nanciele
notities
Verkoopcentra
en brandgevaar
Bedrijven in Amerika
profiteren meer van
de Euromarkt dan de
Europese bedrijven
BEROEPSVORMING
IN DETAILHANDEL
beurs van amsterdam
beurs
overzichi
Stille markt
Hazemeijer in
Australische
Joint Venture
Motel Alkmaar
geeft 10 pet.
Financial Times geeft verschillende voorbeelden
Uitbreiding
bij Hoerhst
Nederland
WERELDBANK
LEENT IN
NEDERLAND
60 MILJOEN
SCHEURTJES
IN VLEUGELS
BOEING 747?
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
VOORDELEN
IJDELE HOOP
Werkgevers en werknemers tegenover elkaar
ANDERS
Pagina 2
ZATERDAG 28 NOVEMBER 1970
95
Toen hij naar beneden ging, liep hij
zelfverzekerd in de storm, en toen hij
op het open terrein kwam, voelde hij
zich voor het eerst van zijn leven
meester over de elementen. Toen hij
de beschutting van de bomen bereikt
had, voelde hij zich helemaal op zijn
gemak en binnenin de jeep vond hij
het zelfs behaaglijk. Hij begon te zen
den, hij luisterde en wachtte af. Daar
was opeens de stem van May, een
wonder, en de heldere, frisse stem
deed zijn hart sneller kloppen.
„May".
„O, David".
,,Ik ben terecht: Ik moet mevrouw
Hurdock naar een ziekenhuis brengen,
spoedgeval, ik ben met de jeep ge
deeltelijk blijven steken. Een zieken
wagen kan hier beslist niet komen.
Heb je een idee wat we kunnen
doen Er viel een stilte.
„May?"
..Wacht, ik probeer te denken..
Luister, David, ik zal de ziekenwagen
naar de winkel in Highland Three
Corners sturen. Ik hoor de sneeuw
ploeg net voorbijgaan... Highland
heeft een vrijwillige brandweer: Ik
zal de winkel opbellen en vragen of
ze die met een slee willen sturen of
iets dergelijks. Goed?"
Ja. Natuurlijk is het goed, als het
gaat. Zeg dat er haast bij is. Bel Per
kins en Moore. Zeg maar dat er een
geval van acute appendicitis is en dat
ze zich geheel gereed moeten houden.
Zeg Edna dat ze de operatiekamer
moet klaarmaken. Ik zal de ziekenwa
gen volgen. Bedankt, May".
Vermoeid leunde hij in de ieep ach
terover. bijna behaaglijk. Enkele mi
nuten later hoorde hij in het dal be
neden, gedempt door de afstand en de
sneeuw, de brandweersirene loeien.
Hij bleef in de jeep zitten, zich be
wust van de stilte van de bossen en
de doordringende kou ondanks zijn
bontjas. Toen stapte hij uit en deed
zijn sneeuwschoenen aan. Hij worstel
de zich terug naar het huis en merkte
alleen zijn tintelèndp benen. Weer te
rug in de keuken merkte hij plotse
ling het onbeduidende feit op. dat
Hurdocks hoofd bijna het plafond
raakte en dat zijn geruite hemd een
blote borst toonde. Hij ging op een
harde stoel naast het bed van zijn pa
tiënte zitten en ergerde zich ovtr het
uitstel, maar hij besefte wel dat zijn
aanwezigheid haar geruststelde.
Het leek lang te duren, maar plot
seling hoorde hij buiten het huis
stemmen en het geluid van stampende
laarzen bij de keukendeur. Er waien
vijf mannen, groot, potig en jong. Ze
zeiden: „Zo, dokter", de een na de an
der en ze schenen zo zelfverzekerd,
dat hij blij was, dat ze er waren:
Zij maakten grapjes met mevrouw
Hurdock en gingen voorzichtig te
werk, terwijl zij beefde en haar tra
nen wegknipperde. In dekens gerold
werd zij op de grote slee gelegd. De
mannen droegen geen sneeuwschoe
nen en zij liepen tot Davids verbazing
toch behendig door de sneeuw. De op
tocht met David en Hurdock in de
achterhoede, bereikte in zeer korte
tijd de gestrande jeep en deze flinke
jonge mannen wisten de jeep op gang
te brengen. David had tijd om naar
zijn patiënte te kijken en ze leek erg
dankbaar. Zij haalde haar hand onder
de dekens vandaan en hij drukte die
even en duwde hem terug onder de
dekens. De tocht omlaag was bijna
gemakkelijk. Hij ging voor met Hur
dock en de mannen met de slee volg
den het spoor dat de jeep maakte. De
spanning was geweken en hij voelde
dat hij in een dergelijke situatie nooit
meer bang zou zijn. Verrassend snel
waren ze bij de winkel. De ziekenwa
gen die van verder moest komen, was
er nog niet.
