Caravannend Nederland staat
nu op de vierde plaats
VEGA 2300: een degelijke Amerikaanse
Europeaan voor de anti-import
Goed idee: pas-klare veiligheidsgordel
Met 125.000 toer- en sta- caravans:
Groter
Verdubbeld
Wintersport
Dt
v sneeuw in
Solide
Modern
Vertrouwd
X*
Doe-zelf
p
li
n
m
p
Iffl
i
if
fff
A
fff
A
0
SCHAKEN door H Kramer
1
m
Al
1
i
W'
9
ft
ft
a
DAMMEN
door J. M. Bom
BRIDGE
door G. J. R. Förch
KRUISWOORDRAADSEL
Al ver over de honderddui-
zend zijn we nu in Neder
land met ons aantal caravans:
125.000. Dat is in Europa een
vierde plaats na West-Duits-
land met 176.000. Engeland
gaat aan de kop met 480.000
toer- en stacaravans, gevolgd
door Frankrijk met 250.000.In
heel Europa zijn het er onge
veer X 1/4 miljoen. De gebrui
kelijke internationale vergelij
kingsmaatstaf is het aantal
caravans per 1000 personenau
to's en dan blijkt, dat Enge
land en Nederland in verhou
ding de grootste caravandicht
heid hebben met ca. 50 cara
vans per 1000 auto's. België
heeft er dan 30, Noorwegen,
Zweden en Zwitserland 20,
West-Duitsland 16 en de Ita
lianen moeten het met 3 per
1000 doen.
TAe voorkeur van het pu-
bliek voor grotere cara
vans is onmiskenbaar, zo heb
ben inmiddels de organisato
ren van de internationalec a-
ravantentoonstellingen gecon
stateerd. Dit wordt in de hand
gewerkt door een gunstige
ontwikkeling van de kostprijs
door massafabricage en het
grotere trekvermogen van de
personenauto's, dat een hoger
gewicht van de aanhangwagen
mogelijk maakt.
De uitvoering van de nieu
were modellen kenmerkt zich
door meer ruimte en groter
wooncomfort: ruime keukens,
royale zithoeken en cefttrale
verwarming. Bovendien grote
re koelkasten, langere bedden
en stromend water door mid
del van elektrisch aangedre
ven pompen. In de handel te
kent zich een merkwaardige
verhouding af tussen Neder
land en Duitsland. Nederland
is namelijk niet alleen de
grootste afnemer van de Duit
se caravanindustrie vorig
jaar ging 45 pet. van de Duitse
export naar ons land maar
zelf ook de belangrijkste bui
tenlandse leverancier van de
Bondsrepubliek. In het eerste
halfjaar van 1970 was de
Duitse caravanimport voor 36
pet. afkomstig uit Nederland,
30 pet. kwam uit Engeland, 19
pet. uit Joegoslavië.
Tn ons land is de fabricage
van caravans in de laatste
twee a drie jaar verdubbeld.
Het Centraal Bureau voor de
Statistiek gaf voor 1968 nog
een produktiecijfer van 5766
stuks aan, maar voor 1970
schat de caravanafdeling van
de RAI het aantal op ca.
10.000. Het gaat daarbij zowel
om toer- en stacaravans als
om eenvoudige tentwagens.
De grootste Nederlandse ca
ravanfabrikant Kip Kampeer
wagens NV, dochteronderne
ming van een Amerikaans
concern, gaat de produktieca-
paciteit in 1971 uitbreiden tot
11.000, in verband met de ge
stegen export. Deze fabriek
zag haar verkoop in Duitsland
in drie jaar tijd stijgen van
300 naar 4000 stuks...
Pr is de laatste jaren nogal
wat propaganda gemaakt
voor een wintervakantie met
de caravan in West-Duitsland,
Zwitserland en Oostenrijk.
Minder bekend is het feit, dat
ook Frankrijk goede mogelijk
heden biedt voor de wintere-
sport. De belangstelling voor
deze tak van sport de
meest populaire sport in
Frankrijk blijkt wel uit het
grote aantal Fransen, dat is
aangesloten bij de Fédération
Frangaise de Ski, namelijk
bijna 600.000.
