levert ons fabriekjeen gebruiken wij er van of rechts Wat wat Verlengde Mercedes Vraagbakens weer uitgebreid Geen ruimte Wachten Schoon rijden op butaan m R SCHAKEN 1 Li i fi "7 n 2 A A 3 A s i 2L 3 JÉ 1 Li A Li F 1 A éi i DAMMEN door J. M Bom BRIDGE door G. J. R Förch KRUISWOORDRAADSEL A uto's hebben een eigen, compleet elektriciteits fabriekje aan boord, al zijn hun eigenaren zich dat niet bewust. Voor de doors nee-automobilist is de ac cu altijd de schuldige, als er eens geen stroom ge noeg is. Die accu is echter niets dan een opslag plaats. Het elektriciteits fabriekje moet er voor zorgen dat de accu steeds vol stroom zit, in samen werking met de automo bilist natuurlijk. Daaraan mankeert het vooral 's winters nogal eens. De verlichting moet dan vaker aan. De kachel aanjager wordt aan het werk gezet. Daarbij mis schien nog de electrische verwarming van de ach terruit aan. Plus wellicht nog een radio, een stel halogeen elektrische een mistachterlamp. Bij el kaar is er dan al vrij gauw méér elektriciteit nodig dan de boordcen- trale produceert. Daarmee beginnen dan de proble men. r)e elektriciteit wordt op- gewekt door een dyna mo of 'n wisselstroomgene rator, die via een riem vanaf de krukaspoeli door de motor wordt aangedre ven. Steeds meer moder ne auto's hebben een wis selstroomgenerator, al is die duurder dan een dy namo. Plet ding heeft en kele duidelijke voordelen: hij levert méér stroom dan een dynamo en hij levert al stroom bij lage toerentallen waarop een dy namo nog niet produktief is. De grotere capaciteit is belangrijk omdat auto's tegenwoordig meer elek trische uitrusting hebben dan vroeger. Het al bij lage toerentallen stroom le veren is belangrijk omdat auto's te genwoordig in stadsverkeer veelvuldig met stationair draaiende motoren stil staan. Tie opgewekte stroom is voor een groot deel nodig voor de elektri sche installatie. De hoeveelheid stroom die niet nodig is, wordt opge slagen in de accu. De voorraad daarin is van grote betekenis, omdat de accu de stroom moet leveren om de motor te starten, 's Winters heeft de accu meer stroom nodig dan 's zomers, om dat hij bij lage temperaturen minder stroom afgeeft. Hij levert na een kou de nacht alleen maar genoeg stroom voor de startmotor als hij die avond tevoren volledig opgeladen was toen de auto werd weggezet. De verstandige automobilist moet dus 's winters zo met zijn stroomge- bruikers omspringen dat er nog wat stroom overblijft voor de accu. En in elk geval moet hij er voor zorgen niet méér stroom te gebruiken dan de stroombron levert. Om met verstand met de elektrische uitrusting om te kunnen springen, moet de automobi list weten hoeveel stroom de boord- centrale van zijn auto levert en hoe veel stroom de diverse uitrustings stukken en accessoires consumeren. /"Aver de exacte capaciteit van de stroombron kan het instructieboek je inlichtingen geven. Er zal in staan of de auto een wisselstroomgenerator of een dynamo heeft en wat de capaci teit is. Dat kan nogal variëren. Een wisselstroomgenerator levert maar zo'n dikke driehonderd watt. Een dy namo geeft duidelijk minder stroom af; de capaciteit daarvan pleegt van twee tot driehonderd watt te variëren. Dat is