Gordelplicht j na 1 januari Kort nieuws Die heerlijke De ster flexibel, dolken er vrijelijk bovenop Maxi kan gevaarlijk zijn achter t autostuur Gemiddelde per jaar 16.800 kilometer Gezicbtn crmogen wordt mi mier bij lyogc bloeddruk Auto zonder uitlaat auto S SCHAKEN dóor'H. Kramer DAMMEN doorJ. M. Bom BRIDGE door G J R Förch CRYPTOGRAM In Nederland: Vorige week legde ik u een tegen- spelprobleem voor. Allen waren kwetsbaar en u zat op de oostplaats. Het biedverloop was geweest: noord oost zuid west 1 KI pas 1 Ha pas 1 Sch pas 3 KI pas 3 SA pas pas pas De spellen die u kon zien zagen er als volgt uit: SchVB Ha AH 104 Ru 75 2 KI V 10 9 5 Sch 9 8 6 5 3 Ha B 9 7 2 Ru 94 KI AS Uw partner kwam uit met ruiten vrouw, die de leider in de hand met de heer nam. In de tweede slag speelde de leider een kleine schop pen en maakte de vrouw. Van tafel werd vervolgens klaver 5 gespeeld. De vraag was: „Hoe gaat u dit spel verder tegenspelen?" Welnu, het enige punt van belang ln uw bijdrage tot dit tegenspel is welite klaver u in deze slag speelt Volgt u uw eerste impuls en legt u een kleintje of gaat u er direct met het aas in? U begrijpt uit deze for mulering al, dat u klaver aas meteen moet nemen. Waarom? Er zijn twee redenen te bedenken. Uw partner zou kunnen zijn uitge komen van Ru AVBXX en in dat geval kan het contract down wor den gespeeld, als klaver aas meteen wordt genomen, terwijl het maken van één klaverslag de leider mis schien op 9 slagen brengt. Het is echter ook mogelijk, dat de leider ruiten aas heeft en dat hij de ruitenkleur dus nog wel stopt, maar dat uw partner klaver heer heeft. In dat geval moet de leider twee keer van slag om een klaverslag te ont wikkelen en die klaverslag heeft hij wellicht nodig voor zijn contract. Als u nu klaver aas direct neemt, dan kunt u ruiten naspelen en daar mee de ruitenstopper vernietigen. Uw partner heeft dan klaver heer nog als rentree voor zijn vrije rui tens achter de hand. Als u klaver aas niet direct legt, moet uw partner zijn kostbare rentree te vroeg ge bruiken. Hij kan de ruitenstopper dan wel wegspelen, maar daarmee gaat uw laatste ruiten weg en als u straks met klaver aas aan slag komt, kunt u uw partner zijn vrije slagen niet aangeven. Kortom u moet klaver aas direct leggen. Toen dit spel in de meester klasse viertallencompetitie voor kwam, lagen de kaarten als volgt: SchVB Ha AH 104 Ru 75 2 KI V 109 5 Sch 10 7 Ha 853 Ru A VB 10 6 KI B42 Sch A H 4 2 Ha VG Ru H83 KI H 8 7 3 De oostspeler legde een kleine klaver en toen er een klaverslag gestolen was, kon de leider zijn 9 slagen oprapen. Als sinterklaassurprise een vrij gecompliceerd double dummy pro bleem: Sch A H V B 3 Ha AH VB Ru B83 KI H Sch 9 8 Ha 986 Ru V 10 9 6 KI B 9 8 6 Sch 8 4 2 Ha 4 32 Ru A4 2 KI A 4 32 Zuid moet 6 SA spelen en west komt uit met ruiten 10. Hoe kan dit spel gemaakt worden bij het beste tegenspel? Sch 0 8 6 5 8 Ha B 9 7 3 Ru 9 4 KI A 6 Sch 10 7 5 10 7 5 Ha Ru H 7 5 KI V 10 7 5 HÉT AUTOPARK IM BEWEGING De afstanden