nanciele notities Nederlandse verspilt een industrie kapitaaJ helpt bij pijn beurs van amsterdam beurs overzicht SCHEEPSTIJDINGEN NEGATIEF RESULTAAT BIJ DIKKERS 12,5 min verlies op eircustheater en Nervi-project Erdal verwacht kostenstijging op te vangen PERSONEEL RIPPEN WIL PROCEDEREN W aterhoogten Obligatiemarkt duidelijk hoger JAPAN EEN VOORBEELD VOOR EUROPA PILOOT STORM STEMMING RENTEVERLIES ADVERTENTIE TEKKO TAKS mm STUURGROEP Pagina 2 DONDERDAG 26 NOVEMBER 1970 zijn. Ik moest de jeep gisteren op de weg laten, omdat hij zelfs niet met de sneeuwschijven de helling op kon... Er is net opgebeld. Een vrouw hele maal op de Mount Starvation met buikpijn. Haar man heeft uit een macht werkten en telkens veel sneeuw wegveegden, werd zijn zicht toch flink belemmerd, hij kon nauwe lijks enkele meters zien. Even later viel de sneeuw zo hard dat de zijkan ten van de weg niet meer te onder winkel opgebeld in Highland Three scheiden waren en hij vreesde in de Corners. Weet je waar dat is?" „Ongeveer". „Wil jij voor me gaan? Het is wel beroerd met dit weer. Er is net een meisje in het ziekenhuis gebracht met greppel te raken. Hij minderde nog meer vaart. Hij zat voorovergebogen over het stuur en probeerde iets te onderscheiden. Hij wist niet meer hoe ver het was naar Highland Three baringsweeën. Edna zegt dat zij het Corners, als hij het ooit geweten had. de winkel op je wachten en dan met binding al op, en dat vond hij niet ui Aa r\ o Knrrr Ar* ftnin .Ï-T i i V* nnt ITorl r*föl 1 r» ITaam «~Ji aam Jinrf am 1«-»1/ wel redt, maar ik wil niet te ver van Negen km, misschien vijftien of twin- rr i <inn de stad vandaan gaan. De man zal in tig. Na negen km hield de radiover- r e' 1 uur wkkuitisi je mee de berg op gaan. Hij heet Earl Hurdock" „Is het werkelijk een spoedgeval?" prettig. Voor de jeep dansten de vlok ken en verdeelden zich dan in twee banen, rechts en links van de wagen. „Waarschijnlijk wel. Het klinkt er Hij deed het grote licht aan, maar nu wel naar. Zij heeft al een vierentwin tig uur pijn en de pijn wordt hevi ger". David krabbelde de naam op een stukje papier en stopte dat in zijn verlichtte hij nog slechts sneeuw en het was of er een muur voor hem oprees. Hij schakelde weer over op dimlicht. Zijn ogen spanden zich in om de sneeuw te doorboren, zijn rug 93 zak. „Waarom bracht de echtgenoot was gekromd van inspanning en hij haar niet hierheen?" „Hij kan alleen maar op een van die hoge tractors rijden, en tegen de tijd dat hij bedacht een auto te huren, vrachtwagen doemde plotseling voor voelde zich eenzaam in een bewoonde wereld. De donkere omvang van een had zij al zoveel pijn dat zij zich niet Zij strekte haar hand uit en legde meer verroeren kon, bij wijze van die even op de zijne, daarna greep ze spreken. Hij zegt dat er veel sneeuw haar koffiekopje met haar twee han- opgewaaid is, maar een jeep met een den, alsof de warmte van zijn hand sneeuwschuiver komt er wel door: haar duidelijk had doen uitkomen hoe Tenminste, dat zegt hij. Je kunt dus koud de hare waren. Het bleef stil en de stilte nam bezit van hun gedach ten, tenslotte dachten zij niets meer, staarden slechts. Moore keek op zijn horloge. het beste mijn jeep maar nemen. De contactsleutel zit in het slot. Het spijt me dat ik je hiermee moet belasten". In de vallende sneeuw leek de stad een sprookje. Er waren weinig men- „Het is laat. Je moest maar naar Sen op de been. Hier en daar liep een bed