Er kwam een vrouw met een jas
over haar schouders de winkel uit.
„Dokter", riep ze, ..wilt u een kop
koffie voor u terugrijdt?"
Hij antwoordde: „Graag", stapte uit
de jeep en de sneeuw sloeg hem in
het gezicht.
Het was warm en vochtig in de
zaak. Een groepje mannen in korte
dikke, wollen jassen zwegen toen hij
binnenkwam, maar ze knikten alle-
m
maal. De vrouw zette een kop koffie
op de toonbank en hij deed zijn kap
af en ging op een kruk zitten. De
mannen bekeken hem zwijgend.
Ze waren niet onvriendelijk en hij
ging dit volkje langzamerhand ken
nen. Na enkele minuten zei een van
hen aarzelend, maar nieuwsgierig: „Is
zij er slecht aan toe, dokter?"
Hij draaide zich om met zijn kopje
in de hand om te antwoorden:
„Als ze in het ziekenhuis ligt, weten
we meer".
Na enige tijd zei een andere man:
„Brengt u haar naar het ziekenhuis
van dokter Moore of naar Warwick?"
„Naar het ziekenhuis van dokter
Moore. Dat is dichter bij, we mogen
geen tijd verliezen". Hij dacht even
na, keek toen naar de belangstellende,
verweerde gezichten. „Kijk eens hier,
gaat een van jullie naar de vergade
ring in Haddon?"
..We wonen niet eens in die ge
meente".
Hij zette zijn kopje neer. Buiten
hoorde hij het gesnor en geratel van
een sneeuwploeg en een van de man
nen zei: „Daar gaat ie". David nam
een resoluut besluit.
„Ik zal jullie eens wat vertellen.
Dat horen jullie te weten. Het spijt
me dat jullie geen stem hebben in de
•gemeenteraad van Haddon. want
Dokter Moore wil de raad vragen of
de stad Haddon een ziekenhuis moet
hebben of niet. Misschien hebben jul
lie er iets over gehoord?"
Verscheidene mannen knikten en
een van hen zei: „Het ziekenhuis van
Warwick schijnt te ver weg voor
ons in Three Corners bijvoorbeeld".
„Je slaat de spijker op zijn kop. Ik
kan jullie wel verklappen dat me
vrouw Hurdock er slecht aan toe is.
We gaan haar direct opereren als ze
in het ziekenhuis ligt. Alles is daar al
klaar, het moet ineens. Maar %elf ben
ik er niet zeker van... Ik wil maar
zeggen, als we haar naar Warwick
zouden moeten brengen, vijftig kilo
meter in deze storm, dan..."
Een van de mannen zei: vijfenvijf
tig. Haddon is twaalf, tamelijk dicht
bij".
David haalde diep adem. „Ik zal
jullie iets zeggen wat ik misschien be
ter voor me kan houden. Ik hoop dat
we mevrouw Hurdock in Haddon
kunnen redden. Ik weet echter zeker
dat ze het niet overleeft, als ze naar
Warwick gaat".
Hij zei dit bijzonder ernstig. Toen
hij het eenmaal gezegd had, overdacht
hij dat hij nu eindelijk ook tot diege
nen behoorde die vonden dat een zie
kenhuis in Haddon noodzakelijk was.