die de personen auto's in Nederland te zamen afleggen per jaar bedraagt mil jarden kilometers. Uit deze gra fiek blijkt, dat het personenau topark van West-Duitsland. jaar lijks 196 miljard km. onder de wielen door laat glijden. Na Duitsland volgt Engeland dat zijn personenauto's jaarlijks to taal 143 miljard km ziet „vre ten". Het Nederlandse autopark blijkt 35 miljard km te noteren terwijl België op 20 miljard komt. De gemiddelde km-stand de de personenauto aflegt is voor Zwitserland het grootst (17.000 km per jaar) en vogr Frankrijk het laagst (10.500 km) De Nederlandse personen auto blijkt jaarlijks gemiddeld 16.800 km te rijden, de Belgi sche auto 11.050 km. TOTAAL DOOR DE PERSONEN AANTAL KILOMETERS PER JAAR 195 in miljard ion ;N AUTO'S VE jAAR(1969j :rredem /"Wnderzoek in gen hebben uitgewezen dat ongeveer een kwart van de automobilisten die gordels in hun au to hebben, ze ook inderdaad gebruikt. Driekwart doet dat niet, hoewel deze mensen toch zelf vrijwillig tot aan schaf van de gordels hebben besloten en daar gemiddeld circa honderd gul den per stel voor over had. De kans dat het percentage van de wél-gor del-gebruikers bij de automobilisten die de dingen ongevraagd in hun auto vinden nog weer lager zal zijn, is vanzelfsprekend groot. Als we aannemen dat het totale percentage van de niet-gordel-gebrui kers daardoor straks als alle na 1 januari geleverde auto's gordels móéten hebben) op tachtig procent komt, betekent zulks, dat op een ge raamde verkoop van 400.000 perso nenauto's voor 1971 voor een 32 mil joen gulden aan weggegooid geld voor ongebruikte gordels geïnvesteerd zit. Voor de mensen die gordels toch niet gebruiken, is hun verplichte bijdrage voor de gordels verdisconteerd in de prijs van de auto net zo zinloos als destijds de verplichte aanschaf van spatlappen, een verplichting die later weer werd ingetrokken. Wie verwacht had dat het voor schrift van de gordels automatisch vergezeld zou gaan van een aanbeve ling van een bepaald type gordel, komt bedrogen uit. Die keus wordt overlaten aan de autofabrikant of de importeur, die natuurlijk een voor keur heeft voor de goedkoopste gordel die nog net aan de eisen voldoet. De prijzen liggen in deze volgorde: de heupgordel is meestal iets duurder dan de diagonaalgordel en de drie puntsgordel is flink wat duurder dan de heupgordel. In welk opzicht helpen gordels nu? Dat wordt geopenbaard door een on derzoek van Volvo. Die fabriek ging 28.780 ongelukken met Volvo's na, waarbij 42813 mensen betrokken wa ren. Daarvan liepen er 2445 letsel op en kwamen er 57 om. Het bleek dat 25 procent van de chauffeurs eri dertig procent van de passagiers de gordels niet om hadden bij het ongeluk. Van de 39 chauffeurs die omkwamen, droegen er 37 geen gordel. Van de 314 ernstig gewonde chauffeurs droegen er 263 geen gor del. Als de gordels werden gebruikt, vielen er geen slachtoffers bij snelhe den tot 110 km u. Als de gordels niet werden gebruikt, vielen er al doden bij snelheden van