Verschillen in Herv. Kerk manifesteren zich bij verkiezingen ambtsdragers
WAAR9dan we heen?
Nieuw niet fout omdat het nieuw is en
niet alles is goed omdat het oud is 99
Remise van DCE
tegen Leones
Kaartavond van
Unitas *48
Klaverjassen
met Racers
Drieënveertig
mille als
jubileumcadeau
F
EEN VADER
VERSTAND
ACCENTEN
GEVAAR
STRIJD
.41 vele jaren is er ver
schil van mening binnen
de ï\ed. Hervormde Kerk
in VeenendaalOm pre
cies te zijns binnen het
grote deel van de her
vormde kerk dat als her
vormd gereformeerd99 te
boek ivil staanAf en toe
vooral wanneer er ouder
lingen of diakenen geko
zen moeten wordenis er
zelfs sprake van „strijd*9
tussen twee groeperingen
die gewoonlijk spreken
van een verschil in lig-
Hing
Sommigen noemen het
een verschil in accenten
anderen zeggen dat het
uitsluitend te maken heeft
met de aard van de predi
king: bevindelijk99 of
verwerpelijkIn elk
geval toont het verschil
van mening de laatste ja
ren steeds meer een beeld
van deze tijd: actie-groe
pen van bezorgden of
ontevredenen 9die in de
minderheid zijn maar zich
steeds meer laten horen.
IJs. A. V roegindeneij.
voorzitter van de Centrale
Kerkeraad van de fted.
Hervormde kerk in Vee
nendaalbetreurt het dat
er strijd99 binnen de kerk
wordt gevoerd. Hij sprak
er dezer dagen z9n be
zorgdheid over uit. Een
onzer medewerkers no
teerde de reacties van l)s.
Vroegindeweij en sprak
ook met enkele ouderlin
gen en een vertegenwoor
diger uit de groep be
zorgden99
Ds. A. Vroegindeweij„Ik zal me
niet verzetten tegen ritmisch zin
gen".
D. Diepeveen: Kerkeraad. geen
juiste afspiegeling van onze wijk.
IEDERE GROEP POOGT KANDIDAAT VAN
ZIJN LIGGING GEKOZEN TE KRIJGEN
VEENENDAAL „Ik vind het to ongelukkig, dat er om die kleine en nietige
dingen zoveel trammelant wordt gemaakt terwijl het om veel grotere dingen
gaat", zegt ds. Vroegindeweij. Hij betreurt het dat in de Ned. Herv. Kerk mo
menteel onrust is over een verschil van mening tussen twee groepen die elkaar
niet kunnen vinden en die vooral bij het verkiezen van ouderlingen en diakenen
acties voeren om invloed te krijgen of te behouden in de verschillende wijk-
kerkeraden. In de wijkgemeente zuid is er begin dit jaar een eerste bespreking
geweest tussen de kerkeraad en een groep „bezorgden". Het langdurige gesprek
leverde geen enkel resultaat op omdat volgens de „bezorgden" de kerkeraad
geen begrip toonde voor de wensen van deze groep. Binnenkort hoopt men
echter opnieuw met elkaar om de tafel te gaan zitten.
ïyierltwaardig genoeg wil men eigenlijk
niet eens spreken van een werke
lijke strijd. Zelfs niet van diepgaande
verschillen, hetgeen er op wijst dat er
sprake zou zijn van „strijd waar geen
strijd is". Toch zijn er wel degelijk
verschillen van inzicht over een aantal
opvattingen binnen de kerkgemeente.
In elk van de zes wijkgemeenten
worden regelmatig de twee groeperin
gen met elkaar geconfronteerd. Uiter
lijk gebeurt dat alleen maar wanneer
er verkiezingen worden gehouden bij
vacatures voor het ambt van ouderling
of diaken. Het gaat er dan om dat lid
maten van de twee groeperingen pro
beren een kandidaat van hun „ligging"
verkozen te krijgen. Verder is er van
enige actie nauwelijks sprake.
Behalve dan in de zuidwijk, waar de
groep „bezorgden" dit jaar een gesprek
aanvroeg met de wijkkerkeraad en
daarin een aantal wensen op tafel de
poneerde. In de westwijk ligt het juist
andersom en wordt regelmatig actie ge
voerd door enkele „behoudende" figu
ren die bij voorbaat alle pogingen tot
enige vorm van toenadering willen
voorkomen.
