Gordelplicht j
na 1 januari
Kort nieuws
Die heerlijke
De ster flexibel, dolken
er vrijelijk bovenop
Maxi kan gevaarlijk zijn
achter t autostuur
Gemiddelde per
jaar 16.800
kilometer
Gezicbtn crmogen
wordt mi mier bij
lyogc bloeddruk
Auto zonder
uitlaat
auto S
SCHAKEN dóor'H. Kramer
DAMMEN doorJ. M. Bom
BRIDGE door G J R Förch
CRYPTOGRAM
In Nederland:
Vorige week legde ik u een tegen-
spelprobleem voor. Allen waren
kwetsbaar en u zat op de oostplaats.
Het biedverloop was geweest:
noord
oost
zuid
west
1 KI
pas
1 Ha
pas
1 Sch
pas
3 KI
pas
3 SA
pas
pas
pas
De spellen die u kon zien zagen er
als volgt uit:
SchVB
Ha AH 104
Ru 75 2
KI V 10 9 5
Sch 9 8 6 5 3
Ha B 9 7 2
Ru 94
KI AS
Uw partner kwam uit met ruiten
vrouw, die de leider in de hand met
de heer nam. In de tweede slag
speelde de leider een kleine schop
pen en maakte de vrouw. Van tafel
werd vervolgens klaver 5 gespeeld.
De vraag was: „Hoe gaat u dit spel
verder tegenspelen?"
Welnu, het enige punt van belang
ln uw bijdrage tot dit tegenspel is
welite klaver u in deze slag speelt
Volgt u uw eerste impuls en legt u
een kleintje of gaat u er direct met
het aas in? U begrijpt uit deze for
mulering al, dat u klaver aas
meteen moet nemen. Waarom?
Er zijn twee redenen te bedenken.
Uw partner zou kunnen zijn uitge
komen van Ru AVBXX en in dat
geval kan het contract down wor
den gespeeld, als klaver aas meteen
wordt genomen, terwijl het maken
van één klaverslag de leider mis
schien op 9 slagen brengt.
Het is echter ook mogelijk, dat de
leider ruiten aas heeft en dat hij de
ruitenkleur dus nog wel stopt, maar
dat uw partner klaver heer heeft. In
dat geval moet de leider twee keer
van slag om een klaverslag te ont
wikkelen en die klaverslag heeft hij
wellicht nodig voor zijn contract.
Als u nu klaver aas direct neemt,
dan kunt u ruiten naspelen en daar
mee de ruitenstopper vernietigen.
Uw partner heeft dan klaver heer
nog als rentree voor zijn vrije rui
tens achter de hand. Als u klaver
aas niet direct legt, moet uw partner
zijn kostbare rentree te vroeg ge
bruiken. Hij kan de ruitenstopper
dan wel wegspelen, maar daarmee
gaat uw laatste ruiten weg en als u
straks met klaver aas aan slag
komt, kunt u uw partner zijn vrije
slagen niet aangeven.
Kortom u moet klaver aas direct
leggen. Toen dit spel in de meester
klasse viertallencompetitie voor
kwam, lagen de kaarten als volgt:
SchVB
Ha AH 104
Ru 75 2
KI V 109 5
Sch 10 7
Ha 853
Ru A VB 10 6
KI B42
Sch A H 4 2
Ha VG
Ru H83
KI H 8 7 3
De oostspeler legde een kleine
klaver en toen er een klaverslag
gestolen was, kon de leider zijn 9
slagen oprapen.
Als sinterklaassurprise een vrij
gecompliceerd double dummy pro
bleem:
Sch A H V B 3
Ha AH VB
Ru B83
KI H
Sch 9 8
Ha 986
Ru V 10 9 6
KI B 9 8 6
Sch 8 4 2
Ha 4 32
Ru A4 2
KI A 4 32
Zuid moet 6 SA spelen en west
komt uit met ruiten 10. Hoe kan dit
spel gemaakt worden bij het beste
tegenspel?
