De kerk moet naar grotere eenheden DE DANKBARE SAMARITAAN Conclusie van de najaarszitting HERVORMDE SYNODE ZAL WERKWIJZE MOETEN VERBETEREN Geen godsdienstoorlog!" In gesprek met drs. A. D. W. Tilanus Vier Amsterdamse geestelijken (protestant èn rooms-katholiek) op bezoek in Noord-Ierland TER OVERDENKING Ontwikkelingswerk Ambonezen ,Kom over de brug Twee procent 200.000 dollar Schade Er zijn weinig mensen die zozeer in de voet stappen van hun vader zijn getreden als drs. A. D. W. Tilanus (60), me dicus van oorsprong maar al lang alleen nog maar politieus. Hij was geruime tijd voorzitter van de Christelijk-His- torische Unie net als zijn vader. Hij was te vens enige jaren voor zitter van de CHU-frac- tie in de Tweede Kamer net als zijn vader. Hij heeft het alleen niet zo lang kunnen volhou den als zijn vader, want een hartinfarct vorige jaar noodzaakte hem zijn activiteiten wat te beperken hij is nu alleen nog maar Kamer lid. Zo dringt zich wel heel sterk de verleiding op beide figuren te gaan vergelijken. Zelf zegt hij: „Mijn vader was geloof ik rechtlijniger, rechtser als u wilt, dan ik ben!" Hoe hij zelf denkt is uitstekend naar voren gekomen in het discussie-interview dat Rik Valkenburg met hem voerde: een begin selvast man. maar met een open oog voor de bewegingen van deze tijd en met een gelovige visie op de toekomst. Net als zijn vader! Meneer Tilanus. bent u als her vormde een bepaalde richting toe gedaan? Nee, gewoon recht toe recht aan hervormd. Bent u voor de Algemene Kerkver gadering? Ja en nee. Positief is dat er een mogelijkheid bestaat dat nu het gewone gemeentelid zich kan uiten. Aan de an dere kant wil ik opmerken dat we een bepaalde kerkorde hebben waarbij de generale synode het wettelijk, ik zou haast zeggen toporgaan is van de kerk. Daarnaast komt nu de AKV. De AKV wil toch geen toporgaan zijn? Er zijn stromingen die het er wel degelijk van willen maken en daar ben ik bepaald op tegen! Vindt u het dan geen winstpunt dat er actiegroepen zijn? Als rood lampje hebben ze een functie. Ze gaan branden als het ergens knelt. Maar ze mogen het nooit voor het zeggen hebben. Is er aan het eind der dagen, de verste „politieke" toekomst dus, sprake van tweeërlei uitkomst? Ja, dat is wel logisch, dacht ik. Het is het typische van het christendom, dat je een geloof hebt dat verder reikt dan het tijdelijke leven. Er dus ook een hel, om het belaste woord maar te gebruiken? Ik kan dat niet zo exact zeggen, want dat heb ik nooit gezien. Ik vraag ook niet of u het gezien hebt, maar of u het gelooft? - Nu ja, er zal wel zoiets zijn; dat hoort bij beloften en geboden. Moet dit ook in de christelijke pre diking uitkomen, zoals ook Jezus Christus en de apostelen dit deden? Ja, maar het is de vraag of dat waarschuwing of belofte moet zijn. Het ls natuurlijk beide. Volgens mij is het logisch voor een straf te waarschuwen. Dat is toch geen vraag? Dat is een beetje een persoonlijke smaak geloof ik. Vanuit de Schrift is het waarschuwing en belofte. Beide elementen moeten er uit komen. De ene keer valt het accent op het ene, dan weer op het ander! Het is als met de slinger van de klok. Veel predikers laten de waarschu wingskant van de s'inger anders maar blauw, blauw. Staat de klok dan niet stil? Men hoeft niet in elke preek ge waarschuwd te worden. Dat is heus niet zo erg. In de loop van het jaar krijgt je toch wel een evenwichtig beeld. Het hoeft niet elke zondag na drukkelijk te gebeuren. Vindt u dat ook de kerkdienst en de kerkelijke organisatie geher structureerd moet worden? De kerkelijke organisatie past niet meer in deze moderne samenleving. Het is nu de tijd voor grotere eenheden, fusies, samenwerkingsverbanden, di stricten. etc. De kerk moet daar haar les