Algemene Kerkvergadering belooft opnieuw boeiende discussies Christus en het Kerstfeest Voor de synode is de AKV heel LICHT In het eerste weekend van het nieuwe jaar Zes rapporten roeren velerlei vragen aan Imago Informatie Leden Gebouwen TER OVERDENKING 'y'OOR de Nederlandse Hervormde Kerk «iaat 1971 direct fors van start: van 2 tot en met 4 januari wordt in Driebergen het tweede deel van de slotzitting van de Alge mene Kerkvergadering gehouden en het ziet ernaar uit dat het, evenals het eerste deel (Pinksteren *70) een boeiende bijeenkomst zal worden. De in hel Iweede deel aan de orde te stellen onderwerpen zijn: kerkdienst, gemeenschap en geestelijk leven, onder richt en voorlichting, mankracht, ledenbestand, grenzen der gemeente, ambtelijke vergaderingen, gebouwen en financiën en de AKV zélf. Opnieuw dus een brede scala van onderwerpen die aanleiding kunnen geven tot belangwekkende discussies. DS. MR. C. B. POSTHUMUS MEYJES: thema voor het Kerstnummer van de Strijdkreet En het Licht schijnt in de duisternis maar de duisternis heeft het niet begrepen. of daarin bij verbouwing voldoende verbete ring kan worden aangebracht; als dat niet mogelijk is zou tot verkoop ervan overgegaan moeien worden". Bij orgelbouw behoort de functie bege leiding van de gemeentezang de voor naamste overweging te zijn; andere begelei dingsmogelijkheden mogen dus niet uitgeslo ten worden. In de financiële paragraaf wordt gepleit voor openbaarmaking van begrotingen en jaarrekeningen van alle hervormde landelijke financiële organen. Binnen elke hervormde gemeente moeten alle uitgaven en inkomsten op één begroting en alle bezittingen en schul den op één staat worden samengebracht en én gezamenlijke jaarrekening moet worden samengesteld; deze moeten in de gemeente worden behandeld, daarna moeten zij door de kerkeraad worden vastgesteld. Ze moeten (helder toegelicht) worden gezonden aan allen van wie een financiële bijdrage wordt ge vraagd. De rijksoverheidssubsidies per predi kantsplaats, het recht van inzage in belas tinggegevens, de vrijstelling van de porto- plicht en soortgelijke privileges moeten zo snel mogelijk te niet worden gedaan. Het laatste rapport is gewijd aan de toe komst van de Algemene Kerkvergadering; daaraan wijdden we vorige week in ons verslag van de AKV-persconferentie in Drie bergen al ruime aandacht. E. J. M. Daartoe worden wij in deze advents tijd weer opgewekt, om ons haft en on ze gedachten te richten op het komen van de Zoon van God in ons vlees in Bethlehem. Straks is het weer Kerst feest. Maar zullen we echt Kerstfeest vieren? Het Kerstfeest is toch het grote feest van de geboorte van de Redder en Verlosser van zondaren. Dat kan alleen gevierd worden in gemeenschap met Hem, rondom de kribbe van Bethlehem. Daar alleen kunnen wij, als God door Zijn Geest onze ogen er voor opent, het grote wonder aanschouwen. Want de verborgenheid der godzaligheid is groot, God is geopenbaard in het vlees. Ergens las ik het verhaal over een -evangelisatiecampagne van een van de kerken in een van de grote Amerikaan se steden. We weten allen wel, hoe ont zettend het Kerstfeest in Amerika ver worden is en daardoor totaal uitgehold. Dat is misschien nog erger dan bij ons. Want we gaan dezelfde kant uit. Ook in ons land wordt het Kerstfeest hoe lan ger hoe meer tot een eet- en drinkfeest, eigenlijk een verlenging van het Sin terklaasfeest. Nu had men in een van die genoemde steden temidden van de schreeuwende lichtreclames, waarin Kerstfestiviteiten werden aangeprezen m bars en dancings in neonletters de woorden laten aanbrengen: Christ and Christmas, Christus en Kerstfeest". Twee mensen staan met elkaar te pra ten over de feestelijke verlichting en de geweldige reclamezinnen. Ineens ziet een van hen temidden van dit alles de woorden staan: Christus en Kerstfeest. „Kijk eens", zegt hij tegen de ander. „Die mensen van de kerk worden be slist brutaal en vervelend. Hoe durven ze? Nu willen ze ook al Christus bij het Kerstfeest halen". Lk