nanciele
notities
Nederlandse
verspilt een
industrie
kapitaaJ
helpt bij
pijn
beurs van amsterdam
beurs
overzicht
SCHEEPSTIJDINGEN
NEGATIEF
RESULTAAT
BIJ DIKKERS
12,5 min verlies op eircustheater en Nervi-project
Erdal verwacht
kostenstijging
op te vangen
PERSONEEL
RIPPEN WIL
PROCEDEREN
W aterhoogten
Obligatiemarkt
duidelijk hoger
JAPAN EEN VOORBEELD VOOR EUROPA
PILOOT STORM
STEMMING
RENTEVERLIES
ADVERTENTIE
TEKKO TAKS
mm
STUURGROEP
Pagina 2
DONDERDAG 26 NOVEMBER 1970
zijn. Ik moest de jeep gisteren op de
weg laten, omdat hij zelfs niet met de
sneeuwschijven de helling op kon...
Er is net opgebeld. Een vrouw hele
maal op de Mount Starvation met
buikpijn. Haar man heeft uit een
macht werkten en telkens veel
sneeuw wegveegden, werd zijn zicht
toch flink belemmerd, hij kon nauwe
lijks enkele meters zien. Even later
viel de sneeuw zo hard dat de zijkan
ten van de weg niet meer te onder
winkel opgebeld in Highland Three scheiden waren en hij vreesde in de
Corners. Weet je waar dat is?"
„Ongeveer".
„Wil jij voor me gaan? Het is wel
beroerd met dit weer. Er is net een
meisje in het ziekenhuis gebracht met
greppel te raken. Hij minderde nog
meer vaart. Hij zat voorovergebogen
over het stuur en probeerde iets te
onderscheiden. Hij wist niet meer hoe
ver het was naar Highland Three
baringsweeën. Edna zegt dat zij het Corners, als hij het ooit geweten had.
de winkel op je wachten en dan met binding al op, en dat vond hij niet
ui Aa r\ o Knrrr Ar* ftnin .Ï-T i i V* nnt ITorl r*föl 1 r» ITaam «~Ji aam Jinrf am 1«-»1/
wel redt, maar ik wil niet te ver van Negen km, misschien vijftien of twin- rr i <inn
de stad vandaan gaan. De man zal in tig. Na negen km hield de radiover- r e' 1 uur wkkuitisi
je mee de berg op gaan. Hij heet Earl
Hurdock"
„Is het werkelijk een spoedgeval?"
prettig. Voor de jeep dansten de vlok
ken en verdeelden zich dan in twee
banen, rechts en links van de wagen.
„Waarschijnlijk wel. Het klinkt er Hij deed het grote licht aan, maar nu
wel naar. Zij heeft al een vierentwin
tig uur pijn en de pijn wordt hevi
ger".
David krabbelde de naam op een
stukje papier en stopte dat in zijn
verlichtte hij nog slechts sneeuw en
het was of er een muur voor hem
oprees. Hij schakelde weer over op
dimlicht. Zijn ogen spanden zich in
om de sneeuw te doorboren, zijn rug
93
zak. „Waarom bracht de echtgenoot was gekromd van inspanning en hij
haar niet hierheen?"
„Hij kan alleen maar op een van
die hoge tractors rijden, en tegen de
tijd dat hij bedacht een auto te huren, vrachtwagen doemde plotseling voor
voelde zich eenzaam in een bewoonde
wereld.
De donkere omvang van een
had zij al zoveel pijn dat zij zich niet
Zij strekte haar hand uit en legde meer verroeren kon, bij wijze van
die even op de zijne, daarna greep ze spreken. Hij zegt dat er veel sneeuw
haar koffiekopje met haar twee han- opgewaaid is, maar een jeep met een
den, alsof de warmte van zijn hand sneeuwschuiver komt er wel door:
haar duidelijk had doen uitkomen hoe Tenminste, dat zegt hij. Je kunt dus
koud de hare waren. Het bleef stil en
de stilte nam bezit van hun gedach
ten, tenslotte dachten zij niets meer,
staarden slechts. Moore keek op zijn
horloge.
het beste mijn jeep maar nemen. De
contactsleutel zit in het slot. Het spijt
me dat ik je hiermee moet belasten".
In de vallende sneeuw leek de stad
een sprookje. Er waren weinig men-
„Het is laat. Je moest maar naar Sen op de been. Hier en daar liep een
bed gaan, Ianthe".
Hij schoof zijn stoel terug en stond
op. Ook zij stond op. Even bewogen ze
geen van beiden, zij wilden geen van
beiden deze vrede verstoren, maar ze
wisten allebei dat het voorbij was en
dat ieder zijn eigen toekomst tege
moet moest gaan.