Welke mogelijkheden zijn er
nu om met een caravan naar
de wintersport in Frankrijk te
gaan? Uit een recente enquête
van de Chambre Nationale des
Constructeurs de Caravanes
'•••••••••••••••••••••a
kwam vast te staan, dat 18
van de 100 ondervraagde ter
reinexploitanten in de bergen
beschikt over accommodatie
voor caravans en wel 11 in de
Franse Alpen, 3 in de Pyre-
neën, 2 in het Massif Central
en 2 in Franche-Comté.
het huren van skischoenen en
ski's. Het merendeel van de
terreinen heeft permanente
bewakin.g
Voor het plaatsen van kam
peerwagens beschikt men over
een oppervlakte van gemid
deld 5000 a 10.000 m2, sommi
ge terreinen zijn groter. In
veruit de meeste gevallen be
vinden deze terreinen zich aan
de voet van een skilift of zeer
dicht bij het station met alle
faciliteiten vandien zoals de
nabijheid van winkels, restau
rants en gezellige uitspannin
gen. Aangezien de terreinen in
de winter worden gebruikt is
het geboden comfort zeer be
langrijk in het bijzondër de
verwarming door middel van
elektrische, gas- of oliekachel.
De eerste vraag betreft dan
ook de elektriciteitsaansluiting
(220 Volt). Met een enkele uit
zondering zijn de genoemde
terreinen voorzien van ver
warmde toiletten en douches,
wasinrichtingen, ruimten voor
het drogen en strijken van de
was, gelegenheid voor ont
spanning e.d. Veelal heeft men
ter plaatse de gelegenheid tot
De tarieven zijn sterk af
hankelijk van de categorie en
het geboden comfort. De kos
ten voor de plaatsing van een
caravan variëren van 1 tot 2
frs met een suppletie voor het
stallen van de auto van 1 tot
■1,80 frs per dag. De prijs van
het dagverblijf loopt van 2 tot
10 frs per persoon, extra's
voor het douchen, het wassen
e.d. niet inbegrepen. In veel
gevallen geldt voor kinderen
onder 7 jaar half geld.
Voor meer gedetailleerde in
formatie biedt de ANWB ons
een handig boekje „Met tent
en caravan de sneeuw in" met
een overzicht van ca 70 win
tersportterreinen in Frankrijk,
compleet met adressen en te
lefoonnummers en diverse bij
zonderheden over ligging en
accommodatie. Er is keuze ge
noeg. maar in het geval u de
voorkeur geeft aan West-
Duitsland, Oostenrijk, Zwit
serland of Italië komt men
met deze ANWB-uitgave ook
goed terecht. Het is wel zaak,
dat het winterverblijf met de
caravan in de bergen grondig
wordt voorbereid!
De Amerikaanse auto-indu
strie bouwt nu kleine model
len, die de importwagens uit
Europa en Japan moeten be-
concurrereren. Met hun nieu
we subcompacts, ook wel an
ti-imports genoemd, zijn de
USA-concerns dus tot de tege
naanval overgegaan. De car
rosserie vormen en de afmetin
gen zijn echt Europees. De
kleinste is de Ford Pinto, die
maar 3.65 meter lang is.
American Motors was er al
vroeg bij met de Gremlin van
4.10 meter. Intussen heeft Ge
neral Motors via de Chrevole-
1 afdeling de Vega 2300 uitge
bracht, die met een lengte van
4.31 meter bij ons al van han
dig middenklasseformaat is.
Deze wagen is op z'n Italiaans
gestileerd. Enkele nieuwe con-
structiedetails maken hem in
teressant.
De Vega 2300 heeft weinig
gemeen met zijn familieleden.
De koestwerkvorm is on
Amerikaans. Het model had
ook uit de automodestad Tu
rijn kunnen komen, maar dit
is niet het geval. De Vega is
helemaal Amerikaans, maar
dan wel een heroriëntatie. Hij
is beter van proportie dan de
meeste andere Amerikanen en
ook degelijker gebouwd. De
afwerking en pasvorm zijn
opvallend goed. De portieren,
motorkap en achterklep zijn
betrekkelijk zwaar en solide
uitgevoerd. Kennelijk heeft
men bij het Vega-ontwerp ex
tra werk gemaakt van de con
structieve veiligheid en de fi-
nich, die ook Europese klasse
wagens kenmerken. Voor e d
stevigheid zijn de deuren
voorzien van dwarsbalken en
Is het dak dubbelwandig. In
de nieuwe fabriek in Lord-
stown (Ohio) worden de mo
dernste produktiemethoden
teoegepast. Zo is het lasprocé
voor 90 pet. gautomatiseerd.