Sch 0 8 6 5 8
Ha B 9 7 3
Ru 9 4
KI A 6
Sch 10 7 5
10 7 5
Ha
Ru
H 7 5
KI
V 10 7 5
HÉT AUTOPARK IM BEWEGING
De afstanden die de personen
auto's in Nederland te zamen
afleggen per jaar bedraagt mil
jarden kilometers. Uit deze gra
fiek blijkt, dat het personenau
topark van West-Duitsland. jaar
lijks 196 miljard km. onder de
wielen door laat glijden. Na
Duitsland volgt Engeland dat
zijn personenauto's jaarlijks to
taal 143 miljard km ziet „vre
ten".
Het Nederlandse autopark
blijkt 35 miljard km te noteren
terwijl België op 20 miljard
komt. De gemiddelde km-stand
de de personenauto aflegt is
voor Zwitserland het grootst
(17.000 km per jaar) en vogr
Frankrijk het laagst (10.500
km) De Nederlandse personen
auto blijkt jaarlijks gemiddeld
16.800 km te rijden, de Belgi
sche auto 11.050 km.
TOTAAL DOOR DE PERSONEN
AANTAL KILOMETERS PER JAAR
195 in miljard ion
;N AUTO'S VE
jAAR(1969j
:rredem
/"Wnderzoek in gen hebben uitgewezen
dat ongeveer een kwart van de
automobilisten die gordels in hun au
to hebben, ze ook inderdaad gebruikt.
Driekwart doet dat niet, hoewel deze
mensen toch zelf vrijwillig tot aan
schaf van de gordels hebben besloten
en daar gemiddeld circa honderd gul
den per stel voor over had. De kans
dat het percentage van de wél-gor
del-gebruikers bij de automobilisten
die de dingen ongevraagd in hun auto
vinden nog weer lager zal zijn, is
vanzelfsprekend groot.
Als we aannemen dat het totale
percentage van de niet-gordel-gebrui
kers daardoor straks als alle na 1
januari geleverde auto's gordels
móéten hebben) op tachtig procent
komt, betekent zulks, dat op een ge
raamde verkoop van 400.000 perso
nenauto's voor 1971 voor een 32 mil
joen gulden aan weggegooid geld voor
ongebruikte gordels geïnvesteerd zit.
Voor de mensen die gordels toch niet
gebruiken, is hun verplichte bijdrage
voor de gordels verdisconteerd in
de prijs van de auto net zo zinloos
als destijds de verplichte aanschaf
van spatlappen, een verplichting die
later weer werd ingetrokken.
Wie verwacht had dat het voor
schrift van de gordels automatisch
vergezeld zou gaan van een aanbeve
ling van een bepaald type gordel,
komt bedrogen uit. Die keus wordt
overlaten aan de autofabrikant of de
importeur, die natuurlijk een voor
keur heeft voor de goedkoopste gordel
die nog net aan de eisen voldoet.
De prijzen liggen in deze volgorde:
de heupgordel is meestal iets duurder
dan de diagonaalgordel en de drie
puntsgordel is flink wat duurder dan
de heupgordel.
In welk opzicht helpen gordels nu?
Dat wordt geopenbaard door een on
derzoek van Volvo. Die fabriek ging
28.780 ongelukken met Volvo's na,
waarbij 42813 mensen betrokken wa
ren. Daarvan liepen er 2445 letsel op
en kwamen er 57 om.
Het bleek dat 25 procent van de
chauffeurs eri dertig procent van de
passagiers de gordels niet om hadden
bij het ongeluk. Van de 39 chauffeurs
die omkwamen, droegen er 37 geen
gordel. Van de 314 ernstig gewonde
chauffeurs droegen er 263 geen gor
del. Als de gordels werden gebruikt,
vielen er geen slachtoffers bij snelhe
den tot 110 km u. Als de gordels niet
werden gebruikt, vielen er al doden
bij snelheden van twintig km u. Dat
is duidelijke taal.
