Bij PALAVER '70 is de bijbel het middelpunt van alle activiteiten Wat gaat er in Utrecht gebeuren op die 2e januari ADVENTSGEBED Aantal proselieten in Israël valt tegen Jeugd-praat en jeugd-feest in de stijl van deze tijd Uit bet Palaver Praatboek Reli-popfestival De bijbel in losse afleveringen SPROOKJES OVER TE ZWARE EISEN DER RABBIJNEN Drugteam Hoogtepunt Eisen Ze zeggen zoveel Lees je de bijbel? Niet nodig Vorige week hebben we u zeer in het kort iets verteld van de plannen van Palaver '70, de actie van de Stichting Jeugd en Bijbel, die haar hoogtepunt moet beleven op de 2e januari in de Jaarbeurshallen te Utrecht. Grootscheepse plannen die ruimer aandacht verdienen. Die hier en daar ook wel met enig wenkbrauwfronsen ontvangen zullen voorbaat maar voor een drugteam hebben gezorgd. Heel wijs onge- worden, want het is allemaal zo „eigentijds" dat de organisatoren bij twijfeld maar niet animerend voor die gelukkig nog zeer vele jonge ren (en hun ouders) die deze hausse-in-eigentijdsheid met nuchter scep ticisme gade slaan. Terwijl zij toch van harte de stelling onderschrijven dat de bijbel ook het boek is voor ónze tijd. ZE ZEGGEN dat de Bijbel een boek is. Dubbeldik. Zwaar op de hand. Maar het is veel meer dan een boek. Het zijn ruim zestig pokkets bij elkaar. Een heel boekwinkeltje. ZE ZEGGEN dat de Bijbel op de preekstoel hoort en op het kastje naast een ziekenhuisbed. Op van die speciale plekjes. Maar de Bijbel hoort overal en mag overal gehoord worden. ZE ZEGGEN dat de Bijbel voor de speciale liefhebbers is. Zielepoten. Zwartkijkers. Theetantes. Antiquairs. Huichelaars. Zuurpruimen. Maar de Bijbel is voor Jan en alleman en alle- vrouw. ZE ZEGGEN dat de Bijbel ontzettend moeilijk is. Geen touw aan vast te kno pen. Niks voor een normaal mens. Maar mag het asjeblieft wat moeite kosten als het gaat om de belangrijkste dingen van je leven? Een flodderboekje heb je gauw uit. De Bijbel blijf je lezen. ZE ZEGGEN dat de Bijbel ouderwets is. Uit de tijd. Toen er nog geen auto's waren. Geen straaljagers en compu ters. Maar wat moet je ermee in de twintigste eeuw? Of heeft dit biblio theekje meer sjoega van het leven dan 't lijkt? ZE ZEGGEN zoveel. Maar laat de praters eens even praten. Luister liever naar de Bijbel zelf. En praat dan mee. Dan weet je waar je 't over hebt. Waar of niet? Deze vraag wordt nogal verschillend beantwoord. Ik heb wel wat anders te doen! (verkoopster, 19). De Bijbel? Wat moet ik met zo'n antiek ding beginnen? Ik lees trouwens helemaal nooit niks. enkelt de sport krant. (bouwvakker, 18). Mijn verloofde geloofde niet van huis uit, maar door onze gesprekken over de Bijbel is hij ook tot het geloof gekomen, (studente, 23). Het zal best een goed boek wezen, daar niet van, maar ik kan er geen kop en geen staart aan vastknopen, (scho lier, 16). Tja, je zou er eigenlijk wel wat van moeten afweten, maar ja, je weet hoe dat gaat... (kantoorbediende, 17). Ja, ikke wel, niet al te veel, maar toch wel regelmatig, dat wel. Anders kun je toch niet geloven, het moet toch ergens op gebaseerd zijn? (etaleur, 22). Ik zie d'r geen heil in, mij te vroom allemaal en die sprookjesachtige verhalen moeten ze bij mij niet mee aankomen, dat geloof je toch zeker zelf ook niet. (militair, 20). Thuis lezen we altijd aan tafel, weetjewei? Het hoort er zo bij, zal ik maar zeggen. Ik zou het gek vinden, als we 't niet deden, (scholier, 15). Tot in de treure heb ik uit de Bij bel horen lezen, schei maar uit! Daar hoef je mij niks over te vertellen, 't Zit me tot hier! (tuinman, 24). Ja zeker, 'k lees er regelmatig uit. Je ontdekt telkens weer dingen waar van je zegt: hé, nooit zo gezien en dat vind ik waardevol. Je leert eruit hoe slecht de mens is, maar ook hoe goed God is. Daarom gaat 't volgens mij. (verkoopster, 18). Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwamen de Nederlandse leger- en vlootpredikanten tot de ontdekking dat de Amerikaanse en Engelse soldaten vóór in hun bijbeltje een aanbeveling hadden van hun president en koning. De dominees togen naar koningin Wil- helmina met het vriendelijk verzoek of zij ook enkele woorden van aanbeve ling wilde schrijven in de zakbijbeltjes van de Nederlandse soldaten. Ze wei gerde. „Het Woord van God heeft mijn aanbeveling niet nodig". De Joy Strings, popgroep van Londense Leger des Heils officieren, zal als eerste aan treden in het reli- popfestival dat in de ochtenduren wordt gehouden. Op zaterdag 2 januari 1971 zullen naar ver wachting niet minder dan 25.000 jongeren uit alle delen van het land naar de Jaar beurshallen in Utrecht komen om tijdens 'n grandioos opgezette manifestatie de con frontatie met de bijbel te wagen. Die dag is een sluitstuk op een gesprek over de bete kenis van de bijbel in onze leefsituatie. Een gesprek dat al maanden gaande is. Dienst plichtige militairen en scholieren van het voortgezet onderwijs, vcatechisanten en jeugdgroepen hebben zich intensief bezig ge houden met de vraag of de bijbel ook in onze moderne maatschappij nog iets wezen lijks te zeggen heeft. Het gaat erom of de bijbel in onze tijd nog wel relevant, ter za ke doende is. De presentatie van Palaver '70 is dan ook eigentijds, actueel, aantrekke lijk. Het is niet de bedoeling van de Stichting Jeugd en Bijbel op deze dag pasklare ant woorden te gaan formuleren. Integendeel. Vragen zullen worden opgeroepen, maar geen antwoorden worden ingevuld. De betoogtrant die nog kenmerkend was voor het grote Pala- ver-feest van 1964, zal hebben afgedaan. De antwoorden zullen er bepaald niet met de botte bijl worden ingeslagen, want ieder moei zijn eigen antwoord geven. Zo tussen negen uur en half tien gaan de deuren van de Marijkehal open. Daar zal een oppervlakte van 16.000 m2 worden ingericht als „popmarkt". De popmarkt is de aanloop van de dag. Hier begint de confrontatie. Er zullen situaties worden gecreëerd waar je niet vrijblijvend tegenover kunt staan. Je mag voor of tegen iets zijn, maar niet onver schillig. Er zal een groot aantal stands zijn, die uitdagen tot discussie. Enorme fotowan- den zullen teksten uit de bijbel weergeven, zoals „Als één lidt lijdt, lijden alle leden". Een foto geeft een beeld van Pakistan na de grote ramp. Speakerscorners zullen zijn ingericht, waar bekende personen gedurende twintig minuten zullen getuigen en discussiëren over hun christen-zijn. Philipp Potter, hoofd van de af deling Zending en Evangelisatie van de We reldraad van Kerken, zal er zijn. Ook pfof. dr. J. Verkuyl, pater Jelsma en ds. Albert van de Heuvel (hoofd afdeling Communicatie van de Wereldraad) hopen aanwezig te zijn. God fried Bomans was ook uitgenodigd, maar hij voelde zich eigenlijk niet de man om in een speakerscorner tegenover een massa te staan WM$SÈÊS$ÊMMÊÈÊ& 'Wel staat hij volkomen achter de doelstelllnr gen en hij zal er ook zeker zijn op die dag. Ongeveer dertig organisaties, instellingen en verenigingen hebben de gelegenheid hun ideeën betrekking hebbend op het thema van deze dag, uit te dragen. Er zullen stands zijn van Kerk en Vrede, Youth for Christ, We reldwinkel Utrecht, Nederlandse Zendings raad en vele andere. Een grote ruimte zal worden gereserveerd voor een tentoonstelling over de Derde We reld. Er zal een tentoonstelling zijn van de resultaten van de wedstrijden creatieve hand vaardigheid waaraan thans door vele scholen en jeugdgroepen wordt gewerkt. Leerlingen van de Academie