dus de aanvoer van stroom. Bij de stroomgebruikers zijn er een paar (de startmotor bijvoorbeeld) die wel een boel stroom gebruiken, maar die maar even aan staan. Veel belang rijker is het na te gaan hoeveel ftroom dingen gebruiken die langdu rig, of zelfs constant, in gebruik zijn. e» m wAkt Cdpap*|etf ciyfiavn H llll ~t©Ö vVjStt GirOoV- ■iS-V» - i Kk» «8 VYc»fcfe •4& WxSfefc K'jiicw' S»5v«S<* mctot* a© «vak* liet is interessant om eens een heel stel gewone stroomverbruikers op een rijtje te zetten, mét de stroom die ze nodig hebben. Als voorbeeld dient de uitrusting van een NSU 1200, maar voor andere merken komt het stroomverbruik na tuurlijk ongeveer hetzelfde uit. Onsteking 16 watt Grootlicht 90 watt Stadslicht vóór 8 watt Stadslicht achter 10 watt Nummerbordverlichting 10 watt Dashboardverlichting 10 watt Radio 10 watt Ruitenwissermotor 40 watt 2 Halogeen vérstralers 110 watt totaal 304 watt De dynamoe van de NSU 1200 le vert 350 watt. Er blijft dus bij dit gebruik nog 46 watt over voor het opladen van de accu. Dat is allemaal erg mooi, maar als de NSU 1200 nu ook nog is voorzien van een elektrisch te verwarmen ach terruit, die bovendien wordt aangezet, dan komt het stroomverbruik met 100 watt extra opeens royaal over de ca paciteit van de dynamo. In dat geval wordt dan al tijdens het rijden stroom onttrokken aan de accu. Even is dat niet erg, maar als het lang duurt, heeft de accu de volgende mogen ge garandeerd te weinig stroom om de motor gestart te kunnen krijgen. Tie automobilist kijkt er dan de accu op aan, maar hij is zelf de schul dige. Hij had moeten begrijpen dat de twee halogeen vérstralers plus nog de achterruit verwarming voor de dyna mo van zijn auto teveel was en hij had één van tweeën moeten uitscha kelen. Het voorbeeld toont ook meteen aan hoe fijn het is dat steeds meer auto's wisselstroomgeneratoren hebben. De NSU-rijder van het voorbeeld heeft namelijk helemaal geen onredelijke elektrische uitrustingsstukken aan staan, maar komt toch al stroom te kort. Een wisselstroomgenerator in plaats van de dynamo zou wel stroom genoeg hebben geleverd om tegelijk de achterruitverwarming en de halo geen vérstralers (plus eventueel nog de kachelaanjager) aan te hebben. TA at wil niet zeggen dat wisselstroom generatoren opeens alle stroombe- perkingen opheffen. Ook de eigenaar van een auto met wisselstroomgenera tor doet er goed aan eens na te gaan over hoeveel stroom hij de beschik king heeft en hoeveel stroom de di verse dingen aan zijn auto nodig heb ben. Ook de automobilist die dat alle maal niet zo precies weten wil, moet er altijd aan denken bij het starten verder geen enkele elektriciteitsge bruiker aan te hebben staan, want de startmotor heeft echt alle stroom no dig die de accu maar kan leveren. En de automobilist die het onderste uit de elektriciteitskan wil en 's morgens voor vertrek even naar buiten rent om de achterruitverwarming vast aan te zetten (dat spaart krabben uit, nietwaar) moet niet verbaasd zijn als hij het lid op de neus krijgt, in de vorm van een accu die geen stroom genoeg meer levert voor de start. Uitgeverij Kluwer in Deventer heeft weer een forse uitbreiding toe gevoegd aan de serie vraagbaken. De