(wordt vervolgd
MmÊÊKKitÊtÊm
4591. De zonderlinge stoet was al vele grillige bouw
werken gepasseerd het een nog groter en hoger dan
het andere, en steeds weer verwachtte Arend, dat zij het
huis van de Hoge Raad bereikt hadden. Eindelijk was
het dan zo ver en stonden zij aan de voet van de
allerhoogste toren der stad. Het was een somber geval,
dat vele uitwassen vertoonde in de vorm van balkons en
erkers. Arend koesterde echter meer verwachtingen
voor het interieur en daarop liep hij meteen de brede
trap op die naar de hoge deur voerde. Sandra bleef
dicht aan zijn zijde, het hart vol bange voorgevoelens...
Het escorte bleef op het voorplein achter, misschien om
de opgewonden mensen in toom te houden. Bovenaan de
trap werden zij opgewacht door een paleisdienaar die
hen zwijgend voorging Door een hoge hal bereikte men
meteen al de grote vergaderzaal van de Hoge Raad van
Duma, een ruimte die op Aarde gerust als kerk zou
dienen. De dienaar bleef bij het zware gordijn staan en
gebaarde het tweetal door te lopen naar het andere
einde, waar achter een lange tafel een fantastisch gezel
schap hun komst afwachtte.
65. „Drommels!" was het enige dat Terry zei terwijl
hij Tekko de kijker met trillende vingers teruggaf. Maar
onze vriend antwoordde prompt: „Kom mee Vlug! Naar
de overkant! We moeten proberen er één te* vangen! Dit
is onze kans!" Een daar gingen zij in een geforceerd
marstempo in de richting van de vreemde wezens. De
dragers met hun zware bepakking moesten algauw een
eind achterblijven, maar met zijn beiden en de gids
mandoer ging het toen ook eens zo snel. Spoedig bereik
ten dat de rots waarop zij de orang-pendeks hadden
gezien, maar deze die zich veel vlugger en gemakkelij
ker bewegen, bevonden zich al weer op een hoger pla
teau. „Dood of levend, zou ik zo zeggen!" mompelde
Terry en wilde zijr\ geweer aanleggen. Maar daar kwam
Tekko tegen op. „Verbeeld je dat die dr. Butternose
gelijk krijgt en dat 't toch mensen zijn!" Een tijd lang
werd er nu zwaar nagedacht. Dan echter gooide Terry
tot Tekko's verbazing zijn uitrustig uit en begon zich
van top tot teen met covoshaar te beplakken, dat de
mandoer op zijn bevel uit de snel gepukte cocosnoten
haalde.
DEN HAAG De AMEV-
groep, een ,van de grote verzeke
ringsconcerns, heeft ten aanzien
van de zg. verkoopcentra, collec
tieve verkoopplaatsen voor arti
kelen van allerlei aard, haar
agenten erop gewezen, dat zij ten
aanzien van de verzekering op
gebouwen, waarin dergelijke ver
koopcentra gevestigd zijn en op
de gezamenlijke inhoud daarvan
op grond van een aantal risico-
verzwarende factoren de grootst
mogelijke reserve in acht neemt.
De verzekering van het bran
drisico van „verkoopcentra"
wordt in de verzekeringswereld
weinig aantrekkelijk geacht, zo
blijkt uit een opsomming van de
Amev van de risico-verzwarende
factoren, omdat verkoopcentra
vaak worden gevestigd in indu
striepanden en andere gebouwen,
die niet meer voor hun oorspron
kelijke functie geschikt zijn, of in
hallen van een lichte, goedkope
constructie. Die oude gebouwen
verkeren dikwijls in een zeer
matige onderhoudstoestand en de
lichtgebouwde hallen zijn ook al
zeer kwetsbaar. De gangpaden
tussen de stands zijn in verkoop
centra vaak nauwer dan in wa
renhuizen om zoveel mogelijke
ruimte te kunnen verhuren. Dit
bevordert de kans op gemakkelij
ke overslag van het vuur bij een
in één van de stands ontstane
brand. Er vindt in verkoopcentra
soms een opeenhoping plaats van
lege emballage achter en naast
de stands; een ideale voedings
plaats voor een achteloos daar
tussen geworpen, nog smeulende
sigarettepeuk. Wanneer er geen
goedverzorgde centrale verwar
ming is, is de kans groot, dat er
allerlei zeer brandgevaarlijke
verwarmingsapparatuur wordt
gebruikt. Sprinklerinstallaties
ontbreken meestal, evenals een
doeltreffende brandbestrijdings-
organisatie binnen het gebouw,
vergelijkbaar met een goed geoe
fende bedrijfsbrandweer. Door
het ontbreken van een centrale
leiding is het uitvaardigen van
algemene brandpreventievoor
schriften en een strenge controle
op de naleving daarvan moeilijk
te realiseren.
