nanciele notities Verkoopcentra en brandgevaar Bedrijven in Amerika profiteren meer van de Euromarkt dan de Europese bedrijven BEROEPSVORMING IN DETAILHANDEL beurs van amsterdam beurs overzichi Stille markt Hazemeijer in Australische Joint Venture Motel Alkmaar geeft 10 pet. Financial Times geeft verschillende voorbeelden Uitbreiding bij Hoerhst Nederland WERELDBANK LEENT IN NEDERLAND 60 MILJOEN SCHEURTJES IN VLEUGELS BOEING 747? PILOOT STORM TEKKO TAKS VOORDELEN IJDELE HOOP Werkgevers en werknemers tegenover elkaar ANDERS Pagina 2 ZATERDAG 28 NOVEMBER 1970 95 Toen hij naar beneden ging, liep hij zelfverzekerd in de storm, en toen hij op het open terrein kwam, voelde hij zich voor het eerst van zijn leven meester over de elementen. Toen hij de beschutting van de bomen bereikt had, voelde hij zich helemaal op zijn gemak en binnenin de jeep vond hij het zelfs behaaglijk. Hij begon te zen den, hij luisterde en wachtte af. Daar was opeens de stem van May, een wonder, en de heldere, frisse stem deed zijn hart sneller kloppen. „May". „O, David". ,,Ik ben terecht: Ik moet mevrouw Hurdock naar een ziekenhuis brengen, spoedgeval, ik ben met de jeep ge deeltelijk blijven steken. Een zieken wagen kan hier beslist niet komen. Heb je een idee wat we kunnen doen Er viel een stilte. „May?" ..Wacht, ik probeer te denken.. Luister, David, ik zal de ziekenwagen naar de winkel in Highland Three Corners sturen. Ik hoor de sneeuw ploeg net voorbijgaan... Highland heeft een vrijwillige brandweer: Ik zal de winkel opbellen en vragen of ze die met een slee willen sturen of iets dergelijks. Goed?" Ja. Natuurlijk is het goed, als het gaat. Zeg dat er haast bij is. Bel Per kins en Moore. Zeg maar dat er een geval van acute appendicitis is en dat ze zich geheel gereed moeten houden. Zeg Edna dat ze de operatiekamer moet klaarmaken. Ik zal de ziekenwa gen volgen. Bedankt, May". Vermoeid leunde hij in de ieep ach terover. bijna behaaglijk. Enkele mi nuten later hoorde hij in het dal be neden, gedempt door de afstand en de sneeuw, de brandweersirene loeien. Hij bleef in de jeep zitten, zich be wust van de stilte van de bossen en de doordringende kou ondanks zijn bontjas. Toen stapte hij uit en deed zijn sneeuwschoenen aan. Hij worstel de zich terug naar het huis en merkte alleen zijn tintelèndp benen. Weer te rug in de keuken merkte hij plotse ling het onbeduidende feit op. dat Hurdocks hoofd bijna het plafond raakte en dat zijn geruite hemd een blote borst toonde. Hij ging op een harde stoel naast het bed van zijn pa tiënte zitten en ergerde zich ovtr het uitstel, maar hij besefte wel dat zijn aanwezigheid haar geruststelde. Het leek lang te duren, maar plot seling hoorde hij buiten het huis stemmen en het geluid van stampende laarzen bij de keukendeur. Er waien vijf mannen, groot, potig en jong. Ze zeiden: „Zo, dokter", de een na de an der en ze schenen zo zelfverzekerd, dat hij blij was, dat ze er waren: Zij maakten grapjes met mevrouw Hurdock en gingen voorzichtig te werk, terwijl zij beefde en haar tra nen wegknipperde. In dekens gerold werd zij op de grote slee gelegd. De mannen droegen geen sneeuwschoe nen en zij liepen tot Davids verbazing