Ouderling P. G. van Ojik van de
zuidwijk: „Er zijn inderdaad verschil
len van inzicht. Het gaat beide groepe
ringen in feite voornamelijk om de wij
ze van prediking. Er is een groep die
dicht tegen de gereformeerde gemeente
aanzit. Die groep geeft de voorkeur aan
een bevindelijke prediking. De andere
groep verlangt meer een „voorwerpelij-
ke" prediking, ook wel een objectieve
of actuele prediking genoemd. Je kunt
deze mensen herkennen aan waar een
gedeelte van hen ter kerke gaat.
Omstreden punten zijn het ritmisch
zingen, de nieuwste vertaling van de
bijbel en de nieuwe psalmberijming.
Over het gesprek met een groep die
zich „belangenwijk zuid" noemt wil ik
liever niet praten. Het is een interne
zaak van onze wijk, maar als die groep
nog eens met de kerkeraad wil spreken
dan heb ik daar geen enkel bezwaar
tegen. Of er reden is tot ontevredenheid
of bezorgdheid? Kijk, ik zou er dit van
DAMMEN
EDERVEEN Deze weck speelde
het tweede achttal van damclub DLE in
het Groenekruisgebouw de competitie
wedstrijd tegen Leones II uit Bene
den-Leeuwen. Na veel spanning eindig
de de wedstryd in een 10-10 remise
stand. De Ederveners hadden de beste
kans op de overwinning, maar enkele
spelers misten in het eindspel de nodige
ervaring. G. v. Heerdt en B. v. d. Ziel
waren de enigen die voor DLE de volle
winst grepen.
De persoonlijce uitslagen waren als
volgt:
DLE Leones II
D. v. Heerdt G. v. d. Hurk 1-1; G.
v. Heerdt H. Hulzen 2-0; W. Veld
huizen H. d. Haas 1-1; B. J. v. d. Ziel
R. Uijlen 2-0; A. v. Hunnik i J. d.
Groot 0-2; J. Slotboom J. v. Lent
1-1; M. Hevel H. v. d. Heuvel 1-1;
W. de. Koning L. v. Oyen 0-2. Stand
8-8. Reglementair 2-2. Eindstand 10-10.
In de onderlinge competitie werden 6
partijen gespeeld, waarbij geen enkele
verrassende uitslag viel te noteren. De
uitslagen waren:
B. v. Beek J. Lagerwei 2-0; G.
Vlastuin T. Meerveld 2-0; J. Treels
G. J. v. d. Dikkenberg 0-2; St. Vier-
winden H. Schoonhoven 2-0; .1. de
Koning J. Hazeleger 2-0; T. Meer
veld G. J. v. d. Dikkenberg 0-2.
Dinsdagavond worden de leden op de
proef gesteld in sneldammen waarbij
een aantal speculaaspoppen door het
bestuur is uitgeloofd voor de besten.
P. G. VAN OJIK
bevindelijk
willen zeggen: als er reden is tot be
zorgdheid laat ieder dat bij zichzelf
zoeken en zich afvragen „waar zijn wij
bezorgd over?"
„Dit geloof ik wel, dat de ware onge
rustheid of bezorgdheid er moet zijn bij
onszelf. Wij moeten er bezorgd over
zijn dat er meer strijd in de kerk wordt
gevonden dan een strijdende kerk".
I^en man die mede actie voerde in de
zuidwijk en ook deel nam aan het
gesprek met de kerkeraad is de heer D.
Diepeveen. Hij heeft er veel moeite
voor gedaan om begrip te vinden voor
het standpunt van de „belangengroep
zuidwijk".
„Het verschil van ligging is moeilijk
onder woorden te brengen", aldus de
heer Diepeveen. „In de belijdenis van
de gereformeerde bond zijn alle her
vormden één. De vraag is echter: hoe
belijden ze het geloof als zodanig. De
belijdenisgeschriften zijn op verschil
lende manieren te interpreteren. Je
leeft met elkaar als één grote hervorm
de kerk met aan het hoofd God én Zijn
Zoon Christus. Je kunt elkaar alleen
maar broeders en zusters noemen als
we een vader hebben".