HOOFDSTUK 25
Heel de nacht daalden de sneeuw
vlokken gestadig neer en David die
net voor het aanbreken van de dag
wakker werd, hoorde een van de
ingestopte, eenzame figuur. David was
al voorbij zijn auto voor hij zich de
sneeuwschoenen in de koffer herin
nerde. Hij ging terug om ze te halen.
Hij gooide ze achter in de jeep op die
van Moore, die donker van kleur wa
ren en breder en langer dan de zijne.
Moore zou ze alleen in uiterste nood
gebruiken. Moore stelde wel bijzonder
veel vertrouwen in de mensen uit de
stad dat hij zijn contactsleutel in de
jeep achterliet.
De jeep volgde de bevroren rivier
de stad uit en David reed voorzichtig,
hem op, hij rukte aan het stuur en de
jeep bonkte over de oneffenheden van
de berm. Hij kwam ook bij een kruis
punt dat hij niet herkende. Daarom
stapte hij uit en vond een handwijzer.
De letters waren bedekt door een kap
van sneeuw. Hij liep terug naar de
jeep en koos op goed geluk de weg
rechtsaf, maar ook omdat de vracht
wagen kennelijk uit die richting was
gekomen, óan de sporen te zien.
De wereld was nu wel erg klein
voor hem geworden en daardoor wist
hij niet hoe lang hij a. onderweg was. j Kerf'SaaHiY'
Eindelijk zag hij een groepje huizen. den af|esloten
hij voelde ze meer dan hij ze zag en
HENGELO Met de reorganisatie
van de verschillende bedrijfsonderdelen
van G. Dikkers en Co. N.V. zijn gedu
rende 1970 goede vorderingen gemaakt,
zo zegt de directie in een tussentijdse
mededeling.
De genomen maatregelen waren echter
kostbaar en zullen zoals voorzien
pas op een wat langere termijn tot de
rentabiliteit bijdragen. Zij vonden plaats
in een jaar van matige orderontvangst
en bezetting, bij deels onverwachte
sterke kostenstijging.
Verwacht wordt dat ondanks een ten
tijde van dit bericht te constateren voor
uitgang in zowel orders als bezetting het
boekjaar met een niet onaanzienlijk ne-
hij veronderstelde dat hij het dorp
Highland Three Corners bereikt had.
Hij zette de jeep voor een winkel en |i
zag een reus van een kerel opstaan.
Hij had op een stoel gezeten alsof het
een zomerse dag was.
„Dokter Armstrong?"
„Ja. Je bent Hurdock?"
„Ja". Hurdock kwam met een lichte
tred, die je van zo'n zware man niet
(Over 1969 leed Dikkers een geconso
lideerd verlies van 73.000,-. Het divi
dend werd gepasseerd).
E.M.S. BLIJFT NOG
VERLIESGEVEND
DEN HAAG In de „Kurzaal" in Scheveningen zijn woensdagmiddag honderden
aandeelhouders van de „Exploitatie Maatschappij Scheveningen" (E.M.S.) N.V.
bijeen gekomen voor de jaarlijkse algemene aandeelhoudersvergadering van de
maatschappij. Begonnen werd met een audiovisuele toelichting op de verhouding
tussen de gemeente Den Haag en de E.M.S. Met dia's werden de strijdpunten tus
sen Den Haag en de E.M.S. nog eens opgesomd. Het Circustheater, de bebouwing
in „Mariahoeve". waarvan de E.M.S. stelt dat ze met alle haar ten dienste staande
middelen de pogingen van de gemeente om haar de gronden in „Mariahoeve" te
ontnemen zal bestrijden.
De heer Modderman (Ver. Effecten
bescherming) meende, dat ook het con
cern een deel van de schuld voor de
moeilijkheden met de gemeente droeg,
al was het alleen maar, omdat men niet
in staat was gebleken een goede sfeer
voor onderhandelingen te scheppen.
Ondanks de kritiek van de aandeel
houders bleef de heer Zwolsman opti
mistisch over de toekomstmogelijkhe
den van de EMS. Zelfs, toen hij moest
toegeven, dat er ook over 1970 niet op
winst kon worden gerekend. De verko
pen van Nervi, het Circusgebouw, het
Huis ter Duin noemde hij hoopgevend.