boekjes zijn voerdrukken van het be kende auto-standaardwerk van Piet Olyslager. Ze bevatten alle mogelijke afstelgegevens en vele (dé)montage- voorschriften. Voor mensen die alleen maar iets meer over hun auto willen weten, gaan ze veel te ver. Voor degeen die flink wat onderhoud en reparaties in eigen beheer wil uitvoeren, zijn de Vraagbaken echter geweldige advi seurs. De boekjes kosten 6,75 gulden per stuk. De nieuwe deeltjes zijn gewijd aan Volkswagen 1300/1500 1968-1970, 1100 van British Ley land, Renault 8 1968-1970, Simca 1301/1501, Audi, Fiat 128, Simca 1000 1968-1970, Volkswagen 1300 1966-1967. Artikel 33 van het Reglement Ver keersregels en Verkeerstekens (R.V.V.) geeft aan, hoe het inhalen dient te geschieden: links of rechts? Volgens het eerste lid geldt als alge mene regel, dat men links moét inha len. Het tweede lid schrijft voor, dat in halen rechts geschiedt, wanneer de ingehaald wordende bestuurder te kennen heeft gegeven, dat hij naar links wil afslaan, en daartoe heeft vóórgesorteerd. Tenslotte mèg inhalen rechts ge schieden door: 1. bestuurders, die zich in de rech ter file bevinden, wanneer in files mag worden gereden en dat te dien tijde en ter plaatse ook werkelijk ge schiedt. 2. fietsers en bromfietsers, indien het overige verkeer in één of meer files staat opgesteld of rijdt. In de twee laatste gevallen is slechts sprake van een bevoegdheid om rechts in te halen, niet van een verplichting. Gebiedend wordt daar entegen voorgeschreven, dat een links voorgesorteerde auto rechts voorbij moet worden gereden. In de praktijk heeft de vraag zich voorgedaan, of dit gebod ook geldt, als er geen ruimte is om rechts in te halen. Mogen wij dan maar links in halen, of moeten wij geduldig wach ten, totdat de links vó-rgesorteerde auto de weg weer heeft vrij gemaakt? Over dit vraagstuk heeft de Hoge Raad een principiële uitspraak ge daan. i In het desbetreffende geval haalde een automobilist een andere auto links in, ofschoon de bestuurder daar van te kennen had gegeven, dat hij naar links wilde afslaan en vóórge sorteerd had. Het gevolg was een bot- sinng tussen beide auto's. De inhalende automobilist werd strafrechtelijk vervolgd. De rechtbank veroordeelde hem tot een geldboete van 25,- omdat hij het tweede lid van artikel 33 van het R.V.V. haf overtreden. Tegen deze uitspraak kwam de au tomobilist in cassatie bij de Hog< Raad. Hij wees er op, dat de weg tei plaatse zo smal was, dat er geer ruimte overbleef om rechts in te ha len. Indien rechts inhalen tengevolge van de plaatselijke omstandigheden, met name de wegbreedte, niet moge lijk is, geldt de hoofdregel „links in halen", zo betoogde de automobilist Maar de waarnemend advocaat- generaal achtte deze stelling van de automobilist onverenigbaar met de duidelijke woorden van het tweede lid artikel 33. Hij gaf toe dat het wel eens hinderlijk kan zijn, indien men snelheid moet minderen of stoppen om te wachten, totdat een naar links afslaande automobilist zijn manoeu vre heeft voltooid. Men dient nu eenmaal in het ver keer met andere verkeersdeelnemers rekening te houden. Afwijking van de duidelijke regel van artikel 33, lid 2 zou ook zeer gevaarlijk zijn, hetgeen