Caravannend Nederland staat nu op de vierde plaats VEGA 2300: een degelijke Amerikaanse Europeaan voor de anti-import Goed idee: pas-klare veiligheidsgordel Met 125.000 toer- en sta- caravans: Groter Verdubbeld Wintersport Dt v sneeuw in Solide Modern Vertrouwd X* Doe-zelf p li n m p Iffl i if fff A fff A 0 SCHAKEN door H Kramer 1 m Al 1 i W' 9 ft ft a DAMMEN door J. M. Bom BRIDGE door G. J. R. Förch KRUISWOORDRAADSEL Al ver over de honderddui- zend zijn we nu in Neder land met ons aantal caravans: 125.000. Dat is in Europa een vierde plaats na West-Duits- land met 176.000. Engeland gaat aan de kop met 480.000 toer- en stacaravans, gevolgd door Frankrijk met 250.000.In heel Europa zijn het er onge veer X 1/4 miljoen. De gebrui kelijke internationale vergelij kingsmaatstaf is het aantal caravans per 1000 personenau to's en dan blijkt, dat Enge land en Nederland in verhou ding de grootste caravandicht heid hebben met ca. 50 cara vans per 1000 auto's. België heeft er dan 30, Noorwegen, Zweden en Zwitserland 20, West-Duitsland 16 en de Ita lianen moeten het met 3 per 1000 doen. TAe voorkeur van het pu- bliek voor grotere cara vans is onmiskenbaar, zo heb ben inmiddels de organisato ren van de internationalec a- ravantentoonstellingen gecon stateerd. Dit wordt in de hand gewerkt door een gunstige ontwikkeling van de kostprijs door massafabricage en het grotere trekvermogen van de personenauto's, dat een hoger gewicht van de aanhangwagen mogelijk maakt. De uitvoering van de nieu were modellen kenmerkt zich door meer ruimte en groter wooncomfort: ruime keukens, royale zithoeken en cefttrale verwarming. Bovendien grote re koelkasten, langere bedden en stromend water door mid del van elektrisch aangedre ven pompen. In de handel te kent zich een merkwaardige verhouding af tussen Neder land en Duitsland. Nederland is namelijk niet alleen de grootste afnemer van de Duit se caravanindustrie vorig jaar ging 45 pet. van de Duitse export naar ons land maar zelf ook de belangrijkste bui tenlandse leverancier van de Bondsrepubliek. In het eerste halfjaar van 1970 was de Duitse caravanimport voor 36 pet. afkomstig uit Nederland, 30 pet. kwam uit Engeland, 19 pet. uit Joegoslavië. Tn ons land is de fabricage van caravans in de laatste twee a drie jaar verdubbeld. Het Centraal Bureau voor de Statistiek gaf voor 1968 nog een produktiecijfer van 5766 stuks aan, maar voor 1970 schat de caravanafdeling van de RAI het aantal op ca. 10.000. Het gaat daarbij zowel om toer- en stacaravans als om eenvoudige tentwagens. De grootste Nederlandse ca ravanfabrikant Kip Kampeer wagens NV, dochteronderne ming van een Amerikaans concern, gaat de produktieca- paciteit in 1971 uitbreiden tot 11.000, in verband met de ge stegen export. Deze fabriek zag haar verkoop in Duitsland in drie jaar tijd stijgen van 300 naar 4000 stuks... Pr is de laatste jaren nogal wat propaganda gemaakt voor een wintervakantie met de caravan in West-Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Minder bekend is het feit, dat ook Frankrijk goede mogelijk heden biedt voor de wintere- sport. De belangstelling voor deze tak van sport de meest populaire sport in Frankrijk blijkt wel uit het grote aantal Fransen, dat is aangesloten bij de Fédération Frangaise de Ski, namelijk bijna 600.000. Welke mogelijkheden zijn er nu om met een caravan naar de wintersport in Frankrijk te gaan? Uit een recente enquête van de Chambre Nationale des