toch behendig door de sneeuw. De op tocht met David en Hurdock in de achterhoede, bereikte in zeer korte tijd de gestrande jeep en deze flinke jonge mannen wisten de jeep op gang te brengen. David had tijd om naar zijn patiënte te kijken en ze leek erg dankbaar. Zij haalde haar hand onder de dekens vandaan en hij drukte die even en duwde hem terug onder de dekens. De tocht omlaag was bijna gemakkelijk. Hij ging voor met Hur dock en de mannen met de slee volg den het spoor dat de jeep maakte. De spanning was geweken en hij voelde dat hij in een dergelijke situatie nooit meer bang zou zijn. Verrassend snel waren ze bij de winkel. De ziekenwa gen die van verder moest komen, was er nog niet. Er kwam een vrouw met een jas over haar schouders de winkel uit. „Dokter", riep ze, ..wilt u een kop koffie voor u terugrijdt?" Hij antwoordde: „Graag", stapte uit de jeep en de sneeuw sloeg hem in het gezicht. Het was warm en vochtig in de zaak. Een groepje mannen in korte dikke, wollen jassen zwegen toen hij binnenkwam, maar ze knikten alle- m maal. De vrouw zette een kop koffie op de toonbank en hij deed zijn kap af en ging op een kruk zitten. De mannen bekeken hem zwijgend. Ze waren niet onvriendelijk en hij ging dit volkje langzamerhand ken nen. Na enkele minuten zei een van hen aarzelend, maar nieuwsgierig: „Is zij er slecht aan toe, dokter?" Hij draaide zich om met zijn kopje in de hand om te antwoorden: „Als ze in het ziekenhuis ligt, weten we meer". Na enige tijd zei een andere man: „Brengt u haar naar het ziekenhuis van dokter Moore of naar Warwick?" „Naar het ziekenhuis van dokter Moore. Dat is dichter bij, we mogen geen tijd verliezen". Hij dacht even na, keek toen naar de belangstellende, verweerde gezichten. „Kijk eens hier, gaat een van jullie naar de vergade ring in Haddon?" ..We wonen niet eens in die ge meente". Hij zette zijn kopje neer. Buiten hoorde hij het gesnor en geratel van een sneeuwploeg en een van de man nen zei: „Daar gaat ie". David nam een resoluut besluit. „Ik zal jullie eens wat vertellen. Dat horen jullie te weten. Het spijt me dat jullie geen stem hebben in de •gemeenteraad van Haddon. want Dokter Moore wil de raad vragen of de stad Haddon een ziekenhuis moet hebben of niet. Misschien hebben jul lie er iets over gehoord?" Verscheidene mannen knikten en een van hen zei: „Het ziekenhuis van Warwick schijnt te ver weg voor ons in Three Corners bijvoorbeeld". „Je slaat de spijker op zijn kop. Ik kan jullie wel verklappen dat me vrouw Hurdock er slecht aan toe is. We gaan haar direct opereren als ze in het ziekenhuis ligt. Alles is daar al klaar, het moet ineens. Maar %elf ben ik er niet zeker van... Ik wil maar zeggen, als we haar naar Warwick zouden moeten brengen, vijftig kilo meter in deze storm, dan..." Een van de mannen zei: vijfenvijf tig. Haddon is twaalf, tamelijk dicht bij". David haalde diep adem. „Ik zal jullie iets zeggen wat ik misschien be ter voor me kan houden. Ik hoop dat we mevrouw Hurdock in Haddon kunnen redden. Ik weet echter zeker dat ze het niet overleeft, als ze naar Warwick gaat". Hij zei dit bijzonder ernstig. Toen hij het eenmaal gezegd had, overdacht hij dat hij nu eindelijk