uit leren. Niet langer kleine wijkge- meentetjes en dorpsgemeenten met zeg 200 zielen. We moeten naar grotere eenheden. Dan zijn er ook mogelijkhe den tot grotere verscheidenheid. Een predikant heeft voor woordverkondi ging en catechisatie geleerd. Geen vor mingswerk. Dat moet een vormingslei der zijn. Vervolgens is ook een jeugd leider en een maatschappelijk werker nodig. In grotere eenheden is de moge lijkheid met hetzelfde geld een veel meer deskundig team te laten werken. Er zijn toch al mensen die in de gemeente werken? Jawel, maar er moet onderscheid zijn tussen het gemeente-lid dat zich inzet voor kerkwerk en een full-time functionaris die een stuk deskundigheid inbrengt. In het land van Maas en Waal heb ik daarvan een voorbeeld ge zien. Daar is nu een team mensen met verschillende deskundigheden. Wat is de taak van de predikant in deze structuur? Die vervult zijn taak dan in een aantal dorpen tegelijk. De gemeentele den moeten immers leren over de grens van het dorpsleven heen te kijken. De predikant kan op zondag toch niet in drie kerken tegelijk spre ken? De vormingsleider, jeugdleider en maatschappelijk werker kunnen even tueel ook de kerkdienst leiden. De sa cramenten moeten worden voorbehou den aan de predikanten. Wat vindt u van de bewindsman Udink? Ik vind hem een zeer bekwaam man. Kijk eens, de eerste die als aparte bewindsman iets aan ontwikkelingshulp heeft gedaan was C. H.-staatssecretaris Diepenhorst. Die heeft het fundament gelegd. In de tijd van Bot (KVP) waren er geen spectaculaire ontwikkelingen. Udink heeft er een solide gebouw van gemaakt. Zowel in financiële, economi sche als mentale zin. Dat geldt niet al leen voor Nederland, ook in het buiten land geniet hij van collega's grote ach ting cn waardering. Hij heeft nu bereikt dat er 1 pet. voor ontwikkelingshulp wordt ge reserveerd. Is dat voldoende? Voldoende is pas: „Wie twee rok ken heeft..." Je zou dus eigenlijk 50 pet. moeten geven, maar dat is irre- eol. Er moet wel een groei zijn. In het vol gende kabinet zouden we naar 2 pet. moeten groeien. Ik stel dat niet als ab solute eis, maar het zou mooi zijn. Is het waar dat de arme landen twee keer zoveel schulden hebben als inkomsten en is dat mede een gevolg hiervan, dat de rijkere lan den aan hun ontwikkelingshulp verdienen? Voor een gedeelte is het een fabel tje dat wij er beter van worden. Voor een ander deel vind ik dat we de we reldhandel, de wereld-arbeidsmarkt en de wereldproduktie opnieuw moeten bezien om tot rechtvaardige verdelin gen te komen. Ik heb eens de volgende suggestie gedaan in het kader van de Wereldraad: Vanuit Nederland zouden we het initiatief moeten nemen om te komen tot een wereldraad voor ontwik kelingssamenwerking, waar overheid, kerken en particuliere organisaties uit rijke en arme landen bij elkaar komen om een wereldplanning te krijgen. Ver gelijk de Nationale Adviesraad voor Ontwikkelingssamenwerking. U wilt de ideale wereld aan deze kant van de grote horizon? Als christenen hebben we de op dracht de aarde zo goed mogelijk be woonbaar te maken. Aan de andere kant moet je je bewust zijn, dat het absolute pas komt bij het einde der dingen. Bent u tegen elke revolutie? Nee, dat zou ik niet willen stellen. Onze 80-jarige oorlog was een vorm van revolutie. Ik kan me voorstellen dat er omstandigheden zijn waarin re volutie geoorloofd is. Gewelddadige re volutie zou ik liever niet zien .Ik zeg niet, dat ik ze helemaal uit zou willen sluiten. Zou u op de aanslagers op het ge zag met scherp willen schieten? Nee, êh nou ja, dat hangt er van af. Uit zelfbescherming zou ik het me wel voor kunnen stellen, maar niet zonder meer. nee! Als je de mensen weg wilt hebben, kun je ze ook met gummiknuppel, waterkanon, etc. weg- krijgen. Meteen