Hopelijk komt er ook een grotere bloei en vernieuwing van de kerk muziek"... rik valkenburg. Geboren: Michaël I^eonardus z.v. A. H. Wenzel en A. J. Gosen; Eva Cyrilla, d.v. H. Blok en B. de Gooijer; Johannes z.v. G. v.d. Kraats en G. J. Spies; Geer- truida d.v. T. de Boer en D. Helms Leendert Albertus. z.v. L. A. Lieuwen en J. P. van der Klift; Jannetje d.v. R. Harteman en A. W. van Silfhout; Ro nald z.v. G. Paardekoper en P. M. W. Berkhof; Wilhelmina Martina, d.v. T. van Holst en G. H. de Lijster; Eline Jolanda. d.v. W. Sukkel en G. Schoon- derbeek; Sven Erik. z.v. H. B. Uri en J. Vlieder; Rijndert z.v. M.^Terlouw en A. Tukker; Marcel Raymond, z.v. R. H. Versteeg en R. G. Mollema; Cornells Wilhelmus, z.v. W. A. Jansen en J. W. G. van Amerongen; Ruurd Hendrik, z.v. G. B. Goeree en J. C. Bastian; Corne lius, z.v. C. van Schoneveld en C. G« Swagers; Maria Elisabeth Adriana, d.v. A. Romein en E. A. Blokland; Johannes Dirk, z.v. L. Bleijenberg en H. W. van der Meijden; Hendrik, z.v. T. Bloten- burg en G. W. K. Demoet. Ondertrouwd: H. Folmer en M. J. van Gent; C. Roks en M. A. van Dor- land; D. van Wijk en L. PaSkalj; H. van den Heuvel en T. G. Hiensch; A. M. van Kleef en S.A. de Haan; N. Westbroek en M. Stomphorst; W. van Esseveld en D. Diepeveen; W. Bouw meester en R. Beijer; S. Schellevis en W. F. C. G. Rutten; B. Groenevelt en J. W. van de Wal.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 3