„Het zijn toch wel de accentverschil
len die men soms „zwaar" en „licht"
noemt, maar er bestaat geen zwaar of
licht. Er is een controverse ontstaan
tussen twee groeperingen die in wezen
niet eens bestaan. Dat klinkt wellicht
vreemd maar toch is het zo. Het vindt
z'n oorzaak in het feit hoe je je geloof
uitdraagt. Of je er werkzaam in wil
zijn".
„De vorm van strijd is er gekomen
VEENENDAAL In de grote kanti
ne van het Panhuis-complex belegt de
ontspanningscommissie van Unitas '48
maandagavond weer een prijsklaver-
jasavond.'
Aan deze kaartwedstrijden, die om
acht uur van start gaan. kunnen zowel
leden als niet-leden deelnemen. De o.c.
heeft fraaie prijzen beschikbaar ge
steld.
door het oude systeem van dubbeltallen
stellen. Bepaalde mensen werden, toen
de kerkeraad het nog alleen voor 't
zeggen had, juist door de kerkeraad
terzijde geschoven".
„Anders werd het toen bij de zes-
jaarlijkse stemming vastgesteld werd
hoe er gekozen zou worden. Met 58
tegen 54 stemmen kwam er uit de
bus dat voortaan de hele gemeente de
zaken zou uitmaken en de kerkeraad
was daarover zeer ontdaan. Men rea
liseerde zich dat hun de macht uit
handen genomen was. Dat woord
„macht" is toen ook gevallen. Nu
moest elke kandidaat genoemd wor
den bij verkiezingen en er is daarna
ook actie gevoerd".
„Wij vinden dat de kerkeraad niet de
juiste afspiegeling is van de wijk waar
in we leven. Dat klopte ook naar de
stern-resultaten, want alleen volgens de
stemming van de lidmaten was er al
een verhouding van 65 tegen 35 pro
cent".
„Het verschil in accenten is volgens
mij de vormgeving en beleving van het
geloof. We moeten geloven met ons
hart, onze ziel en ons verstand. Ver
stand is dus ook bijbels. In de kerk
gebruiken we naar mijn mening het
verstand te weinig. We moeten het ge
bruiken zoals God dat van ons verlangt
in Zijn dienst. We moeten niet stil blij
ven staan. Het verstand is ook een gave
van onze Schepper. In het geloof mag
het verstand niet overheersen maar
moet het wel degelijk een functie heb
ben zoals in de bijbel staat vermeldt".
„Dat is ook in het belang van de
jeugd, die opgroeit in een zeer „ver
standige" maatschappij en ongetwijfeld
moeilijkheden krijgt wanneer het ele
ment „verstand" in het geloof wordt
ondergewaardeerd. De jongelui nemen
het niet wanneer gezegd wordt dat iets
niet mag omdat het niet mag. Men wil
het „waarom" weten".
„Niet alleen voor de jeugd maar ook
voor de ouderen moet getracht worden
het evangelie in een voor deze tijd ver
staanbare taal over te brengen. Het ge
sprek met de kerkeraad is een triest
geheel geworden. Wat wij wensen is
verdraagzaamheid, luisteren naar de
mening van anderen, een aanspreekba
re taal in de prediking, een soort ka
dercursus voor nieuwe ouderlingen, uit
breiding van de kerkeraad met bezoek-
broeders, meer aandacht voor het
jeugdwerk, het meer uitdragen van het
geloof naar buiten de kerk, ouderlingen
die speciaal zijn belast met jeugdwerk,
evangelisatie, bejaarden, ziekenbezoek
en dergelijke".
„De ouderling die voor één van deze
taken speciaal belast is moet dan een
beroep kunnen doen op verscheidene
VEENENDAAL De Veenendaalse
Racing Club gaat maandagavond om
half acht klaverjassen in haar kantine
aan de Brinkersteeg. De organisatie is
weer in handen van de ontspannings
commissie van deze vereniging.
Iedereen mag inschrijven voor deze
kaartavond, waarop een groot aantal
prijzen is te winnen.