Een belangrijke bijdrage aan de
verkeersveiligheid leverde een in
Duitsland uitgevoerd onderzoek onder
2.424 automobilisten en spoorwegar
beiders. Bij de testpersonen ging het
namelijk uitsluitend om zogenaamde
hvpernotici, d.w.z. mensen met een te
hoge bloeddruk, die overigens alleen
in de leeftijdsgroep tussen 20 en 25
jaar thuishoorden. Uit de test bleek,
dat het gezichtsvermogen van deze
groep mensen bij schemering aanzien
lijk méér beïnvloed wordt dan dit bij
mensen met een normale bloeddruk
het geval is. Bij de meerderheid van
de geteste hypernotici 91 procent
kon verder worden vastgesteld, dat de
ogen slechts langzaam aan het donker
wennen, zodra ze van tevoren ver
blind waren, bijvoorbeeld door de
schijnwerpers van een tegemoetko
mende wagen.
Het resultaat van de test maakt
duidelijk, dat het noodzakelijk is bij
overeenkomstige medische onderzoe
kingen ook de individueel verschillen
de bloeddruk daarbij te betrekken.
De luchtverontreiniging waarmee
Tokio heeft te kampen, heeft een
drastische wijziging in de houding
van de bevolking ten opzichte van de
auto veroorzaakt. Bij een opinieon
derzoek in februari bleek dat zeventig
procent van de ondervraagden een
auto een nuttig en plezierig vervoer
middel vond. Bij een overeenkomstig
onderzoek bleek nu dat zeventig pro
cent van de bewoners van Tokio het
liever zonder dan met auto's zou doen.
De Japanse autofabriek Suzuki
heeft een licentiecontract met Au-
di-NSU afgesloten voor de ontwikke
ling en bouw van draaizuigermotoren
voor motorfietsen. De licentie omvat
draaizuigermotoren, met vermogens
van 20 tot 60 pk.
De Datsun 1300 is een Datsun
1400 geworden. De extra honderd c.c.
cilinderinhoud resulteren in zeven
p.k.'s méér vermogen (nu 85 SAE-pk.)
en een vijf km/u. hogere topsnelheid
(nu 150 km u.). De prijs van de auto is
hetzelfde gebleven.
De Britse Fordfabriek heeft een
commerciële versie gelanceerd van de
Escort die de Londen-Mexico-Rallv
heeft gewonnen. De auto heet Ford
Mexico. Hij heeft een viercilinder 1.6
liter 100 BHP motor. Topsnelheid 160
km u. Acceleratie 0-100 km u. 10.5 sec.
Bij Uitgeverij Nprtier en Harms-
ze NV in Den Haag is een nieuwe
druk verschenen van ..Kaartlezen als
wedstrijdsport" door Ben van Delden.
De schrijver heeft het boek uitgebreid
om de nieuwste ontwikkelingen in de
autosport op de weg uit de doeken te
kunnen doen. Zo wordt bijvoorbeejd
veel aandacht geschonken aan nieuwe
kaartleessystemen als de ingetekende
lijn met barricades, puntbenadering,
het AF-OP-systeem en het T-systeem.
Het boek kost elf gulden.
De Zweedse PTT heeft bij DAF
214 Dafs 55 besteld, merendeels com
binatiewagens. De order is een gevolg
op een bestelling van 115 stuks in mei
1969. De Dafs 55 worden bij de
Zweedse PTT gebruikt als servicewa
gens voor onderhoudsmonteurs en
voor bestellingen van telegrammen.
Voor het bestellen van brieven ont
wikkelden de Zweden een speciale
bestelwagen op basis van Daf 33 55.
De gemeente Stockhom is een tweede
grote Zweedse klant geworden met
een bestelling van 88 Dafs 55 combi
natiewagens die voor algemene dien
sten zullen worden gebruikt.
Wie de hieronder weergegeven
partij naspeelt, zal zich gemakkelijk
kunnen afvragen hoe het komt dat
er plotseling een vlijmscherpe com
binatie fn de stelling zit. Vóór hem
hebben velen zich hetzelfde afge
vraagd.
