levert ons fabriekjeen
gebruiken wij er van
of rechts
Wat
wat
Verlengde Mercedes
Vraagbakens weer
uitgebreid
Geen ruimte
Wachten
Schoon rijden
op butaan
m
R
SCHAKEN
1
Li
i
fi
"7
n
2
A
A
3
A
s
i
2L
3
JÉ
1
Li
A
Li
F
1
A
éi
i
DAMMEN door J. M Bom
BRIDGE
door G. J. R Förch
KRUISWOORDRAADSEL
A uto's hebben een eigen,
compleet elektriciteits
fabriekje aan boord, al zijn
hun eigenaren zich dat niet
bewust. Voor de doors
nee-automobilist is de ac
cu altijd de schuldige, als
er eens geen stroom ge
noeg is. Die accu is echter
niets dan een opslag
plaats. Het elektriciteits
fabriekje moet er voor
zorgen dat de accu steeds
vol stroom zit, in samen
werking met de automo
bilist natuurlijk.
Daaraan mankeert het
vooral 's winters nogal
eens. De verlichting moet
dan vaker aan. De kachel
aanjager wordt aan het
werk gezet. Daarbij mis
schien nog de electrische
verwarming van de ach
terruit aan. Plus wellicht
nog een radio, een stel
halogeen elektrische een
mistachterlamp. Bij el
kaar is er dan al vrij
gauw méér elektriciteit
nodig dan de boordcen-
trale produceert. Daarmee
beginnen dan de proble
men.
r)e elektriciteit wordt op-
gewekt door een dyna
mo of 'n wisselstroomgene
rator, die via een riem
vanaf de krukaspoeli door
de motor wordt aangedre
ven. Steeds meer moder
ne auto's hebben een wis
selstroomgenerator, al is
die duurder dan een dy
namo. Plet ding heeft en
kele duidelijke voordelen:
hij levert méér stroom dan
een dynamo en hij levert al stroom
bij lage toerentallen waarop een dy
namo nog niet produktief is.
De grotere capaciteit is belangrijk
omdat auto's tegenwoordig meer elek
trische uitrusting hebben dan vroeger.
Het al bij lage toerentallen stroom le
veren is belangrijk omdat auto's te
genwoordig in stadsverkeer veelvuldig
met stationair draaiende motoren stil
staan.
Tie opgewekte stroom is voor een
groot deel nodig voor de elektri
sche installatie. De hoeveelheid
stroom die niet nodig is, wordt opge
slagen in de accu. De voorraad daarin
is van grote betekenis, omdat de accu
de stroom moet leveren om de motor
te starten, 's Winters heeft de accu
meer stroom nodig dan 's zomers, om
dat hij bij lage temperaturen minder
stroom afgeeft. Hij levert na een kou
de nacht alleen maar genoeg stroom
voor de startmotor als hij die avond
tevoren volledig opgeladen was toen
de auto werd weggezet.
De verstandige automobilist moet
dus 's winters zo met zijn stroomge-
bruikers omspringen dat er nog wat
stroom overblijft voor de accu. En in
elk geval moet hij er voor zorgen niet
méér stroom te gebruiken dan de
stroombron levert. Om met verstand
met de elektrische uitrusting om te
kunnen springen, moet de automobi
list weten hoeveel stroom de boord-
centrale van zijn auto levert en hoe
veel stroom de diverse uitrustings
stukken en accessoires consumeren.
/"Aver de exacte capaciteit van de
stroombron kan het instructieboek
je inlichtingen geven. Er zal in staan of
de auto een wisselstroomgenerator of
een dynamo heeft en wat de capaci
teit is. Dat kan nogal variëren. Een
wisselstroomgenerator levert maar
zo'n dikke driehonderd watt. Een dy
namo geeft duidelijk minder stroom
af; de capaciteit daarvan pleegt van
twee tot driehonderd watt te variëren.
Dat is dus de aanvoer van stroom.