Deze activa zijn boven de taxatiewaar
de verkocht, aldus de heer Zwolsman.
reusachtige sneeuwploegen door de de ruitenwissers veegden ritmisch de zou verwachten de stoep af. „Een flin-
stad gaan. Overdag nam de wind toe
en de sneeuw ging sneller vallen,
werd in alle richtingen geblazen, ook
weer omhoog: Na enkele uren lag de
sneeuw al behoorlijk hoog en de ge
luiden van de stad werden erdoor ge
dempt: Het werd niet licht, de lucht
bleef grijs en de voorwerpen waren
nauwelijks te onderscheiden. Aan het
begin van het middagspreekuur deed
Moore Davids deur open en kwam
binnen. „Nu is er een echt spoedgeval.
sneeuw weg. Binnenin de jeep was
het naar verhouding behaaglijk en
warm onder het zeildoek.
Na een poosje ging de weg over de
overdekte brug over de Little Torrent
ke storm. Ik weet niet of de jeep er J§
overal door kan". Hij schoof zichzelf
op de smalle zitplaats en smeet het
portier dicht. „Ik zie dat u de
sneeuwschoenen bij u hebt. Dat gaat j!:
River. Hij nam voorzichtig de bocht, goed met die dingen, als je maar niet jif
want hier scheen het hem wel glad te
zijn, altijd bij bruggen. Aan de andere
kant van de brug was het land open,
weinig bomen, en de sneeuw scheen
weer sneller te vallen. De vlokken
sloegen regelrecht tegen de voorruit,
Ik hoop dat er niet veel patiënten en ofschoon de ruitewissers uit alle
tegen de wind op moet tornen zoals
ik. Hier komt een bocht".
Zij passeerden een paar huizen,
gingen een smalle brug zonder leu
ningen over en daarna steeg de weg.
wordt vervolgd)
ROTTERDAM „De Nederlandse industrie verspilt gemiddeld één miljard gul
den per jaar. Voldoende om 25.000 woningen te bouwen, dat is een stad zo groot
als Arnhem".
Tijdens een congres in de Doelen te Rotterdam over de Japanse economische ont
wikkeling zei dit gisteren dr. ir. B. Veen, directeur van AKZO-research en Engin
eering te Arnhem.
„Wij kunnen met zijn allen dit miljard ieder jaar verdienen als wij bij de produk-
tie een beetje beter de kwaliteit in de gaten houden. Afval, reparatie, klachten
van klanten en nood-verkopen als tweede keus kunnen zeker met drie procent
worden teruggebracht", aldus dr. Veen.
Hij had bestudeerd waarom de Japanse industrie een steeds grotere voorsprong
neemt op de onze. „Dat is te danken aan de sterke groepsmentaliteit van de Ja
panners, aan hun veel betere scholing van hoog tot laag en aan het directiebeleid.
De eerste twee punten kunnen wij in Nederland niet in een handomdraai verbe
teren. Met verandering van het bedrijfsbeleid kunnen wij vandaag beginnen.
Maar dan is nodig dat de directeuren persoonlijk zoals in Japan zich inzetten
voor een betere kwaliteitsbeheersing en alle produktie-arbeiders (niet slechts en
kelen), een gedegen training krijgen. Wij kennen in Nederland een kwaliteitsdienst
voor de industrie, maar die moet met een belachelijk laag budget werken.
Als wij echter niet vandaag beginnen aan die kwaliteitsverbetering, dan zal een
golf van Japanse kwaliteitsprodukten over ons land spoelen en dan zullen we
te laat en in paniek nog tot kwaliteitsverbetering trachten te komen", aldus
dr. Veen.
'Ook de verkoop van Carré in Amster
dam verloopt goed, zodat ook de verlie
zen uit dien hoofde spoedig tot het ver
leden zullen behoren.
Aandeelhouders bleven vragen om
een gehele of gedeeltelijke terugbeta
ling op de aandelen. De EMS heeft ech
ter geen zin in een uitverkoop om hier
voor geld vrij te maken. De nu vrijko
mende gelden zullen worden geïnves
teerd in bestaande activa.
De discussies mondden uit in een
mondelinge stemming over de jaarstuk
ken. die met 168.700 stemmen voor en
13.972 tegen werden goedgekeurd. Re
kent men de stemmen van de familie
Zwolsman niet mee, dat was de stem
menverhouding ca. 19.000 voor en ca.
14.000 tegen.
In een toelichting werd verzucht dat
geheel Scheveningen gefrustreerd
wordt, dat de erfpachten niet worden
verlengd en er geen erfpachtcondities
efpachtcondities zijn. „Zolang dit niet
gebeurt zal niemand bereid zijn om in
bebouwingen of nieuwbouw in Scheve
ningen te investeren. Daarom maken
grote delen van de bedplaats zo'n ver
vallen indruk".