St. Joost te Breda zijn hard bezig met de ontwerpen voor deze markt, die. zoals al wel duidelijk zal zijn geworden heel wat meer biedt dan de naam zou doen ver moeden. Er zullen ook workshops zijn met ché-mannetjes Kees van Kooten en Wim de Bie komen, evenals Boudewijn de Groot, een muziekkorps van het Leger des Heils en een carnavalskapel. De gospelgroup de Rivals en ook Cliff Richard zullen present zijn. De Stichting Jeugd en Bijbel is nog in onderhan deling met Harry Bellafonte, Peete Seeger en Coretta King. Helder Camara kon niet komen. In Brazilië heeft, hij moeilijkheden gehacL over zijn vele buitenlandse reizen. Daarom heeft hij de af spraak gemaakt slechts twee maal per jaar naar h^t buitenland te gaan. Aangezien hij pas onlangs buitenslands is geweest, was hij wel genoodzaakt de uitnodiging te weigeren. De presentatie van het middagprogramma is in handen van de acteur Aart Staartjes. Een belangrijke trek in de God van de Bijbel is dat Hij niet conservatief is. Hij is de enige die niet conservatief is. (A. Avan Ruler). paint-ins. Corners voor bewegingsexpressie (Ad Heerkèns heeft al toegezegd met een groep te zullen komen) en muziekexperimen- ten zullen al evenmin ontbreken. Trouba dours zullen hun protestsongs ten gehore brengen. Een Palaver-muurkrant en een Pa- laver-journaal via gesloten circuit horen er ook bij. In een andere hal zal het reli-popfestival plaats vinden. Eerst zal daar de bekende Lon dense Leger des Heils' popgroep de .Toy Strings optreden. Daarna een wedstrijd tus sen populaire zangers uit zeven Europese lan den met een speciaal voor Palaver geschreven lied. Het wedstrijdreglement bepaalt, dat in elk lied een stuk engagement in kritische dan wel waarderende zin met kerk, chris tendom en/of maatschappij verborgen moet zitten. De jury zal bestaan uit theologen en pop-experts, onder wie Joost de Draaijer. Het songfestival zal worden gepresenteerd door Eddie Becker. Zijn alle jongeren welkom? Er wordt reke ning mee gehouden, dat veel jongelui voral zullen worden aangetrokken door de vorm en presentatie van deze manifestatie. Wellicht zullen ook druggebruikers aanwezig zijn. Er zal een drug-team klaar staa om eventuele problemen op te vangen. De kaartverkoop is zojuist begonnen. Eén van de eerste aanmeldingen kwam uit West-Du itsland. Een jeugdgroep van de Evangelische Kirche zal met een bus naar Nederland komen. Aanmelding voor deze manifestatie kan ge beuren door storting van 10,- op giro 75651 t.n.v. Crediet- en effectenbank te Utrecht met vermelding „Rekening Palaver". Telefo nisch kan men toegangskaarten bestellen bij het secretariaat van Palaver: (020) 24.37.98 3Herengracht 366 te Amsterdam). Daar kan men ook alle gewenste inlichtingen krijgen. Hoe veel het ochtendprogramma ook te bie den heeft, het hoogtepunt zal toch in de mid dag komen te liggen. De organisatoren zijn erin geslaagd Les Humphries Singers, die al weken boven aan de hitparade staan met „To my Fathers House", naar Nederland te halen. Het Farce Majeur-team zal er zijn. De cli- CLIFF RICHARD een van de feestzangers „Och, dat Gij de hemelen scheurdet, dat Gij neder kwaamt"Jesaja 64 la. Terecht heeft men dit gebed wel ge noemd het adventsgebed van het oude Israël. De profeet Jesaja, de knecht en boodschapper van Lsraëls God, smeekt vurig om de komst van God. Voor zijn besef heeft God zich in of achter de hemel teruggetrokken. Hij laat zich niet zien. Hij zwijgt. Het is alsof God zijn uitverkoren volk in de steek gela ten heeft. Vandaar dat er zulke ver schrikkelijke dingen zijn gebeurd. Het volk verkeert in grote nood. De steden zijn verwoest. De tempel, waarin de vaderen de Heere loofden is ver brand. Jeruzalem is tot een