in dit geval is gebleken, aldus de waarnemend advocaat-generaal. Overeenkomstig diens conclusie verwierp de Hoge Raad het cassatie beroep van de automobilist. Een Brits taxibedrijf heeft reeds enige tijd 27 wagens die rijden op bu taangas, dat de lucht schoon houdt. De chauffeurs van de gasauto's zijn te vreden. De kracht die hun motoren opleveren is zeer behoorlijk, het ver bruik ligt, in geld, op iets minder dan de helft van het bedrag dat men aan benzine kwijt is. Het verbouwen van de motoren uitsluitend benzinemotoren kostte ongeveer f 1200,- per stuk. Als een be zwaar wordt genoemd het feit dat men, als de tank leeg is, niet altijd een station kan vinden om te gaan bij - vullen. 9 Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bedroeg het aantal onherroepelijke veroordelingen we gens verkeersmisdrijven in de eerste helft van dit jaar rond 7.400 tegen 7.150 in de eerste helft van 1969. We gens het rijden onder drankinvloed met een motorrijtuig werden rond 2.600 (2.470) veroordelingen onherroe pelijk. Voor bromfietsers en fietsers samen liep het cijfer terug tot 870 1.080). Doorrijden na een ongeval ieidde tot ca. 2.250 veroordelingen (2.000) en veroorzaken van dood of '.waar lichamelijk letsel door schuld tot ruim 600 (500); van de laatste ge vallen waren er 56 (61) waarbij de veroordeelde onder drankinvloed was. Het aantal veroordelingen wegens joy riding bleef vrijwel gelijk, nl. rond 460. In de Siciliaanse verdediging ko men nog al eens stellingen voor, waarin wit lang, de tegenpartij daarentegen kort heeft gerocheerd. In dit soort stellingen is degene die er in slaagt het eerst een lijn voor zijn zwaar geschut - torens en da me-te openen, gewoonlijk in be slissend voordeel. Een en ander im pliceert, dat het voor beide spelers zaak is zo snel en zo scherp mogelijk op aanval te spelen. Nergens is het richtsnoer dat de aanval de beste verdediging is, beter van toepassing dan hier De volgende partij uit de schaak olympiade te Siegen geeft van het bovenstaande een typisch voor beeld. Wit: CORDOVIL (Portugal). Zwart: GARCIA (Cuba). Siciliaanse verdediging. (Siegen 1970.) 1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, e7-e6 3. d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, Pg8-f6 5. Pbl-c3, d7-d6 6. Lcl-g5, Lf8-e7 7. f2—f4, h7-h6 (Het voordeel van deze zet is, dat wit wel op f6 moet ruilen, omdat 8. Lh4, Pxe4! 9. Lxe7, Pxc3 10. Lxd8, Pxdl tot verlies van een pion leidt. De zet heeft ook een na deel omdat h6 een verzwakking be tekent van de koningsvleugel, een gegeven dat in het vervolg van de partij duidelijk naar voren komt). 8. Lg5xf6, Le7xf6 9. Ddl-d2, a7-a6 (Na 9-Pc6 10. Pb5, Le7 11. 0-0-0 gaat de d-pion verloren). 10. 0-0-0. 0-0 11. Kcl-bl (De ko ning staat in tal van varianten niet goed op cl, b.v. wegens 11e5 12. fxe5?, Lg5. Deze preventieve zet moet daarom wel aan de aanval voorafgaan). b7-b512. g2-g4 (Uit de beide laatste zetten blijkt wel dat beide spelers er van doordrongen zijn, dat het een strijd wordt van overwin nen of ten onder gaan). 