De theorie, dat men op een derge
lijk wonder moet wachten, een
theorie die vooral in de vorige eeuw
veel aanhangers had, heeft men los
gelaten. Op grond van bepaalde
kenmerken is min of meer te ver
wachten, dat er in de stelling een
combinatie zit Maar het blijft een
gTote bekoring van het schaakspel,
dat het vinden van de combinatie en
speciaal ook het tijdstip waarop zij
kan worden uitgevoerd, een slag
vaardigheid vereist die meestal al
leen de (grootmeester kan opbren
gen.
Wit: MATULOVIC. Zwart: VAS-
JU KOV. (Skopje 1970). Siciliaanse
verdediging.
1. e2-e4, c7-c51 Pgl-fS, Pb8-c6 3.
d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, e7-e6 5.
Pbl-c3, Dd8-c7 6. g2-g3. a7-a6 7.
Lfl—g2, Pg8-f6 8. 0-0. Pc0xd4 9.
Ddlxd4, Lf8-c5 (Een aanbeveling
van Taimanov, de grootste expert
ter wereld van deze variant.)
10. Lel—f4! (Bronsteins nieuwe
vondst: na 10Lxd4 11. Lxc7, Lxc3
12. bxc3, d5 13. exdö, Pxd5 14. Le5, f6
15. c4 heeft wit de beste kansen).
10d7-d6 11. Dd4-d3, Pf6-d7 12.
Pc3-a4, e6-e5 (Noodzakelijk want
na 12.Pe5 18. Lxe5, dxe5 14. Pxc5,
Dxc5 15. Tfdl staat wit duidelijk be
ter.)
13. Lf4-d2, b7-b5 14. Pa4xc5,
Pd7xc5 15. Dd3-a3. Lc8-b7 16.
Ld2-a5. Dc7-c6 17. Tal-dl! (Een
versterking van de partij Reshevs-
ky - Vasjukov die gespeeld werd in
hetzelfde toernooi. In de geciteerde
partij speelde wit 17. Tfdl, waarop
zwart op e4 had kunnen nemen. De
ze mogelijkheid is er na de tekstzet
nauwelijks want na 17. Pxe4 18.
Tfel. 15 19. Lxe4, fxe4 20. Txd6, is
goede raad duur).
17. 0-0 18. Tdl-d5, f7-f5 19.
Tfl-dl, Pc5xe4 20. Da3-b3!, Kg8-h8
21. Lg2xe4!? (Het ontbreken van de
ze loper maakt de later volgende
combinaties mogelijk. Goed en sterk
is 21. Txd6, Dxd6 22. Txd6, Pxd6 23
Lxb7, Pxb7 24. Lc3).
21f5xe4 22. Td5xd6. Dc6-e8 23.
Db3-e6 (De witspeler meent beter te
staan, anders had hij wel met 23.
Td8 tot de afwikkeling besloten.)
24De8-h5 25. De6-«7 (Ziet er
geweldig uit, maar juist op dit mo
ment heeft zwart een fantastische
combinatie.
24e4-e3!ü 25. De7xb7, e3xf2t
26. Kgl-fl (Op 26. Kg2 volgt: 26
f lDt 27. Txfl, De2t en wint.)
2 6e5-e4ü 27. Db7xe4 (Wit heeft
geen tijd voor 27. Dxa8 wegens 27.
Dh3t 28 Ke2, f ldt)
2 7Ta8-e8
De Amerikaanse uitvinder ir.
Wallace Minto heeft een auto
motor ontwikkeld die helemóöl geen
uitlaatgassen produceert en zelfs
geen uitlaat heeft. De motor werkt
(üs een stoommachine maar dan
niet op stoom, maar op een
gas dat ontstaat uit verhitte fiuor-
rarbonaat. Het gas wordt, nadat het
de zuigers heeft voortgedreven, door
«ett condensator geleid in het dak
van de auto. Daar koelt het gas af
en wordt weer vloeistof, om na ver
hitting weer gas te worden. Op die
manier ontstaat een gesloten systeem.
Ir. Minto heeft zijn uitvinding
verkocht aan het Japanse Nissan -
coneern Datsun).
De veiligheid van het verkeer eist nu eenmaal dat er voor auto
mobilisten én voor auto's verschillende zaken niet mogen. Dat
er door de politie soms een oogje wordt toegeknepen, is vaak heel juist.