Ook het „Nervi"-project wordt ter
sprake gebracht. Er wordt vermeld, dat
B. en W. van Den Haag begin 1970 na
een twaalf jaar lange geschiedenis van
het project elf miljoen gulden gevraagd
hebben als verwervingsprijs voor de
gemeentelijke „Nervi"-gronden. In de
toelichting wordt het renteverlies op
het „Nervi"-project becijferd op vijf
duizend gulden per dag voor de EMS.
Gesteld wordt verder in de toelichting
dat het totale verlies voor de EMS door
het Circustheater en het „Nervï"-pro-
ject 12,5 miljoen gulden bedraagt.
Een van de aandeelhouders zette uil
een hoe hij de EMS zag „door de bril
van een gedupeerde". Hij was er zeker
van dat veel aandeelhouders met hem
hun geld niet ter beschikking wilden
stellen voor de „oorlogen", die de heer
Zwolsman met de gemeente Den Haag
voert. Hij stelde voor, dat de presi
dent-directeur van het concern een bod
op alle aandelen EMS zou doen. „Dan
kunt u zelf oorlog voeren op eigen risi-
BÉ
4589. Het gemak waarmee Piloot Storm de'krachtpatser
van het garnizoen uitschakelde, had niet nagelaten grote
indruk op de soldaten te maken. Zonder de bevelen van
de witte priester wisten zij zich eigenlijk geen houding te
geven. In navolging van hun collega, lieten zij de wa
pens zakken en bogen deemoedig het hoofd voor deze
machtige vreemdeling, „Gij moet de Hamer van Slynn
zijn!" „De profetie wordt werkelijkheid!" „Verlos ons
van de Wilde Ster, heer!" „Gij zult de Vikongs vermor
zelen met uw slagen!"...!!! Deze en andere uitroepen
klonken op uit de menigte die in vervoering opdrong en
toch een respectvolle afstand bewaarde, alsof zij zelf
nog bang waren voor de man, die v.ij als de beloofde
bevrijder beschouwden. Op vele andere gezichten echter
stond duidelijk twijfel te lezen. Wat had de vreemdeling
eigenlijk meer gedaan, dan laten zien, dat hij buitenge
wone lichaamskracht bezat? Maar was het voldoende
om Durna van de Vloek te verlossen? Kon een sterfe
lijk mens ooit de Wilde Ster temmen? Arend voelde hun
twijfel en hij nam het ze niet kwalijk, want hij begon
zelf ook steeds meer te geloven, dat men hem voor de
verkeerde hield. En toch... „Breng mij bij uw Hoge
Raad!" verzocht hij de soldaten niet onvriendelijk.
63. Ja, er was bijna geen vergissing mogelijk. Dat
moesten orang-pendeks zijn. Met moeite onderdrukte
Tekko een kreet van verrassing. Maar dan draaide hij
zich om en rende zo vlug als hij kon terug naar de tent.
Terry, Terry!" schreeuwde onze vriend terwijl hij naar
binnenstormde. „Orang-Pendeks! Wordt wakker! „Grr
hé, Wat?" sputterde Terry, die juist heel angstig droom
de en greep zo onhandig naar zijn geweer, dat het wa
pen met een oorverdovende knal afging. Gelukkig vloog
de kogel rechtstandig door het dak naar boven, maar de
knal die door de echo honderdvoudig weerkaatst werd,
alarmeerde in een ogenblik van tijd het hele kamp. Een
toen zij dan ook buiten kwamen omringd door de ver
schrikte inlanders, was er van de Orang-Pendeks niets
meer te zien. „Zinsbegoocheling!" merkte Terry op, ter
wijl hij Tekko hartelijk uitlachte. „Nee! beweerde Tek
ko met zekerheid. „Ik heb ze zelf gezien!" „Ik ook!" In
mijn droom!" antwoordde Terry en ging geeuwend de
tent weer in. En dat voorbeeld volgde iedereen toen
maar.
verpakking: 14 en 40 tabletten
AMERSFOORT N.V. Maatschappij
voor Wasverwerking „Erdal" verwacht
voor 1970 een dusdanige omzetstijging
dat de gestegen kosten volledig worden
opgevangen en het rendement op het
zelfde niveau gehandhaafd blijft, zo
heeft de heer Joh. Wolbers, president
directeur, op een buitengewone 'verga
dering medegedeeld. Dit te verwachten
gunstige resultaat schreef hij vooral toe
aan het feit, dat het Erdal-concern geen
al te log apparaat is en zijn beweeglijk
heid ten aanzien van economische en
maatschappelijke veranderingen heeft
behouden. De verkoop in binnen- en
buitenland is bevredigend gestegen, ter
wijl ook voor de Indonesische vestiging
positieve resultaten verwacht worden.