12. Lc8-b7 13. Lfl-g2, Pb8-d7? (Een voor de hand liggende zet om dat het vanzelfsprekend is dat zwart zo snel mogelijk de mobilisa tie van zijn strijdkrachten moet voltooien. Toch is de zet in deze stel ling niet goed. Hij is namelijk niet scherp genoeg. Redelijkerwijze ko men er eigenlijk maar twee zetten in aanmerking, nl. 13Db6 en 13. b4). 14. e4-e5! (Een slagvaardige reac tie). 14. Lb7xg2 15. Dd2xg2, d6xe5 (Gedwongen want 15.Le7 16. Pc6, De8 17. P x e7f kost een pion). 16. f4xe5, Lf6-h4 (Zwart kan niet op e5 slaan: op 16Pxe5 wint 17. P xe6 en op 16.Lxe5 volgt 17. Pc6, Dc7 18. T x d7, D x d7 19. P X e5). 17. Pd4-f3, Ta8-a7 (Er dreigde 18 Pxh4, Dxh4 19. Txd7). 18. Pc3-e4, Dd8-e7 19. g4-g5! (Dwingt de tegenstander een toren- lijn te openen en daarmee is de par tij in het stadium gekomen, dat aan de beslissende aanval voorafgaat). GARCIA ~r''" MM CORDOVIL 19. Lh4xg5 20. Pf3xg5, h6xg5 21. h2-h4!, g5-g4 (Of2; ...Pxe5 22 h Xg5, Pg6 23. Dh3, f»24. Pd6, Td8 25. Dh7t, Kf8 26. Dh8t! en mat). De opgave van de week: wit speelt en wint. OPLOSSING WIT (Bellon): Ke2, Del, Tbl en g2, Pc2, pionnen a2, b3, c4, d3, f3, g4, h2. ZWART (Smejkal): Kg8, Dh4. Tf8, Ld7 en d4, pionnen a5, b7, c6, d6, g6, h7 en e3. Er volgde: 31Tf8xf3ü 32. Ke2xf3 (32. Pxd4. Tf2f) 32. Ld7xg4f. en wit gaf het op zonder 33. Txg4, Df2t 34. Ke4, Df5t 35. K x d4, De5 mat af te wachten. De Haltiaan Paul Germain is een uitermate taai en slim verdediger. In de open kampioenschappen van Nederland te Hengelo dit jaar snoepte hij daardoor van Sybrands een kostbaar punt af en in het Priva damtoernooi van enkele weken ge leden, scheen hij wederom succes te hebben met zijn stugge verdediging. Nu toverde de winnaar, Sybrands, op het laatste moment echter een to taal onverwachte winst uit zijn zo zeer met „hogere strategie" gevulde hoge hoed. Hieronder het verloop van deze, ondanks het afbrekende spel van Germain, toch zeer interessante partij: Wit: T. SYBRANDS; zwart: P. GERMAIN, De Lier 1970. 1. 34-30 17-21; 2. 31-26 20-25; 3. 26x17 25 X 34 4. 40 x 29 12 x 21. De eerste voorbode van zwarts tactiek. •Normaal is (11x22); 5. 45-50 19-24; 6. 29x20 15x24. De „egelstelling" is direct betrokken. 7. 40-34 7-12; a 36-31 21-26; 9. 31-27 1-7; 10. 44-40 14-19; 11. 49-44 11-17; 12. 32-28 7-11; 13. 27-22. Wil de zwarte schijf 24 tot aanvalsobject ■maken, maar voorlopig verijdelt zwart dit plan. 13.18X27; 14. 28-23 19x 28; 15. 33X31 10-14; 16. 31-27 5-10; 17. 37-31 17-21; 18. 39-33 12-18; 19. ,41-36! Een vreemd aandoende zet, maar wit voorkomt hiermee alle mogelijkheden tot een aanval op zijn linkervleugel. 19.ii_i7. Op (26-31?) na tuurlijk 43-39 en 33-29 schijfwinst. 20. 42-37 14-19; 21. 47-42 10-14; 22. 44-39 8-12; 23. 34-29. Wit laat het zeer moeilijke „half klassieke" spel- genre voortduren, omdat het geslo ten klassiek, dat na 33-28 kan ont staan, hem weinig perspectief be looft 23.17-22; 24. 29 x 20 22 X 31; 25. 36 x 27 14 x 25; 26. 50-44 12-17; 27. 33-28 18-22. Na (17-22) komt zwart eveneens in de verdediging. 2a 27X18 13 X 33; 29. 39 x 28 17-22. Na elke andere volgt zeer sterk 37-31. 30. 28x17 21X12; 31. 32-27. Wit heeft duidelijk sterk strategisch voordeel, maar zwart speculeert op het gedecimeerde materiaal. 31 .12-18; 32. 40-34 9-13; 33. .44-39 2-8; 34. 46-41 19-24; 35. 34-30! mag de formatie 24-19-13 niet toe laten. 35.25 X34; 36. 39x19 13 x 24; 37. 