gaan, Ianthe". Hij schoof zijn stoel terug en stond op. Ook zij stond op. Even bewogen ze geen van beiden, zij wilden geen van beiden deze vrede verstoren, maar ze wisten allebei dat het voorbij was en dat ieder zijn eigen toekomst tege moet moest gaan. HOOFDSTUK 25 Heel de nacht daalden de sneeuw vlokken gestadig neer en David die net voor het aanbreken van de dag wakker werd, hoorde een van de ingestopte, eenzame figuur. David was al voorbij zijn auto voor hij zich de sneeuwschoenen in de koffer herin nerde. Hij ging terug om ze te halen. Hij gooide ze achter in de jeep op die van Moore, die donker van kleur wa ren en breder en langer dan de zijne. Moore zou ze alleen in uiterste nood gebruiken. Moore stelde wel bijzonder veel vertrouwen in de mensen uit de stad dat hij zijn contactsleutel in de jeep achterliet. De jeep volgde de bevroren rivier de stad uit en David reed voorzichtig, hem op, hij rukte aan het stuur en de jeep bonkte over de oneffenheden van de berm. Hij kwam ook bij een kruis punt dat hij niet herkende. Daarom stapte hij uit en vond een handwijzer. De letters waren bedekt door een kap van sneeuw. Hij liep terug naar de jeep en koos op goed geluk de weg rechtsaf, maar ook omdat de vracht wagen kennelijk uit die richting was gekomen, óan de sporen te zien. De wereld was nu wel erg klein voor hem geworden en daardoor wist hij niet hoe lang hij a. onderweg was. j Kerf'SaaHiY' Eindelijk zag hij een groepje huizen. den af|esloten hij voelde ze meer dan hij ze zag en HENGELO Met de reorganisatie van de verschillende bedrijfsonderdelen van G. Dikkers en Co. N.V. zijn gedu rende 1970 goede vorderingen gemaakt, zo zegt de directie in een tussentijdse mededeling. De genomen maatregelen waren echter kostbaar en zullen zoals voorzien pas op een wat langere termijn tot de rentabiliteit bijdragen. Zij vonden plaats in een jaar van matige orderontvangst en bezetting, bij deels onverwachte sterke kostenstijging. Verwacht wordt dat ondanks een ten tijde van dit bericht te constateren voor uitgang in zowel orders als bezetting het boekjaar met een niet onaanzienlijk ne- hij veronderstelde dat hij het dorp Highland Three Corners bereikt had. Hij zette de jeep voor een winkel en |i zag een reus van een kerel opstaan. Hij had op een stoel gezeten alsof het een zomerse dag was. „Dokter Armstrong?" „Ja. Je bent Hurdock?" „Ja". Hurdock kwam met een lichte tred, die je van zo'n zware man niet (Over 1969 leed Dikkers een geconso lideerd verlies van 73.000,-. Het divi dend werd gepasseerd). E.M.S. BLIJFT NOG VERLIESGEVEND DEN HAAG In de „Kurzaal" in Scheveningen zijn woensdagmiddag honderden aandeelhouders van de „Exploitatie Maatschappij Scheveningen" (E.M.S.) N.V. bijeen gekomen voor de jaarlijkse algemene aandeelhoudersvergadering van de maatschappij. Begonnen werd met een audiovisuele toelichting op de verhouding tussen de gemeente Den Haag en de E.M.S. Met dia's werden de strijdpunten tus sen Den Haag en de E.M.S. nog eens opgesomd. Het Circustheater, de bebouwing in „Mariahoeve". waarvan de E.M.S. stelt dat ze met alle haar ten dienste staande middelen de pogingen van de gemeente om haar de gronden in „Mariahoeve" te ontnemen zal bestrijden. De heer Modderman (Ver. Effecten bescherming) meende, dat ook het con cern een deel van de schuld voor de moeilijkheden met de gemeente droeg, al was het alleen maar, omdat men niet in staat was gebleken een goede sfeer voor