puinhoop gemaakt. De troon van David is omver- gestoten en het volk is weggevoerd naar Babel. De nacht is zwart en dicht. Door Gods Geest geleid en verlicht heeft de profeet deze ontzaglijke nood gepeild tot op de bodem. De Heere had aan het huis van Israël grote goedheid bewezen. Hij was hun tot een Heiland geworden. „Maar zij zijn wederspannig geworden en zij hebben Zijn Heilige Geest smarten aangedaan, en daarom is Hij hun in een vijand verkeerd. Hijzelf heeft tegen hen gestreden (63 10)". Ontroerend is de belijdenis van eigen schuld en zonde. Even ontroerend is ook de klacht: „Wij zijn geworden als die, over welke Gij van ouds niet ge heerst hebt en die naar Uw Naam niet zijn genoemd (63 19)". Maar dat is dan ook de kracht en de aandrang van dit adventsgebed. Er wordt om niets minder gevraagd dan dat God uit Zijn verborgenheid te voorschijn zal komen. Hij moge bewij zen de God van Zijn verkoren volk te zijn, de eer van zijn heiligdom te red den en door Zijn goddelijk ingrijpen een einde te maken aan de nood van Israël. Och, dat Gij de hemelen scheur det, dat Gij nederkwaamt. De profeet en zijn volk weten, dat de verlossing uit Babel daarvan afhangt. En\ God hoort dit gebed, deze zucht en hart stochtelijke roep om de verlossing van de zonde en om de Verlosser, die be loofd was. Maar nu kan dan ook de vraag niet achterwege blijven: Kennen ook wij dit adventsgebed? Kunnen wij er met alle ernst in meekomen, zodat we vurig en met heel ons hart tot God roepen om Zijn heerlijkheid aan ons en aan de wereld te openbaren? En belijden wij met een oprecht hart Hem onze zop- den? Of komen wij daar in feite niet aan toe, omdat het ons onverschillig en koud laat? Als we onze nood niet zien, zegt dit gebed ons niets. Maar als we door ge nade oog krijgen voor onze nood, ver tolkt dit gebed onze hartelijke behoefte aan verlossing. En die verlossing moet van boven komen. Door Zijn Woord en Geest moet God zich in ons leven open baren. Och, dat Gij de hemelen scheur det, dat Gij nederkwaamt. Dit gebed is verhoord. In eerste in stantie toen God langs een wonderlijke weg Israël uit Babel naar Jeruzalem bracht. Ten diepste echter is dit gebed verhoord in de volheid des tijds, toen God zijn Zoon naar de aarde zond tot verlossing van Zijn volk. Inderdaad, het grote antwoord van God kwam in de Kerstnacht. Op de heerlijkste wijze zijn toen de hemelen gescheurd. En de Heiland der wereld verliet de hemel om op deze heilloze aarde af te dalen. Dit gebed wordt telkens weer ver hoord. De hemelen worden bij wijze van spreken gescheurd als God Zijn Zoon in uw hart openbaart en Zijn Christus neerlegt in de armen des ge- loofs. Dan leeft u bewust onder een ge opende hemel, waaruit licht straalt over uw levensweg. Hoe donker dan ook de weg, die God met u gaat, wezen mag geen nood. Want in Christus zijn en blijven de hemelen gescheurd over een arm zondaar en uit die ge scheurde hemel laat God Zijn zegen, hulp en troost nederdalen. Dit gebed zal ééns voorgoed verhoord worden. Immers, ook de gemeente van de 20e eeuw is als het goed is een adventsgemeente, die levend vanuit wat gebeurd is (kruis en opstanding) heen leeft naar wat gebeuren zal. Nog een maal zullen op het gebed de hemelen gescheurd worden, als Jezus zal weder komen op de wolken om te oordelen de levenden en de doden. Waar het geloof inzinkt, verflauwt dit gebed. Maar als het geloof levend is, zal het adventsge bed ook in ons hart leven: „Amen, ja kom Heere Jezus!" Och, dat Gij de hemelen scheurdet, dat Gij nederkwaamt! Onderzoekt uzelf, of gij in het geloof zijt! In deze adventsweken sterke de Heere ons in dit allerheiligst geloof, opdat wij een gezegend Kerstfeest tegemoet mogen