dacht, dat deze geest ook kenmer kend is voor de Kerstfeestviering van de grote massa in deze tijd. Het schijnt zo te zijn, dat straks bijkans de hele wereld Kerstfeest viert. Maar dat is al leen maar schijn. Zeker, Christus en het Kerstfeest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar velen schrik ken ervan en ergeren zich eraan, als zij dat ontdekken. Kerst, dat heeft toch al les met Christus te maken. Maar dan moeten we het woord Kerst rpaar eens gaan vervangen door het woord, door de naam Christus. Dan krijg je de meest dwaze dingen. Lees de adverten ties in de krant. Wat wij zién en lezen wijst heen naar een totaal verwereld lijkt Kerstfeest, waarin voor Jezus Christus geen plaats meer is. Maar dan is het geen Kerstfeest meer. Kerstfeest is en blijft het feest van de geboorte van Christus. Als we menen zonder Hem Kerstfeest te kunnen vieren, hou den we niets over dan wat waardeloze rommel, die straks op de vuilnishoop terecht komt. Het gaat om het Kind van Bethlehem, dat is de Man van Smarten van Golgotha. „Die milioenen eens zaligen zal, werd geboren in Beth- lehems stal, Hij der schepselen Heer". Natuurlijk, zeggen we. Zo is het. Chris tus en het Kerstfeest. Maar zo moeten ze straks ook in ons hart verbonden zijn. De engel in de velden van Efratha heeft het aan de herders gepredikt: „Ziet, ik verkondig u grote blijdschap, die voor geheel het volk wezen zal, na melijk, dat u heden geboren is de Za ligmaker. welke is Christus de Here, in de stad Davids, en dit zal u het teken zijn, gij zult het kindeken vinden in doeken gehuld en liggende in de grib- be". Dat is de boodschap, die God ook ons straks op het Kerstfeest weer met de herders wil laten horen. De herders hebben elkander opgewekt, om naar Bethlehem te gaan. Ieder jaar wil God mensen, die zichzelf niet verlossen kun nen uit de nood en ellende, waarin zij door eigen schuld terecht gekomen zijn, daartoe opwekken. We behoeven dat gaan naar Bethle hem niet in letterlijke zin op te vatten. Als gee tegenwoordig in Bethlehem komt, brengt men u bij de geboorte grot, die gelegen is onder een pompeuze kerk, die hierover heen gebouwd is. Boven de plaats, die dan wordt aange duid als de plaats van de geboorte van Christus, bevindt zich een zilveren ster, waarbij geschreven staat, dat hier Je zus Christus geboren werd uit de maagd Maria. De pracht en praal van het gebouw zijn in flagrante strijd met de diepe vernedering van Hem, die na meloos arm geworden is, opdat zonda ren door Hem met God zouden worden verzoend. Overal nu waar wij in het stof voor God leren buigen en Hem bidden om genade, daar laat Hij zich in Jezus Christus vinden. God geve, dat we tot Hem toevlucht mogen nemen. Dat is gaan naar Bethlehem. Dan wordt het Kerstfeest. Veenendaal Ds. A. Wisgorhof i*~|ok de generale synode volgt de gebeur- tenissen op de AKV uiteraard met grote belangstelling; een van de synodeleden die het eerste deel intensief meegemaakt heeft en graag bereid is de AKV-ers een hart onder de riem te steken is ds. mr. C. B. Posthumus Meyjes (47), sinds 1966 predikant in Amsterdam (wijkgemeente Maranatha- kerk). Toen de eerste indrukken van de Pinksterzitting van de AKV ter synode be sproken werden (in de juni-vergadering) gaf ds. Posthumus Meyjes die ook lid van het breed moderamen van de synode is een enthousiast commentaar: „Het was voor mij een belevenis". In een gesprek dat wij enjge tijd later met hem hadden zei hij; „Wat ik zo waardevol vond in de AKV was dat de deelnemers el kaar de ruimte gaven. Men heeft bepaald niet geprobeerd andersdenkenden het brengen van hun boodsóhap onmogelijk te maken. Ds. A. van den Heuvel van de Wereldraad van Ker ken zei me dat het hem getroffen had hoeveel AKV-deelnemers de moeite namen hun be toog met bijbelse uitspraken te onderbouwen. Hij was daar een beetje verrast over." „Met de veel gesmade polarisatie binnen de hervormde kerk liep het bepaald wel los. Na tuurlijk. één groep binnen onze kerk was er niet of nauwelijks (de