onderhandelingen te scheppen. Ondanks de kritiek van de aandeel houders bleef de heer Zwolsman opti mistisch over de toekomstmogelijkhe den van de EMS. Zelfs, toen hij moest toegeven, dat er ook over 1970 niet op winst kon worden gerekend. De verko pen van Nervi, het Circusgebouw, het Huis ter Duin noemde hij hoopgevend. Deze activa zijn boven de taxatiewaar de verkocht, aldus de heer Zwolsman. reusachtige sneeuwploegen door de de ruitenwissers veegden ritmisch de zou verwachten de stoep af. „Een flin- stad gaan. Overdag nam de wind toe en de sneeuw ging sneller vallen, werd in alle richtingen geblazen, ook weer omhoog: Na enkele uren lag de sneeuw al behoorlijk hoog en de ge luiden van de stad werden erdoor ge dempt: Het werd niet licht, de lucht bleef grijs en de voorwerpen waren nauwelijks te onderscheiden. Aan het begin van het middagspreekuur deed Moore Davids deur open en kwam binnen. „Nu is er een echt spoedgeval. sneeuw weg. Binnenin de jeep was het naar verhouding behaaglijk en warm onder het zeildoek. Na een poosje ging de weg over de overdekte brug over de Little Torrent ke storm. Ik weet niet of de jeep er J§ overal door kan". Hij schoof zichzelf op de smalle zitplaats en smeet het portier dicht. „Ik zie dat u de sneeuwschoenen bij u hebt. Dat gaat j!: River. Hij nam voorzichtig de bocht, goed met die dingen, als je maar niet jif want hier scheen het hem wel glad te zijn, altijd bij bruggen. Aan de andere kant van de brug was het land open, weinig bomen, en de sneeuw scheen weer sneller te vallen. De vlokken sloegen regelrecht tegen de voorruit, Ik hoop dat er niet veel patiënten en ofschoon de ruitewissers uit alle tegen de wind op moet tornen zoals ik. Hier komt een bocht". Zij passeerden een paar huizen, gingen een smalle brug zonder leu ningen over en daarna steeg de weg. wordt vervolgd) ROTTERDAM „De Nederlandse industrie verspilt gemiddeld één miljard gul den per jaar. Voldoende om 25.000 woningen te bouwen, dat is een stad zo groot als Arnhem". Tijdens een congres in de Doelen te Rotterdam over de Japanse economische ont wikkeling zei dit gisteren dr. ir. B. Veen, directeur van AKZO-research en Engin eering te Arnhem. „Wij kunnen met zijn allen dit miljard ieder jaar verdienen als wij bij de produk- tie een beetje beter de kwaliteit in de gaten houden. Afval, reparatie, klachten van klanten en nood-verkopen als tweede keus kunnen zeker met drie procent worden teruggebracht", aldus dr. Veen. Hij had bestudeerd waarom de Japanse industrie een steeds grotere voorsprong neemt op de onze. „Dat is te danken aan de sterke groepsmentaliteit van de Ja panners, aan hun veel betere scholing van hoog tot laag en aan het directiebeleid. De eerste twee punten kunnen wij in Nederland niet in een handomdraai verbe teren. Met verandering van het bedrijfsbeleid kunnen wij vandaag beginnen. Maar dan is nodig dat de directeuren persoonlijk zoals in Japan zich inzetten voor een betere kwaliteitsbeheersing en alle produktie-arbeiders (niet slechts en kelen), een gedegen training krijgen. Wij kennen in Nederland een kwaliteitsdienst voor de industrie, maar die moet met een belachelijk laag budget werken. Als wij echter niet vandaag beginnen aan die kwaliteitsverbetering, dan zal een golf van Japanse kwaliteitsprodukten over ons land spoelen en dan zullen we te laat en in paniek nog tot kwaliteitsverbetering trachten te komen", aldus dr. Veen. 