twintig km u. Dat is duidelijke taal. Een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid leverde een in Duitsland uitgevoerd onderzoek onder 2.424 automobilisten en spoorwegar beiders. Bij de testpersonen ging het namelijk uitsluitend om zogenaamde hvpernotici, d.w.z. mensen met een te hoge bloeddruk, die overigens alleen in de leeftijdsgroep tussen 20 en 25 jaar thuishoorden. Uit de test bleek, dat het gezichtsvermogen van deze groep mensen bij schemering aanzien lijk méér beïnvloed wordt dan dit bij mensen met een normale bloeddruk het geval is. Bij de meerderheid van de geteste hypernotici 91 procent kon verder worden vastgesteld, dat de ogen slechts langzaam aan het donker wennen, zodra ze van tevoren ver blind waren, bijvoorbeeld door de schijnwerpers van een tegemoetko mende wagen. Het resultaat van de test maakt duidelijk, dat het noodzakelijk is bij overeenkomstige medische onderzoe kingen ook de individueel verschillen de bloeddruk daarbij te betrekken. De luchtverontreiniging waarmee Tokio heeft te kampen, heeft een drastische wijziging in de houding van de bevolking ten opzichte van de auto veroorzaakt. Bij een opinieon derzoek in februari bleek dat zeventig procent van de ondervraagden een auto een nuttig en plezierig vervoer middel vond. Bij een overeenkomstig onderzoek bleek nu dat zeventig pro cent van de bewoners van Tokio het liever zonder dan met auto's zou doen. De Japanse autofabriek Suzuki heeft een licentiecontract met Au- di-NSU afgesloten voor de ontwikke ling en bouw van draaizuigermotoren voor motorfietsen. De licentie omvat draaizuigermotoren, met vermogens van 20 tot 60 pk. De Datsun 1300 is een Datsun 1400 geworden. De extra honderd c.c. cilinderinhoud resulteren in zeven p.k.'s méér vermogen (nu 85 SAE-pk.) en een vijf km/u. hogere topsnelheid (nu 150 km u.). De prijs van de auto is hetzelfde gebleven. De Britse Fordfabriek heeft een commerciële versie gelanceerd van de Escort die de Londen-Mexico-Rallv heeft gewonnen. De auto heet Ford Mexico. Hij heeft een viercilinder 1.6 liter 100 BHP motor. Topsnelheid 160 km u. Acceleratie 0-100 km u. 10.5 sec. Bij Uitgeverij Nprtier en Harms- ze NV in Den Haag is een nieuwe druk verschenen van ..Kaartlezen als wedstrijdsport" door Ben van Delden. De schrijver heeft het boek uitgebreid om de nieuwste ontwikkelingen in de autosport op de weg uit de doeken te kunnen doen. Zo wordt bijvoorbeejd veel aandacht geschonken aan nieuwe kaartleessystemen als de ingetekende lijn met barricades, puntbenadering, het AF-OP-systeem en het T-systeem. Het boek kost elf gulden. De Zweedse PTT heeft bij DAF 214 Dafs 55 besteld, merendeels com binatiewagens. De order is een gevolg op een bestelling van 115 stuks in mei 1969. De Dafs 55 worden bij de Zweedse PTT gebruikt als servicewa gens voor onderhoudsmonteurs en voor bestellingen van telegrammen. Voor het bestellen van brieven ont wikkelden de Zweden een speciale bestelwagen op basis van Daf 33 55. De gemeente Stockhom is een