gereformeerde hon derd, ejm) maar heel wat groepen waren er gelukkig wél. Soms wordt het wel eens voor gesteld alsof er wel twintig hervormde ker ken zijn en in dat licht is een ervaring als nu in Driebergen bemoedigend," aldus ds. Pos thumus Meyjes. Hoe denkt hij over de jongerengroep op de Pinksterzitting van de AKV (de groep 002)? „Ik vraag me af of ze zichzelf niet een beetje buiten spel gezet hebben. Dat het om een belangrijk probleem gaat is voor mij buiten twijfel, maar het gaat me te ver om het hele complex van vraagstukken dat op de AKV ter discussie stond tot enkele actiemodellen terug te brengen." Een AK V-deelneemster had me gezegd dat zij niet gelukkig was geweest met de grote motiestroom van de laatste middag. Ds. Pos thumus Meyjes hierover: „Misschien is er wel wat te vroeg ingeblikt in moties, wellicht zou de procedure gewijzigd kunnen worden maar aan mijn hoofdindruk heeft de stroom moties geen afbreuk gedaan: tot het laatst toe klonk er hartstocht in de discussies en dat is toch hoofdzaak." De Amsterdamse predikant vindt het ver heugend dat de AKV-zitting in januari voort gezet wordt. „De zaak moet nu bijgehouden worden zowel door de AKV-deelnemers als door de synodeleden. Omdat de agenda met Pinksteren niet in haar geheel behandeld kon worden, wordt in ieder geval het zeepbelef fect tegengegaan. Aan de voortzetting zit ove rigens ook een risico vast, nl. dat van de anticlimax. Een vraag is of het tijdstip midden in de kerstvakanties wel zo geluk kig is. Nóg een aspect: een deel van de kin derziekten, wat de organisatie betreft, zal in veler ogen nu niet meer mogen vóórkomen." Ds. Posthumus Meyjes heeft ook van de behandeling van de in januari aan de orde te stellen onderwerpen goede verwachtingen. Tets anders: „Op de AKV had ik de indruk dat het imago van de synodeleden bij veel deelnemers is: een gezelschap rokende oude heren die nu al aan het bedenken zijn hoe ze die AKV-moties om zeep kunnen hel pen." „Ik zou er dit van willen zeggen: het lijkt me bepaald onverstandig om van de sy nodebehandeling bij voorbaat lage verwach tingen te koesteren. Is daar werkelijk reden voor? Voor de synode is de AKV een uiterst belangrijke hearing; de ontvangst ter sfnode is zeker mede-afhankelijk van de verwach tingen die de AKV-leden daar zelf van koes teren." Hij ziet de AKV wel als een soort blijvend instituut. „Met die mogelijkheid is bij de in stelling -- zomer 1969 van de AKV al rekening gehouden. Het zou voor mij, dat wil ik er graag aan toevoegen, onbegrijpelijk zijn als de AKV een hervormde zaak zou blijven; zo'n eerste maal was het hervormde karakter wel noodzakelijk om de identiteit te bepalen." Nog een paar weken en enkele honderden hervormden trekken were naar Driebergen om intensief over de zaken die de kerk raken van gedachten te wisselen. Ds. Posthumus Meyjes zal er graag bij zijn om ook deze zitting aandachtig te volgen. E. J. Mathies „TTOE zal de kerk in de jaren zeventig kunnen beantwoorden aan haar op dracht: hanteerbaar instrument te zijn voor een nieuwe aarde waarin gerechtigheid zal wonen?" Dit is de kernvraag in de zes rap porten die tijdens het tweede deel van de slotzitting van de Algemene Kerkvergade ring van de Nederlandse Hervormde Kerk in de gebouwen van Kerk en Wereld in Driebergen aan de orde zullen komen. De rapporten zijn gebundeld in een boekje dat (tegen betaling van een rijksdaalder) ver krijgbaar is bij het secretariaat van de AKV in Driebergen (Postbus 19) en Boekencen trum NV in Den Haag (Scheveningseweg 72). „De vraag moet voortdurend weer gesteld worden of wij als Ned. Herv. Kerk bezig zijn een onhanteerbaar eigen leven te leiden, of dat wij ons leven in dienst stellen van Hem, Die ons geroepen heeft. Deze vraag wordt niet alleen gesteld aan de synode en de ambtsdragers, maar evenzeer aan ons, gewo ne gemeenteleden. Op de eerste zitting van de AKV is herhaaldelijk het ambt aller gelovi gen ter sprake geweest. Ook deze rapporten stellen dit ambt centraal, met alle mede