schieten lijkt met niet .nodig. Wat moeten we volgens u aan het probleem van de Ambonezen doen? Er moet een oplossing komen, om dat het probleem alleen maar groter wordt. Ze kwamen met 13.000. Nu zijn er 30.000. Er zijn twee oplossingen denkbaar, a. Terug naar Indonesië en daar normaal bestaan, b. Integratie binnen Nederlandse bevolking. We moeten eerst weten wat hun keuze is. Zij willen een eigen souvereine staat? Ik geloof dat dat niet reëel is .Mo gelijk zou zijn een provincie in Indone sië met grote mate van autonomie. Wij hebben nog geen duidelijke keus kun nen maken. Zij ook niet! Kiezen zij voor integratie, dan is het voor hen no dig het Nederlandse cultuurpatroon over te nemen. Ook wij zullen de con sequenties uit de keuze moeten trekken en wij moeten óf mentaal bereid maken voor een betrekkelijke autonomie pro vincie óf voor integratie. Als zij beide mogelijkheden afwij zen? Dan zal er géén oplossing zijn. Hun leiders zullen hen mentaal bereid moe ten maken. Gesprekken tussen de Indo nesische en Nederlandse regering zijn noodzakelijk. In de eerste plaats echter is noodzakelijk dat de Ambonezen zelf tot een keuze komen. Daarna zullen de Indonesische en Nederlandse regering moeten overleggen hoe deze keuze te effecteren, indien zij tot de keuze van terugkeer besluiten. Moet de Ambonees die de Neder landse politie-agent neerschoot ex tra gestraft worden, of is een col lectieve veroordeling van de hele groep rechtvaardiger? Hij moet gewoon volgens de Neder landse wet gestraft worden. Hij zal op basis van dat schot berecht moeten worden. Wij kennen in onze wetgeving geen collectieve straf. Ik zou dat aa nde onafhankelijke rechter willen over la ten. Zou je alleen dezelfde straf geven, dan zouden óf de koplopers te weinig krijgen ,of de meelopers te veel. Acht u het huidige defensie-beleid juist? Ik ben eigenlijk voor twee dingen: a. een zeer efficiënte organisatie. Ik ben er niet van overtuigd dat de huidi ge vorm voldoende effectief is. B.v. verdeling tussen land- lucht- en zee macht. b. De verplichtingen die wc op ons hebben genomen moeten we nako men. Al kan het zo zijn dat andere landen niet aan hun verplichtingen vol doen, dan mag dat niet inhouden dat wij ook achteraan gaan lopen. Heeft u in een toekomstige rege ring liever vertegenwoordigers van de VVD, dan van de PvdA? De vraag is niet reëel, omdat de PvdA al van te voren heeft geweigerd samen te werken. Wij hebben met de VVD in de afgelopen vier jaren geen belangrijke meningsverschillen gehad. We hebben geen slechte erva ringen met de vernieuwingen in onder wijs en de hervorming van het be drijfsleven. Toch is het zo dat de eerste maal dat de SDAP uitgenodigd werd voor de regering, dit gebeurde door de CHU (De Geer). De tegenstelling tussen de PvdA en de VVD gaat steeds grote worden. Op sommige terreinen staan we dicht bij elkaar. Soms is er verschil van inzicht. Heeft u nog een slotopmerking? Ik hoop dat de drie christelijke partijen, de KVP, de ARP en de CHU met hun gemeenschappelijk programma de komende verkiezingen behoorlijk uit de bus komen. Ik zie daar zeer belang stellend naar uit. Nee. u leest nipt verkeerd ,er staat „dankbare" en niet „barmhartige". Want in de Bijbel kennen we twee voorbeelden van Samaritanen: die uit de bekende gelijkenis (Lukas 10) en die uit de geschiedenis, die ons in Lu- kas 17 beschreven wordt. Tien melaatse mannen werden door Jezus genezen, toen ze op Zijn bevel op weg waren gegaan naar de tempel gezondheidsdienst in Jeruzalem. Alle tien doorstonden de proef. In geloof en vol vertrouwen hadden ze gedaan wat Jezus van hen vroeg. En onder weg waren ze genezen. En toen ze merkten dat ze beter waren, gingen ze natuurlijk eerst terug naar