'Ook de verkoop van Carré in Amster dam verloopt goed, zodat ook de verlie zen uit dien hoofde spoedig tot het ver leden zullen behoren. Aandeelhouders bleven vragen om een gehele of gedeeltelijke terugbeta ling op de aandelen. De EMS heeft ech ter geen zin in een uitverkoop om hier voor geld vrij te maken. De nu vrijko mende gelden zullen worden geïnves teerd in bestaande activa. De discussies mondden uit in een mondelinge stemming over de jaarstuk ken. die met 168.700 stemmen voor en 13.972 tegen werden goedgekeurd. Re kent men de stemmen van de familie Zwolsman niet mee, dat was de stem menverhouding ca. 19.000 voor en ca. 14.000 tegen. In een toelichting werd verzucht dat geheel Scheveningen gefrustreerd wordt, dat de erfpachten niet worden verlengd en er geen erfpachtcondities efpachtcondities zijn. „Zolang dit niet gebeurt zal niemand bereid zijn om in bebouwingen of nieuwbouw in Scheve ningen te investeren. Daarom maken grote delen van de bedplaats zo'n ver vallen indruk". Ook het „Nervi"-project wordt ter sprake gebracht. Er wordt vermeld, dat B. en W. van Den Haag begin 1970 na een twaalf jaar lange geschiedenis van het project elf miljoen gulden gevraagd hebben als verwervingsprijs voor de gemeentelijke „Nervi"-gronden. In de toelichting wordt het renteverlies op het „Nervi"-project becijferd op vijf duizend gulden per dag voor de EMS. Gesteld wordt verder in de toelichting dat het totale verlies voor de EMS door het Circustheater en het „Nervï"-pro- ject 12,5 miljoen gulden bedraagt. Een van de aandeelhouders zette uil een hoe hij de EMS zag „door de bril van een gedupeerde". Hij was er zeker van dat veel aandeelhouders met hem hun geld niet ter beschikking wilden stellen voor de „oorlogen", die de heer Zwolsman met de gemeente Den Haag voert. Hij stelde voor, dat de presi dent-directeur van het concern een bod op alle aandelen EMS zou doen. „Dan kunt u zelf oorlog voeren op eigen risi- BÉ 4589. Het gemak waarmee Piloot Storm de'krachtpatser van het garnizoen uitschakelde, had niet nagelaten grote indruk op de soldaten te maken. Zonder de bevelen van de witte priester wisten zij zich eigenlijk geen houding te geven. In navolging van hun collega, lieten zij de wa pens zakken en bogen deemoedig het hoofd voor deze machtige vreemdeling, „Gij moet de Hamer van Slynn zijn!" „De profetie wordt werkelijkheid!" „Verlos ons van de Wilde Ster, heer!" „Gij zult de Vikongs vermor zelen met uw slagen!"...!!! Deze en andere uitroepen klonken op uit de menigte die in vervoering opdrong en toch een respectvolle afstand bewaarde, alsof zij zelf nog bang waren voor de man, die v.ij als de beloofde bevrijder beschouwden. Op vele andere gezichten echter stond duidelijk twijfel te lezen. Wat had de vreemdeling eigenlijk meer gedaan, dan laten zien, dat hij buitenge wone lichaamskracht bezat? Maar was het voldoende om Durna van de Vloek te verlossen? Kon een sterfe lijk mens ooit de Wilde Ster temmen? Arend voelde hun twijfel en hij nam het ze niet kwalijk, want hij begon zelf ook steeds meer te geloven, dat men hem voor de verkeerde hield. En toch... „Breng mij bij uw Hoge Raad!" verzocht hij de soldaten niet onvriendelijk. 