gaan. Dat op uw klacht de hemel scheure, Dat zich de Heer' ontdekk'! De God van vader Jacob beure u in een hoog vertrek! Hij doe uit gunstrijk welbehagen Uit Sions tempelzalen, om u te helpen en te schragen, Zijn zegen nederdalen! Scherpenzeel Ds. G. Westland Er is ook in Nederland een nieuwe vorm aan het groeien om standaard werken als encyclopedieën en dergelij ke onder een veel groter publiek te brengen dan om der prijswille tot dus verre mogelijk was: de tijdschrift- vorm. Elke week of elke maand brengt post of bezorger een aflevering, de uit gever stelt tegen een redelijke prijs banden ter beschikking waarin de afle veringen kunnen worden verzameld en ingebonden en zo groeit, zonder dat men het al te veel aan de portemonnee merkt, de boekenrij compleet. Er zijn al heel wat voorbeelden van deze nieuwe vorm te vinden en in verscheidene ge vallen staan de afleveringen zowel naar inhoud als uitvoering op hoog peil. Kan iets dergelijks in Nederland ook met de bijbel? Heeft zo'n initiatief kans van slagen, als men in aanmerking neemt dat: a. er nogal wat verschil van inzicht is in betekenis en uitleg van de bijbel; b. de bijbel in Nederland toch al een wijd verbreid boek is; c. de prijs van 'n bijbel zo laag ligt dat aanschaf voor vrijwel niemand moei lijkheden kan opleveren? Drie grote tijdschrift-uitgevers: De Geïllustreerde Pers NV., de Neder landse Rotogravure Mij., en de NV. Uitgeverij Spaarnestad, hebben on danks deze overwegingen de vraag met ja beantwoord. Dezer dagen is de eerste aflevering van deze bijbel- in-tijdschriftvorm ten doop gehouden, de eerste van 96 weekafleveringen die samen zeven banden zullen vul len. Aan het eind van die 96 weken heeft men de audentieke tekst van de bijbel compleet (in de gezamenlijke vertaling van Nederlands Bijbelge nootschap en Katholieke Bijbelstich ting); heeft men tussen de tekst een schat van illustraties: afbeeldingen van land en volk van de bijbel en/of reprodukties van de kunst en de cul tuur waartoe de bijbel door alle eeu wen heen heeft geïnspireerd; heeft men naast de tekst een belangwek kende serie toelichtingen en commen taren op de verschillende bijbelpassa ges door deskundigen van allerlei richting (dr. J. J. Buskes, prof. dr. J. C. Hoekendijk, ds. J. S. Ridderbos, prof. dr. L. Schippers, dr. Nic. J. Tromp, prof. dr. W. C. van Unnik, kardinaal W. G. M. Willebrands, Ge rard Wijdeveld en vele anderen); heeft men bij elke aflevering een kindervertelling over het behandelde in deze eerste aflevering vertelt rabbijn Soetendorp het moeilijke ver haal van Abraham die zijn zoon Isaak moest offeren; en ten slotte heeft men na 96 weken een extra band waarin telkens de achterpagina van een aflevering kan worden ver zameld: op de ene kant van de pagi na een reproduktie van een schilde rij. gravure of tekeing, op de andere zijde een gedicht of een stuk proza van dichters en schrijvers uit allerlei landen en tijden. Eerlijk gezegd hebben we de aankon diging van deze tijdschrift-bijbel met enig scepticisme bekeken nu we de eerste aflevering gezien hebben moe ten we mét de uitgevers zeggen: het kèn. En dat niet alleen: het is een aanwinst. In hun gezamenlijk voor woord zeggen de voorzitter van het Ned. Bijbelgenootschap en de Katho lieke Bijbelstichting ervan: „De toe lichting en inleidende tekst wil hel pen de bedoelingen van de bijbel schrijvers te begrijpen, om ook ons, als de mensen van vroeger, met ver bazing te doen zeggen: „We horen ze in onze eigen taal de grote daden van God verkondigen!" Wij hopen dat ook voor velen van onze generatie de bijbel weer nieuw gaat spreken", al dus prof. dr. W. C. van Unnik en dr«. J. Th. Nel is. PROF. DR. J. VERKUYL in de speakerscorner