Het koetswerk wordt onderge
dompeld in een roestwerend
bad en elektrisch gespoten.
Nieuw is ook de lichtmeta
len motor, een 4-cilinder met
bovenliggende nokkenas. De
2.3 liter wordt in een 90 en 110
pk versie geleverd. Het is de
bedoeling de zwaardere uit
voering op beperkte schaal in
het Europese verkooppro
gramma op te nemen. Dit is
de Vega 2300 coupé.
Het interieur is vrij luxueus
ingericht. De zittingen zijn ge
rieflijk, fraai gemodelleerd en
voldoende steungevend op de
juiste plaatsen. Aan de verde
ling van de ruimte moest, bij
de bescheiden buitenafmetin
gen van 431 bij 161 bij 130 cm,
nauwgezet aandacht worden
besteed. De coupé kan voor
een vierzitter doorgaan.
De brede portieren maken
ehét in- en uitstappen niet
moeilijk. De bagageruimte is
tamelijk groot. Het schuin af
lopen de kofferdeksel vor
met de achterruit een derde
deur. die hoog kan worden
opgeklapt. De motorkap
scharniert naar voren, dus
naar de veilige kant. Zodoen
de kwam de vergrendeling
vanzelf binnen, wat in Ameri
ka niet normaal is.
Het startmechaniek is ge
blokkeerd en de contactsleutel
kan pas doorgedraaid worden
bij geheel ingetrapte ontkop-e
pelingspedaal. Gelijktijdig
treedt ook het nieuwe ventila
tiesysteem in werking.
Wat de rijeigenschappen en
het veerkomfort aangaat doet
de Vega onwillekeurig denken
aan de Opeis. Het ligt voor de
hand dat Chevrolet bij de ont
wikkeling van de Vega een en
ander heeft opgestoken in
Russelsheim. De Vega heeft
schroefveren en de starre ach
teras is vanzelfsprekend ook
meegenomen.
De 90 pk motor produceert
bij het optrekken een sportie
ve klank, maar goed en wel
op gang draait hij rustig en
regelmatig. Uitgesproken
sportief is de 2.3 liter niet. Hij
hoeft het niet te hebben van
hoge toerentallen. De presta
ties komen ongeveer overeen
met die van een Europese 1.6
liter. Blijkbaar is deze machi
ne gebouwd op een lange le
vensduur. De elasticiteit is
goed. Bij 35 km/uur kan de
vierde versnelling nog worden
aangehouden.
Het interieur is luxues uit
gevoerd, want het is de bedoe
ling deze coupé van Europese
allure duurder te verkopen
dan de snelste Opel commodo
re, maar de Vega is dan ook
geen ordinaire Amerikaan.
Heel attent van Chrevolet is
dat er in het kastje een boek
werk ligt, waarin op aan
schouwelijke wijze wordt
geïnstrueerd hoe allerlei (in
totaal 49) onderhoudskarwei-
tjes zelf kunnen worden opge
knapt. De gevorderde zelfdoe
ner kan, als hij het juiste ge
reedschap heeft, in een uur de
bumper, grille en spatborden
demonteren.
In Daf's nieuwe onderde-
lenmagazijn in Eindhoven rij
den trekkertjes die nog veel
pienterder zijn dan de pookjes
van de Dafs. De trekkertjes
rijden namelijk volledig auto
matisch een vaste route af in
het magazijn; onderweg wor
den aanhangers aangehaakt of
losgekoppeld. De trekkertjes
worden geleid via in de vloer
gelegde draden.
De Bovag en de ANWB
zijn het eens geworden over
een systeem van „gekwalifi
ceerde onderhoudsbeurten",
dat als alternatief kan dienen
voor verplichte technische
keuringen. Het systeem gaat
er op neer komen dat eigena
ren van niet te oude auto's
deze bij hun eigen dealers het
normale periodieke onderhoud*
kunnen laten geven in plaats
van de anders verplichte keu
ringen bij aparte keuringsin
stanties.