63. Ja, er was bijna geen vergissing mogelijk. Dat moesten orang-pendeks zijn. Met moeite onderdrukte Tekko een kreet van verrassing. Maar dan draaide hij zich om en rende zo vlug als hij kon terug naar de tent. Terry, Terry!" schreeuwde onze vriend terwijl hij naar binnenstormde. „Orang-Pendeks! Wordt wakker! „Grr hé, Wat?" sputterde Terry, die juist heel angstig droom de en greep zo onhandig naar zijn geweer, dat het wa pen met een oorverdovende knal afging. Gelukkig vloog de kogel rechtstandig door het dak naar boven, maar de knal die door de echo honderdvoudig weerkaatst werd, alarmeerde in een ogenblik van tijd het hele kamp. Een toen zij dan ook buiten kwamen omringd door de ver schrikte inlanders, was er van de Orang-Pendeks niets meer te zien. „Zinsbegoocheling!" merkte Terry op, ter wijl hij Tekko hartelijk uitlachte. „Nee! beweerde Tek ko met zekerheid. „Ik heb ze zelf gezien!" „Ik ook!" In mijn droom!" antwoordde Terry en ging geeuwend de tent weer in. En dat voorbeeld volgde iedereen toen maar. verpakking: 14 en 40 tabletten AMERSFOORT N.V. Maatschappij voor Wasverwerking „Erdal" verwacht voor 1970 een dusdanige omzetstijging dat de gestegen kosten volledig worden opgevangen en het rendement op het zelfde niveau gehandhaafd blijft, zo heeft de heer Joh. Wolbers, president directeur, op een buitengewone 'verga dering medegedeeld. Dit te verwachten gunstige resultaat schreef hij vooral toe aan het feit, dat het Erdal-concern geen al te log apparaat is en zijn beweeglijk heid ten aanzien van economische en maatschappelijke veranderingen heeft behouden. De verkoop in binnen- en buitenland is bevredigend gestegen, ter wijl ook voor de Indonesische vestiging positieve resultaten verwacht worden. Kleine vaart: Anna Broere 25 Rotterdam; Ardeas 25 50 m nw Oporto; Bram pass 25 Dudgeon; Breezand 22 Preston; Calchas 24 30 m w Palermo; Carebeka-4 24 50 m w Belle Isle; Coccinelle 24 Casablanca; Draka pass 25 Den Helder; Imke pass 24 IJmuiden; Karei pass 25 Vlissingen; Martinistad 23 Bantry; Philetas 24 Am sterdam; Risa Paula 24 280 m o Guade loupe; Schiehaven 25 vn Rouen nr Lei- xoes; Thaletas 24 100 m w Iraklion; Vlistborg pass 25 Brunsbüttel. Grote vaart: Abida 24 140 n vn Sarawau; Achilles 24 320 nw vn Finisterre; Acmaea 24 vn Shellhaven nr Milfordhaven; Alkmaar 24 100 o vn Cebu; Anco Spray 24 300 zzo vn Cape Race; Ares 24 te Callao; Aristoteles 24 1260 no vn Paramaribo; Atlantic Star 24 pass Nantucket; Baltic- borg 25 Borkumriff nr Zaandam; Bang- gai 24 Penang; Bengalen 24 vn Bremer haven nr Antwerpen; Blitar 24 20 nw vn Kaapstad; Calamares 24 Turbo; Ca- mitia 24 550 nno vn Guadeloupe; Capu- lonix 24 110 o vn Port Amelia; Ceres 24 740 zw vn Azoren: Chevron Amster dam 24 vn Punta del Palmas; Chevron Naples 24 Bahrein; Dallia 24 Bonny; Daphne 24 300 z vn Monrovia; Diloma 24 425 ono vn Honolulu; Dione 24 380 z vn Ceylon; Domburgh 24 vn Rotterdam nr Harwich; Forest Lake 24 1080 o vn Bermuda; Gaasterdijk 24 te Savannah; Ganymedes 24 90 zw vn Key west; Ga- roet 24 50 w vn Oporto; Geeststar 24 950 zw vn Flores; Goeree 24 1130 w Straat Soenda; Gulf Hansa 24 vn Rot terdam nr Bantrybay; Gulf Hollander 24 30 z vn St. Vincent; Gulf Italian 24 fordhaven; Hercules 24 500 nw vn Fi nisterre; Katelysia 25 Gotenburg; Katse- dijk 24 240 zw vn Bermuda; Kelletia 25 vn B. Aires nr Curagao; Kermia 25 vn Donges nr Eastham; Khasiella 24 380 nno vn Flores; Koningswaard 24 Im- mingham; Kopionella 24 370 nnw vn Sanjuan; Koudekerk 25 40 nw vn Al giers; Krebsia 24 150 no vn Rio de Ja neiro; Ladon 24 vn Arzew nr Piraeus; Leuvelloyd 24 pass Ouessant; Loirelloyd 24 Bremen; Madisonlloyd 24 67 nw vn Kaapstad; Medon 24 Baltimore; Mem non 24 Houston; Merseylloyd 