ook tot diege nen behoorde die vonden dat een zie kenhuis in Haddon noodzakelijk was. (wordt vervolgd MmÊÊKKitÊtÊm 4591. De zonderlinge stoet was al vele grillige bouw werken gepasseerd het een nog groter en hoger dan het andere, en steeds weer verwachtte Arend, dat zij het huis van de Hoge Raad bereikt hadden. Eindelijk was het dan zo ver en stonden zij aan de voet van de allerhoogste toren der stad. Het was een somber geval, dat vele uitwassen vertoonde in de vorm van balkons en erkers. Arend koesterde echter meer verwachtingen voor het interieur en daarop liep hij meteen de brede trap op die naar de hoge deur voerde. Sandra bleef dicht aan zijn zijde, het hart vol bange voorgevoelens... Het escorte bleef op het voorplein achter, misschien om de opgewonden mensen in toom te houden. Bovenaan de trap werden zij opgewacht door een paleisdienaar die hen zwijgend voorging Door een hoge hal bereikte men meteen al de grote vergaderzaal van de Hoge Raad van Duma, een ruimte die op Aarde gerust als kerk zou dienen. De dienaar bleef bij het zware gordijn staan en gebaarde het tweetal door te lopen naar het andere einde, waar achter een lange tafel een fantastisch gezel schap hun komst afwachtte. 65. „Drommels!" was het enige dat Terry zei terwijl hij Tekko de kijker met trillende vingers teruggaf. Maar onze vriend antwoordde prompt: „Kom mee Vlug! Naar de overkant! We moeten proberen er één te* vangen! Dit is onze kans!" Een daar gingen zij in een geforceerd marstempo in de richting van de vreemde wezens. De dragers met hun zware bepakking moesten algauw een eind achterblijven, maar met zijn beiden en de gids mandoer ging het toen ook eens zo snel. Spoedig bereik ten dat de rots waarop zij de orang-pendeks hadden gezien, maar deze die zich veel vlugger en gemakkelij ker bewegen, bevonden zich al weer op een hoger pla teau. „Dood of levend, zou ik zo zeggen!" mompelde Terry en wilde zijr\ geweer aanleggen. Maar daar kwam Tekko tegen op. „Verbeeld je dat die dr. Butternose gelijk krijgt en dat 't toch mensen zijn!" Een tijd lang werd er nu zwaar nagedacht. Dan echter gooide Terry tot Tekko's verbazing zijn uitrustig uit en begon zich van top tot teen met covoshaar te beplakken, dat de mandoer op zijn bevel uit de snel gepukte cocosnoten haalde. DEN HAAG De AMEV- groep, een ,van de grote verzeke ringsconcerns, heeft ten aanzien van de zg. verkoopcentra, collec tieve verkoopplaatsen voor arti kelen van allerlei aard, haar agenten erop gewezen, dat zij ten aanzien van de verzekering op gebouwen, waarin dergelijke ver koopcentra gevestigd zijn en op de gezamenlijke inhoud daarvan op grond van een aantal risico- verzwarende factoren de grootst mogelijke reserve in acht neemt. De verzekering van het bran drisico van „verkoopcentra" wordt in de verzekeringswereld weinig aantrekkelijk geacht, zo blijkt uit een opsomming van de Amev van de risico-verzwarende factoren, omdat verkoopcentra vaak worden gevestigd in indu striepanden en andere gebouwen, die niet meer voor hun oorspron kelijke functie geschikt zijn, of in hallen van een lichte, goedkope constructie. Die oude gebouwen verkeren dikwijls in een zeer matige onderhoudstoestand en de