Kleine vaart:
Anna Broere 25 Rotterdam; Ardeas 25
50 m nw Oporto; Bram pass 25 Dudgeon;
Breezand 22 Preston; Calchas 24 30 m
w Palermo; Carebeka-4 24 50 m w Belle
Isle; Coccinelle 24 Casablanca; Draka
pass 25 Den Helder; Imke pass 24
IJmuiden; Karei pass 25 Vlissingen;
Martinistad 23 Bantry; Philetas 24 Am
sterdam; Risa Paula 24 280 m o Guade
loupe; Schiehaven 25 vn Rouen nr Lei-
xoes; Thaletas 24 100 m w Iraklion;
Vlistborg pass 25 Brunsbüttel.
Grote vaart:
Abida 24 140 n vn Sarawau; Achilles
24 320 nw vn Finisterre; Acmaea 24 vn
Shellhaven nr Milfordhaven; Alkmaar
24 100 o vn Cebu; Anco Spray 24 300
zzo vn Cape Race; Ares 24 te Callao;
Aristoteles 24 1260 no vn Paramaribo;
Atlantic Star 24 pass Nantucket; Baltic-
borg 25 Borkumriff nr Zaandam; Bang-
gai 24 Penang; Bengalen 24 vn Bremer
haven nr Antwerpen; Blitar 24 20 nw
vn Kaapstad; Calamares 24 Turbo; Ca-
mitia 24 550 nno vn Guadeloupe; Capu-
lonix 24 110 o vn Port Amelia; Ceres
24 740 zw vn Azoren: Chevron Amster
dam 24 vn Punta del Palmas; Chevron
Naples 24 Bahrein; Dallia 24 Bonny;
Daphne 24 300 z vn Monrovia; Diloma
24 425 ono vn Honolulu; Dione 24 380 z
vn Ceylon; Domburgh 24 vn Rotterdam
nr Harwich; Forest Lake 24 1080 o vn
Bermuda; Gaasterdijk 24 te Savannah;
Ganymedes 24 90 zw vn Key west; Ga-
roet 24 50 w vn Oporto; Geeststar 24
950 zw vn Flores; Goeree 24 1130 w
Straat Soenda; Gulf Hansa 24 vn Rot
terdam nr Bantrybay; Gulf Hollander
24 30 z vn St. Vincent; Gulf Italian 24
fordhaven; Hercules 24 500 nw vn Fi
nisterre; Katelysia 25 Gotenburg; Katse-
dijk 24 240 zw vn Bermuda; Kelletia 25
vn B. Aires nr Curagao; Kermia 25 vn
Donges nr Eastham; Khasiella 24 380
nno vn Flores; Koningswaard 24 Im-
mingham; Kopionella 24 370 nnw vn
Sanjuan; Koudekerk 25 40 nw vn Al
giers; Krebsia 24 150 no vn Rio de Ja
neiro; Ladon 24 vn Arzew nr Piraeus;
Leuvelloyd 24 pass Ouessant; Loirelloyd
24 Bremen; Madisonlloyd 24 67 nw vn
Kaapstad; Medon 24 Baltimore; Mem
non 24 Houston; Merseylloyd 24 910 ozo
vn Yokohama; Merwelloyd 25 L. Mar
ques; Metula 24 Genua; Mississippilloyd
24 10 zo vn Port Elizabeth; Moerdijk 24
480 zzo vn Bermuda; Montferland 24 vn
Santos nr Salvador; Musilloyd 24 Mom
basa; Neder Êems 24 vn Damman nr
Bandarshapour; Oostkerk 24 600 zo vn
St. Helena; Overijsel 24 120 zw vn
Reunion; Palamedes 24 Barbados; Radja
24 vn Lagos nr Douala; Randfontein 24
400 ono vn St. Telena; Rotterdam 24 vn
New York nr Fort Lauderdale; Schelde-
lloyd 24 140 zzo Freetown; Schielloyd 24
vn Penang nr Port Swettenham; Schou
wen 25 330 zo Hakodat; Seinelloyd 24
Antwerpen; Sepia 24 165 wzw vn Abid
jan; Sinon 24 155 z vn Finisterre; Solon
24 1300 no vn GeorgetownSpaarnekerk
25 vn Rotterdam nr Amsterdam; Sta
tendam 24 210 nno vn Wellington; Stolt
Munttoren 24 e Mackenzie; Stolt Wes
tertoren 24 vn Antiqua nr Yorktown;
Tjiliwong 24 Tanga; Utrecht 24 vn Ta-
liabu nr Ambon; Vlieland 24 220 o vn
Cape Hatteras; Wonogiri 24 90 no vn
Bikini; Zaankerk 24 vn Bellbay nr
Melbourne; Zaanland 24 pass Fernan-
donoronha; Zaria 26 Pusan verw; Zee-
100 w vn Okinawa: Gulf Swede 24 Mil- I land 24 270 n vn Honolulu.
j
(Slotkoersen vaD gisteren)
Fonda
Vorig*
ItnPir*
late
not
A.K.Z.O.