43-39 8-13; 38. 39-34 13-19; 39. 38-33 4-10. Op (18-23) volgt 42-38! en tegen 48-42 gevolgd door 33-29 is geen verdediging. 40.42-3810-14; 41.48-42 14-20; 42. 37-32 6-11; 43. 41-37 3-8; 44. 32-28 (zie diagram). Schijnbaar heeft zwart de stellin gen geconsolideerd en kan hem wei nig meer gebeuren, echter de schijn bedriegt. Op b.v. (11-17) kan volgen: 37-32 (17-21?) 34-30!! en wint, want na (20-25) volgt 28-22 en na (19-23) wint wit met 30X19 (23x14) 28-23 (18x29) 33x15! Op elke andere volgt 30-25 met winst! Een andere variant na (11-17) is: 37-32 (8-12). 34-29 (20-25) 29 x20 (25X14) 33-29 (14-20) 38-33 (19-23) 28X19 (17-22) en na 42-38 (22 x 31) 32-27 (31x22) 29-23 gaat zwart een zeer zorgelijk eindspel in. In de partij volgde: 44. 8-13; 45.37-32 18-23? Oplossing WIT: 19, 23. 24, 29, 34, 35, 36, 37, 38, 48 (10 st) ZWART: 4, 8,10, 12, 17, 18. 21, 22, 25,26 (10 st.) Na 42-38? volgde (26-31!) 36x16 (17-21) 16 x 27 (22 x 33) 29 X 38 (18 x 20) met schijf en partijwinst. Ook andere zetten helpen niet: b.v. 37-31 (26 X 37) 42 x 31 (21-26!) 31-27 (22 X 31) (36X27) (17-22) wint. Of: 35-30 (21-27) 37-31 (26 x 37) 42X31 (27-32) 48-43 (4-9!) en wit staat ver loren. Het probleem vanvorige week was een tegenspelprobleem. Terwijl allen kwetsbaar zijn, uitkomst het bieden: Noord Oost Zuid West 3 Ha pas lHa ISch pas pas 4 Ha pas U bent west en uw bezit is: Sch A V B 9 2 Ha 9 3 Ru V6 KI H B 74 besluit met schoppen aas uit te komen en die uitkomst levert u al direct een vette buit op, want op ta fel verschijnt de secce heer. Het hele spel dat op tafel komt, ziet er als volgt uit: SchH Ha HB76 Ru HB108 5 KI 98 3 De vraag was: "Wat speelt u na?" Welnu, het doorspelen van schop pen lijkt zonder risico, het ziet er niet naar uit dat u daarmee iets zult weggeven. Dit is echter weer eens één van die keren dat schijn be driegt. U zult inderdaad door het door spelen van schoppenvrouw geen schoppenslag weggeven, maar het feit dat u geen slag weggeeft, wil nog helemaal niet zeggen dat u de goede weg heeft gekozen. Schoppen vrouw wordt natuurlijk op tafel ge troefd en als de leider dan in het be zit is van beide rode azen, dan kunt u vermoedelijk het tegenspel, ver dér wel vergeten. Immers de ruitenkleur zal dan; nadat de troeven getrokken zijn, een bron van slagen worden, waarop al le verdere tegénspelillusies stuk lo pen. Neen, de dreiging van de ruiten- kleur moet u hier duidelijk maken dat het is: „nu of nooit". U zult di rect een aantal slagen moeten zien te maken, want later is het te laat De enige kleur waarin u direct sla gen zoudt kunnen maken, is klaver, dus u moet klaver 4 naspelen in de hoop dat partner het aas heeft. Als u dan in een aas-vrouw vork van de leider speelt, hebt u pech ge had, maar er is een goede kans dat de snit op de heer toch nooit geno men zou zijn, omdat de ruitenkleur een parkeerplaats was geworden voor alle twijfels. In de praktijk had u met een klavernakomst een schot in de roos gedaan, want het hele spel lag als volgt: SchH Ha HB76 Ru HB108 5 KI 983 Sch A V B 9 2 Ha 9 3 Ru V6 KI HB74 Sch 1075 Ha AV108 2 Ru A 7 KI V 105 Sch 8 643 Ha 5 4 Ru 9432 KI A 6 2 U moet in bridge wel eens moedig zijn. Van tijd tot tijd zal Vrouwe