Het Japanse ministerie
van Verkeer is een onderzoek
begonnen naar het weggedrag
van de Honda N360. De natio
nale Japanse automobilisten-
vereniging stelt minste deze
auto onder sommige omstan
digheden gevaarlijk is, het
geen aanwijsbaar tot ten mins
te 35 ongelukken met doden
zou hebben geleid. Op grond
daarvan diende de vader van
een van de slachtoffers een
aanklacht jegens de directeur
van Honda in wegens dood
door schuld. Van het resultaat
van het huidige onderzoek zal
afhangen of de directeur van
Honda inderdaad zal worden
vervolgd.
Nederland Volvo 544 de
„katterug" is bezig een
klassieke auto te worden. In
nederland hebben enkele en
thousiastelingen een club voor
eigenaren van de 544 en de
daaraan voorafgaande 444 op
gericht. Adres: Secretariaat
Volvo-44-vereniging, Piet
Paaltjespad 8, Leiden.
Esso gaat moet met Als-
thom (Frans producent van
elektrische apparatuur) een
brandstofcel ontwikkelen, die
moet kunnen wedijveren met
generatoren en batterijen voor
vermogensvoorziening op af
stand. Als dat lukt, zal wor
den bezien of de ontwikkelde
brandstofcel zou kunnen wor
den gebruikt voor levering
van vermogen voor elektrisch
aangedreven auto's.
Chauffeur en passagier
openen de autodeuren,
gaan zitten, sluiten de deur en
op hetzelfde moment zitten z(j
in de veiligheidsgordels. Dit is
geen toekomstvisie, maar een
patent van twee Engelse Ford
ingenieurs, die in de afdeling
voor automobielveiligheid wer
ken. Toen het Engelse Ver-
keersonderzoek Instituut de
opdracht kreeg een veilige
auto te ontwikkelen, kwam
Ford met deze automatische
veiligheidsgordel, die overigens
door alle fabrikanten kan wor
den gebruikt.
In 1961 hebben Bobby Fischer en
Samuel Reshevskv een tweekamp
gespeeld, die volgens de officiële cij
fers door Reshevsky met 7'i-5'4
werd gewonnen. In werkelijkheid
hadden beide spelers elk 5!4 punt ge
scoord, maar Bobby had twee regle
mentaire nullen gekregen. De
tweekamp was voortijdig, met
hooglopende ruzie, beëindigd.
Het is merkwaardig, dat Reshevs
ky sinds die tijd nauwelijks nog een
tegenstander voor Bobby is geweest.
De ene partij na de andere moest hij
vrijwel kansloos gewonnen geven.
Hieronder de laatste partij uit deze
serie: het treffen van de beide
sterkste spelers van de Verenigde
Staten in het interzonale toernooi te
Palma de Majorca.
Wit: RESHEVSKY. Zwart: FI
SCHER (Majorca 1970) Engelse ope
ning.
1. d2-d4, Pg8-f6 2. c2-c4, c7-c5 3.
Pgl-f3 (Deze stelling kan ook ont
staan na 1. ci,-c5 2. Pf3, Pf6 3. d4).
3. c5xd4 4. Pf3xd4, e7-o6 5.
Pbl-c3, Lf8-b4 6.-e2-e3. (Een rusti
ge voortzetting. Op het scherpe 6'.
Pdb5 is volgens Fischer 6d5! het
sterkste antwoord).
6Pf6-e4 (Met de bedoeling de
witte pionnenstelling te verzwak
ken zonder daarvoor het loperpaar
te moeten afstaan).
7. Ddl-c2, Pe4xc3 8. b2xc3, Lb4-e7
9. Lfl-e2 (Scherper is 9. Ld3).
9. 0-0 10. 0-0, a7-a6 11. f2-f4,
d7-d6 12. f4-f5, e6xf5 13. Pd4xf5.
Lc8xf5 14. Dc2xf5. (Een strijdbeeld
dat men in moderne partijen steeds
meer tegenkomt: aan de ene kant
een versplinterde pionnenstelling
maar een actieve opstelling van de
stukken, aan de andere kant een de
gelijke pionnenstructuur daarente
gen weinig activiteit van de figu
ren).