73.7
74
Alg. Bank Ned.
234
235
Amrobank
52^6
52.1
Amsterdam Rubber
40.0
Deli Mij eert.
58
Dordtsche Petrol.
898
Heineken's Bier
214.6
215.1
H.A.L.
94
93.5
Hoogovens nr. c.v.a.
70.8
71.5
H.V.A.-mijen ver.
57
56.8
K.LJM.
148
147
Kon. Petroleum
144
144.8
K.N.S.M. nat bez.
87.5
Nat. Ned. cert.
71.8
71.3
Phs. v. Ommeren eva
295
Philips gem. bez.
48.5
48.2
Robeco
214.4
214.6
Rolinco
166.8
167.3
Scheepvaart Unie
83.2
Unilever c.v.a.
86.7
86.5
Ned. 25 j. '69 8
100.6
100.8
Ned. 25 j. '70 8
100.55
100.9
Ned. '70 15 j. 8
100.05
100.5
Ned.
Ned
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
7 j.
7 j.
8
8
74
'69
'70
'69
'66-1 7
1966-2 7
'69 7
'68-1 64
'68-2 64
•68-4 64
'68-3 64
'66 61
'67 64
'67 6
*65-1 59
1965-2 59
'64-1 54
•64 5
'58
'64
'59
1961
44
44
44
44
1963-1 44
Ned. staffell. '47 34
Ned. *51 34
Ned. '53 1-2 34
Ned '50 1-2 34
Ned '54 1-2 34
Ned. grootb. '46 3
103.45
103.5
Ned. dollarl. '47 3
88.8
89
Grasso 5t%
89 5
109.9
103.1
BNG '67-1-2 63
88.45
88.6
K.L.M. 53
82
96.3
90.1
BNG '68-1-2 63
87.7
87.9
Meteoor beton 53%
137
91.6
91.8
BNG '67-1-2-3 6è
86.5
86.8
Ned. Middenst. B 64
92.25
91.3
91.4
BNG won bl. '57 6
91.3
91.5
Rolinco t 1000 64
84.5
85
90.7
90.7
BNG '65-1 6
86.5
86.7
Stokvis 42%
90.5
90.2
87
87.3
BNG '58-1-2-3 43
80.2
80.3
Ned. cred.b. aand. b.
37.1
37.1
86.8
87
id. 30-jar. '58/'59 4è
78.1
78.3
Ned Midd.bank a.
95.8
95.5
86.8
87
Bk. mid. kred. '66 7
99
99
Slaven burg's a.
209
208
86.8
87
Nat. Inv.b. '65 53
89
89
Albert Heijn
147.1
146
88
88.15
Fr. Gron h.b. dw 6
84.5
84.5
Arnh. Scheepsb. eert.
131
131
85.5
85.5
Alb. Heijn '55 4
Befo „b"
138
84.1
84.1
Brit Petrol '66 71*/.
95.9
95.7
Bergh/Jurg. 250-1000
183
182
85.5
85.6
Bijenkorf Beheer 6
99
99.5
Blijd.st. f 1000 nr eva
54
50
85.2
85.3
Co-op r.spaarbr
180
180.5
Bols Lucas
129
82.9
83.2
Ned. Gasunie '69 7è
94
93.9
Brakke Grond
21.2
21.2
79.5
79.6
Ned. Gasunie '66 71
94.3
94.5
Bredero
172
164.5
83.8
83.9
Ned. Gasunie '66 64
89.5
89.7
Bredero n.r.cert.
167
162.5
96
96
Philips dir. '51 4
78.5
79
Bredero ver. bedr.
387
387.5
81.4
81.5
Pegem 1-2 1957 6
86.5
86.7
Bührm.-Tetterode t
72.8
72
76.5
76.5
Pegem 1958 54
84.5
84.5
Bijenk beh. nr. c.v.a.
371
370
75.2
75.2
Rott Rijn Pijpl. 5è%
93.4
93.3
Bijenk beh. 6% pref.
73.2
75
65.8
65.8
KX.M 1968 7
87.45
87.5
Calvé D.
600
92.7
93
K.L.M. 15-jarig 5
92.5
92.5
Calvé D. n.r. c.v.a.