verantwoordelijkheid voor het wel en wee van de Kerk die daaruit voortvloeit", aldus de rapporteurs, zélf AKV-deelnemers. De rapporten bevatten een reeks, vaak erg interessante, suggesties en voorstellen. In het tweede rapport wordt onder meer aanbevolen de synode te vragen zich opnieuw uit te spre ken over de doelstellingen van de catechese. „De catechese dient mèt het kerkelijk vor mingswerk en de daarbij behorende metho den en technieken bij de opleiding van de predikanten meer aandacht te krijgen." „Het kerkelijk vormingswerk dient na het afleggen van de openbare geloofsbelijdenis te worden voortgezet". "loerder in dit tweede rapport wordt aan bevolen van elk synodestuk twee edi ties uit te geven: én in vaktaal en één in begrijpelijke taal voor elk gemeentelid, ge schreven door een „ghostwriter". „Stel ook per gemeente of enkele gemeenten te zamen een kleine flexibele werkcommissie in (bijv. door de kerkeraad) die in de kerkdienst en het plaatselijk kerkblad informatie geeft over eigen kerkeraad, synodale boodschappen, enz. in verstaanbare en leesbare taal. Laat de Centrale voor Vormingswerk daarbij betrok ken worden". Een aanbeveling over het gebruik van ker kelijke zendtijd: „De AKV is van mening dat de kerken bereid moeten zijn hun open en kwetsbare aanwezigheid in de maatschappij te aanvaarden, wat voor de media radio en tv noodzakelijk is. De kerk dient bereid te zijn om het Evangelie door te geven als „Bericht van verandering en hoop, daatbij niet nood zakelijk rekening houdend met de verwach tingen van de kerkelijke luisteraars/kijkers". Ten aanzien van de opleiding van predi kanten wordt een groot aantal wensen geuit: onder meer wordt opgemerkt dat deze afge stemd moet worden op het moderne leven. „Men wil op korte termijn predikanten die beter toegerust zijn voor een modern pasto raat." Ook wordt om een landelijk perso neelsbeleid gevraagd. „De commissie voor het beroepingswerk zou haar activiteiten en dien sten kunnen optrekken tót beleidsniveau. Men zou een herverkaveling van mankracht en een differentiatie in taken moeten stimule ren". TTver de voorstellen tot wijziging van de op zet van het ledenbestand van de kerk be richtten wij al. Aanbevolen wordt drie cate gorieën te creëren: belijdende leden, verwan te leden en gezinsleden; (nü is de verdeling: belijdende leden, doopleden en geboortele den). Interessant in dit verband is dat ook de generale synode dit vraagstuk begin volgend jaar gaat behandelen; het zou goed zijn als over de inhoud van het synodale rapport ter AKV al iets verteld zou worden. In het rapport over „de grenzen van de gemeente" worden de volgende uitgangspun ten gepresenteerd: Ieder kerklid moet zich vrijelijk kunnen aansluiten bij de gemeente waardoor hij zich op dat moment het meest voelt aangesproken De kerk dient een zodanige structuur te hebben dat op zoveel mogelijk golflengten kan worden afgestemd en de beschikbare mankracht zo goed mogelijk wordt ingezet; De kerk dient niet te verworden tot een verzameling groepen en groepjes zonder on derlinge bindingen; De structuur dient zo te zijn dat ieder kerklid de pastorale zorg ontvangt en de ge meentelijke solidariteit ervaart waar hij recht op heeft; Iedere toekomstige structuur dient open te staan voor samenwerkingsvormen met andere kerken. öelangwekkende suggesties worden ook naar voren gebracht in het rapport over ker kelijke gebouwen en financiën. Onder meer déze: „Bij de opzet van nieuwbouwprojecten moet worden uitgegaan van samenwerking met andere kerken, overheidsinstanties en or ganisaties op sociaal en cultureel terrein. De mate waarin een bestaand gebouw de ge meente in staat stelt te functioneren, moet worden afgewogen tegen de verkoopwaarde en de kosten van onderhoud en restauratie. Als hierbij de functie van dat gebouw onvol doende blijkt te zijn moet worden onderzocht Op de fascinerende omslag van het Kerstnummer 1970 van de Strijdkreet, officieel orgaan van het Leger des Heils, staat geen prijs vér- meld. Dat