lichtgebouwde hallen zijn ook al zeer kwetsbaar. De gangpaden tussen de stands zijn in verkoop centra vaak nauwer dan in wa renhuizen om zoveel mogelijke ruimte te kunnen verhuren. Dit bevordert de kans op gemakkelij ke overslag van het vuur bij een in één van de stands ontstane brand. Er vindt in verkoopcentra soms een opeenhoping plaats van lege emballage achter en naast de stands; een ideale voedings plaats voor een achteloos daar tussen geworpen, nog smeulende sigarettepeuk. Wanneer er geen goedverzorgde centrale verwar ming is, is de kans groot, dat er allerlei zeer brandgevaarlijke verwarmingsapparatuur wordt gebruikt. Sprinklerinstallaties ontbreken meestal, evenals een doeltreffende brandbestrijdings- organisatie binnen het gebouw, vergelijkbaar met een goed geoe fende bedrijfsbrandweer. Door het ontbreken van een centrale leiding is het uitvaardigen van algemene brandpreventievoor schriften en een strenge controle op de naleving daarvan moeilijk te realiseren. Het technisch bureau voor brandschade preventie, gevraagd naar commentaar, merkte op, dat het brandrisico voor de assura deuren niet geheel parallel loopt met dat van het winkelend pu bliek. omdat het risico van het publiek in ons land in het alge meen goed in het oftg wordt ge houden door de gemeentelijke brandweerautoriteiten. Wij heb ben de indruk dat de lokale auto riteiten goed opletten, aldus dr. Wessels. directeur van dit bu reau. DEN HAAG De NV Hazemeyer- Hengelo, behorend tot het Holec-con- cern, is in Australië een joint venture aangegaan met SAE Switschgear Pty, Ltd. te Sydney en Lindeteves-Jacoberg Australië. Doel van deze joint venture is het fabriceren en verkopen van Ha- zemeyer schakelmateriaal voor hoog spanning en voor laagspanning in Au stralië. Tot directeur van de vennoot schap is benoemd de heer W. L. Lober te Sydney. ALKMAAR Gezien de bijzonder gunstige gang van zaken in 1970 heeft de exploitatiemaatschappij „Motel Alk maar" een interim dividend beschik baar gesteld van 10 pet., zo deelt het bedrijf mede. Vorig jaar werd geen in terim maar een normaal dividend van 10 pet. uitgekeerd. „Motel Alkmaar" is voor het grootste gedeelte in handen van „Peha NV" (pursers en hofmeesters in dienst van de KLM). Het motel bestaat nu twee jaar. (Van onze financieel-economisehe redactie) Het gezaghebbende Britse blad „The Financial Times", dat zich in verband met de voorgenomen toetreding van Engeland tot de EEG, druk bezig houdt met Euro- marktzaken, heeft als z(jn mening uitgesproken, dat Amerikaanse bedreven waar schijnlijk meer voordeel hebben gehad van de EEG-markt dan hun Europese concurrenten. Het blad wijst op ondernemingen als Ford en General Motors, die in verschillende EEG-landen fabrieken hebben, waardoor het voor hen mogelijk was hun operaties op Europese schaal te integreren. Zij hebben hun fabricage- en ver koopoperaties kunnen plannen op Eu ropese schaal, daarbij faciliteiten vesti gend waar dit het gunstigst uitkwam. Geen enkele Europese auto-industrie heeft eenzelfde mate van vrijheid kun nen bereiken. Dit is voor een deel toe te schrijven aan de omstandigheid, dat het zo moeilijk is om transnationale fu sies binnen de Euromarkt