VEENENDAAL Het jubileumge
schenk aan ds. Overduin bij zijn veer
tigjarig jubileum als predikant, dat hij
vorige maand vierde is opgelopen tot
een bedrag van 43.450,-
De predikant had voordat hij zijn ju
bileum ging vieren te kennen gegeven
liever geen cadeaus en bloemen te ont
vangen, maar geld voor Qntwikkelings-
hulp. Het bedrag zal worden aange
wend voor een weeshuis in Kenya, de
f-estauratie van de verwoeste en verval
len kerk te Depok (een kleine christen
gemeente bij Djakarta) en voor het
geestelijk en maatschappij opbouwwerk
van de Waldenzer predikant Tullio Vi-
nay op het noodlijdende Sicilië.
medewerkers. Er is te weinig bezoek
aan meelevende gezinnen als gevolg
van een te kleine bezetting. Er moeten
meer mensen gaan meewerken in het
kerkewerk. Wat we gevonden hebben is
een muur van onbegrip".
Ouderling C. Kortenhoeven van wijk
gemeente west steekt z'n mening niet
onder de (kerk)stoelen of banken. „Ik
heb ontdekt dat er hier in Veenendaal
een traditionele godsdienst heerst. Maar
diepgaande verschillen? Nee, bepaald
niet! Van bijzaken gaat men hoofdza
ken maken, waardoor het totaalbeeld
overtrokken wordt".
„Uiteindelijk bestaat er geen enkel
verschil als men van beide „liggingen"
maar luisteren wil naar wat de bijbel
zegt en kijken naar wat ons verenigt.
Dat is het woord van God en dan zul
len we altijd tot de conclusie moeten
komen dat er maar één weg is: via
bekering en geloof. Een andere moge
lijkheid is er niet!"
graag durven zeggen dat er diepgaande
verschillen zijn. Misschien ligt het toch
nog wel wat anders dan alleen een ver
schil in accenten. Om voorbeelden te
noemen: de één legt meer nadruk op de
roeping om tot Christus te komen, ter
wijl de nader de nadruk legt op de
verkiezende genade Gods, dat God het
doet. Ik dacht dat je juist die twee sa
men in de prediking moet laten klin
ken".
„Maar als je de machtige roepstem
Gods uit de schrift hoort „kom tot Mij"
en aan de andere kant het werk van de
Heilige Gesst er in verdisconteert, dan
krijg je een synthese waarmee je voor
de wonderen staat. Daar dacht ik dat
het geloof geboren wordt".
„Waarin hét verschil zich manifes
teert? Da's moeilijk te beantwoorden.
Ik dacht dat het ook wel eens veran
dert met de dominee die op een bepaal
de tijd in Veenendaal staat. Dat is in
het verleden gebleken, dat een dominee
ik kan best iemand die er wat anders
tegenaan kijkt ten volle erkennen en
ook herkennen. Ik ken er ook die dat
niet kunnen. Die één bepaalde ziens
wijze "hebben en één bepaalde dominee.
Da's natuurlijk een gevaar voor de ge
meente".
Tiet woord strijd is wat zwaargela-
den. In elke wijkgemeente zijn er
mensen met verschillende opvattingen.
Wanneer het uit goede motieven gaat
vind ik het helemaal niet erg als er
levendigheid is binnen de kerk. Het is
fout wanneer men bezig is uit te vin
den wie er „de baas" is. Dan sta je op
een verkeerd standpunt. We hebben al
lemaal een dienende taak en we moe
ten werkzaam zijn om de kerk op te
bouwen. Er wordt zo vaak geoordeeld
en beoordeeld zonder de andere te ken
nen. Van weerskanten gebeurt dat".