tweede grote Zweedse klant geworden met een bestelling van 88 Dafs 55 combi natiewagens die voor algemene dien sten zullen worden gebruikt. Wie de hieronder weergegeven partij naspeelt, zal zich gemakkelijk kunnen afvragen hoe het komt dat er plotseling een vlijmscherpe com binatie fn de stelling zit. Vóór hem hebben velen zich hetzelfde afge vraagd. De theorie, dat men op een derge lijk wonder moet wachten, een theorie die vooral in de vorige eeuw veel aanhangers had, heeft men los gelaten. Op grond van bepaalde kenmerken is min of meer te ver wachten, dat er in de stelling een combinatie zit Maar het blijft een gTote bekoring van het schaakspel, dat het vinden van de combinatie en speciaal ook het tijdstip waarop zij kan worden uitgevoerd, een slag vaardigheid vereist die meestal al leen de (grootmeester kan opbren gen. Wit: MATULOVIC. Zwart: VAS- JU KOV. (Skopje 1970). Siciliaanse verdediging. 1. e2-e4, c7-c51 Pgl-fS, Pb8-c6 3. d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, e7-e6 5. Pbl-c3, Dd8-c7 6. g2-g3. a7-a6 7. Lfl—g2, Pg8-f6 8. 0-0. Pc0xd4 9. Ddlxd4, Lf8-c5 (Een aanbeveling van Taimanov, de grootste expert ter wereld van deze variant.) 10. Lel—f4! (Bronsteins nieuwe vondst: na 10Lxd4 11. Lxc7, Lxc3 12. bxc3, d5 13. exdö, Pxd5 14. Le5, f6 15. c4 heeft wit de beste kansen). 10d7-d6 11. Dd4-d3, Pf6-d7 12. Pc3-a4, e6-e5 (Noodzakelijk want na 12.Pe5 18. Lxe5, dxe5 14. Pxc5, Dxc5 15. Tfdl staat wit duidelijk be ter.) 13. Lf4-d2, b7-b5 14. Pa4xc5, Pd7xc5 15. Dd3-a3. Lc8-b7 16. Ld2-a5. Dc7-c6 17. Tal-dl! (Een versterking van de partij Reshevs- ky - Vasjukov die gespeeld werd in hetzelfde toernooi. In de geciteerde partij speelde wit 17. Tfdl, waarop zwart op e4 had kunnen nemen. De ze mogelijkheid is er na de tekstzet nauwelijks want na 17. Pxe4 18. Tfel. 15 19. Lxe4, fxe4 20. Txd6, is goede raad duur). 17. 0-0 18. Tdl-d5, f7-f5 19. Tfl-dl, Pc5xe4 20. Da3-b3!, Kg8-h8 21. Lg2xe4!? (Het ontbreken van de ze loper maakt de later volgende combinaties mogelijk. Goed en sterk is 21. Txd6, Dxd6 22. Txd6, Pxd6 23 Lxb7, Pxb7 24. Lc3). 21f5xe4 22. Td5xd6. Dc6-e8 23. Db3-e6 (De witspeler meent beter te staan, anders had hij wel met 23. Td8 tot de afwikkeling besloten.) 24De8-h5 25. De6-«7 (Ziet er geweldig uit, maar juist op dit mo ment heeft zwart een fantastische combinatie. 24e4-e3!ü 25. De7xb7, e3xf2t 26. Kgl-fl (Op 26. Kg2 volgt: 26 f lDt 27. Txfl, De2t en wint.) 2 6e5-e4ü 27. Db7xe4 (Wit heeft geen tijd voor 27. Dxa8 wegens 27. Dh3t 28 Ke2, f ldt) 2 7Ta8-e8 De Amerikaanse uitvinder ir. Wallace Minto heeft een auto motor ontwikkeld die helemóöl geen uitlaatgassen produceert en zelfs geen uitlaat heeft. De motor werkt (üs een stoommachine maar dan niet op stoom, maar op een gas dat ontstaat uit verhitte fiuor- rarbonaat. Het gas wordt, nadat het de zuigers heeft voortgedreven, door «ett condensator geleid in het dak van de auto. Daar koelt het gas af en wordt weer vloeistof, om na ver hitting weer gas te worden. Op die manier