Jezus! Om Hem uit de grond van hun hart te danken! Had u gedacht! Slechts één van de tien vergat al het andere en maakte spontaan rechtsom keert om Jezus te danken voor dat grote geschenk vari zijn gezondheid. Die gezondheidsverklaring kon wel wachten! Nu hoef te hij niet meer op een afstand te blijven staan. Hij kon vlak voor Jezus neerknielen. En wat blijkt nu: die éne is uitgere kend een Samaritaan! Iemand op wie de gelovige Israëliet diep neerkeek. De andere negen zijn waarschijnlijk allen gelovige Israëlieten geweest, die eerst hun plichten moesten vervullen. Hun godsdienstige plichten. De priester moet hen eerst gezond verklaren. En ze vergeten de grote Geneesheer, aan Wie ze die gezondheid te danken heb ben. Die dankbare Samaritaan alleen wordt ook van binnen beter. Wat dat betekent Jezus' woord: „Uw geloof heeft u behouden." Gezondheid duurt maar een leven lang, maar als Jezus over „behouden" spreekt, dan is dat van altijd durende betekenis. Waar zijn de negen anderen geble ven? Waar blijven wij, die Jezus ook ónze Redder noemen? Hij vraagt naar de dankbaarheid in ons leven! Bij wie hoort ul Als u belijdt dat uw leven genezen iswaar blijkt dan uw dankbaarheid uit? Wij kunnen zo druk zijn met onze godsdienst, net als die negen genezen Joodse mannen. Druk met allerlei regels en geboden. Maar méér dan alle godsdienstige pliohten is hier: bij Jezus! Wat er al niet tussen Hem en ons in kan staan! Zelfs onze stipte levensregels kunnen ons üit de koers doen raken. Maar geloven is vóór alles denken aan wat Jezus voor ons gedaan heeft en doet. En als we daaraan denken, kunnen we niet anders doen dan Hem ervoor danken. Amerongen Ds. A, M, de Hoogh. ..HÊO kan het niet langer, we zul- len andere wegen moeten zoeken om goed te functioneren", zei een geïrriteerd en vermoeid lid van de generale synode van de Ne derlandse Hervormde kerk ons woensdagavond in de „wandelgan gen" van het pastoraal centrum Hydepark in Driebergen. Aanlei ding tot zijn uitspraak: de synode had zich in de lange agenda van haar najaarszitting „verslikt": de hoogeerwaarden moesten besluiten tot een extra zitting, die 22 en 23 januari 1971 gehouden zal worden. Tijdens deze najaarszitting (van drie dagen) is weer duidelijk geble ken dat in de werkwijze van de ge nerale synode snel verbetering moet komen. Urenlang debatteert men over rapporten en verslagen, de me ningen lopen al of niet uiteen en aan het slot wordt van de zijde van het moderamen een conclusie ge trokken die nauwelijks of helemaal niet verschilt van de inhoud van het stuk waarover men zo lang gepraat heeft. Hoe slecht de synode kan functioneren bleek het duidelijkst tijdens het pijnlijke debat over de moeilijke financiële situatie waarin de hervormde kerk thans verkeert als gevolg van de miljoeneninveste ringen in de automatisering van de ledenadministratie via de computer van de (hervormde) Stichting Me chanische Registratie en Admini stratie (SMRA) te Delft. Dit automa- tiserings-proces heeft al een deel van het vermogen van de hervorm de kerk opgeslokt en zal ook in de komende jaren miljoenen kosten. Het vervelende was dat er in het geheel geen nota van het modera men of de generale financiële raad was waarin in het licht van deze feiten het financiële beleid voor de komende jaren wordt uitgestip peld. Dat maakte dit debat zo onwe zenlijk en vaag. Heel scherp werd dit aan de kaak gesteld door de afgevaardigde van de classis Rotterdam-Noord, me vrouw mr. Chr. A. de Ruyter-de Zeeuw die tot deze zomer (voortref felijk) gedeputeerde van de provin cie Zuid-Holland was. Zij zei: „Waar om praten we hierover niet aan de hand van een beleidsnota of een ontwerpbegroting voor 1971. dan kunnen we tenminste een beleid uit stippelen, nu