Maar soms komt men dingen tegen, waarvan men zich afvraagt: hoe is het
mogelijk. Deze ,,heer" een wielren-official, bezocht dezer dagen Berg
en Bos in Apeldoorn om te kijken naar het parcours voor het wereld
kampioenschap cyclocross. Het kleinste uitsteekseltje aan een auto, dat
bij een ongeluk gevaar kan opleveren, moet bij de wet van de auto worden
verwijderd, zelfs het sierlijke Jaguartje op de neus van de gelijknamige
auto. Mercedes moest zijn ster voorop flexibel maken en al te protserige
wieldoppen moesten gladder afgestreken worden. Niets mee te maken
dacht deze autobezitter; hij rijdt met zijn ,,be-dolkte" wagen (ook al ver
voert hij geen fiets) van Hannover naar Apeldoorn en terug. Soms is de
overtreding misschien zó ^opvallend, dat niemand haar meer ziet
Maxi kan gevaarlijk zijn achter het stuur. Als een modieus
gelaarsd voetje op de weg plotseling van gaspedaal naar rem
moet verhuizenkan het gebeuren 't is al eens gebeurd dat
de hak verward raakt in jas- en rokzoifien en dan is het gedaan
met de beheersing over de auto. Minirokken zijn automobilis-
tisch verre te verkiezendie brengen hooguit de zelfbeheersing
van een eventuele mede-passagier in gevaar
VASJUKOV
In het rayon Noord-Holland kon
de jonge generatie niet verder door
dringen: het kampioenschap was
voor veteraan Jan de Boer en de
tweede plaats voor Piet van Heerde.
Geheel anders lag dat in Friesland,
waar Harm Wiersma zijn onbetwist
meesterschap toonde en in zijn eer
ste barrage-partij met Pieter Berg-
sma zijn tegenstander ondubbelzin
nig bewees, dat de moderne stra
tegie, mits op het hoogste niveau ge
speeld, alle opvattingen uit het ver
leden tot dorre van werkelijke
waarde gespeende theorie maakt.
Dat in onderstaande partij Bergsma
zelfs een remise verzuimt, doet hier
aan niets af of toe:
WIT: H. Wiersma; ZWART P
Bergsma
I. 33-29 17-21; 2. 32-28 21-26; 3.
39 - 33 11-17 4. 44 -39 17-21; 5. 50-44
7-11; 6. 37 -32 Ook 38-32 wordt hier
vaak toegepast. Wit heeft echter an
dere plannen.
6 26x37 7. 42x31 21-26; 8. 47-42
26x37 9. 42x31 11-17; 10. 41-37 6-11;
11.46-41 1-8; 12.48-42 Wits ruilma-
noeuvre op de 6e zet dwingt zwart
nu tot een beslissing: Die schakelt
naar een half-klassiek genre over,
in de hoop te kunnen profiteren van
de minder hiervoor geschikte op
bouw van writs linker vleugel. Fraai
verzekert zich Wiersma echter van
een duidelijke aanvalspositie:
1220-24; 13. 29x20 15x24; 14.
31-27 10-15; 15. 36-31 17-21; 16.
41-36 21-26: 17. 34-29 5-10; 1& 29x20
15x24; 19. 40-34 10-15; 20. 44-40
14-20; 21. 49-44 4-10 22. 34-29
20-25; 23. 29x20 25x14; 24. 40 - 34
19-24; Zeer consequent, maar het is
een open vraag of (15-20) niet beter
is.
25. 45 -40 14-19 26. 34-29 10-14 27.
29x20 14x25; Na (15 x 24) 40-34 wordt
(18-23) belet door 33-29 en wordt
zwarts rechter vleugel sterk onder
druk gezet door (14 -20) 34-29
(20-25) 29x20 (25x14) 35-30!
28. 40-34 19-24 29. 34-29! 11-17;
Moet wel, want (13-19) verliest door
29x20 (15X24) 28-23! (18x29) 35-30
dam.
30. 29x20 25x14; 31. 27 -21 16x27 32.