Constructeurs de Caravanes '•••••••••••••••••••••a kwam vast te staan, dat 18 van de 100 ondervraagde ter reinexploitanten in de bergen beschikt over accommodatie voor caravans en wel 11 in de Franse Alpen, 3 in de Pyre- neën, 2 in het Massif Central en 2 in Franche-Comté. het huren van skischoenen en ski's. Het merendeel van de terreinen heeft permanente bewakin.g Voor het plaatsen van kam peerwagens beschikt men over een oppervlakte van gemid deld 5000 a 10.000 m2, sommi ge terreinen zijn groter. In veruit de meeste gevallen be vinden deze terreinen zich aan de voet van een skilift of zeer dicht bij het station met alle faciliteiten vandien zoals de nabijheid van winkels, restau rants en gezellige uitspannin gen. Aangezien de terreinen in de winter worden gebruikt is het geboden comfort zeer be langrijk in het bijzondër de verwarming door middel van elektrische, gas- of oliekachel. De eerste vraag betreft dan ook de elektriciteitsaansluiting (220 Volt). Met een enkele uit zondering zijn de genoemde terreinen voorzien van ver warmde toiletten en douches, wasinrichtingen, ruimten voor het drogen en strijken van de was, gelegenheid voor ont spanning e.d. Veelal heeft men ter plaatse de gelegenheid tot De tarieven zijn sterk af hankelijk van de categorie en het geboden comfort. De kos ten voor de plaatsing van een caravan variëren van 1 tot 2 frs met een suppletie voor het stallen van de auto van 1 tot ■1,80 frs per dag. De prijs van het dagverblijf loopt van 2 tot 10 frs per persoon, extra's voor het douchen, het wassen e.d. niet inbegrepen. In veel gevallen geldt voor kinderen onder 7 jaar half geld. Voor meer gedetailleerde in formatie biedt de ANWB ons een handig boekje „Met tent en caravan de sneeuw in" met een overzicht van ca 70 win tersportterreinen in Frankrijk, compleet met adressen en te lefoonnummers en diverse bij zonderheden over ligging en accommodatie. Er is keuze ge noeg. maar in het geval u de voorkeur geeft aan West- Duitsland, Oostenrijk, Zwit serland of Italië komt men met deze ANWB-uitgave ook goed terecht. Het is wel zaak, dat het winterverblijf met de caravan in de bergen grondig wordt voorbereid! De Amerikaanse auto-indu strie bouwt nu kleine model len, die de importwagens uit Europa en Japan moeten be- concurrereren. Met hun nieu we subcompacts, ook wel an ti-imports genoemd, zijn de USA-concerns dus tot de tege naanval overgegaan. De car rosserie vormen en de afmetin gen zijn echt Europees. De kleinste is de Ford Pinto, die maar 3.65 meter lang is. American Motors was er al vroeg bij met de Gremlin van 4.10 meter. Intussen heeft Ge neral Motors via de Chrevole- 1 afdeling de Vega 2300 uitge bracht, die met een lengte van 4.31 meter bij ons al van han dig middenklasseformaat is. Deze wagen is op z'n Italiaans gestileerd. Enkele nieuwe con- structiedetails maken hem in teressant. De Vega 2300 heeft weinig gemeen met zijn familieleden. De koestwerkvorm is on Amerikaans. Het model had ook uit de automodestad Tu rijn kunnen komen, maar dit is niet het geval. De Vega is helemaal Amerikaans, maar dan wel een heroriëntatie. Hij is beter van proportie dan de meeste andere Amerikanen en ook degelijker gebouwd. De afwerking en pasvorm zijn opvallend goed. De portieren, motorkap en achterklep zijn betrekkelijk zwaar en solide uitgevoerd. Kennelijk heeft men bij het Vega-ontwerp ex tra werk gemaakt van de con structieve veiligheid en de fi- nich, die ook Europese