Het technisch bureau voor
brandschade preventie, gevraagd
naar commentaar, merkte op, dat
het brandrisico voor de assura
deuren niet geheel parallel loopt
met dat van het winkelend pu
bliek. omdat het risico van het
publiek in ons land in het alge
meen goed in het oftg wordt ge
houden door de gemeentelijke
brandweerautoriteiten. Wij heb
ben de indruk dat de lokale auto
riteiten goed opletten, aldus dr.
Wessels. directeur van dit bu
reau.
DEN HAAG De NV Hazemeyer-
Hengelo, behorend tot het Holec-con-
cern, is in Australië een joint venture
aangegaan met SAE Switschgear Pty,
Ltd. te Sydney en Lindeteves-Jacoberg
Australië. Doel van deze joint venture
is het fabriceren en verkopen van Ha-
zemeyer schakelmateriaal voor hoog
spanning en voor laagspanning in Au
stralië. Tot directeur van de vennoot
schap is benoemd de heer W. L. Lober
te Sydney.
ALKMAAR Gezien de bijzonder
gunstige gang van zaken in 1970 heeft
de exploitatiemaatschappij „Motel Alk
maar" een interim dividend beschik
baar gesteld van 10 pet., zo deelt het
bedrijf mede. Vorig jaar werd geen in
terim maar een normaal dividend van
10 pet. uitgekeerd.
„Motel Alkmaar" is voor het grootste
gedeelte in handen van „Peha NV"
(pursers en hofmeesters in dienst van
de KLM). Het motel bestaat nu twee
jaar.
(Van onze financieel-economisehe redactie)
Het gezaghebbende Britse blad „The Financial Times", dat zich in verband met
de voorgenomen toetreding van Engeland tot de EEG, druk bezig houdt met Euro-
marktzaken, heeft als z(jn mening uitgesproken, dat Amerikaanse bedreven waar
schijnlijk meer voordeel hebben gehad van de EEG-markt dan hun Europese
concurrenten. Het blad wijst op ondernemingen als Ford en General Motors, die
in verschillende EEG-landen fabrieken hebben, waardoor het voor hen mogelijk
was hun operaties op Europese schaal te integreren.
Zij hebben hun fabricage- en ver
koopoperaties kunnen plannen op Eu
ropese schaal, daarbij faciliteiten vesti
gend waar dit het gunstigst uitkwam.
Geen enkele Europese auto-industrie
heeft eenzelfde mate van vrijheid kun
nen bereiken. Dit is voor een deel toe
te schrijven aan de omstandigheid, dat
het zo moeilijk is om transnationale fu
sies binnen de Euromarkt tot stand te
brengen.
Andere Amerikaanse ondernemingen
als bijvoorbeeld IBM hebben grote
voordelen ondervonden van de ontwik
keling van de gemeenschappelijke
markt. IBM is altijd al van plan ge
weest de fabricage van een bepaald
produktiegedeelte te centraliseren in
ieder land en dan over geheel Europa
te leveren. Het afschaffen van de doua
netarieven en de vrije bewegingsmoge
lijkheid van arbeidskrachten binnen de
EEG, betekenen, dat hierop geen econo
mische „boete" meer bestaat.
De Amerikaanse bedrijven op het ge
bied van olie, chemie en elektrotech
niek hebben zich snel kunnen aanpas
sen aan de gemeenschappelijke markt,
terwijl hun Europese rivalen, die be
halve voor wat betreft de oliesector
meestal kleiner zijn, in „het eigen Eu-
FRANKFORT Hel Westduitse che
mische concern Farbwerke Hoechst wil
in de komende vijf jaar een miljard
mark (274 miljoen dollar) spenderen
aan uitbreiding van de plasticproduktie
in zijn fabrieken over de gehele wereld.