14Pb8-d7 15. Le2i-f3, Dd8-c7
16. Tal-bl, Ta8-b8 17. Lf3-d5, Pd7-f6
18. Icl-a3, Tf8-e8. (Op 18Pxd5 19.
cxd5, Dxc3 kan volgen: 20. Tb3, Dc8
21. Df4, Dd7 22. Tb6).
19. Df5-d3. (Op 19.g4 volgt eenvou
dig 19.Lf8! Na de tekstzet is ech
ter 19Lf8 20. Txf6, gxfö 21. Tfl
kansrijk voor wit).
19. Pf6xd5 20. c4xd.r>, b7-b5 21.
e3-e4, Le7-f8. (De situatie is nu dui
delijker geworden: hoewel wit nog
steeds een actieve opstelling van
zijn stukken heeft, zijn zowel zijn e-
als zijn c-pion hinderlijk hulpbe
hoevend geworden. Daarbij komt
nog dat de activiteit van de witte lo
per meer schijn dan werkelijkheid
is).
22. Tbl-b4, Te8-e5 23. c3-c4, Tb8-e8
24. c4xb5, a6xb5 25. Kgl-hl. (Direct
•25. Dxb5 faalt op 25Da7+en 26.
Dxat).
25Dc7-e7 26. Dd3xb5, Texe4 27.
Tb4xe4, De7xe4 28. Db5-d7, De4f4!
29. Khl-gl? (Niet 29. Txf4?, Tel en
mat. Beter was echter 29. Db5, Tb8
FISCHER
W/A
///M
m
m<
..V,
We,
RESHEVSKY
30. De2. Na 30. Da4 31. Df3, f6
staat zwart evenwel gunstig: op de
duur zal hij óf de a-pion of de d-
pion winnen.)
De opgave van de week: zwart
speelt en wint.
OPLOSSING
WIT (Matulovic): Kfl, De4, Td6 en
dl, La5, pionnen a2, b2, c2, g3, h2.
ZWART (Vasjukov): Kh8, Dh5,
Te8 en f8, pionnen a6, b5, f2, g7 en
h7.
Op 28. g3-g4 volgt: 28.Dh5-h3+
29. De4—g2, Te8-el+ 30. Lh4xel,
f2xelD+ 31. Kflxel, Dh3xg2 en
wint
Ook de achttiende interland tegen
onze zuiderburen is op een teleur
stelling voor de Belgen uitgelopen.
Ondanks dat Nederland "slechts"
een B-team afvaardigde, werd het
een kansloze nederlaag voor hen.
Voornamelijk, omdat de eerste
vijf borden, waar zij hun punten
vandaan moesten krijgen, bijzonder
defensief optraden en dit met twee
nederlagen moesten bekopen. Het
dichtst bij een overwinning kwam
het zesde bord, waar de Zeeuwse ve
teraan Blom een verkeerde tactiek
bijna in een nederlaag zag verkeren,
maar zijn tegenstander was zo
vriendelijk ook deze kans voor zijn
team om zeep te helpen:
WIT: W. van Bouwel; ZWART: J.
Blom; Eindhoven 22-11-1970.
1. 33-28 17-21; 2. 31-26 20-24; 3.
26X17 11X33; 4. 38x20 15x24; een
der kortste openingen, waarin wit
in ruil voor een wat verstrooide po
sitie alle openingsmoeilijkheden
vermijdt.
5. 32-28 16-21; 6. 37-32 18-23; 7.
32-27 21 x.32; 8.28x37 13-18; 9.34-30
6-11; 10.37-32 11-17; 11. 41-37 9-13;
12. 46-41 4-9; 13. 43-38 17-21; 14.
49-43 21-26; 15. 30-25 1-6; 16. 39-33
7-11; 17. 44-39 11-16; Zwarts snel
lere ontwikkeling vereist een agres
sieve opstelling. Beter daarom
(12-17) om eventueel druk over het
centrum te gaan uitoefenen.
18. 33-28 12-17; 19.36-3117-21; 20.
31-27 2-7; 21. 41-36 7-11; 22. 39 -33
10-15; 23. 50 -44 11-17; 24. 44-39.
Zwarts onjuiste overgang naar een
klassieke tempo-partij heeft wit
duidelijk in het voordeel gebracht.
Buitendien sukkelt de zwarte posi
tie ook nog met een gedeplaceerde
schijf op veld 5. Zwart probeert die
via een opsluiting produktief te ma
ken, maar ook dat loopt niet zo best
af:
24.17-22; 25. 28x17 21x12;
26. 33-28 5-10; 27. 37-31 26 x37; 28.