Bij de stroomgebruikers zijn er een
paar (de startmotor bijvoorbeeld) die
wel een boel stroom gebruiken, maar
die maar even aan staan. Veel belang
rijker is het na te gaan hoeveel
ftroom dingen gebruiken die langdu
rig, of zelfs constant, in gebruik zijn.
e» m wAkt
Cdpap*|etf ciyfiavn H
llll ~t©Ö vVjStt
GirOoV- ■iS-V»
- i
Kk» «8 VYc»fcfe
•4& WxSfefc
K'jiicw' S»5v«S<* mctot*
a© «vak*
liet is interessant om eens een heel
stel gewone stroomverbruikers op
een rijtje te zetten, mét de stroom die
ze nodig hebben.
Als voorbeeld dient de uitrusting
van een NSU 1200, maar voor andere
merken komt het stroomverbruik na
tuurlijk ongeveer hetzelfde uit.
Onsteking 16 watt
Grootlicht 90 watt
Stadslicht vóór 8 watt
Stadslicht achter 10 watt
Nummerbordverlichting 10 watt
Dashboardverlichting 10 watt
Radio 10 watt
Ruitenwissermotor 40 watt
2 Halogeen vérstralers 110 watt
totaal 304 watt
De dynamoe van de NSU 1200 le
vert 350 watt. Er blijft dus bij dit
gebruik nog 46 watt over voor het
opladen van de accu.
Dat is allemaal erg mooi, maar als
de NSU 1200 nu ook nog is voorzien
van een elektrisch te verwarmen ach
terruit, die bovendien wordt aangezet,
dan komt het stroomverbruik met 100
watt extra opeens royaal over de ca
paciteit van de dynamo. In dat geval
wordt dan al tijdens het rijden stroom
onttrokken aan de accu. Even is dat
niet erg, maar als het lang duurt,
heeft de accu de volgende mogen ge
garandeerd te weinig stroom om de
motor gestart te kunnen krijgen.
Tie automobilist kijkt er dan de accu
op aan, maar hij is zelf de schul
dige. Hij had moeten begrijpen dat de
twee halogeen vérstralers plus nog de
achterruit verwarming voor de dyna
mo van zijn auto teveel was en hij
had één van tweeën moeten uitscha
kelen.
Het voorbeeld toont ook meteen aan
hoe fijn het is dat steeds meer auto's
wisselstroomgeneratoren hebben. De
NSU-rijder van het voorbeeld heeft
namelijk helemaal geen onredelijke
elektrische uitrustingsstukken aan
staan, maar komt toch al stroom te
kort. Een wisselstroomgenerator in
plaats van de dynamo zou wel stroom
genoeg hebben geleverd om tegelijk
de achterruitverwarming en de halo
geen vérstralers (plus eventueel nog
de kachelaanjager) aan te hebben.
TA at wil niet zeggen dat wisselstroom
generatoren opeens alle stroombe-
perkingen opheffen. Ook de eigenaar
van een auto met wisselstroomgenera
tor doet er goed aan eens na te gaan
over hoeveel stroom hij de beschik
king heeft en hoeveel stroom de di
verse dingen aan zijn auto nodig heb
ben.
Ook de automobilist die dat alle
maal niet zo precies weten wil, moet
er altijd aan denken bij het starten
verder geen enkele elektriciteitsge
bruiker aan te hebben staan, want de
startmotor heeft echt alle stroom no
dig die de accu maar kan leveren. En
de automobilist die het onderste uit
de elektriciteitskan wil en 's morgens
voor vertrek even naar buiten rent
om de achterruitverwarming vast aan
te zetten (dat spaart krabben uit,
nietwaar) moet niet verbaasd zijn als
hij het lid op de neus krijgt, in de
vorm van een accu die geen stroom
genoeg meer levert voor de start.
Uitgeverij Kluwer in Deventer
heeft weer een forse uitbreiding toe
gevoegd aan de serie vraagbaken. De
boekjes zijn voerdrukken van het be
kende auto-standaardwerk van Piet
Olyslager. Ze bevatten alle mogelijke
afstelgegevens en vele (dé)montage-
voorschriften.
Voor mensen die alleen maar iets
meer over hun auto willen weten,
gaan ze veel te ver. Voor degeen die
flink wat onderhoud en reparaties in
eigen beheer wil uitvoeren, zijn de
Vraagbaken echter geweldige advi
seurs.
De boekjes kosten 6,75 gulden per
stuk. De nieuwe deeltjes zijn gewijd
aan Volkswagen 1300/1500 1968-1970,
1100 van British Ley land, Renault 8
1968-1970, Simca 1301/1501, Audi, Fiat
128, Simca 1000 1968-1970, Volkswagen
1300 1966-1967.