Het concern wil daarmee gelijke tred
houden met de verwachte afname van
plastics van 80 miljoen tot nu toe 90
miljoen ton in 1980.
Met name de produktie van hoge-
druk polyethyleen, onder het handels
merk Hostalen, zal in de komende ja
ren worden opgevoerd.
De produktie van het Nederlandse
dochterbedrijf, Polymeer-fabrieken
Breda NV, moet eind 1972 van 80.000
tot 130.000 ton per jaar zijn opgevoerd.
AMSTERDAM Een syndicaat van
Nederlandse banken onder leiding van
de Algemene Bank Nederland zal bin
nenkort overgaan tot de publieke uit
gifte op de Nederlandse markt van een
8 1/4 pet. vijftienjarige obligatielening
groot nominaal 60 min. ten laste van
de International Bank for Reconstruc
tion and Development (Wereldbank).
Deze lening is aflosbaar met ingang
an 1 januari 1982 in vijf gelijke jaar
lijkse termijnen door uitloting a pari.
Vervroegde gehele of gedeeltelijke
aflossing is niet toegestaan.
ropese huis" in de meeste gevallen
meer gebonden blijken te zijn aan hun
nationale grenzen.
Allerlei moeilijkheden hebben vele
transnationale fusies in Europa verhin
derd. Volgens The Financial Times zijn
de industriedeskundigen van de Euro
pese Commissie in Brussel teleurgesteld
door het ontbrekeP van vooruitgang op
dit gebied. Toen het verdrag van Rome
werd getekend, had men gehoopt, dat
een snelle herstructurering van de Eu
ropese industrie over de nationale
grenzen heen zou plaatsvinden.
De verscherpte concurrentie binnen
de gemeenschap zou, zo hoopte men. de
kleinere Europese bedrijven noodzaken
tot samensmelting en op de duur zou
den de samengesmolten bedrijven een
zodanige omvang bereiken, dat zij ef
fectiever zouden concurreren tegen de
grote Amerikaanse bedrijven, zie zovele
van 's werelds industrieën beheersen.
Op enkele uitzonderingen na, is die
hoop niet bewaarheid geworden. Van
de 3.000 fusies, die in de afgelopen 15
jaar in de 15 voornaamste bedrijfstak
ken in Europa tot stand zijn gekomen,
waren bijna tweederden nationale fu
sies.
Van de overige fusies waren 820
overnemingen van Europese bedrijven
door buitenlandse, voornamelijk Ame
rikaanse concerns, terwijl 215 fusies
Europese overnemingen van niet
niet-Europese bedrijven waren. Slechts
250 van de 3.000 fusies waren transna
tionale fusies binnen de Euromarkt. De
meeste hiervan waren bovendien nog
geen echte fusies en hebben weinig
economisch effect gehad.
SCHIPHOL Bij vermoeidheids
proeven van de Boeing 747 Jumbo Jet
is in de Boeing fabrieken te Everett,
Washington, gebleken dat na 18.000 na
gebootste vlieguren haarscheurtjes in
de vleugels van dit vliegtuigtype kun
nen ontstaan. Een proefmachine ver
toonde althans na 18.000 op de grond
nagebootste vlieguren haarscheurtjes in
een bepaalde rib van een vleugeL
Teneinde ook op lange termijn iedere
mogelijkheid van vleugelbreuk uit te
sluiten, raden de Boeing fabrieken aan
om de thans reeds vliegende 86 toestel
len begin volgend jaar bij de normale
onderhoudsbeurt aan een extra scherpe
controle te onderwerpen.
De thans vliegende 747 machines
hebben gemiddeld 2000 vlieguren achter
de rug, enkele 2500. Het gemiddelde
aantal vlieguren bedraagt voor straal-
verkeersvliegtuigen ongeveer 3000 per
jaar, aldus de Boeing fabrieken.
De preventieve onderhoudsbeurt, die
de fabriek wil uitvoeren, kan worden
opgenomen in het normale onderhouds-
schema van de luchtvaartmaatschappij
en. maar volgens Boeing verdient het
aanbeveling een gedeelte van het werk
te verrichten bij 4500 vlieguren en de
controle in ieder geval te voltooien bij
maximaal 9000 vlieguren.