kaarten we alleen maar na." Secretaris-generaal ds. F. H. Landsman snelde met de kerkorde in de hand naar haar toe om haar te laten zien dat het breed moderamen van de synode met de generale fi nanciële raad de begroting vaststelt en de synode daar niet aan te pas komt. „De synode is een parlement en het breed moderamen zou je een bestuurlijk lichaam kunnen noe men", verduidelijkte hij later. Waar op mevrouw De Ruyter: „Een Van de meest fundamentele rechten van het parlement is toch het budget recht. waarom heeft de synode dat dan niet?" Zij raakte daarmee de kern van een deel van de frustraties van de synode en we hebben goede hoop dat in deze merkwaardige situatie in de toekomst wel verandering zal ko men. De vraag is alleen wannéér dat zal zijn. Ook synodale molens malen langzaam... De gang van zaken tijdens deze na jaarszitting was ook wat enkele andere punten betreft niet zo best; de langdurige discussies over de werkbezoeken van het moderamen aan de classicale vergaderingen en de tijdens het eerste deel van de Al gemene Kerkvergadering behandel de moties waren nauwelijks inspire rend en het debat over de in 1972 te houden tweede „Kom over de brug"-actie leidde tot de op zichzelf trieste conclusie dat de Gerefor meerde Zendingsbond binnen de hervormde kerk nauw verbonden met de modaliteit van de Gerefor meerde Bond daaraan niet zal meedoen omdat ook de Rooms - Katholieke Kerk aan deze actie zal deelnemen. De synode stond voor een erg moeilijke keuze: „Kom over de brug II" óf met de rooms-katho- lieken óf met de gereformeerde zen dingsbond. Met 40 tegen 8 stemmen werd uit eindelijk voor het eerste gekozen maar aan de beslissing werd uit drukkelijk toegevoegd dat de stoel voor de vertegenwoordiger van de GZB in het actiecomité open zal blijven. Aan de onvergetelijke eerste Kom over de brug-actie een paar jaar geleden heeft de GZB wél actief meegedaan maar toen waren de rooms-katholieken er niet bij. De meerderheid van de synodeleden was van mening dat er geen enkele aanleiding is om voor 1972 géén uit nodiging aan de rooms-katholieken te zenden die al officieus te kennen gegeven hebben dat zij aan de twee de actie willen meedoen. Maar de afwezigheid van de GZB bij deze tweede actie zal door iedereen be treurd worden. Het debat dat de sy node aan deze zaak wijdde leverde helaas alleen maar constateringen op, géén toenadering. Een belangrijk synode besluit was dat de hervormde kerk twee procent van haar totale inkomen voor de ontwikkelingssamenwerking beschikbaar zal stellen. Alle lande lijke en plaatselijke kassen van de kerk zullen zoveel mogelijk volgend jaar of uiterlijk in 1972 deze twee procent van hun budget voor dit doel afstaan. Afgesproken werd dat dit een extra bijdrage zal zijn die niet in mindering gebracht zaï wor den op de overige bijdragen aan zending en werelddiakonaat. De op brengst zal voor 75 pet. naar het ontwikkelingsfonds van de Wereld.'' raad van Kerken in Genève gaan. De overige 25 procent blijven in eigen land en zullen benut worden voor „mentaliteitsbeïnvloeding". Me de in het licht van de al gememo reerde forse financiële problemen waarmee de hervormde kerk wor stelt was dit een moedig besluit dat overigens in overeenstemming is met de desiderata die de algemene vergadering van de Wereldraad van Lerken in Uppsala daarover inder tijd naar voren gebracht heeft. De synode verlengde de over gangsbepalingen in de kerkorde die betrekking hebben op minderheden in de plaatselijke gemeenten. Beslo ten werd de huidige regeling met betrekking tot de zg. „buitengewone wijkgemeenten in wording" nog eens vijf jaar te verlengen. Zoals men weet bestaat in verscheidene plaatsen naast de „gewone" her vormde gemeente een buitengewone wijkgemeente