ontstaat een gesloten systeem. Ir. Minto heeft zijn uitvinding verkocht aan het Japanse Nissan - coneern Datsun). De veiligheid van het verkeer eist nu eenmaal dat er voor auto mobilisten én voor auto's verschillende zaken niet mogen. Dat er door de politie soms een oogje wordt toegeknepen, is vaak heel juist. Maar soms komt men dingen tegen, waarvan men zich afvraagt: hoe is het mogelijk. Deze ,,heer" een wielren-official, bezocht dezer dagen Berg en Bos in Apeldoorn om te kijken naar het parcours voor het wereld kampioenschap cyclocross. Het kleinste uitsteekseltje aan een auto, dat bij een ongeluk gevaar kan opleveren, moet bij de wet van de auto worden verwijderd, zelfs het sierlijke Jaguartje op de neus van de gelijknamige auto. Mercedes moest zijn ster voorop flexibel maken en al te protserige wieldoppen moesten gladder afgestreken worden. Niets mee te maken dacht deze autobezitter; hij rijdt met zijn ,,be-dolkte" wagen (ook al ver voert hij geen fiets) van Hannover naar Apeldoorn en terug. Soms is de overtreding misschien zó ^opvallend, dat niemand haar meer ziet Maxi kan gevaarlijk zijn achter het stuur. Als een modieus gelaarsd voetje op de weg plotseling van gaspedaal naar rem moet verhuizenkan het gebeuren 't is al eens gebeurd dat de hak verward raakt in jas- en rokzoifien en dan is het gedaan met de beheersing over de auto. Minirokken zijn automobilis- tisch verre te verkiezendie brengen hooguit de zelfbeheersing van een eventuele mede-passagier in gevaar VASJUKOV In het rayon Noord-Holland kon de jonge generatie niet verder door dringen: het kampioenschap was voor veteraan Jan de Boer en de tweede plaats voor Piet van Heerde. Geheel anders lag dat in Friesland, waar Harm Wiersma zijn onbetwist meesterschap toonde en in zijn eer ste barrage-partij met Pieter Berg- sma zijn tegenstander ondubbelzin nig bewees, dat de moderne stra tegie, mits op het hoogste niveau ge speeld, alle opvattingen uit het ver leden tot dorre van werkelijke waarde gespeende theorie maakt. Dat in onderstaande partij Bergsma zelfs een remise verzuimt, doet hier aan niets af of toe: WIT: H. Wiersma; ZWART P Bergsma I. 33-29 17-21; 2. 32-28 21-26; 3. 39 - 33 11-17 4. 44 -39 17-21; 5. 50-44 7-11; 6. 37 -32 Ook 38-32 wordt hier vaak toegepast. Wit heeft echter an dere plannen. 6 26x37 7. 42x31 21-26; 8. 47-42 26x37 9. 42x31 11-17; 10. 41-37 6-11; 11.46-41 1-8; 12.48-42 Wits ruilma- noeuvre op de 6e zet dwingt zwart nu tot een beslissing: Die schakelt naar een half-klassiek genre over, in de hoop te kunnen profiteren van de minder hiervoor geschikte op bouw van writs linker vleugel. Fraai verzekert zich Wiersma echter van een duidelijke aanvalspositie: 1220-24; 13. 29x20 15x24; 14. 31-27 10-15; 15. 36-31 17-21; 16. 41-36 21-26: 17. 34-29 5-10; 1& 29x20 15x24; 19. 40-34 10-15; 20. 44-40 14-20; 21. 49-44 4-10 22. 34-29 20-25; 23. 29x20 25x14; 24. 40 - 34 19-24; Zeer consequent, maar het is een open vraag of (15-20) niet beter is. 25. 45 -40 14-19 26. 