Artikel 33 van het Reglement Ver
keersregels en Verkeerstekens
(R.V.V.) geeft aan, hoe het inhalen
dient te geschieden: links of rechts?
Volgens het eerste lid geldt als alge
mene regel, dat men links moét inha
len.
Het tweede lid schrijft voor, dat in
halen rechts geschiedt, wanneer de
ingehaald wordende bestuurder te
kennen heeft gegeven, dat hij naar
links wil afslaan, en daartoe heeft
vóórgesorteerd.
Tenslotte mèg inhalen rechts ge
schieden door:
1. bestuurders, die zich in de rech
ter file bevinden, wanneer in files
mag worden gereden en dat te dien
tijde en ter plaatse ook werkelijk ge
schiedt.
2. fietsers en bromfietsers, indien
het overige verkeer in één of meer
files staat opgesteld of rijdt.
In de twee laatste gevallen is
slechts sprake van een bevoegdheid
om rechts in te halen, niet van een
verplichting. Gebiedend wordt daar
entegen voorgeschreven, dat een links
voorgesorteerde auto rechts voorbij
moet worden gereden.
In de praktijk heeft de vraag zich
voorgedaan, of dit gebod ook geldt,
als er geen ruimte is om rechts in te
halen. Mogen wij dan maar links in
halen, of moeten wij geduldig wach
ten, totdat de links vó-rgesorteerde
auto de weg weer heeft vrij gemaakt?
Over dit vraagstuk heeft de Hoge
Raad een principiële uitspraak ge
daan. i
In het desbetreffende geval haalde
een automobilist een andere auto
links in, ofschoon de bestuurder daar
van te kennen had gegeven, dat hij
naar links wilde afslaan en vóórge
sorteerd had. Het gevolg was een bot-
sinng tussen beide auto's.
De inhalende automobilist werd
strafrechtelijk vervolgd. De rechtbank
veroordeelde hem tot een geldboete
van 25,- omdat hij het tweede lid
van artikel 33 van het R.V.V. haf
overtreden.
Tegen deze uitspraak kwam de au
tomobilist in cassatie bij de Hog<
Raad. Hij wees er op, dat de weg tei
plaatse zo smal was, dat er geer
ruimte overbleef om rechts in te ha
len. Indien rechts inhalen tengevolge
van de plaatselijke omstandigheden,
met name de wegbreedte, niet moge
lijk is, geldt de hoofdregel „links in
halen", zo betoogde de automobilist
Maar de waarnemend advocaat-
generaal achtte deze stelling van de
automobilist onverenigbaar met de
duidelijke woorden van het tweede lid
artikel 33. Hij gaf toe dat het wel
eens hinderlijk kan zijn, indien men
snelheid moet minderen of stoppen
om te wachten, totdat een naar links
afslaande automobilist zijn manoeu
vre heeft voltooid.
Men dient nu eenmaal in het ver
keer met andere verkeersdeelnemers
rekening te houden. Afwijking van de
duidelijke regel van artikel 33, lid 2
zou ook zeer gevaarlijk zijn, hetgeen
in dit geval is gebleken, aldus de
waarnemend advocaat-generaal.
Overeenkomstig diens conclusie
verwierp de Hoge Raad het cassatie
beroep van de automobilist.
Een Brits taxibedrijf heeft reeds
enige tijd 27 wagens die rijden op bu
taangas, dat de lucht schoon houdt. De
chauffeurs van de gasauto's zijn te
vreden. De kracht die hun motoren
opleveren is zeer behoorlijk, het ver
bruik ligt, in geld, op iets minder
dan de helft van het bedrag dat men
aan benzine kwijt is.
Het verbouwen van de motoren
uitsluitend benzinemotoren kostte
ongeveer f 1200,- per stuk. Als een be
zwaar wordt genoemd het feit dat
men, als de tank leeg is, niet altijd
een station kan vinden om te gaan bij -
vullen.