in wording die vrij wel steeds van een andere modali teit" is. Tegen de naam van deze bijzondere gemeenten is bezwaar gerezen omdat er ten onrechte de suggestie van kan uitgaan dat het soort tweede-rangs gemeente zou zijn. De synode heeft de naam ge handhaafd omdat deze zou heenwij- zen naar de „gewone" gemeente waarin de buitengewone wijkge meente eigenlijk thuishoort. Het gaat hier om een typisch her vormd probleem dat velen zwaar op de maag ligt; zij zij menen (terecht) dat alle hervormden ter plaatse in één gemeente thuis zouden moeten horen maar in de praktijk is dit ieder die geen vreemde is in het kerkelijke jeruzalem weet het maar al te goed in een aantal plaatsen waar de „meerderheid" scherp te genover de „minderhëid" staat, vol strekt onmogelijk. Vaak spelen daarbij ook niet theologische facto ren een rol. Heel belangrijk is dat gewone gemeente en buitengewone wijkgemeente in wording tot een diepgaand onderling gesprek komen. En dan kan het nóg lange tijd duren voor de buitengewone wijkgemeente in de „gewone" gemeente opgaat. Ten slotte (volgende week hopen we dieper op het financiële de bat in te gaan) iets over een onver wachte gebeurtenis die woensdag middag plaatsvond. Praeses ds. Van Zanten verwelkomde drs. B. Sjolle- ma, directeur van het bureau ter be strijding van het racisme van de Wereldraad van Kerken te Genève die omdat daarover ook in de sy node tal van vragen waren gerezen informatie kon geven over het besluit van de Wereldraad om 200.000 te verstrekken aan organi saties van en ten behoeve van slachtoffers van racisme in de we reld. De heer Sjollema lid van de hervormde kerk was toevallig in het land en daarom was dit een prachtige gelegenheid om de synode rechtstreeks inlichtingen over het veelbesproken Wereldraadbesluit te verstrekken. De feiten zijn bekend: het dage lijks bestuur van de Wereldraad be sloot begin september om 200.000 (ongeveer 720.000) aan negentien organisaties die zich tegen rassenon- derdrukking keren ter beschikking te stellen. Aan de bij de Wereldraad aangesloten kerken werd gevraagd hieraan samen nog 300.000 toe te voegen. Een van de motieven was dat de Wereldraad besefte dat men het niet bij fraaie verklaringen kan laten en ook wat concreets moet doen. Men zou de vrijheidsorganisa ties bijvoorbeeld financiële steun kunnen verlenen. Dit zou dan onder de uitdrukkelijk voorwaarde moeten gebeuren dat de gelden niet voor militaire doeleinden worden ge bruikt. Een deel van de synode was dui delijk verrast door het inlassen van dit agendapunt en wilde niet, zoals ds. Van Zanten voorstelde, het breed moderamen machtigen deze zaak te behartigen. Volgens ds. W. Kalkman (Driebergen) zou de synode dit pro bleem eerst maar zelf uitvoerig moeten bekijken. Een poging van ds. C. C. Addink (Holten) om nu al spontaan steun uit te spreken kreeg niet meer dan 23 van de 45 stemmen en deze stemverhouding wees niet bepaald op een spontane houding van de synode-in-haar-geheel. Na lange discussies werd tóch met 33 stemmen vóór besloten het breed moderamen machtiging te verlenen. Al met al was het voor alle syno* deleden een vermoeiende zitting die zoals gezegd de urgentie v*n een andere werkwijze duidelijk aan toonde. E. J. MATHIES Het beeld dat de vier Amster damse geestelij ken nu met eigen ogen kunnen zien: opstandige mensen in be- ;:¥S:-:v. dwang gehouden door politie en soldaten. „Maar het is geen gods dienstoorlog", zegt ds. Blok IAN P Al SLY heulen met de vijand DS. L. BLOK meehelpen aan oplossing „Het geweld dat wordt gebruikt bij het conflict in Noord-Ier land, keuren wij als christenen resoluut af. Wij betreuren evenzeer dat die strijd wordt gevoerd onder de vaandels van roomskatholieken en protestanten. Bij velen is