34-29 10-14 27. 29x20 14x25; Na (15 x 24) 40-34 wordt (18-23) belet door 33-29 en wordt zwarts rechter vleugel sterk onder druk gezet door (14 -20) 34-29 (20-25) 29x20 (25x14) 35-30! 28. 40-34 19-24 29. 34-29! 11-17; Moet wel, want (13-19) verliest door 29x20 (15X24) 28-23! (18x29) 35-30 dam. 30. 29x20 25x14; 31. 27 -21 16x27 32. 31x11 6x17; 33. 36-31 Zwart staat duidelijk moeilijk; 332-7; 34. 33 - 29 14-20; 35. 38-33 20-25; 36.39-34 7-11; 37. 31-27 11-16; 38. 29-24 17-22 39. 28x17 12x21; 40. 33-28 8-12 41. 44-39 12-17; 42. 24-19 Een zet, die Jot winst had moeten leiden, maar in tijdnood vergist Wiersma zich. 4213x24; 43. 34 -30 25x34 44. 39x19 9-14; 45. 19x10 15x4; 46. 42-38?? te vroeg; direct 35-30 was aangewezen 464-9: 47. 35-30 (zie diagram). Komt precies een zet te laat, maar ook zwart laat nu een steek vallen: 479-13?? Aan de lezers de opgave: hoe had zwart de remise kunnen forceren? Wit won verder als volgt: 48. 30-24 3-9. 49. 38-33 18-22; 50. 27x18 13x22; 51. 43-38 22-27 52. 28-23! 27-31; 53. 23-18 31x42 54. 38x47 9-14; 55. 33-28 26-31; 56. 18-13 14-19; 57. 24-20 19x8; 58. 20-14 8-1S; 59. 14-10 13-19; 60. 10-4 31-36; 61. 4 - 22 19-24 62. 22x6 21-27 63. 32x21 16x27 64 6-17 24-30 65 17-12 30-35; 66. 12-23 27-31; 67. 28-22 en zwart gaf op. OPLOSSING WIT (Deslauriers): 25,27,28, 30. 32, 34.35. 37,38,39,41,42, 43,45 (14 st.) ZWART (Birman): 3,8,9,10,12,13, 14,15. 16,18.19, 23, 24. 26 (14 st.) Op 39-33 volgt (16-21) 27x16 (26-31) 37x26 (18- 22) 28x17 (12x21) 26x17 (23-29) 34x23 (19x46) 30x19 (46x6!) Na 41-36 volgt (15-20!) 38-31 (na 39 - 33 weer de damzet 16-21 enz.) (10-15) en 39-33 kan weer niet zodat 45-40 moet (12-17) 38-31 (24-29) 33x24 (20x29) uit! HORIZONTAAL: 1. Deze bloem houdt vader op een afstand (7) 3. Het gebeurde steeds dat de kin deren. de kleinkinderen en zelfs de achterkleinkinderen achter elkaar aanholden (7) 6. Deze belangrijke betrekking is toch iets meer dan een grapje (11) 10. Kussenprikkers (7) 11. Beetgenomen, wat duur te staan komt (7) 12. Als dit meisje maar wat langer was, hoorde zij in Rusland thuis (4) 14. Muzikaal gaat het niet zo vlug (6) 17. Zij beschermen het kussen (6) 19. Deze aantekening vertelt u wat het kost (4) 23. Zo zitten er veel brokjes in (7) 25. In de tempels blijft vader voor het vrouwelijke hogere wezen staan (7) 26. Meubelsport (11) 27. Een vreemde snuiter (7) 28. Deze bronnen behoeven geen vloeistof te bevatten om toch heel nuttig te kunnen zijn (7) 18. Deze schattebout hoort in de he mel thuis (5) 20. Zintuigeliike couranten(7) 21. Het kapseizen wordt gelijkelijk verdeeld (7) Oplossing horizontaal: l. wezel; 6. staar; 11. marode; 12. tal- Uk; 14. bang; 15. Etten; 16. eens: 18. eng; 9. alt; 20. ets; 21. net; 22 si; 24 Eelde; 27. v.u.; 28. japon; 31. ras; 32. algen: 34. ek ster; 36. asfalt; 37. marters: 38. boleet; 41. gelost; 45. lemma; 46. Ate; 48. Lippe; 49 es; 50. snert: 52. ar: 53. ets: 55. alk; 56. ooi; 57. ene; 58. Kent; 60. eerst; 61. rank; 62. roemer, 64 iedere; 66. brons; 