9 Volgens het Centraal Bureau voor
de Statistiek bedroeg het aantal
onherroepelijke veroordelingen we
gens verkeersmisdrijven in de eerste
helft van dit jaar rond 7.400 tegen
7.150 in de eerste helft van 1969. We
gens het rijden onder drankinvloed
met een motorrijtuig werden rond
2.600 (2.470) veroordelingen onherroe
pelijk. Voor bromfietsers en fietsers
samen liep het cijfer terug tot 870
1.080). Doorrijden na een ongeval
ieidde tot ca. 2.250 veroordelingen
(2.000) en veroorzaken van dood of
'.waar lichamelijk letsel door schuld
tot ruim 600 (500); van de laatste ge
vallen waren er 56 (61) waarbij de
veroordeelde onder drankinvloed was.
Het aantal veroordelingen wegens joy
riding bleef vrijwel gelijk, nl. rond
460.
In de Siciliaanse verdediging ko
men nog al eens stellingen voor,
waarin wit lang, de tegenpartij
daarentegen kort heeft gerocheerd.
In dit soort stellingen is degene die
er in slaagt het eerst een lijn voor
zijn zwaar geschut - torens en da
me-te openen, gewoonlijk in be
slissend voordeel. Een en ander im
pliceert, dat het voor beide spelers
zaak is zo snel en zo scherp mogelijk
op aanval te spelen. Nergens is het
richtsnoer dat de aanval de beste
verdediging is, beter van toepassing
dan hier
De volgende partij uit de schaak
olympiade te Siegen geeft van het
bovenstaande een typisch voor
beeld.
Wit: CORDOVIL (Portugal).
Zwart: GARCIA (Cuba). Siciliaanse
verdediging. (Siegen 1970.)
1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, e7-e6 3.
d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, Pg8-f6 5.
Pbl-c3, d7-d6 6. Lcl-g5, Lf8-e7 7.
f2—f4, h7-h6 (Het voordeel van deze
zet is, dat wit wel op f6 moet ruilen,
omdat 8. Lh4, Pxe4! 9. Lxe7, Pxc3
10. Lxd8, Pxdl tot verlies van een
pion leidt. De zet heeft ook een na
deel omdat h6 een verzwakking be
tekent van de koningsvleugel, een
gegeven dat in het vervolg van de
partij duidelijk naar voren komt).
8. Lg5xf6, Le7xf6 9. Ddl-d2,
a7-a6 (Na 9-Pc6 10. Pb5, Le7 11.
0-0-0 gaat de d-pion verloren).
10. 0-0-0. 0-0 11. Kcl-bl (De ko
ning staat in tal van varianten niet
goed op cl, b.v. wegens 11e5 12.
fxe5?, Lg5. Deze preventieve zet
moet daarom wel aan de aanval
voorafgaan).
b7-b512. g2-g4 (Uit de beide
laatste zetten blijkt wel dat beide
spelers er van doordrongen zijn, dat
het een strijd wordt van overwin
nen of ten onder gaan).
12. Lc8-b7 13. Lfl-g2, Pb8-d7?
(Een voor de hand liggende zet om
dat het vanzelfsprekend is dat
zwart zo snel mogelijk de mobilisa
tie van zijn strijdkrachten moet
voltooien. Toch is de zet in deze stel
ling niet goed. Hij is namelijk niet
scherp genoeg. Redelijkerwijze ko
men er eigenlijk maar twee zetten
in aanmerking, nl. 13Db6 en 13.
b4).
14. e4-e5! (Een slagvaardige reac
tie).
14. Lb7xg2 15. Dd2xg2, d6xe5
(Gedwongen want 15.Le7 16. Pc6,
De8 17. P x e7f kost een pion).
16. f4xe5, Lf6-h4 (Zwart kan niet
op e5 slaan: op 16Pxe5 wint 17.
P xe6 en op 16.Lxe5 volgt 17. Pc6,
Dc7 18. T x d7, D x d7 19. P X e5).
17. Pd4-f3, Ta8-a7 (Er dreigde 18
Pxh4, Dxh4 19. Txd7).
18. Pc3-e4, Dd8-e7 19. g4-g5!
(Dwingt de tegenstander een toren-
lijn te openen en daarmee is de par
tij in het stadium gekomen, dat aan
de beslissende aanval voorafgaat).