31x11 6x17; 33. 36-31 Zwart staat
duidelijk moeilijk;
332-7; 34. 33 - 29 14-20; 35.
38-33 20-25; 36.39-34 7-11; 37. 31-27
11-16; 38. 29-24 17-22 39. 28x17
12x21; 40. 33-28 8-12 41. 44-39
12-17; 42. 24-19 Een zet, die Jot
winst had moeten leiden, maar in
tijdnood vergist Wiersma zich.
4213x24; 43. 34 -30 25x34 44.
39x19 9-14; 45. 19x10 15x4; 46.
42-38?? te vroeg; direct 35-30 was
aangewezen 464-9: 47. 35-30 (zie
diagram). Komt precies een zet te
laat, maar ook zwart laat nu een
steek vallen:
479-13??
Aan de lezers de opgave: hoe had
zwart de remise kunnen forceren?
Wit won verder als volgt:
48. 30-24 3-9. 49. 38-33 18-22; 50.
27x18 13x22; 51. 43-38 22-27 52.
28-23! 27-31; 53. 23-18 31x42 54.
38x47 9-14; 55. 33-28 26-31; 56. 18-13
14-19; 57. 24-20 19x8; 58. 20-14 8-1S;
59. 14-10 13-19; 60. 10-4 31-36; 61.
4 - 22 19-24 62. 22x6 21-27 63. 32x21
16x27 64 6-17 24-30 65 17-12
30-35; 66. 12-23 27-31; 67. 28-22 en
zwart gaf op.
OPLOSSING
WIT (Deslauriers): 25,27,28, 30. 32,
34.35. 37,38,39,41,42, 43,45 (14 st.)
ZWART (Birman): 3,8,9,10,12,13,
14,15. 16,18.19, 23, 24. 26 (14 st.)
Op 39-33 volgt (16-21) 27x16
(26-31) 37x26 (18- 22) 28x17 (12x21)
26x17 (23-29) 34x23 (19x46) 30x19
(46x6!) Na 41-36 volgt (15-20!) 38-31
(na 39 - 33 weer de damzet 16-21
enz.) (10-15) en 39-33 kan weer niet
zodat 45-40 moet (12-17) 38-31
(24-29) 33x24 (20x29) uit!
HORIZONTAAL:
1. Deze bloem houdt vader op een
afstand (7)
3. Het gebeurde steeds dat de kin
deren. de kleinkinderen en zelfs
de achterkleinkinderen achter
elkaar aanholden (7)
6. Deze belangrijke betrekking is
toch iets meer dan een grapje
(11)
10. Kussenprikkers (7)
11. Beetgenomen, wat duur te staan
komt (7)
12. Als dit meisje maar wat langer
was, hoorde zij in Rusland thuis
(4)
14. Muzikaal gaat het niet zo vlug (6)
17. Zij beschermen het kussen (6)
19. Deze aantekening vertelt u wat
het kost (4)
23. Zo zitten er veel brokjes in (7)
25. In de tempels blijft vader voor
het vrouwelijke hogere wezen
staan (7)
26. Meubelsport (11)
27. Een vreemde snuiter (7)
28. Deze bronnen behoeven geen
vloeistof te bevatten om toch
heel nuttig te kunnen zijn (7)
18. Deze schattebout hoort in de he
mel thuis (5)
20. Zintuigeliike couranten(7)
21. Het kapseizen wordt gelijkelijk
verdeeld (7)
Oplossing
horizontaal:
l. wezel; 6. staar; 11. marode; 12. tal-
Uk; 14. bang; 15. Etten; 16. eens: 18. eng;
9. alt; 20. ets; 21. net; 22 si; 24 Eelde; 27.
v.u.; 28. japon; 31. ras; 32. algen: 34. ek
ster; 36. asfalt; 37. marters: 38. boleet; 41.
gelost; 45. lemma; 46. Ate; 48. Lippe; 49
es; 50. snert: 52. ar: 53. ets: 55. alk; 56. ooi;
57. ene; 58. Kent; 60. eerst; 61. rank; 62.
roemer, 64 iedere; 66. brons; 67. EmpeL
22. Verraderlijk bevestigingsmiddel
(4)
24. Dit kleine ding geeft je iets om
handen (5)
vorige puzzel
VERTICAAL:
1. wang; 2. erg; 3. zo; 4. edele; 5. letter;
6. steeds; 7. tante; 8. al; 9. are; 10. Rijen;
11. maniak; 13. knevel; 14 besje; 17. stunt;
23. pot; 25. laatste; 26. elf; 29. psalm; 30.