24 910 ozo vn Yokohama; Merwelloyd 25 L. Mar ques; Metula 24 Genua; Mississippilloyd 24 10 zo vn Port Elizabeth; Moerdijk 24 480 zzo vn Bermuda; Montferland 24 vn Santos nr Salvador; Musilloyd 24 Mom basa; Neder Êems 24 vn Damman nr Bandarshapour; Oostkerk 24 600 zo vn St. Helena; Overijsel 24 120 zw vn Reunion; Palamedes 24 Barbados; Radja 24 vn Lagos nr Douala; Randfontein 24 400 ono vn St. Telena; Rotterdam 24 vn New York nr Fort Lauderdale; Schelde- lloyd 24 140 zzo Freetown; Schielloyd 24 vn Penang nr Port Swettenham; Schou wen 25 330 zo Hakodat; Seinelloyd 24 Antwerpen; Sepia 24 165 wzw vn Abid jan; Sinon 24 155 z vn Finisterre; Solon 24 1300 no vn GeorgetownSpaarnekerk 25 vn Rotterdam nr Amsterdam; Sta tendam 24 210 nno vn Wellington; Stolt Munttoren 24 e Mackenzie; Stolt Wes tertoren 24 vn Antiqua nr Yorktown; Tjiliwong 24 Tanga; Utrecht 24 vn Ta- liabu nr Ambon; Vlieland 24 220 o vn Cape Hatteras; Wonogiri 24 90 no vn Bikini; Zaankerk 24 vn Bellbay nr Melbourne; Zaanland 24 pass Fernan- donoronha; Zaria 26 Pusan verw; Zee- 100 w vn Okinawa: Gulf Swede 24 Mil- I land 24 270 n vn Honolulu. j (Slotkoersen vaD gisteren) Fonda Vorig* ItnPir* late not A.K.Z.O. 73.7 74 Alg. Bank Ned. 234 235 Amrobank 52^6 52.1 Amsterdam Rubber 40.0 Deli Mij eert. 58 Dordtsche Petrol. 898 Heineken's Bier 214.6 215.1 H.A.L. 94 93.5 Hoogovens nr. c.v.a. 70.8 71.5 H.V.A.-mijen ver. 57 56.8 K.LJM. 148 147 Kon. Petroleum 144 144.8 K.N.S.M. nat bez. 87.5 Nat. Ned. cert. 71.8 71.3 Phs. v. Ommeren eva 295 Philips gem. bez. 48.5 48.2 Robeco 214.4 214.6 Rolinco 166.8 167.3 Scheepvaart Unie 83.2 Unilever c.v.a. 86.7 86.5 Ned. 25 j. '69 8 100.6 100.8 Ned. 25 j. '70 8 100.55 100.9 Ned. '70 15 j. 8 100.05 100.5 Ned. Ned Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. 7 j. 7 j. 8 8 74 '69 '70 '69 '66-1 7 1966-2 7 '69 7 '68-1 64 '68-2 64 •68-4 64 '68-3 64 '66 61 '67 64 '67 6 *65-1 59 1965-2 59 '64-1 54 •64 5 '58 '64 '59 1961 44 44 44 44 1963-1 44 Ned. staffell. '47 34 Ned. *51 34 Ned. '53 1-2 34 Ned '50 1-2 34 Ned '54 1-2 34 Ned. grootb. '46 3 103.45 103.5 Ned. dollarl. '47 3 88.8 89 Grasso 5t% 89 5 109.9 103.1 BNG '67-1-2 63 88.45 88.6 K.L.M. 53 82 96.3 90.1 BNG '68-1-2 63 87.7 87.9 Meteoor beton 53% 137 91.6 91.8 BNG '67-1-2-3 6è 86.5 86.8 Ned. Middenst. B 64 92.25 91.3 91.4 BNG won bl. '57 6 91.3 91.5 Rolinco t 1000 64 84.5 85 90.7 90.7 BNG '65-1 6 86.5 86.7 Stokvis 42% 90.5 90.2 87 87.3 BNG '58-1-2-3 43 80.2 80.3 Ned. cred.b. aand. b. 37.1 37.1 86.8 87 id. 30-jar. '58/'59 4è 78.1 78.3 Ned Midd.bank a. 95.8 95.5 86.8 87 Bk. mid. kred. '66 7 99 99 Slaven burg's a. 209 208 86.8 87 Nat. Inv.b. '65 53 89 89 Albert Heijn 147.1 146 88 88.15 Fr. Gron h.b. dw 6 84.5 84.5 Arnh. Scheepsb. eert. 131 131 85.5 85.5 Alb. Heijn '55 4 Befo „b" 138 84.1 84.1 Brit Petrol '66 71*/. 95.9 95.7 Bergh/Jurg. 250-1000 183 182 85.5 85.6 Bijenkorf Beheer 6 99 99.5 Blijd.st. f 1000 nr eva 54 50 85.2 85.3 Co-op r.spaarbr 180 180.5 Bols Lucas 129 82.9 83.2 Ned. Gasunie '69 7è 94 93.9 Brakke Grond 21.2 21.2 79.5 79.6 Ned. Gasunie '66 71 94.3 94.5 Bredero 172 164.5 83.8 83.9 Ned. Gasunie '66 64 89.5 89.7 Bredero n.r.cert. 167 162.5 96 96 Philips dir. '51 4 78.5 79 Bredero ver. bedr. 387 387.5 81.4 81.5 Pegem 1-2 1957 6 86.5 86.7 Bührm.-Tetterode t 72.8 72 76.5 76.5 Pegem 1958 54 84.5 84.5 Bijenk beh. nr. c.v.a. 371 370 75.2 75.2 Rott Rijn Pijpl. 