GARCIA
~r''"
MM
CORDOVIL
19. Lh4xg5 20. Pf3xg5, h6xg5
21. h2-h4!, g5-g4 (Of2; ...Pxe5 22
h Xg5, Pg6 23. Dh3, f»24. Pd6, Td8 25.
Dh7t, Kf8 26. Dh8t! en mat).
De opgave van de week: wit speelt
en wint.
OPLOSSING
WIT (Bellon): Ke2, Del, Tbl en g2,
Pc2, pionnen a2, b3, c4, d3, f3, g4, h2.
ZWART (Smejkal): Kg8, Dh4. Tf8,
Ld7 en d4, pionnen a5, b7, c6, d6, g6,
h7 en e3.
Er volgde: 31Tf8xf3ü 32.
Ke2xf3 (32. Pxd4. Tf2f) 32.
Ld7xg4f. en wit gaf het op zonder
33. Txg4, Df2t 34. Ke4, Df5t 35.
K x d4, De5 mat af te wachten.
De Haltiaan Paul Germain is een
uitermate taai en slim verdediger.
In de open kampioenschappen van
Nederland te Hengelo dit jaar
snoepte hij daardoor van Sybrands
een kostbaar punt af en in het Priva
damtoernooi van enkele weken ge
leden, scheen hij wederom succes te
hebben met zijn stugge verdediging.
Nu toverde de winnaar, Sybrands,
op het laatste moment echter een to
taal onverwachte winst uit zijn zo
zeer met „hogere strategie" gevulde
hoge hoed.
Hieronder het verloop van deze,
ondanks het afbrekende spel van
Germain, toch zeer interessante
partij:
Wit: T. SYBRANDS; zwart: P.
GERMAIN, De Lier 1970.
1. 34-30 17-21; 2. 31-26 20-25; 3.
26x17 25 X 34 4. 40 x 29 12 x 21. De
eerste voorbode van zwarts tactiek.
•Normaal is (11x22); 5. 45-50 19-24;
6. 29x20 15x24. De „egelstelling" is
direct betrokken.
7. 40-34 7-12; a 36-31 21-26; 9.
31-27 1-7; 10. 44-40 14-19; 11. 49-44
11-17; 12. 32-28 7-11; 13. 27-22. Wil
de zwarte schijf 24 tot aanvalsobject
■maken, maar voorlopig verijdelt
zwart dit plan.
13.18X27; 14. 28-23 19x 28;
15. 33X31 10-14; 16. 31-27 5-10; 17.
37-31 17-21; 18. 39-33 12-18; 19.
,41-36! Een vreemd aandoende zet,
maar wit voorkomt hiermee alle
mogelijkheden tot een aanval op
zijn linkervleugel.
19.ii_i7. Op (26-31?) na
tuurlijk 43-39 en 33-29 schijfwinst.
20. 42-37 14-19; 21. 47-42 10-14; 22.
44-39 8-12; 23. 34-29. Wit laat het
zeer moeilijke „half klassieke" spel-
genre voortduren, omdat het geslo
ten klassiek, dat na 33-28 kan ont
staan, hem weinig perspectief be
looft
23.17-22; 24. 29 x 20 22 X 31;
25. 36 x 27 14 x 25; 26. 50-44 12-17; 27.
33-28 18-22. Na (17-22) komt zwart
eveneens in de verdediging.
2a 27X18 13 X 33; 29. 39 x 28 17-22.
Na elke andere volgt zeer sterk
37-31.
30. 28x17 21X12; 31. 32-27. Wit
heeft duidelijk sterk strategisch
voordeel, maar zwart speculeert op
het gedecimeerde materiaal.
31 .12-18; 32. 40-34 9-13; 33.
.44-39 2-8; 34. 46-41 19-24; 35. 34-30!
mag de formatie 24-19-13 niet toe
laten.
35.25 X34; 36. 39x19 13 x 24;
37. 43-39 8-13; 38. 39-34 13-19; 39.
38-33 4-10. Op (18-23) volgt 42-38!
en tegen 48-42 gevolgd door 33-29 is
geen verdediging.
40.42-3810-14; 41.48-42 14-20; 42.
37-32 6-11; 43. 41-37 3-8; 44. 32-28
(zie diagram).
Schijnbaar heeft zwart de stellin
gen geconsolideerd en kan hem wei
nig meer gebeuren, echter de schijn
bedriegt.