tot stand te brengen. Andere Amerikaanse ondernemingen als bijvoorbeeld IBM hebben grote voordelen ondervonden van de ontwik keling van de gemeenschappelijke markt. IBM is altijd al van plan ge weest de fabricage van een bepaald produktiegedeelte te centraliseren in ieder land en dan over geheel Europa te leveren. Het afschaffen van de doua netarieven en de vrije bewegingsmoge lijkheid van arbeidskrachten binnen de EEG, betekenen, dat hierop geen econo mische „boete" meer bestaat. De Amerikaanse bedrijven op het ge bied van olie, chemie en elektrotech niek hebben zich snel kunnen aanpas sen aan de gemeenschappelijke markt, terwijl hun Europese rivalen, die be halve voor wat betreft de oliesector meestal kleiner zijn, in „het eigen Eu- FRANKFORT Hel Westduitse che mische concern Farbwerke Hoechst wil in de komende vijf jaar een miljard mark (274 miljoen dollar) spenderen aan uitbreiding van de plasticproduktie in zijn fabrieken over de gehele wereld. Het concern wil daarmee gelijke tred houden met de verwachte afname van plastics van 80 miljoen tot nu toe 90 miljoen ton in 1980. Met name de produktie van hoge- druk polyethyleen, onder het handels merk Hostalen, zal in de komende ja ren worden opgevoerd. De produktie van het Nederlandse dochterbedrijf, Polymeer-fabrieken Breda NV, moet eind 1972 van 80.000 tot 130.000 ton per jaar zijn opgevoerd. AMSTERDAM Een syndicaat van Nederlandse banken onder leiding van de Algemene Bank Nederland zal bin nenkort overgaan tot de publieke uit gifte op de Nederlandse markt van een 8 1/4 pet. vijftienjarige obligatielening groot nominaal 60 min. ten laste van de International Bank for Reconstruc tion and Development (Wereldbank). Deze lening is aflosbaar met ingang an 1 januari 1982 in vijf gelijke jaar lijkse termijnen door uitloting a pari. Vervroegde gehele of gedeeltelijke aflossing is niet toegestaan. ropese huis" in de meeste gevallen meer gebonden blijken te zijn aan hun nationale grenzen. Allerlei moeilijkheden hebben vele transnationale fusies in Europa verhin derd. Volgens The Financial Times zijn de industriedeskundigen van de Euro pese Commissie in Brussel teleurgesteld door het ontbrekeP van vooruitgang op dit gebied. Toen het verdrag van Rome werd getekend, had men gehoopt, dat een snelle herstructurering van de Eu ropese industrie over de nationale grenzen heen zou plaatsvinden. De verscherpte concurrentie binnen de gemeenschap zou, zo hoopte men. de kleinere Europese bedrijven noodzaken tot samensmelting en op de duur zou den de samengesmolten bedrijven een zodanige omvang bereiken, dat zij ef fectiever zouden concurreren tegen de grote Amerikaanse bedrijven, zie zovele van 's werelds industrieën beheersen. Op enkele uitzonderingen na, is die hoop niet bewaarheid geworden. Van de 3.000 fusies, die in de afgelopen 15 jaar in de 15 voornaamste bedrijfstak ken in Europa tot stand zijn gekomen, waren bijna tweederden nationale fu sies. Van de overige fusies waren 820 overnemingen van Europese bedrijven door buitenlandse, voornamelijk Ame rikaanse concerns, terwijl 215 fusies Europese overnemingen van niet niet-Europese bedrijven waren. Slechts 250 van de 3.000 fusies waren