5è% 93.4 93.3 Bijenk beh. 6% pref. 73.2 75 65.8 65.8 KX.M 1968 7 87.45 87.5 Calvé D. 600 92.7 93 K.L.M. 15-jarig 5 92.5 92.5 Calvé D. n.r. c.v.a. 610 609 79.6 79.8 Ned Sp.w *57 1-2 43 86 86 Calvé pr. wo. r. eert 123 67.8 68 A.K.Z.O. 43 73 73 Drents-Ov. houth. 131 131 69.6 70 Bergh Papier 44 97 97 D.R.U 83.1 83.6 Gelder Zonen v. 43 88.6 87.5 Elsevier f. 412 413 Erdal Mij wasverw. Europe (D Hotel Fokker Gazelle Gelder (van) Gelder (van) pref. Gist-Broc. Grasso Gruyter 6 pet c. pr. A Gruyter 6 pet c. pr. B Hellingman Holec Internatio-Mueller Kluwer f. Kon. Ned Papier Kon. Ned. Text. cert. Krasnapolsky f. K.V.T. Leidse Wol Lips en Gispen cert. Meteoor Naarden Chem. Naeff gebr. Nedap Nelle. wed. van Nijma nj. c.v.a. Nijverdal-ten Cate Ov.z.gas nat.bez.v.a, f. Pakhoed Palthe Parkhotel Pont hout Reesink en co. a. Schev. expl mij. f.a Schokheton aand b Schol ten cart./pap a. Schuppen sajetf. a. 164 161 Sim. de Wit aand. b. 273 270 400 400 Technische Unie a. 312 312 55.5 54.1 Tw. Kabelfabriek a. 435 438 213.5 214 Ubbink-Davo a. 110.9 110.9 128 125 Unil. 1000 cert. 7cpr a 92.5 92 Ver. Machine! a. 68.5 68 86.5 89.5 Ver. Nd. Uitg.bedr. a. 127 127 165 162 Ver. Ned. Uitg. f. 18.5 18.5 Ver. Touw c.v.a. 122 126 Vredestein c.v.a. 225 225 Vulcaansoord 89 92 142 141 Wegener n.r.c. 72 73 51.5 209 51.5 214 Wessanen 69.5 69.4 Geld. Tramw. Mij a. 150 27.5 57.2 143 148 27.5 56 142 H.B.B. bel. dep. f. 780 780 Tnterbond Ipb f. 600 600 Vastg. bel.f part f. 475 480 I.K.A. bel. mij. f. 159 5 160 Unitas f 50 a. 73 71 181.5 182 Can pac. railw eert. 65% 301 301 Int nickel eert. 47.4 48.1 284 282 Shell Oil Can eert 32.85 33 88.2 88.2 Am.tel/tel eert. 46% 45.15 188 190 Anaconda eert. 20.6 20.5 174.1 Bethlehem steel eert. 20.1 19.95 296 290 Chesap. a. Ohio eert. 49% 48 34.5 29.5 Cities ser. eert. 43 43.8 65 65 Dupont d. N. eert 125 126.5 84.7 84.5 Gen. Electric eert 85.6 86.5 74 72.2 Gen. Motors eert. 74.7 75.5 82.5 82.2 Kennecott cop eert. 34.3 34.4 500 500 Phil, petroleum eert. 28.7 164 163 Radio Corp. Am eert. 24% 24.75 162 160 Republic steel eert. 27.1 27 19 19 Shell oil eert. 42.8 43.85 164 162 Standard br 10 a eert. 43.85 160 Un St. steel (10) eert 29.1 29 Woolworth eert. 33% 33.5 co", aldus deze aandeelhouder, aan wie het voorkwam dat EMS een afkorting is van „echte massale sof". De heer Zwolsman antwoordde op vragen over de verhouding Den Haag-EMS, dat het concern blij zal zijn als er weer een overlegsituatie zal ont staan. Hij had goede hoop dat dit ook zal gebeuren. De verkoop van het Cir custheater aan de gemeente, die alleen officieel nog moet worden geregeld, be schouwde hij in dat opzicht als een gunstig voorteken. Dr. G. M. J. Veldkamp, die als waar nemend voorzitter van de raad van commissarissen de aandeelhoudersver gadering presideerde, sloot zich bij de woorden van de heer Zwolsman aan. Volgens de heer Veldkamp zou er wel licht in een stuurgroep tussen Den Haag en de EMS kunnen worden over legd, zoals ook tot begin 1970 gebeurde. De heer Zwolsman deelde mee, dat bij de EMS nog wordt nagegaan of de gemeente Den Haag zich in haar han delingen ten opzichte van het concern heeft schuldig gemaakt aan een on rechtmatige daad. Opheffing niet nodig HOOGEVEEN Onder het hijn» veertig man sterke personeel van de Kippen pianofabriek heerst grote ver ontwaardiging over het besluit van do directie om de Hoogeveense vestiging ondanks de aanzienlijk versterkte fi nanciële middelen per 31 december op te heffen. De personeelskern, die in de plaats k» gekomen