610
609
79.6
79.8
Ned Sp.w *57 1-2 43
86
86
Calvé pr. wo. r. eert
123
67.8
68
A.K.Z.O. 43
73
73
Drents-Ov. houth.
131
131
69.6
70
Bergh Papier 44
97
97
D.R.U
83.1
83.6
Gelder Zonen v. 43
88.6
87.5
Elsevier f.
412
413
Erdal Mij wasverw.
Europe (D Hotel
Fokker
Gazelle
Gelder (van)
Gelder (van) pref.
Gist-Broc.
Grasso
Gruyter 6 pet c. pr. A
Gruyter 6 pet c. pr. B
Hellingman
Holec
Internatio-Mueller
Kluwer f.
Kon. Ned Papier
Kon. Ned. Text. cert.
Krasnapolsky f.
K.V.T.
Leidse Wol
Lips en Gispen cert.
Meteoor
Naarden Chem.
Naeff gebr.
Nedap
Nelle. wed. van
Nijma nj. c.v.a.
Nijverdal-ten Cate
Ov.z.gas nat.bez.v.a, f.
Pakhoed
Palthe
Parkhotel
Pont hout
Reesink en co. a.
Schev. expl mij. f.a
Schokheton aand b
Schol ten cart./pap a.
Schuppen sajetf. a.
164
161
Sim. de Wit aand. b.
273
270
400
400
Technische Unie
a.
312
312
55.5
54.1
Tw. Kabelfabriek a.
435
438
213.5
214
Ubbink-Davo
a.
110.9
110.9
128
125
Unil. 1000 cert. 7cpr a
92.5
92
Ver. Machine!
a.
68.5
68
86.5
89.5
Ver. Nd. Uitg.bedr. a.
127
127
165
162
Ver. Ned. Uitg.
f.
18.5
18.5
Ver. Touw
c.v.a.
122
126
Vredestein
c.v.a.
225
225
Vulcaansoord
89
92
142
141
Wegener
n.r.c.
72
73
51.5
209
51.5
214
Wessanen
69.5
69.4
Geld. Tramw. Mij a.
150
27.5
57.2
143
148
27.5
56
142
H.B.B. bel. dep.
f.
780
780
Tnterbond Ipb
f.
600
600
Vastg. bel.f part
f.
475
480
I.K.A. bel. mij.
f.
159 5
160
Unitas f 50
a.
73
71
181.5
182
Can pac. railw
eert.
65%
301
301
Int nickel
eert.
47.4
48.1
284
282
Shell Oil Can
eert
32.85
33
88.2
88.2
Am.tel/tel
eert.
46%
45.15
188
190
Anaconda
eert.
20.6
20.5
174.1
Bethlehem steel
eert.
20.1
19.95
296
290
Chesap. a. Ohio
eert.
49%
48
34.5
29.5
Cities ser.
eert.
43
43.8
65
65
Dupont d. N.
eert
125
126.5
84.7
84.5
Gen. Electric
eert
85.6
86.5
74
72.2
Gen. Motors
eert.
74.7
75.5
82.5
82.2
Kennecott cop
eert.
34.3
34.4
500
500
Phil, petroleum
eert.
28.7
164
163
Radio Corp. Am
eert.
24%
24.75
162
160
Republic steel
eert.
27.1
27
19
19
Shell oil
eert.
42.8
43.85
164
162
Standard br 10 a
eert.
43.85
160
Un St. steel (10)
eert
29.1
29
Woolworth
eert.
33%
33.5
co", aldus deze aandeelhouder, aan wie
het voorkwam dat EMS een afkorting
is van „echte massale sof".
De heer Zwolsman antwoordde op
vragen over de verhouding Den
Haag-EMS, dat het concern blij zal zijn
als er weer een overlegsituatie zal ont
staan. Hij had goede hoop dat dit ook
zal gebeuren. De verkoop van het Cir
custheater aan de gemeente, die alleen
officieel nog moet worden geregeld, be
schouwde hij in dat opzicht als een
gunstig voorteken.
Dr. G. M. J. Veldkamp, die als waar
nemend voorzitter van de raad van
commissarissen de aandeelhoudersver
gadering presideerde, sloot zich bij de
woorden van de heer Zwolsman aan.
Volgens de heer Veldkamp zou er wel
licht in een stuurgroep tussen Den
Haag en de EMS kunnen worden over
legd, zoals ook tot begin 1970 gebeurde.
De heer Zwolsman deelde mee, dat
bij de EMS nog wordt nagegaan of de
gemeente Den Haag zich in haar han
delingen ten opzichte van het concern
heeft schuldig gemaakt aan een on
rechtmatige daad.