transna tionale fusies binnen de Euromarkt. De meeste hiervan waren bovendien nog geen echte fusies en hebben weinig economisch effect gehad. SCHIPHOL Bij vermoeidheids proeven van de Boeing 747 Jumbo Jet is in de Boeing fabrieken te Everett, Washington, gebleken dat na 18.000 na gebootste vlieguren haarscheurtjes in de vleugels van dit vliegtuigtype kun nen ontstaan. Een proefmachine ver toonde althans na 18.000 op de grond nagebootste vlieguren haarscheurtjes in een bepaalde rib van een vleugeL Teneinde ook op lange termijn iedere mogelijkheid van vleugelbreuk uit te sluiten, raden de Boeing fabrieken aan om de thans reeds vliegende 86 toestel len begin volgend jaar bij de normale onderhoudsbeurt aan een extra scherpe controle te onderwerpen. De thans vliegende 747 machines hebben gemiddeld 2000 vlieguren achter de rug, enkele 2500. Het gemiddelde aantal vlieguren bedraagt voor straal- verkeersvliegtuigen ongeveer 3000 per jaar, aldus de Boeing fabrieken. De preventieve onderhoudsbeurt, die de fabriek wil uitvoeren, kan worden opgenomen in het normale onderhouds- schema van de luchtvaartmaatschappij en. maar volgens Boeing verdient het aanbeveling een gedeelte van het werk te verrichten bij 4500 vlieguren en de controle in ieder geval te voltooien bij maximaal 9000 vlieguren. De haarscheurtjes in de vleugelrib zijn tot dusverre alleen bij het proef station op de grond geconstateerd, niet bij de machines, waarmede wordt ge vlogen, maar deze hebben dan ook nog geen X8.000 vlieguren achter de rug. De vliegveiligheid met de 747 is dus voor lopig niet in gevaar, aldus Boeing. DEN HAAG Een voorstel van de heer De Koning (Koninklijk Verbond van Ondernemers) in het bestuur van het hoofdbedrijfschap Detailhandel gedaan om een op te richten Stichting Landelijk orgaan ter bevordering van de Beroepsvor ming in de Detailhandel, ter wille van de pariteit van Ondernemers- en van werk nemersbestuursleden. met drie bestuurszetels voor ondernemers uit te breiden, ging in de hoofdelijke stemming ten onder. Het voorstel van d heer De Koning, ondersteund door drs. Oostenbrink (Raad voor het Grootwinkelbedrijf), vond weinig genade in de ogen van de werknemersvertegenwoordigers in het bestuur van het schap. Totdat hij de hoofdelijke stemming de beurt was aan de voorzitter van het hoofdbedrijf schap, de heer W, H. Neefjes (Onderne mersfederatie in Midden- en Kleinbe drijf) hielden partijen elkaar in even wicht: negen tegen negen. Toen de voorzitter zich ook tegen verklaarde was het voorstel verworpen. Deze uitslag was voor de heer P. J. de Kuif (Koninklijk Verbond van On dernemers) aanleiding op te merken dat de ondernemersverbonden zich te za- men nog eens terdege moeten beraden of ze nu wel door zullen gaan met de stichting. Het bestuur daarvan hoeft niet, zoals bij de publiekrechtelijke bedrijfsorga nisatie, gelijke aantallen bestuursleden van ondernemers en van werknemers te hebben, maar het wordt anders als men in de ontwerp-statuten van de (Slotkoersen van gisteren) Fond* "nu Itot» A.K.Z.O. 72.4 71.3 Alg. Bank Ned. 235.5 238 Amrobank 52.3 52.2 Amsterdam Rubber 4! 40.6 Deli Mij cert. ifi 1 56.5 Dordtse Petrol. 