„Er zijn dikwijls geschillen die uitge
diept worden omdat men elkaar niet
r\ie bijzaken zijn voor sommige
mensen een reden om zich erg druk
te maken. Er wordt inderdaad zonder
meer strijd geleverd door twee partijen
en dat is bijzonder triest. Dat mag niet
voorkomen in een Christengemeente. Ik
heb zelf maar weinig wensen. Graag
een goede gereformeerde bondspredi-
king maar wel actueel gebracht. Er
moet duidelijk Nederlands gesproken
worden, aangepast aan deze tijd en na
tuurlijk gebaseerd op de gereformeerde
bel ij den isgeschrif ten"
„Ik weet dat er een gesprek geweest
is in de zuidwijk en ik heb er een ver
slag over gehoord. Er is helaas door de
kerkeraad geen enkel antwoord gege
ven op de vragen die de mensen daar
gesteld hebben. Dat vind ik een kerke
raad niet waardig. Men moet naar el
kaar luisteren en indien nodig op grond
van de bijbel elkaar overtuigen wat de
juiste weg is".
„De kerkeraad heeft gezwegen en
dat vind ik een kwalijke zaak. Ik
dacht dat er geen reden is tot be
zorgdheid over de kerk. Wel over het
feit dat een kerkeraad niet wil spred
ken met mensen die ontevreden of
bezorgd zijn".
„In de westwijk hebben we weer an
dere vormen van strijd. Op een gege
ven moment wordt er van één zijde
actie gevoerd. Men sleept elkaar naar
de stembus. Ik wens daar niet aan mee
te werken. De werkelijke verhouding
binnen de westwijk wordt daardoor
scheefgetrokken en hierdoor krijgt men
geen afschaduwing van de gemeente in
de kerkeraad".
„Ik wil zelf tot geen enkele groep
horen of me een etiket laten opplakken,
ik wil me alleen laten leiden door de
bijbel en de studie daarin. Als je dat
doet vallen er veel moeilijkheden weg".
„We moeten nooit vergeten dat niet
alles goed is omdat het oud is en dat
alles wat nieuw is fout is, omdat het
nieuw is. Het gaat er om het evangelie
te brengen in woorden van vandaag
maar met dezelfde inhoud".
)ok dominee A. Vroegindeweij is be-
zorgd. En ook hij wil zich op geen
enkele wijze verbinden met de ene of
de andere groepering, al heeft hij wel
een duidelijk eigen standpunt over de
verschillen die er zijn. „Zoals je in heel
Nederland verschil van ligging aantreft
binnen de gereformeerde bond, tref je
die natuurlijk ook in Veenendaal aan.
Dat is vanouds zo geweest en dat is ook
helemaal niet erg. Wanneer het er
maar om gaat dat er vastgehouden
wordt aan de belijdenis van de kerk en
aan de belijdenisgeschriften".
„Er kunnen geen richtingen zijn, wèl
modaliteiten. Want richtingen is iets
dat uit elkaar gaat, maar modaliteit is
iets dat men de zaken eens van een
andere kant bekijkt of wat meer na
druk legt op een bepaalde kant van de
zaak".
„Voor zover ik de gemeente van Vee
nendaal heb leren kennen zou ik niet
dikwijls een geweldige invloed heeft en
een bepaalde „school" maakt".
„Denk maar eens aan figuren 'als
ds. Snoek en ds. Mulder. Ook ds. Jon-
gebreur heeft een bepaald stempel
achtergelaten. De mensen wisselen
soms van accent om een bepaalde
predikant. Ik ken ze eh ik zou ze met
name kunnen noemen. Maar dat doe
ik natuurlijk liever niet. Diezelfde
mensen zie je dan later weer om zo
te zeggen met een andere dominee
onder de arm lopen".
„Ik heb altijd deze stelregel gehad: ik
wil voor heel de gemeente staan. Maar
ziet en niet kent. Door sommigen wordt
wel eens gesteld dat groepen tegenover
elkaar staan. Ik vind dat een foute re
denering. Ik sta helemaal niet tegen
over die „andere" groepering die zich
dan „bezorgden" of „belangengroep"
noemt. Ik wil heel de gemeente dienen
en de groep die hier bedoeld wordt be
schouwen als ten volle lidmaten van de
Hervormde Gemeente".