Fortuna uw moed belonen. Het nieuwe probleem ontleen ik- aan de Europese kampioenschap pen, die van 19 t/m 31 oktober in Es- toril werden gespeeld en waarï Frankrijk Europees kampioen werd. Het spel dat ik u geef, kwam voor in de wedstrijd Italië - Frank rijk, een van de sleutelwedstrijden van dit toernooi. U hebt als noord in handen: Óch H V 4 Ha 762 Ru H96 KI V832 Het biedverloop gaat: Noord Oost Zuid West 1 SA l Sch doublet pas 2 SA 2 Sch pas pas pas pas 3 SA pas pas Oost komt uit met schoppenboer en op tafel verschijnt: Sch 8 Ha AHV 10 5 Ru 843 KI A 1054 Hoe denkt u dit spel te gaan spe len? HORIZONTAAL: 1. Bijbelse figuur; 4. Bijbelse fi guur; 8. Bijbelse figuur; 11. plas; 12. bouwland; 13. insekt; 14. naad; 16. voorzetsel; 17. beest; 19. plaats in Drenthe; 21. metaal; 22. ten dele; 23. Europeaan; 25. ellendig huisje; 28. vulkaan in Indonesië; 33. zilt; 36. meisjesnaam; 37. verharde huid; 39. een der kleine Antillen; 40. vis; 41. voedsel; 42. plaats in Frankrijk; 44. muziekteken; 45. rivieren en kana len; 48. speeltuig; 49. zelfkant; 52. drank; 54. schoorsteenkap; 56. af en toe; 59. rivier in Rusland; 60. plaats in Groningen; 61. verbindingsmid del; 62. vochtig; 63. lied; 64. rust plaats; 65. kliekje; 66. plaats in Lim burg; 67. vis. VERTICAAL: 1. Spaanse hertog; 2. gedurende korte tijd; 3. deel der strijdkrachten; 5. plaats in Gelderland; 6. kleurling; 7. plaats in Duitsland; 8. aanstaand officier; 9. jongensnaam; 10. stuurs; 15. gewicht; 18. Bijbelse figuur; 20. baat; 22. rivier in Rusland; 24. land voogd in Perzië; 25. verlichtings middelen; 26. minder worden; 27. aanporren; 29. scherts; 30. rivier in Afrika; 31. zacht; 32. platenboek; 34. bedorven; 35. oude maat; 37. plaats in de N.O.-Polder; 38. afhangend velletje; 43. soort verhaal; 45. vra gend vrnwrd.; 46. keurig; 47. drank; 48. vergelding; 50. deel van een ge bouw; 51. waterplas; 52. slag; 53. meisjesnaam; 54. zoogdier; 55. plaats ln Limburg; 57. drank; 58. voerbak. Oplossing vorige puzzel HORIZONTAAL: VERTICAAL: 1. afdankertje; 9. accu; 10. zeemeermin; 2. fluit; 3. afzetten; 4 keel; 5. roemer; 8. 11. laatste; 12. geweten; 14. luisteren; 16. jarretels; 7. schavuit; 8. sire; 13. nemen f zebra; 19. stuit; 20. vernissen; 22. indelen; 15. suikerpot; 17. roepende; 18. anabasis;' 24. abuizen; 27. mopperaars; 28. Eede; 29. 21. herrie; 23. noot; 25. Irene; 26. cash. stoethaspel. We kennen auto's met 2, 3,4 en 5 deuren achterklep inbegre pen), maar deze wagen heeft 6 deuren. Het is een Mercedes 220D taxi die speciaal werd gebouwd voor het Schiedamse taxibedrijf Eurotax. Uitgangspunt was een normale standaard 220D van een verzwaard type. Grofweg gezegd werd de auto middendoor gezaagd en werd er een stuk van ongeveer een meter tussengelast Dat bracht natuurlijk met zich dat bekleding, tussenas, bedrading, remleidingen en dergelijke moesten worden aangepast. Het resul taat is een taxi voor zeven passagiers, die op drie banken zitten en in- en uitstappen via vijf deuren. Eurotax wil nog een stel op deze manier verlengde taxi's laten bouwen, die in de toekomst als ring-taxi dienst moeten gaan doen in Schiedam en Vlaar- dingen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 13