van de vroegere onderne mingsraad, overweegt om via een civie le procedure de directie te dwingen tot het uitkeren van een extra schadever goeding. Men voelt zich bewust in het bedrijf vastgehouden met valse voor spiegelingen. Onder het personeel heerste reeds lange tijd ongerustheid over de toe komst van de vestiging in Hoogeveen. Negen weken geleden, aldus een woordvoerder van de personeelskern. heeft de directie ten overstaan van het gehele personeel uitdrukkelijk ver klaard dat er van opheffing van het bedrijf geen sprake zou zijn. De perso neelskern is van mening dat er in het hoofdbedrijf te Ede een wanbeleid Is gevoerd, waarvan de Hoogeveense ves tiging de dupe is geworden. De directie van Rippen deelde woens dagavond mee dat ze niet bekend I« met het bestaan van een fabriekskern, noch van een vroegere ondernemings raad. In Ede bestaat een fabriekscom- missie ter voorbereiding van een on- dern om ings raad. Het besluit tot de opheffing van de afdeling in Hoogeveen is in de laatste weken ontstaan. De fabrieken in Shan non (Ierland) en Ede, die samen 500 medewerkers hebben, kunnen de pro- duktie van de 38 medewerkers van Hoogeveen thans zonder bezwaar over nemen, temeer omdat de fabriek in Ede er in de laatste weken weer in slaagde, nieuwe medewerkers aan te nemen en er ook medewerkers uit Hoogeveen naar Ede zullen komen. Gezien de snelle stijging van lonen en kosten was de opheffing van Hoog eveen uit economisch oogpunt noodza kelijk. De maatregel is besproken met de vakbonden en de fabriekscommissie in Ede. Konstanz 342 2; Rheinfelden 250 3; Straatsburg 274 16; Plittersdorf 430 5; Maxau 494 +3; Plöchingen 142 4; Mannheim 317 17; Steinbach 152 2; Mainz 317 —10; Bingen 222 —10: Kaub 244 —13; Trier 324 +6; Koblenz 264 —10; Keulen 256 15; Ruhrort 442 11; Lo- bith 1072 —9; Nijmegen 860 —11; IJssel- kop 922 —7; Èefde (IJssel) 450 —4; Deventer 338 onv.; Monsin 5460 onv.; Borgharen 3968 38; Belfeld 1158 32; Grave (beneden de sluis) 506 3. Ingaande maandg 30 november zullen de waterstanden op de dagen maandag t.m. zaterdag worden omgeroepen over de zender Hilversum 2 in plaats van Hilversum 1. Het omroepen op de zondagen blijft ongewijzigd. AMSTERDAM Op de effecten beurs zgn de noteringen van de obligaties verder opgelopen. Bij de start van de handel kwamen overwegend ho gere noteringen tot stand en de afgelo pen donderdag uitgegeven 8 procent 15-jarige stukken noteerden 99.90, het geen een vooruitgang inhield van 0.30. Daarna werden ook transacties afge sloten tegen 100. Zoals bekend zijn deze obligaties geplaatst tegen de koers van 99.50. Van de internationale aandelen liep de koers van Philips met 0,70 terug tot 48.30. Aandelen Kon. Olie konden nog 0,50 aan de oude koers toevoegen als gevolg van de winst die in Wall- street werd geboekt. De eerste aandelen verwisselden van eigenaar tegen 144.60. Aandelen Unilever daalden 20 cent tot 86.50 en de koers van AKZO liep 30 cent op tot 74.10. Hoogovens vertoonde een herstel van 70 cent op 71.50. Aandelen Heineken waren nog 1 in herstel op 216,- terwijl aande len KLM 1,- moesten afstaan op 147,-. In de scheepvaartsector liep de koers van Van Ommeren 4 punten terug tot 295. Aandelen Nederlandsche Scheep vaart Unie werden bijna 2.- lager verhandeld op 83.-. Holland-Amerika Lijn verloor een half punt op 93.5 en KNSM boekte een winst van enkele dubbeltjes op 87.50.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 2