67. EmpeL 22. Verraderlijk bevestigingsmiddel (4) 24. Dit kleine ding geeft je iets om handen (5) vorige puzzel VERTICAAL: 1. wang; 2. erg; 3. zo; 4. edele; 5. letter; 6. steeds; 7. tante; 8. al; 9. are; 10. Rijen; 11. maniak; 13. knevel; 14 besje; 17. stunt; 23. pot; 25. laatste; 26. elf; 29. psalm; 30. Nemea; 32. Assel; 33. galop; 35. rat; 36. arg; 38. bleek; 39. oester; 40 Ems; 42. lip; 43. spanne: 44. Terek; 46 ankers; 47 ero sie; 50. Sleen; 51. totem; 54. snob. 57, ear!: 59. ter; 61. ree, 63. mo; 66. dp. 20 20 Auteur-journalist dr. J. M. Fuchs heeft een zéér omvangrijk werk gele verd met een beoek dat hij maar ten dele zelf heeft geschreven. „Die heerlijke auto's" heeft het bobk. Het gaat over de eerste halve eeuw autorijden in Nederland. Fuchs schrijft daar maar zo nu en dan zelf over. Meestal beperkt hij zich tol een verbindende tekst tussen met zorg uitgezochte citaten uit de desbetref fende vijftig jaar. Fuchs nam daartoe kennelijk bij zonder omvangrijke archieven door, waarin wel erg veel tijd moet zijn gaan zitten en hij presenteert zijn vondsten met duidelijk genoegen. Op die manier ontstond een authen tiek tijdsbeeld, dat niet alleen duide lijk maakt dat autorijden vroeger ook niet atles was, maar dat tevens con fronteert met de haast van de zeven- 1 igef jaren. Onthullend ls bijvoorbeeld het eindeloze gezeur over het gevaar van loslopende honden: ..Zoeven thuiskomend, werd ik onaangenaam verrast door de mededeling dat mijn hond overreden is door een automo biel. Het beest liep over den grooten weg te spelen. Door waarschuwend geroep op het. gevaar opmerkzaam gg- maakt, kwam het aanloopen om ver morzeld te worden". Enzovoorts, enzo voorts. Men had de tijd voor dergelij ke ellenlange brieven. Een boek om in één adem uit te lezen, werd „die heerlijke auto's" op die manier niet. Wél een boek om re gelmatig fijntjes glimlachend stukjes uit te lezen. Uitgeverij De Bussy in Amsterdam zorgde voor een deugdelijke verpak king van de door Fuchs verzameld» en aaneen gebreide teksten en nam ook een stel foto's op van het automo bilisme van weleer. Het boek kost 24,50 gulden. De Amerikaanse regering wil een veiligheidseis aan autobumpers gaan stellen. De eis zou er op neerkomen, dat de bumpers em auto dusdanig be schermen, dat er bij aanrijdingen met snelneden tot tachtig kilometer per uur geen schade ontstaat aan vitale delen van de auto. Het is de bedoeling de nieuwe eis op 1 augustus 1972 in te laten gaan. De opgave van de week: hoe wint zwart als wit in de dia grams telling 28. g3-g4 speelt? 28. Td6-d8, Te8xd8 29. Tdlxda, Dh5-h3f en wit gaf het op, want op 30. Dg2 volgt mat ln twee zetten. OPLOSSING WIT (Kofman): Kg3, Da3, Tel, Lb4, Pb3, pionnen a2, b5. ZWART (Korotkonojkin): Kb8, Dd5. Th8, Pf6, pionnen b6, b7, d4, g5 en g7. Mat in 5 zetten door 36. Th8-h3t 37. Kg3xh3 (Of: 37. Kf2, Th2f enz.) 37Dd5-f3t 38. Kh3-h2, Pf6-g4t 39. Kh2-gl, Df3-f2t 40. Kgl-hl, Df2-h2T mat MATULOVIC

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 13