De haarscheurtjes in de vleugelrib
zijn tot dusverre alleen bij het proef
station op de grond geconstateerd, niet
bij de machines, waarmede wordt ge
vlogen, maar deze hebben dan ook nog
geen X8.000 vlieguren achter de rug. De
vliegveiligheid met de 747 is dus voor
lopig niet in gevaar, aldus Boeing.
DEN HAAG Een voorstel van de heer De Koning (Koninklijk Verbond van
Ondernemers) in het bestuur van het hoofdbedrijfschap Detailhandel gedaan om
een op te richten Stichting Landelijk orgaan ter bevordering van de Beroepsvor
ming in de Detailhandel, ter wille van de pariteit van Ondernemers- en van werk
nemersbestuursleden. met drie bestuurszetels voor ondernemers uit te breiden,
ging in de hoofdelijke stemming ten onder.
Het voorstel van d heer De Koning,
ondersteund door drs. Oostenbrink
(Raad voor het Grootwinkelbedrijf),
vond weinig genade in de ogen van de
werknemersvertegenwoordigers in het
bestuur van het schap. Totdat hij de
hoofdelijke stemming de beurt was aan
de voorzitter van het hoofdbedrijf
schap, de heer W, H. Neefjes (Onderne
mersfederatie in Midden- en Kleinbe
drijf) hielden partijen elkaar in even
wicht: negen tegen negen. Toen de
voorzitter zich ook tegen verklaarde
was het voorstel verworpen.
Deze uitslag was voor de heer P. J.
de Kuif (Koninklijk Verbond van On
dernemers) aanleiding op te merken dat
de ondernemersverbonden zich te za-
men nog eens terdege moeten beraden
of ze nu wel door zullen gaan met de
stichting.
Het bestuur daarvan hoeft niet, zoals
bij de publiekrechtelijke bedrijfsorga
nisatie, gelijke aantallen bestuursleden
van ondernemers en van werknemers
te hebben, maar het wordt anders als
men in de ontwerp-statuten van de
(Slotkoersen van gisteren)
Fond*
"nu Itot»
A.K.Z.O. 72.4 71.3
Alg. Bank Ned. 235.5 238
Amrobank 52.3 52.2
Amsterdam Rubber 4! 40.6
Deli Mij cert. ifi 1 56.5
Dordtse Petrol. 888 883
Heineken's Bier 209 201
H.A.L. 93.5 90
Hoogovens nr. c.v.a. 70.7 70.6
H.V.A.-mijen ver. 56.5 56.1
K.L.M. 149.5 149
Kon. Petroleum 143.6 143.4
K.N.S.M. nat. bez. «0.3 85.5
I^pt. Ned. cert. 71 70.6
Phs. v. Ommeren eva 294 287
Philips gem. bez. 47.3 46.7
Robeco 213.7 214.1
Rolinco 166.7 166.3
Scheepvaart Unie 82 81
Unilever c.v.a. 85.3 84.7
Ned. 25 j. '69 8 100.7 100.7
Ned. 25 j. '70 8 101 101.1
Ned. '70 15 j. 8 100.1 100.6
Ned. 7 j.
Ned. 7 j.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
'69 8
'70 8
'69 7è
'66-1 7
1966-2 7
'69 7
'68-1 64
'68-2 64
'68-4 64
'68-3 64
'66 61
'67 6i
'67 6
'65-1 5Ï
1965-2 53
'64-1 51
'64 5
44
44
41
41
'58
'64
'59
1961
1963-1 41
Staf fell '47 34
*51 34
'53 1-2 34
'50 1-2 31
'54 1-2 31
grootb. '46 3
103.45
102.9
95.9
91%
91.6
90.9
87.5
87.2
87.2
87.2
88.15
85.5
84.1
85.8
85.4
83.2
79.8
84.5
96.5
81.6
76.6
75.4
65.9
93.3
79.8
68.3
69.9
835
103.5
102.8
95.9
92
92
91.5
87.6
87.6
87.4
87.4
88.2
85.5
84.1
85.9
85.5
83.2
80
84.5
96.5
82.2
77
75.8
65.95
93.5
79.8
68.3
69.9
83.5
3
63
Ned. dollarl. '47
BNG '67-1-2
BNG '68-1-2 63
BNG '67-1-2-3 64
BNG won bl '57 6
BNG '65-1 6
BNG '58-1-2-3 43
id. 30-jar. '58/'59 44
Bk. mid. kred. '66 7
Nat. Inv.b. '65 53
Fr. Gron. h.b. dw. 6
Alb. Heijn '55 4
Brit. Petrol. '66 71®
Bijenkorf Beheer 6
Co-op r.spaarbr.