888 883 Heineken's Bier 209 201 H.A.L. 93.5 90 Hoogovens nr. c.v.a. 70.7 70.6 H.V.A.-mijen ver. 56.5 56.1 K.L.M. 149.5 149 Kon. Petroleum 143.6 143.4 K.N.S.M. nat. bez. «0.3 85.5 I^pt. Ned. cert. 71 70.6 Phs. v. Ommeren eva 294 287 Philips gem. bez. 47.3 46.7 Robeco 213.7 214.1 Rolinco 166.7 166.3 Scheepvaart Unie 82 81 Unilever c.v.a. 85.3 84.7 Ned. 25 j. '69 8 100.7 100.7 Ned. 25 j. '70 8 101 101.1 Ned. '70 15 j. 8 100.1 100.6 Ned. 7 j. Ned. 7 j. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. '69 8 '70 8 '69 7è '66-1 7 1966-2 7 '69 7 '68-1 64 '68-2 64 '68-4 64 '68-3 64 '66 61 '67 6i '67 6 '65-1 5Ï 1965-2 53 '64-1 51 '64 5 44 44 41 41 '58 '64 '59 1961 1963-1 41 Staf fell '47 34 *51 34 '53 1-2 34 '50 1-2 31 '54 1-2 31 grootb. '46 3 103.45 102.9 95.9 91% 91.6 90.9 87.5 87.2 87.2 87.2 88.15 85.5 84.1 85.8 85.4 83.2 79.8 84.5 96.5 81.6 76.6 75.4 65.9 93.3 79.8 68.3 69.9 835 103.5 102.8 95.9 92 92 91.5 87.6 87.6 87.4 87.4 88.2 85.5 84.1 85.9 85.5 83.2 80 84.5 96.5 82.2 77 75.8 65.95 93.5 79.8 68.3 69.9 83.5 3 63 Ned. dollarl. '47 BNG '67-1-2 BNG '68-1-2 63 BNG '67-1-2-3 64 BNG won bl '57 6 BNG '65-1 6 BNG '58-1-2-3 43 id. 30-jar. '58/'59 44 Bk. mid. kred. '66 7 Nat. Inv.b. '65 53 Fr. Gron. h.b. dw. 6 Alb. Heijn '55 4 Brit. Petrol. '66 71® Bijenkorf Beheer 6 Co-op r.spaarbr. Ned. Gasunie '69 74 Ned. Gasunie '66 71 Ned. Gasunie '66 64 Philips dir. '51 4 Pegem 1-2 1957 6 Pegem 1958 54 Rott. Rijn Pijpl. 5l®/o K.L.M. 1968 7 K.L.M. 15-jarig 5 Ned. Sp.w. '57-1-2-43 A.K.Z.O. 43 Bergh Papier 44 Gelder Zonen v. "*43 89 88.8 88.15 87.2 91.4 86.8 80.35 78.3 89.2 84.55 95.6 99.5 180.5 94 94.5 89.8 78.5 86.7 84.5 93V« 87.7 92.6 86 73.5 97.1 87.1 88.8 82.2 88.5 87.3 91.4 87 80.45 78.5 99.75 89 97 95.6 99.5 180.5 94.3 94.5 90 78.3 87 84.5 93.6 88 92.6 86 73.5 97.1 87.1 Grasso 53® K.L.M. 53 Meteoor beton 53®/» Ned. Middenst. B. 64 Rolinco f 1000 64 Stokvis 43% Ned. cred.b. aand. b. Ned. Midd.bank a Slavenburg's a. Albert Heijn Arnh. Scheepsb. cert. Befo ,,b" Bergh'Jurg. 250-1000 Blijd.st. f 1000 nrcva Bols Lucas Brakke Grond Bredero Bredero n.r. cert. Bredero ver. bedr. Bührm.-Tetterode f. Bijenk. beh. n.r. c.v.a. Bijenk. beh. 6% pref. Calvé D. Calvé D. n.r. c.v.a. Calvé pr. wo. r. cert. Drents-Ov. houth. D.R.U. Elsevier f. Erdal Mij wasverw. 160 160 Sim. de Wit aand. b. 262 Europe ('1) Hotel 400 55 Technische Unie a. 312 312 Fokker 54.7 212 Tw. Kabelfabriek a. 443 441 Gazelle 214 121.2 Ubbink-Davo a. 108 109 Gelder (van) 122 122 Unil 1000 cert 7cpr a. «2.5 92.5 Gelder (van) pref. 122 122 Ver. Machinef. a. 65 65 Gist-Broc. 89 88 Ver. Nd. Uitg.bedr. a. 128 125 Grasso 160 164.5 Ver. Ned. Uitg. f. 18.5 Gruyter 6 pet c. pr. A Ver. Touw c.v.a. 122 121 Gruyter 6 pet c. pr. B Vredestein c.v.a. 89 82 88 82 Hellingman 225 225 Vulcaansoord 96 105 Holec 139 137 Wegener n.r.c. 74 92.9 92.5 Internatio-Mueller Kluwer f. 51.5 212.5, 53 Wessanen Geld. Tramw. Mij a. 68 52 68 85.5 90.5 37.1 86 90.2 37 Kon. Ned. Papier Kon. Ned. Text. cert. 144 27.5 144.2 27.4 H.B.B. bel. dep. f. Interbond lpb f. Vastg. bel.f. part. f. 775 600 480 775 600 480 95.9 208 95.5 207 Krösnapolsky f. K.V.T. 142 140 I.K.A. bel. mij. Unitas f 50 f. a. 72 157.5 70 144 141 Leidse Wol 186 180.5 