Op b.v. (11-17) kan volgen: 37-32
(17-21?) 34-30!! en wint, want na
(20-25) volgt 28-22 en na (19-23)
wint wit met 30X19 (23x14) 28-23
(18x29) 33x15! Op elke andere volgt
30-25 met winst!
Een andere variant na (11-17) is:
37-32 (8-12). 34-29 (20-25) 29 x20
(25X14) 33-29 (14-20) 38-33 (19-23)
28X19 (17-22) en na 42-38 (22 x 31)
32-27 (31x22) 29-23 gaat zwart een
zeer zorgelijk eindspel in.
In de partij volgde: 44. 8-13;
45.37-32 18-23?
Oplossing
WIT: 19, 23. 24, 29, 34, 35, 36, 37, 38,
48 (10 st)
ZWART: 4, 8,10, 12, 17, 18. 21, 22,
25,26 (10 st.)
Na 42-38? volgde (26-31!) 36x16
(17-21) 16 x 27 (22 x 33) 29 X 38 (18 x 20)
met schijf en partijwinst.
Ook andere zetten helpen niet:
b.v. 37-31 (26 X 37) 42 x 31 (21-26!)
31-27 (22 X 31) (36X27) (17-22) wint.
Of: 35-30 (21-27) 37-31 (26 x 37) 42X31
(27-32) 48-43 (4-9!) en wit staat ver
loren.
Het probleem vanvorige week
was een tegenspelprobleem. Terwijl
allen kwetsbaar zijn, uitkomst het
bieden:
Noord Oost Zuid West
3 Ha pas lHa ISch
pas pas 4 Ha pas
U bent west en uw bezit is:
Sch A V B 9 2
Ha 9 3
Ru V6
KI H B 74
besluit met schoppen aas uit te
komen en die uitkomst levert u al
direct een vette buit op, want op ta
fel verschijnt de secce heer. Het hele
spel dat op tafel komt, ziet er als
volgt uit:
SchH
Ha HB76
Ru HB108 5
KI 98 3
De vraag was: "Wat speelt u na?"
Welnu, het doorspelen van schop
pen lijkt zonder risico, het ziet er
niet naar uit dat u daarmee iets zult
weggeven. Dit is echter weer eens
één van die keren dat schijn be
driegt.
U zult inderdaad door het door
spelen van schoppenvrouw geen
schoppenslag weggeven, maar het
feit dat u geen slag weggeeft, wil
nog helemaal niet zeggen dat u de
goede weg heeft gekozen. Schoppen
vrouw wordt natuurlijk op tafel ge
troefd en als de leider dan in het be
zit is van beide rode azen, dan kunt
u vermoedelijk het tegenspel, ver
dér wel vergeten.
Immers de ruitenkleur zal dan;
nadat de troeven getrokken zijn, een
bron van slagen worden, waarop al
le verdere tegénspelillusies stuk lo
pen.
Neen, de dreiging van de ruiten-
kleur moet u hier duidelijk maken
dat het is: „nu of nooit". U zult di
rect een aantal slagen moeten zien
te maken, want later is het te laat
De enige kleur waarin u direct sla
gen zoudt kunnen maken, is klaver,
dus u moet klaver 4 naspelen in de
hoop dat partner het aas heeft.
Als u dan in een aas-vrouw vork
van de leider speelt, hebt u pech ge
had, maar er is een goede kans dat
de snit op de heer toch nooit geno
men zou zijn, omdat de ruitenkleur
een parkeerplaats was geworden
voor alle twijfels. In de praktijk had
u met een klavernakomst een schot
in de roos gedaan, want het hele
spel lag als volgt:
SchH
Ha HB76
Ru HB108 5
KI 983
Sch A V B 9 2
Ha 9 3
Ru V6
KI HB74
Sch 1075
Ha AV108 2
Ru A 7
KI V 105
Sch 8 643
Ha 5 4
Ru 9432
KI A 6 2
U moet in bridge wel eens moedig
zijn. Van tijd tot tijd zal Vrouwe
Fortuna uw moed belonen.