Ned. Gasunie '69 74
Ned. Gasunie '66 71
Ned. Gasunie '66 64
Philips dir. '51 4
Pegem 1-2 1957 6
Pegem 1958 54
Rott. Rijn Pijpl. 5l®/o
K.L.M. 1968 7
K.L.M. 15-jarig 5
Ned. Sp.w. '57-1-2-43
A.K.Z.O. 43
Bergh Papier 44
Gelder Zonen v. "*43
89
88.8
88.15
87.2
91.4
86.8
80.35
78.3
89.2
84.55
95.6
99.5
180.5
94
94.5
89.8
78.5
86.7
84.5
93V«
87.7
92.6
86
73.5
97.1
87.1
88.8
82.2
88.5
87.3
91.4
87
80.45
78.5
99.75
89
97
95.6
99.5
180.5
94.3
94.5
90
78.3
87
84.5
93.6
88
92.6
86
73.5
97.1
87.1
Grasso 53®
K.L.M. 53
Meteoor beton 53®/»
Ned. Middenst. B. 64
Rolinco f 1000 64
Stokvis 43%
Ned. cred.b. aand. b.
Ned. Midd.bank a
Slavenburg's a.
Albert Heijn
Arnh. Scheepsb. cert.
Befo ,,b"
Bergh'Jurg. 250-1000
Blijd.st. f 1000 nrcva
Bols Lucas
Brakke Grond
Bredero
Bredero n.r. cert.
Bredero ver. bedr.
Bührm.-Tetterode f.
Bijenk. beh. n.r. c.v.a.
Bijenk. beh. 6% pref.
Calvé D.
Calvé D. n.r. c.v.a.
Calvé pr. wo. r. cert.
Drents-Ov. houth.
D.R.U.
Elsevier f.
Erdal Mij wasverw.
160
160
Sim. de Wit aand. b.
262
Europe ('1) Hotel
400
55
Technische Unie
a.
312
312
Fokker
54.7
212
Tw. Kabelfabriek a.
443
441
Gazelle
214
121.2
Ubbink-Davo
a.
108
109
Gelder (van)
122
122
Unil 1000 cert 7cpr a.
«2.5
92.5
Gelder (van) pref.
122
122
Ver. Machinef.
a.
65
65
Gist-Broc.
89
88
Ver. Nd. Uitg.bedr. a.
128
125
Grasso
160
164.5
Ver. Ned. Uitg.
f.
18.5
Gruyter 6 pet c. pr. A
Ver. Touw
c.v.a.
122
121
Gruyter 6 pet c. pr. B
Vredestein
c.v.a.
89
82
88
82
Hellingman
225
225
Vulcaansoord
96
105
Holec
139
137
Wegener
n.r.c.
74
92.9
92.5
Internatio-Mueller
Kluwer f.
51.5
212.5,
53
Wessanen
Geld. Tramw. Mij a.
68
52
68
85.5
90.5
37.1
86
90.2
37
Kon. Ned. Papier
Kon. Ned. Text. cert.
144
27.5
144.2
27.4
H.B.B. bel. dep. f.
Interbond lpb f.
Vastg. bel.f. part. f.
775
600
480
775
600
480
95.9
208
95.5
207
Krösnapolsky f.
K.V.T.
142
140
I.K.A. bel. mij.
Unitas f 50
f.
a.
72
157.5
70
144
141
Leidse Wol
186
180.5
Can. pac. railw.
cert.
66^4
66.4
131
130
Lips en Gispen eert.