42X31 15-20; 29. 31-26 10-15; 30.
47-42 6-11; Ook na (12-17) 39-33!
(24 -29) 33 X 24 (20 x 29) 40-34 (29 X 40)
met de dreiging 34-29 en 27-21 is de
zwarte stelling onplezierig. 31.
.39-34! (zie diagram).
Een merkwaardig aandoende
voortzetting, die echter gelijkertijd
een fraaie lokzet van wit betekent:
Aan onze lezers de opgave: Hoe
heeft wit zwarts sterkste positiezet
(24-29) verhinderd?
Zwart vervolgde met: 31.
12-17; 32. 27-22 18X27; 33. 32x12
23x32; 34. 38x27 8x17; 35. 34-30
17-22; Zwarts enige kans: een cen-
trumoverwicht tegen de volledig in
gesloten linkervleugel!
37. 36-31 11-17 38. 42-38 22-28; 39.
43-39 16-21; Sterker is (9-13) enz.
40. 40-34! 17-22? Alsnog (9-13)
maakt het wit bijzonder moeilijk.
41. 26X17 22X11; 42. 39-33 28 x 39;
43. 34x 43. De opsluiting is wéér eco
nomischer geworden! 43..9-13;
44. 38-32 13-18 45. 48-42 18-23;
Waarom niet (3-8)?
46. 42-38 23-29; 47. 43^39. Snel tot
winst leidt 32-28 enz. 47.3-8;
48. 31-27 8-12; 49. 38-33?? Waarom
niet gewoon 39-33?
49.29 X 38 50. 32 x 43 11-17;
51. 39-33 12-18; 52. 45-40 17-22; 53.
27-21 18-23; 54. 43-38 23-29; 55.
21-16 22-27; 56. 16-11 27-32; 57.
38 x 27 29x 38; 58.11-7 38-42; 59. 7-1
42-48;
Dreigt (24-19) en (19-24!) 60. 1-6
48-43; 61. 27-22 43-21; 62. 22-1»
21-3; Remise gegeven.
OPLOSSING
WIT (H. Wiersma): 27, 28, 30, 32,
37,38,43 (7 st)
ZWART (P. Bergsma): 3. 9, 16, 17,
18.21,26 (7 st.)
Het volgende fraaie stukoffer
leidt tot remise: (18-23) 28x19
(17-22) 27X18 (9-13) 18 x 9 (3 x 23)
30-25 (21-27!) 32X21 (16x27) 38-33
(23-29!) 33 X 24 (27-31) 37-32 (31-36)
remise, want wit verliest óf een
schijf, of zwart krijgt twee dam
men.
Het double dummy probleem dat
ik u vorige week gaf, was niet een
voudig:
Sch A H V B 3
Ha A H V B
Ru B 8 3
KI H
Sch 3
Ha -
Ru B 8
KI H
Sch 9 6
Ha 9 86
Ru V 10 96
KI B 9 86
W O
z
Sch 10 7 5
Ha 10 7 5
Ru H 7 5
KI V 10 7 5
Sch 8 42
Ha 4 3 2
Ru A 42
KI A 4 3 2
Zuid moest 6 SA spelen. West
kwam uit met ruiten 10. West heeft
hiermee de enige uitkomst gevon
den, die het de leider moeilijk
maakt, bij elke andere uitkomst
zouden er 12 slagen voor het opra
pen zijn. De ruitenstart doet echter
een aanval op de rentree naar de
zuidhand, een rentree die nodig is
om klaver aas te kunnen incasseren.
Welnu, ruiten aas wordt direct
genomen en in noord worden Ha A
H V B en Sch A H V B .afgespeeld.
Laten we aannemen dat de situatie
nu als volgt is geworden (ander af
gooien zou O-W niet helpen):
Sch-
Ha-
Ru 4
KI A 43
Nu wordt schoppen 3 gespeeld. In
zuid gaat klaver 3 weg, maar de te
genspelers zijn in dwang. Er kunnen
zich allerlei varianten voordoen.
1Oost gooit een klaver weg.