daardoor ten onrechte de indruk ontstaan dat het om een godsdienstoorlog gaat. En dat betekent een gevaar voor de wereld oecumene". De hervormde predikant ds. L. Blok uit Amsterdam is doen de dat de Noordierse leiders dezer dagen zelf te vertellen. Hij maakt deel uit van een Amsterdamse delegatie, die deze week een vijfdaags bezoek aan Ulster brengt. Het is een uit nodiging van de roomskatholieke en presbyteriaanse kerk in Noord-lerland, waarvan begin dit jaar een missie Amsterdam bezoekt. ..De Noordierse kwestie is een politieke zaak. Dat er twee ker kelijke groeperingen tegenover elkaar staan is een toevallig heid. De oorspronkelijke bevolking van Ulster, die roomska- tholiek is, strijdt voor één onafhankelijk Ierland. De protestanten, veelal van Engelse oorsprong, verdedigen daarentegen de band met het koninkrijk. Daar gaat het om. De kerk staat er buiten. Daarom zouden, dacht ik, aanduidin gen als bijvoorbeeld „republikeinen" en „royalisten" beter op hun plaats zijn". Eén van de taken, die de Amsterdamse delegatie zich voor he'. bezoek aan Ulster heeft gesteld: aandringen op duidelijkheid in het conflict om de verwarring erover uit de wereld te hel pen. Het bezoek moet verder „een teken van oecumenische solidariteit" uitdragen en informatie opleveren. Ds. L. Blok: „Wij gaan beslist niet met het idee dat we de op lossing brengen. Het is een kwestie van gegroeide tegenstellin gen, waarvoor de bevolking van Ulster zelf de oplossing moet zoeken. Ik geloof daarentegen wel dat contacten met de buiten wereld, zoals met ons, tot die oplossing kunnen bijdragen". De delegatie van Amsterdamse geestelijken brengt in Belfast onder meer bezoeken aan wijken, die in verband met de onlus ten in het nieuws zijn. Ook staan contacten met ministers en parlementsleden, leiders en leden van de kerken op het pro gramma. Of de leider van de protestantse extremisten dr. Ian Paisley voor de missie te spreken zal zijn, betwijfelt ds. Blok. „De provocaties van dr. Paisley berokkenen grote schade aan het protestantisme, ook buiten Ierland. Als de gelegenheid zich voordoet, zullen wij duidelijk stelling nemen tegenover zijn opvattingen. We hebben hem daarover al eens een brief ge schreven, maar die heeft hij van tafel geveegd. We kregen van iem een kort briefje terug waarin zoiets stond als: Gezien yw contacten (hij bedoelde de roomskatholieken) verbaast mij uw standpunt niet". De Amsterdamse predikant formuleert zijn uitspraken nauw keurig: „Ik wil niet de indruk wekken alles van de Ierse kwes tie af te weten, want daarom gaan wij er juist naar toe. Wel is mij tijdens de bezoeken van de Noordierse geestelijken aan Amsterdam duidelijk geworden, dat de rellen in Ulster ook duidelijke parallellen vertonen met het schoppen tegen gezag en orde zoals dat op vele andere plaatsen in de wereld gebeurt. En dat heeft weinig te maken met de felle tegenstelling, zoals die politiek ligt. Dat is eenvoudig relschopperij". Het gevaar dat het bezoek aan Noord-Ierland zal worden uit gelegd als „inmenging" of „partijdigheid" ziet ds. Blok niet. „We gaan met een gemengde groep en dat kan alleen maar een waarborg zijn, een voorbeeld misschien van hoe het ook kan. Voor een oecumenische gedachte moet je over grenzen heen kunnen stappen. Wat dat betreft zijn wij beslist verder dan in Noord-Ierland". De Amsterdamse delegatie bestaat uit: ds. L. Blok, scriba van de hervormde kerkeraad in Amsterdam, ds. W. van Boeyen, gereformeerd jeugdgevangenispredikant, prof. dr. A. Mous, hoogleraar in de kerkgeschiedenis aan de Katholieke Hooge- school in de hoofdstad en dr. J. Gottschalk, leider van het R.-K. Open Deurwerk en van het Oecumenisch Centrum in Amsterdam,

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 11