301
301
Int. nickel
cert.
48.4
48.4
136
Meteoor
281
276
Shell «Oil Can.
cert.
33.1
34
183
185
Naarden Chem.
8a
85
Am.tel/tel.
cert.
45.5
45
51
52.5
Naeff gebr.
193
188
Anaconda
cert.
20.:
20.25
128.5
127
Nedap
174.1
174
Bethlehem steel
cert.
19%
19.5
Nelle, wed. van
285
276
Chesap a Ohio
cert.
47.7;
47.75
165.5
Nijma n.r. c.v.a.
27.5
Cities ser
cert.
43.55
43.55
164
163
Nijverdal-ten Cate
65
65
Dupont d. N.
cert.
126/':
126.5
386
383.5
Ov.z.gas nat.bez.v.a. f
*1
83.2
Gen. Electric
cert.
86
96.6
71.7
70
Pakhoed
70
69.9
Gen. Motors
cert.
75.9
76
361
360
Palthe
80.5
80
Kennecott cop.
cert.
34
33.6
7S
Parkhotel
500
500
Phil petroleum
cert.
28
27.5
Pont hout
161 5
162
Radio Corp. Am. eert.
24.5
24.7
612
613
Reesink en co. a.
160
157
Republic steel
cert.
26.25
26.3
123
Schev. expl. mij. f.a.
18
17.3
Shell oil
cert.
43%
43.75
131
128
Schokbeton aand. b.
162
160
Standard br 10 a cert.
43.5
43.35
Scholten cart. pap. a.
164.5
163
Up. St. steel (10) cert.
28.5
28.5
406
410
Schuppen sajett, a.
W„ol worth
cert.
33 V<
33.76
nieuwe stichting leest dat er vijf onder
nemers bestuursplaatsen zijn ingeruirru
en vijf werknemersbestuursplaatsr
plus drie bestuursplaatsen voor cl
groeperingen werkende jongeren di»
deel uitmaken van de drie vakcentra
les.
Overigens bleek bij de besprekin;
van de ontwerp-statuten dat de stich
ting inderhaast in het leven moet ko
men, teneinde het mogelijk te maken
voor 1 januari a.s. bij het ministrie vat
Onderwijs en Wetenschappen een sub
sidie aan te vragen voor het werk da
de nieuwe stichting in 1972 zal moetei
kunnen beginnen. Over de in de on
werp-statuten vermelde doelstellir
verklaarde men zich van beide kante
niet overgelukkig.
AMSTERDAM Op de Amsterdam
se effectenbeurs was het vandaag vri
stil. Wall Street bleef gesloten in ver
band met de viering van Thanksgiving
Day en voorts waren het naderend»
weekend en de komst van de laatst»-
beursdag van november ook geen sti
mulans voor de handel.
Op de voorbeurs werden weinig za
ken gedaan en de noteringen lagen
over het algemeen iets onder de slot-
prijzen van donderdagmiddag. Bij de
hervatting van de officiële handel no
teerde Kon. Olie 143,20, hetgeen no;;
een verlies betekende van 0,40. D»
koers van Philips ging nog 0,60 naar
beneden tot 46,90 en aandelen AKZO
moest 0,20 afstaan op 72,20. De eer
ste koers voor Unilever werd weer
85,20 en Hoogovens opende op 70,30.
een reactie van 0,40.
Flauw in de markt lagen de aandelen
Heineken. De notering van die aande
len ging met niet minder dan 5,- naar
beneden tot 204,-. KLM moest 0,5(>
afstaan op 149,50 en het verzeke
ringsfonds Nationale Nederlanden kon
50 cent aan de oude koers toevoegen op
71,50. In de scheepvaartsector ginn
gen alle noteringen omlaag, waarbii
Holland-Amerika Lijn 2.5 punt moes:
afstaan op 91.
De cultuuraandelen verloren enig
terrein en de bankaandelen startten
prijshoudend. Op de obligatiemark1
werden de verleden week uitgegeven 8
procent obligaties verhandeld tegen 100.
een koers die een half punt hoger is
dan de uitgifteprijs. De meeste ander»
leningen boekten eveneens eni^e vHn«t