Nemea; 32. Assel; 33. galop; 35. rat; 36.
arg; 38. bleek; 39. oester; 40 Ems; 42. lip;
43. spanne: 44. Terek; 46 ankers; 47 ero
sie; 50. Sleen; 51. totem; 54. snob. 57, ear!:
59. ter; 61. ree, 63. mo; 66. dp.
20 20
Auteur-journalist dr. J. M. Fuchs
heeft een zéér omvangrijk werk gele
verd met een beoek dat hij maar ten
dele zelf heeft geschreven.
„Die heerlijke auto's" heeft het
bobk. Het gaat over de eerste halve
eeuw autorijden in Nederland. Fuchs
schrijft daar maar zo nu en dan zelf
over. Meestal beperkt hij zich tol een
verbindende tekst tussen met zorg
uitgezochte citaten uit de desbetref
fende vijftig jaar.
Fuchs nam daartoe kennelijk bij
zonder omvangrijke archieven door,
waarin wel erg veel tijd moet zijn
gaan zitten en hij presenteert zijn
vondsten met duidelijk genoegen.
Op die manier ontstond een authen
tiek tijdsbeeld, dat niet alleen duide
lijk maakt dat autorijden vroeger ook
niet atles was, maar dat tevens con
fronteert met de haast van de zeven-
1 igef jaren. Onthullend ls bijvoorbeeld
het eindeloze gezeur over het gevaar
van loslopende honden: ..Zoeven
thuiskomend, werd ik onaangenaam
verrast door de mededeling dat mijn
hond overreden is door een automo
biel. Het beest liep over den grooten
weg te spelen. Door waarschuwend
geroep op het. gevaar opmerkzaam gg-
maakt, kwam het aanloopen om ver
morzeld te worden". Enzovoorts, enzo
voorts. Men had de tijd voor dergelij
ke ellenlange brieven.
Een boek om in één adem uit te
lezen, werd „die heerlijke auto's" op
die manier niet. Wél een boek om re
gelmatig fijntjes glimlachend stukjes
uit te lezen.
Uitgeverij De Bussy in Amsterdam
zorgde voor een deugdelijke verpak
king van de door Fuchs verzameld»
en aaneen gebreide teksten en nam
ook een stel foto's op van het automo
bilisme van weleer. Het boek kost
24,50 gulden.
De Amerikaanse regering wil een
veiligheidseis aan autobumpers gaan
stellen. De eis zou er op neerkomen,
dat de bumpers em auto dusdanig be
schermen, dat er bij aanrijdingen met
snelneden tot tachtig kilometer per
uur geen schade ontstaat aan vitale
delen van de auto. Het is de bedoeling
de nieuwe eis op 1 augustus 1972 in te
laten gaan.
De opgave van de week: hoe wint
zwart als wit in de dia grams telling
28. g3-g4 speelt?
28. Td6-d8, Te8xd8 29. Tdlxda,
Dh5-h3f en wit gaf het op, want op
30. Dg2 volgt mat ln twee zetten.
OPLOSSING
WIT (Kofman): Kg3, Da3, Tel,
Lb4, Pb3, pionnen a2, b5.
ZWART (Korotkonojkin): Kb8,
Dd5. Th8, Pf6, pionnen b6, b7, d4, g5
en g7.
Mat in 5 zetten door 36.
Th8-h3t 37. Kg3xh3 (Of: 37. Kf2,
Th2f enz.) 37Dd5-f3t 38.
Kh3-h2, Pf6-g4t 39. Kh2-gl,
Df3-f2t 40. Kgl-hl, Df2-h2T mat
MATULOVIC