West mag dan natuurlijk geen
klaver wegdoen, want anders zou
klaver heer worden overgenomen
met het aas en klaver 4 zou de 12de
slag worden. West doet dus een rui
ten weg. Nu incasseert noord klaver
heer en speelt ruiten 8 na. Als oost
de heer legt, valt daaronder de laat
ste ruiten van west en wordt ruiten
boer de 12de slag. Als oost ruiten 7
legt, komt west aan slag en wordt
klaver aas de 12de slag.
2. Oost gooit ruiten 7 weg.
Nu wordt klaver heer geïncas
seerd en er wordt ruiten nagespeeld.
Oost komt aan slag en klaver aas
wordt de 12de slag.
3. Oost gooit ruiten heer weg.
Als west nu ook een ruiten weg-
doet, dan wordt er gewoon ruiten,
nagespeeld. Maar als west een kla
ver afgooit? Dan wordt klaver heer
met het aas overgenomen en er
wordt uit zuid ruiten gespeeld. Rui
ten boer gaat dan uiteindelijk voor
de 12de slag zorgen.
Een zeer eigenaardige dwangposi
tie. Een dubbele dwang in slechts
twee kleuren, die ook nog duidelijke
trekjes heeft van de steppingstone.
Het nieuwe probleem kwam voor
in de jubileumdrive van de Amster
damse studentenbridgeclub US. N-Z
zijn kwetsbaar. U hebt als zuid in
handen:
Sch HV 10 653 Ha 864 Ru AV9
KI 5. U moet 7 Sch spelen na het vol
gende biedverloop:
noord
3 KI
4 SA
5 Ha
7 Sch
Het 2 SA bod van west geeft een
tweekleurenspel in de lage kleuren
aan. West komt uit met harten boer
en uw partner legt op tafel:
Sch A 82
Ha AH
Ru 76 4
K1AVB93 -
Hoe^aat u dit spel snelen?
oost
zuid
west
pas
1 Sch
2 SA
pas
3 Sch
pas
pas
5 Ru
pas
pas
5 SA
pas
pas
pas
pas
HORIZONTAAL:
1 bergplaats 4 meubelstuk 8 zit
plaats 11 bergplaats 12 afgekorte
meisjesnaam 13 tijdperk 14 titel 16
bekoorlijk 17 derhalve 19.vloerbe
dekking 21 gewicht 22 bode 23 soort
vlinder 25 weg 28 deel van de Bijbel
33 familielid 36 vogel 37 kledingstuk
39 muziekinstrument 40 veel geluid
voortbrengen 41 rivier in Duitsland
42 oogziekte 44 met 45 schaakstuk
ken 48 verwarmingsmiddel 49 li
chaamsdeel 52 ontvangen 54 deel
van het jaar 56 bende 59 zangorgaan
60 bende 61 rivier in Duitsland 62
tocht 63 rivier in Engeland 64 een
zekere 65 bloem 66 Europese hoofd
stad 67 deel van een huis.
VERTICAAL:
1 lichaamsdeel 2 punt 3 bouwwerk
5 verschil in geldkoers 6 vrijmoe
diger 7 te eniger tijd 8 ruim 9 natuur
10 voedsel 15 zoogdier 18 soort touw.
20 vis 22 stap 24 godin 25 zuilen 26
vaartuigen 27 tot een bepaalde
godsdienst behorend 29 handelsterm
30 plaats in Frankrijk 31 graan 32
Europeanen 34 voorzetsel 35 plaats
in Duitsland 37 deel van een voer
tuig 38 rustplaats 43 wij niet 45 god
heid 46 vangtuig 47 loot 48 smarte
lijk gevoel 50 vrucht 51 drank 52 ri
vier in Duitsland 53 Romeins keizer
54 tijdelijk gebruik 55 denkbeeld 57
rivier in Duitsland 58 af sluitings
middel
Oplossing vorige puzzel
Horizontaal: Verticaal:
1. papaver 3. nazaten 6. waardigheid 10. 1. poetsen 2. vaardig 4. zwerk 5. nalaten
spelden 11. bekocht 12. Olga 14. adagio 17. 6. weeromstuit 7. dons 8. gebod 9. doc-
alopen 19. nota 23. kruimig 25. pagodes 26. torandus 13. aap 15. aan 16. makkera 18.
tafeltennis 27. sinjeur 28. kanalen. engel 20. organen 21. omslaan 22. spie 24.
mofje.
A-upi*»