„Waar het om moet gaan in de kerk
is: om het Woord, om het schriftgeloof,
om het Koningschap van Christus. In
elk geval om heel andere dingen dan
waarom men op het ogenblik met el
kaar aan het kibbelen is. Het spijt me
bijzonder voor een heleboel mensen,
maar of men nu ritmisch zingt of ge
woon zingt is me niet zo'n groot ver
schil. Als morgen de meeste kerkmen
sen ritmisch willen gaan zingen zal ik
me daar niet tegen verzetten. Maar
waarom zullen we ons daar druk over
maken terwijl het in deze tijd om veel
belangrijker dingen gaat. Ik vind het
verschrikkelijk dat men daarover een
bepaalde strijd voert en niet ziet hoe
gevaarlijk en ernstig de tijd is in gees
telijk opzicht".
k zou willen zeggen: kijk waar je
mee bezig bent en zie hoe klein dat
is en kijk dan naar de grote opdracht
die ieder van ons heeftm Als we er nou
eens op letten dat het gaat om het Ko
ninkrijk Gods en (jat daar drommels
voor gestreden zal moeten worden om
in te gaan. Dat is een hele strijd waar
men in brede krihgen wel heel gemak
kelijk over denkt. Het gaat er om, om
met God verzoend te zijn en om Hem
te vinden en eeuwig te dienen".
„Als ik dan let op de geestelijke
krachten die dat zoeken te vernietigen,
op het horizontalisme om maar maar
een groot punt te noemen, of op de
ontbindende machten en de geestelijke
revolutie. Dan zeg ik: lieve broeders
wij hebben het zo hard nodig om de
handen in elkaar te slaan en om in
Veenendaal een grote evangelisatie
campagne te beginnen. Daar ligt onze
opdracht. Laten we niet gaan stoeien
over ondergeschikte dingen".
,,'t Is misschien gek dat ik het zeg
maar het interesseert me, niks of men
die kleine dingen opblaast! Het is voor
mij geen principe maar laat men toch
bedenken dat het in feite slechts onbe
langrijke dingen zijn. Een eigentijdse
benadering wil ik niet veroordelen als
het gaat om de taal van deze tijd te
spreken. Als iemand het kan zeggen in
de taal van deze tijd dan vind ik hem
een woordkunstenaar waar hij dank
baar voor mag zijn. Maar de „tale Ka-
naans" zal er in door moeten klinken.
Het moet geen „goedkope genade"
zijn".
„In deze tijd gaat het om de funda
menten van de kerk. Als een gemeente
dat niet ziet, staat ze buiten de tijd.
Daar ben ik nou bezorgd over..."
VEENENDAAL
De Instuif (Sandbrinkstraat)zater
dag- en zondagavond 19.30 u. dan
sen. Donderdag 3 december: Ge
meenteraadsvergadering (aanvang
19.30 u.).
RHENEN
Bioscoop: Bio, zaterdag 20 u. en zon
dag 14.30 u.: „Tartan en de Jungle
Boy"; zondag 20 u.: „Met jouw
tanden in mijn nek".
UTRECHT
Stadsschouwburg
Zaterdag 28 nov.: 20 u. Toneelgroep
Centrum met „Kees, de jongen"
van Gerben Hellinga, naar het
boek van Theo Thijssen. Met Hans
Dagelt, Wim van der Grijn, Henny
Orri. Frans Vorstman, Karin
Haage, Jules Hamel, Jaques Com
mandeur e.a.
Maandag 7 nov.: 20 u. Nederland-
sche Comedie met „Het leven en
werken van Leopold II" van Hugo
Claus. Met Jerome Reehuis, Hans
Boswinkel, Roger Coorens, Her
mans van Elteren, Mimi Kok, Ro
bert Sobels e.a.
Theater
K. en W. (Mariaplaats)
Maandag 30 nov.: 20 u. de groep Tsé
uit Argentinië met „Dracula" en
..Goddess".
Mickery (Rijksstraatweg. Loeners-
loot): Zaterdag en zondag 20.30 u.
de groep Tse (zie K. en W.). Van 1
t.e.m. 13 december (di. t.e.m. zo.)
20.30 u. Portable theatre club met
„Fruit" van Howard Bernton en
„What happened to Blake" van
David Hare.
Muziek
K. en W„ di. 1 december, 20.15 u.
Szuszanna Sirokay, piano.
Cabaret
Muzevalcabaret (Nieuwe Kamp): za
terdag 28 nov. 20.30 u.: „Het bleef
nadien nog lang onrustig in de
binnenstad" van Annemarie Ko-
nincks. Hennie Oliemuller, Her
man Berkien en John de Groot,
piano.