is niet de stijl van het Heilsleger: men geeft het blad graag voor niets aan wie het nodig heeft er op ver trouwend dat anderen graag zullen geven wat ze missen kunnen. Omdat ze blij zijn met dit Kerstnummer. Die omslag is van een heel donker groen, hier en daar te gen het zwart aan. Donkere wolken maar in het hart van de pagina breken ze open en verschijnt het haast ver blindende licht van een ster. En onder op de pagina deze woorden: „Het echte licht dat ieder mens verlicht, is in de wereld gekomen. Allen die Hem aanvaarden geeft Hij macht om kinderen van God te worden". V: Samsom dat is het the ma van dit nummer. Een machtig thema en op een prachtige manier uitgewerkt. De samenstellers zijn gegre pen door de profetische woor den van het volk dat „een groot licht zal zien" en zij zijn gaan zoeken naar de betekenis van die woorden. De bijbelse betekenis dat is immers het Kerstevangelie, maar ook de betekenis voor het leven der volkeren en dat van de enke ling. Wat betekent dat licht voor het Indonesische volk het is zo maar een vraag. U vindt er in deze Strijdkreet vijf pagina's over. Bij indruk wekkende platen van Hans Samsom staat een samen spraak neergeschreven tussen deze fotograaf en Jan Filius over de indrukken die ze op hun gezamenlijke reis naar Indonesië hebben opgedaan. Heus, geen zoetsappig ge praat: problemen als geboor tebeperking, het witte-boor- den-proletariaat en dergelijke worden niet geschuwd. Maar de taak van de christen om Zeven tijdsbeelden van een totaal vecdwaeede. dolgedraaide, egoïstische samenleving van spelers en meelopers, van spraakverwarring en vermeende zekerheden, van schijnoverwinningenen verslaving. En voor die wereld is Christus gekomen om te ver lossen. te bevrijden, de vicieuze cirkels die we zelf hebben getrokken, te doorbreken. Dat is Kerstfeest, niet meer maar ook niet minder. Het kan zijn. als straks het Kerstfeest ten einde loopt en de hele entourage daarvan u uit de handen valt, u ook wellicht even omkijkt naar het licht en u zich afvraagt: „Was dit het nou of is er toch nog iets anders Mogen wij u dan zeggen: „Ja er is iets anders, er is Iemand andere, Jezus Christus, het Licht der wereld. Wie Hem volgt, zal nooit in de duisternis wan delen. Dat is het kerstevangelie, de goede tijding. Ook voor de mens van nu. Kijk niet alleen, maar keer u helemaal om naer het Licht en ga leven in dit Licht". schappij in Hattem, over „Ere zij God", dr. Okke Jager over „en zij vreesden...", de her vormde predikant dr. G. Hart- dorff over Vrede, en zo ver der. Uitstekende bijdragen die stuk voor stuk het lezen waard zijn. Zo is er zoveel in dit num mer: vragen over de bijbel, reportages over het werk van het Leger des Heils maar het meest hebben ons de teke ningen aangesproken van Kees van Lent, die in zeven tijdsbeelden getracht heeft „ons de mens van nu scherp voor ogen te stellen". De ze vende en laatste tekening hebben we hier afgebeeld en hier vindt men die boodschap van het Licht naar ons gevoel op z'n best verwerkt. Als vandaag of morgen de man of de vrouw van het Heilsleger bij u aanklopt en u deze Strijdkreet voorhoudt, weet dan dat u veertig bijzon der mooie pagina's in uw bezit kunt krijgen. Maar laat dat niet alleen uW prijs bepalen het gaat om het werk dat dit Heilsleger met uw geld doet. Werk voor de medemens in dienst van Gods Koninkrijk, werk dat licht, hét Licht wil brengen voor hen die leven in duisternis. het licht te laten schijnen en het geweldige élan waarmee dit in Indonesië gebeurt, staan centraal. Bijzonder boeiend in dit nummer zijn ook de bijdragen van tien min of meer bekende Nederlanders aan wie de vraag was voorgelegd welke woorden uit het Kerstevange lie hun het meest aanspreken. Dan praat Willem Duys over mensen van goede wil. de journalist Biersteker, sterk geïnteresseerd in het lot van de derde wereld, over „weest niet bevreesd", de heer Prins van Wijngaarden, directeur van een aannemingsmaat-

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 11