Opheffing niet nodig
HOOGEVEEN Onder het hijn»
veertig man sterke personeel van de
Kippen pianofabriek heerst grote ver
ontwaardiging over het besluit van do
directie om de Hoogeveense vestiging
ondanks de aanzienlijk versterkte fi
nanciële middelen per 31 december op
te heffen.
De personeelskern, die in de plaats k»
gekomen van de vroegere onderne
mingsraad, overweegt om via een civie
le procedure de directie te dwingen tot
het uitkeren van een extra schadever
goeding. Men voelt zich bewust in het
bedrijf vastgehouden met valse voor
spiegelingen.
Onder het personeel heerste reeds
lange tijd ongerustheid over de toe
komst van de vestiging in Hoogeveen.
Negen weken geleden, aldus een
woordvoerder van de personeelskern.
heeft de directie ten overstaan van het
gehele personeel uitdrukkelijk ver
klaard dat er van opheffing van het
bedrijf geen sprake zou zijn. De perso
neelskern is van mening dat er in het
hoofdbedrijf te Ede een wanbeleid Is
gevoerd, waarvan de Hoogeveense ves
tiging de dupe is geworden.
De directie van Rippen deelde woens
dagavond mee dat ze niet bekend I«
met het bestaan van een fabriekskern,
noch van een vroegere ondernemings
raad. In Ede bestaat een fabriekscom-
missie ter voorbereiding van een on-
dern om ings raad.
Het besluit tot de opheffing van de
afdeling in Hoogeveen is in de laatste
weken ontstaan. De fabrieken in Shan
non (Ierland) en Ede, die samen 500
medewerkers hebben, kunnen de pro-
duktie van de 38 medewerkers van
Hoogeveen thans zonder bezwaar over
nemen, temeer omdat de fabriek in Ede
er in de laatste weken weer in slaagde,
nieuwe medewerkers aan te nemen en
er ook medewerkers uit Hoogeveen
naar Ede zullen komen.
Gezien de snelle stijging van lonen
en kosten was de opheffing van Hoog
eveen uit economisch oogpunt noodza
kelijk. De maatregel is besproken met
de vakbonden en de fabriekscommissie
in Ede.
Konstanz 342 2; Rheinfelden 250 3;
Straatsburg 274 16; Plittersdorf 430
5; Maxau 494 +3; Plöchingen 142 4;
Mannheim 317 17; Steinbach 152 2;
Mainz 317 —10; Bingen 222 —10: Kaub
244 —13; Trier 324 +6; Koblenz 264 —10;
Keulen 256 15; Ruhrort 442 11; Lo-
bith 1072 —9; Nijmegen 860 —11; IJssel-
kop 922 —7; Èefde (IJssel) 450 —4;
Deventer 338 onv.; Monsin 5460 onv.;
Borgharen 3968 38; Belfeld 1158 32;
Grave (beneden de sluis) 506 3.
Ingaande maandg 30 november zullen
de waterstanden op de dagen maandag
t.m. zaterdag worden omgeroepen over
de zender Hilversum 2 in plaats van
Hilversum 1.
Het omroepen op de zondagen blijft
ongewijzigd.
AMSTERDAM Op de effecten
beurs zgn de noteringen van de
obligaties verder opgelopen. Bij de start
van de handel kwamen overwegend ho
gere noteringen tot stand en de afgelo
pen donderdag uitgegeven 8 procent
15-jarige stukken noteerden 99.90, het
geen een vooruitgang inhield van 0.30.
Daarna werden ook transacties afge
sloten tegen 100. Zoals bekend zijn deze
obligaties geplaatst tegen de koers van
99.50.
Van de internationale aandelen liep
de koers van Philips met 0,70 terug
tot 48.30. Aandelen Kon. Olie konden
nog 0,50 aan de oude koers toevoegen
als gevolg van de winst die in Wall-
street werd geboekt. De eerste aandelen
verwisselden van eigenaar tegen
144.60. Aandelen Unilever daalden 20
cent tot 86.50 en de koers van AKZO
liep 30 cent op tot 74.10. Hoogovens
vertoonde een herstel van 70 cent op
71.50. Aandelen Heineken waren nog
1 in herstel op 216,- terwijl aande
len KLM 1,- moesten afstaan op
147,-.
In de scheepvaartsector liep de koers
van Van Ommeren 4 punten terug tot
295. Aandelen Nederlandsche Scheep
vaart Unie werden bijna 2.- lager
verhandeld op 83.-. Holland-Amerika
Lijn verloor een half punt op 93.5 en
KNSM boekte een winst van enkele
dubbeltjes op 87.50.