Can. pac. railw. cert. 66^4 66.4 131 130 Lips en Gispen eert. 301 301 Int. nickel cert. 48.4 48.4 136 Meteoor 281 276 Shell «Oil Can. cert. 33.1 34 183 185 Naarden Chem. 8a 85 Am.tel/tel. cert. 45.5 45 51 52.5 Naeff gebr. 193 188 Anaconda cert. 20.: 20.25 128.5 127 Nedap 174.1 174 Bethlehem steel cert. 19% 19.5 Nelle, wed. van 285 276 Chesap a Ohio cert. 47.7; 47.75 165.5 Nijma n.r. c.v.a. 27.5 Cities ser cert. 43.55 43.55 164 163 Nijverdal-ten Cate 65 65 Dupont d. N. cert. 126/': 126.5 386 383.5 Ov.z.gas nat.bez.v.a. f *1 83.2 Gen. Electric cert. 86 96.6 71.7 70 Pakhoed 70 69.9 Gen. Motors cert. 75.9 76 361 360 Palthe 80.5 80 Kennecott cop. cert. 34 33.6 7S Parkhotel 500 500 Phil petroleum cert. 28 27.5 Pont hout 161 5 162 Radio Corp. Am. eert. 24.5 24.7 612 613 Reesink en co. a. 160 157 Republic steel cert. 26.25 26.3 123 Schev. expl. mij. f.a. 18 17.3 Shell oil cert. 43% 43.75 131 128 Schokbeton aand. b. 162 160 Standard br 10 a cert. 43.5 43.35 Scholten cart. pap. a. 164.5 163 Up. St. steel (10) cert. 28.5 28.5 406 410 Schuppen sajett, a. W„ol worth cert. 33 V< 33.76 nieuwe stichting leest dat er vijf onder nemers bestuursplaatsen zijn ingeruirru en vijf werknemersbestuursplaatsr plus drie bestuursplaatsen voor cl groeperingen werkende jongeren di» deel uitmaken van de drie vakcentra les. Overigens bleek bij de besprekin; van de ontwerp-statuten dat de stich ting inderhaast in het leven moet ko men, teneinde het mogelijk te maken voor 1 januari a.s. bij het ministrie vat Onderwijs en Wetenschappen een sub sidie aan te vragen voor het werk da de nieuwe stichting in 1972 zal moetei kunnen beginnen. Over de in de on werp-statuten vermelde doelstellir verklaarde men zich van beide kante niet overgelukkig. AMSTERDAM Op de Amsterdam se effectenbeurs was het vandaag vri stil. Wall Street bleef gesloten in ver band met de viering van Thanksgiving Day en voorts waren het naderend» weekend en de komst van de laatst»- beursdag van november ook geen sti mulans voor de handel. Op de voorbeurs werden weinig za ken gedaan en de noteringen lagen over het algemeen iets onder de slot- prijzen van donderdagmiddag. Bij de hervatting van de officiële handel no teerde Kon. Olie 143,20, hetgeen no;; een verlies betekende van 0,40. D» koers van Philips ging nog 0,60 naar beneden tot 46,90 en aandelen AKZO moest 0,20 afstaan op 72,20. De eer ste koers voor Unilever werd weer 85,20 en Hoogovens opende op 70,30. een reactie van 0,40. Flauw in de markt lagen de aandelen Heineken. De notering van die aande len ging met niet minder dan 5,- naar beneden tot 204,-. KLM moest 0,5(> afstaan op 149,50 en het verzeke ringsfonds Nationale Nederlanden kon 50 cent aan de oude koers toevoegen op 71,50. In de scheepvaartsector ginn gen alle noteringen omlaag, waarbii Holland-Amerika Lijn 2.5 punt moes: afstaan op 91. De cultuuraandelen verloren enig terrein en de bankaandelen startten prijshoudend. Op de obligatiemark1 werden de verleden week uitgegeven 8 procent obligaties verhandeld tegen 100. een koers die een half punt hoger is dan de uitgifteprijs. De meeste ander» leningen boekten eveneens eni^e vHn«t

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 2