Het nieuwe probleem ontleen ik-
aan de Europese kampioenschap
pen, die van 19 t/m 31 oktober in Es-
toril werden gespeeld en waarï
Frankrijk Europees kampioen
werd. Het spel dat ik u geef, kwam
voor in de wedstrijd Italië - Frank
rijk, een van de sleutelwedstrijden
van dit toernooi. U hebt als noord in
handen:
Óch H V 4
Ha 762
Ru H96
KI V832
Het biedverloop gaat:
Noord Oost Zuid West
1 SA l Sch doublet pas
2 SA 2 Sch pas pas
pas pas 3 SA pas
pas
Oost komt uit met schoppenboer en
op tafel verschijnt:
Sch 8
Ha AHV 10 5
Ru 843
KI A 1054
Hoe denkt u dit spel te gaan spe
len?
HORIZONTAAL:
1. Bijbelse figuur; 4. Bijbelse fi
guur; 8. Bijbelse figuur; 11. plas; 12.
bouwland; 13. insekt; 14. naad; 16.
voorzetsel; 17. beest; 19. plaats in
Drenthe; 21. metaal; 22. ten dele; 23.
Europeaan; 25. ellendig huisje; 28.
vulkaan in Indonesië; 33. zilt; 36.
meisjesnaam; 37. verharde huid; 39.
een der kleine Antillen; 40. vis; 41.
voedsel; 42. plaats in Frankrijk; 44.
muziekteken; 45. rivieren en kana
len; 48. speeltuig; 49. zelfkant; 52.
drank; 54. schoorsteenkap; 56. af en
toe; 59. rivier in Rusland; 60. plaats
in Groningen; 61. verbindingsmid
del; 62. vochtig; 63. lied; 64. rust
plaats; 65. kliekje; 66. plaats in Lim
burg; 67. vis.
VERTICAAL:
1. Spaanse hertog; 2. gedurende
korte tijd; 3. deel der strijdkrachten;
5. plaats in Gelderland; 6. kleurling;
7. plaats in Duitsland; 8. aanstaand
officier; 9. jongensnaam; 10. stuurs;
15. gewicht; 18. Bijbelse figuur; 20.
baat; 22. rivier in Rusland; 24. land
voogd in Perzië; 25. verlichtings
middelen; 26. minder worden; 27.
aanporren; 29. scherts; 30. rivier in
Afrika; 31. zacht; 32. platenboek; 34.
bedorven; 35. oude maat; 37. plaats
in de N.O.-Polder; 38. afhangend
velletje; 43. soort verhaal; 45. vra
gend vrnwrd.; 46. keurig; 47. drank;
48. vergelding; 50. deel van een ge
bouw; 51. waterplas; 52. slag; 53.
meisjesnaam; 54. zoogdier; 55. plaats
ln Limburg; 57. drank; 58. voerbak.
Oplossing vorige puzzel
HORIZONTAAL: VERTICAAL:
1. afdankertje; 9. accu; 10. zeemeermin; 2. fluit; 3. afzetten; 4 keel; 5. roemer; 8.
11. laatste; 12. geweten; 14. luisteren; 16. jarretels; 7. schavuit; 8. sire; 13. nemen f
zebra; 19. stuit; 20. vernissen; 22. indelen; 15. suikerpot; 17. roepende; 18. anabasis;'
24. abuizen; 27. mopperaars; 28. Eede; 29. 21. herrie; 23. noot; 25. Irene; 26. cash.
stoethaspel.
We kennen auto's met 2, 3,4 en 5 deuren achterklep inbegre
pen), maar deze wagen heeft 6 deuren. Het is een Mercedes 220D
taxi die speciaal werd gebouwd voor het Schiedamse taxibedrijf
Eurotax. Uitgangspunt was een normale standaard 220D van
een verzwaard type. Grofweg gezegd werd de auto middendoor
gezaagd en werd er een stuk van ongeveer een meter tussengelast
Dat bracht natuurlijk met zich dat bekleding, tussenas, bedrading,
remleidingen en dergelijke moesten worden aangepast. Het resul
taat is een taxi voor zeven passagiers, die op drie banken zitten
en in- en uitstappen via vijf deuren. Eurotax wil nog een stel op
deze manier verlengde taxi's laten bouwen, die in de toekomst
als ring-taxi dienst moeten gaan doen in Schiedam en Vlaar-
dingen.