Het aantal mensen dat, sinds de oprichting van de staat Israël in 1948, bij een van de rabbinale ge rechtshoven een aanvraag heeft in gediend om tot het Jodendom tc kunnen toetreden, is tegengeval len. Israël heeft in die periode meer dan een miljoen immigranten opgenomen, onder wie vele ge mengd gehuwden en daarop was de verwachting gebaseerd dat wel enkele tienduizenden van deze mo gelijkheid tot toetreding gebruik zouden maken. Er hebben zich echter maar even meer dan vier duizend tot de rabbinale gerechts hoven gewend zo heeft het mi nisterie van Godsdienstzaken de zer dagen laten weten en van Jie 4000 zijn er uiteindelijk nog geen 2300 geaccepteerd. Dit aantal is overigens nog aan merkelijk hoger dan in enig ander land en er blijkt uit dat voor vele proselieten Israël een paradijs is. Ook de brochure waaraan men zich dient te onderwerpen is in Is raël aanzienlijk eenvoudiger dan elders. Dat desondanks het aantal proselieten is tegengevallen, word! geweten aan de sprookjes die de ronde doen over de zware eisen die de rabbijnen zouden stellen. Daar aan ook zou het te wijten zijn dal van de 4010 personen die oorspron kelijk een aanvraag indienden, bij na de helft (1722 aanvragers) zelfs niet op de eerste oproep van het rabbinale gerechtshof verschenen is. Zij lieten het bij een aan vraag... Vijftig aanvragers werden afge wezen op grond van veiligheidsre denen van de staat Israël en ruim honderd op religieuze gronden. Bij hen kwamen de rabbinale ge rechtshoven tot de overtuiging dat men tot het Jodendom wenste over te gaan, uitsluitend omdat men met een Jood of Jodin in het hu welijk wilde treden. Ook vonden afwijzingen plaats omdat men zich niet in het Jodendom wilde verdie pen, dan wel omdat men de oude religie eveneens wilde blijven na leven. Van degenen die tot het Joden dom toetraden, kwam 75 pet. uit een gemengd huwelijk. Bij de aan vragers waren de rooms-katholie ken met 45 pet. verre in de meer derheid, een eind daarachter ge volgd door de protestanten met 18,4 pet. Opmerkelijk is dat de Is- lamietische aanvragers maar 9,3 pet. van het geheel uitmaakten, hoewel in Israël een zeer grote Is- lamietische gemeenschap te vinden is. Aanhangers van Oosterse ker ken kwamen te zamen tot 23 pet. Het is mogelijk binnen één jaar in Israël tot het Jodendom te wor den toegelaten. In het algemeen kan worden gesteld dat niet meer wordt geëist dan kennis van de fundamenten van het Joodse ge loof, uitgedrukt in gebeden. Daar naast kennis van de Joodse kalen der en de viering van de Joodse feestdagen en ook moet men iets afweten van de Joodse geschiede nis. De examens worden vaak af genomen in de landstaal van de aanvrager met rabbijnen die deze talen beheersen. „Het overgaan tot het Jodendom moet niet worden beschouwd als een intelligentietest of als een exa men in de Hebreeuwse taal", zei een der rabbijnen. „Sommige pro selieten zijn eenvoudige mensen die uit innerlijke overtuiging tot het Joodse geloof willen behoren. Dan moet je niet met moeilijke vragen aankomen!" In Jaffa is zelfs door Hananya Dari een school opgericht die wordt bezocht door bijna vijftig, meest jonge mensen die in het Jo dendom willen worden opgenomen. Daar krijgen ze gezamenlijk Joods onderwijs zoals Joodse kinderen dit ontvangen. „Het Jodendom is er niet op uit om proselieten te maken", zegt rabbijn Dari (die de morele en financiële steun van mevrouw Ruth Dayan, de echtge note van lsraëls invloedrijke mi nister van defensie). „Maar er zijn mensen die het Jodendom als de enige religie zien waartoe zij wil len behoren. Het zou schandalig zijn als het Jodendom hen die mo gelijkheid niet zou bieden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 12