Jaarbeurscongreszaal: zo. 29 nov.
t.e.m. vr. 4 dec. 20.15 u.: musical
„Hair", m.m.v. Liselot Beekmeijer,
Peter v.d. Linden en Carol Lins-
sen.
Musis Sacrum
Dinsdag 1 dec.: 20 u. Het Gelders
Orkest o.l.v. Francesco Mander.
Soliste: Pina Carmirelli, viool.
Werken van Mendelssohn, Tsjai-
kowski en Elgar.
Bioscopen
Rembrandt. (Velperplein)aanvangs
tijden 2.30, 6.45 en 9 u. (dinsdag 1
dec. géén matineevoorstelling):
„M.A.S.H.". Toegang 18 jaar.
Saskia, (Looierstraat): aanvangstij
den 2.30, 6.45 en 9 u.: „Jacht op
Willie Boy". Toegang 14 jaar.
Luxor, (Willemsplein): aanvangstij
den 2.30, 6.45 en 9 u.: „Fanny
Hill". Toegang 18 jaar. Zaterdag
23.30 u.: „Das Madchen mit dem
porno-tick. Toegang 18 jaar.
Palace, (Bakkerstraat): aanvangstij
den 2.30, 6.45 en 9 u.. zaterdag:
„Meer dood dan levend". Toegang
18 jaar. Zondag t/m woensdag:
„Sam Whiskey". Toegang 14 jaar.
Studio A, (Langewal): aanvangstij
den 6.45 en 9 u.: „L'astragale" (Het
leven lokt). Toegang 18 jaar. Za
terdag, zondag en woensdag 2.30
u.: „Nieuwe avonturen van Dik
Trom". Toegang alle leeftijden.
City, (Voorstraat): dag. 14.30, 18.45
en 21.00 u.; zo. 14.15, 16.30, 18.45 en
21.00 u.: „Wolven in battle-dress".
(14 jr.).
Filmac., (Vredenburg): 'za. en zo.
14.30 en 16.30 u.: „Dertig jaar vro
lijkheid". (a.l.).
Olympia, (Amsterdamsestr.w.): dag.
18.45 en 21 u.; wo. tevens 14.30 u.;
zo. 14.15. 16.30, 18.45 en 21.00 u.:
za/zo.: „Hell-boat in de aanval",
(14 jr.); ma./wo.: „Dracula, prins
der duisternis". (18 jr.).
Palace, (Vredenburg): dag. 12.30,
14,30. 1,6.30. 18.45 en 21 u. (van
12.30 tot plm. 18.30 u. doorlopend);
za. en zo. alleen 18.45 en 21 u.:
„Some like it cool". (18 jr.); „How
to undress in public". (18 jr.).
Rembrandt, (Oudegracht): dag. 14.30,
18.45 en 21 u.; zo. 13.45, 16.5. 18.47>
en 21 u.: „36 uren in de hel", (14
jr.).
Scala, (Potterstraat): dag. 14.30. 18.45
en 21.00 u.; zo. 14.15, 16.30. 18.45 en
21.00 u.: „Sunflower", (14 jr.).
Studio, (Oudegracht): dag. 14.45,
19.00 en 21.15 u.; zo. 14.30, 16.45.
19.00 en 11.15 u.: „Zabriskie point",
(14 jr.).
Vre'eburg, (Vredenburg): dag. 14.30,
18.45 en 21 u.; zo. 14.15. 16.30, 18.45
en 21 u.: „Onrust en spanning in
Colusa", (14 jr.).
N aehtvoorstellingen
Palace: za. 23.30 u.: „Ace high", (18
jr.).
Studio: za. 23.30: „Bye-bye Barba
ra", (18 jr.).
Vreeburg: za. 23.15 u.: „De goede, de
slechte en de gemene", (18 jr.).
ARNHEM
Stadsschouwburg
Zaterdag 28 nov.: Toneelgroep Thea
ter met „Het Proces" van Franz
Kafka. In de hoofdrol: Carol Lins-
sen.
Theater aan de Rijn
Zondag 29 nov.: 20.30 u. „Op leven
en dood", mime-programma van
Peter v.d. Linden.