klasse wagens kenmerken. Voor e d stevigheid zijn de deuren voorzien van dwarsbalken en Is het dak dubbelwandig. In de nieuwe fabriek in Lord- stown (Ohio) worden de mo dernste produktiemethoden teoegepast. Zo is het lasprocé voor 90 pet. gautomatiseerd. Het koetswerk wordt onderge dompeld in een roestwerend bad en elektrisch gespoten. Nieuw is ook de lichtmeta len motor, een 4-cilinder met bovenliggende nokkenas. De 2.3 liter wordt in een 90 en 110 pk versie geleverd. Het is de bedoeling de zwaardere uit voering op beperkte schaal in het Europese verkooppro gramma op te nemen. Dit is de Vega 2300 coupé. Het interieur is vrij luxueus ingericht. De zittingen zijn ge rieflijk, fraai gemodelleerd en voldoende steungevend op de juiste plaatsen. Aan de verde ling van de ruimte moest, bij de bescheiden buitenafmetin gen van 431 bij 161 bij 130 cm, nauwgezet aandacht worden besteed. De coupé kan voor een vierzitter doorgaan. De brede portieren maken ehét in- en uitstappen niet moeilijk. De bagageruimte is tamelijk groot. Het schuin af lopen de kofferdeksel vor met de achterruit een derde deur. die hoog kan worden opgeklapt. De motorkap scharniert naar voren, dus naar de veilige kant. Zodoen de kwam de vergrendeling vanzelf binnen, wat in Ameri ka niet normaal is. Het startmechaniek is ge blokkeerd en de contactsleutel kan pas doorgedraaid worden bij geheel ingetrapte ontkop-e pelingspedaal. Gelijktijdig treedt ook het nieuwe ventila tiesysteem in werking. Wat de rijeigenschappen en het veerkomfort aangaat doet de Vega onwillekeurig denken aan de Opeis. Het ligt voor de hand dat Chevrolet bij de ont wikkeling van de Vega een en ander heeft opgestoken in Russelsheim. De Vega heeft schroefveren en de starre ach teras is vanzelfsprekend ook meegenomen. De 90 pk motor produceert bij het optrekken een sportie ve klank, maar goed en wel op gang draait hij rustig en regelmatig. Uitgesproken sportief is de 2.3 liter niet. Hij hoeft het niet te hebben van hoge toerentallen. De presta ties komen ongeveer overeen met die van een Europese 1.6 liter. Blijkbaar is deze machi ne gebouwd op een lange le vensduur. De elasticiteit is goed. Bij 35 km/uur kan de vierde versnelling nog worden aangehouden. Het interieur is luxues uit gevoerd, want het is de bedoe ling deze coupé van Europese allure duurder te verkopen dan de snelste Opel commodo re, maar de Vega is dan ook geen ordinaire Amerikaan. Heel attent van Chrevolet is dat er in het kastje een boek werk ligt, waarin op aan schouwelijke wijze wordt geïnstrueerd hoe allerlei (in totaal 49) onderhoudskarwei- tjes zelf kunnen worden opge knapt. De gevorderde zelfdoe ner kan, als hij het juiste ge reedschap heeft, in een uur de bumper, grille en spatborden demonteren. In Daf's nieuwe onderde- lenmagazijn in Eindhoven rij den trekkertjes die nog veel pienterder zijn dan de pookjes van de Dafs. De trekkertjes rijden namelijk volledig auto matisch een vaste route af in het magazijn; onderweg wor den aanhangers aangehaakt of losgekoppeld. De trekkertjes worden geleid via in de vloer gelegde draden. De Bovag en de ANWB zijn het eens geworden over een systeem van „gekwalifi ceerde onderhoudsbeurten", dat als alternatief kan dienen voor verplichte technische keuringen. Het systeem gaat er op neer komen dat eigena ren van niet te oude auto's deze bij hun eigen dealers het normale periodieke onderhoud* kunnen laten geven in plaats van de anders verplichte keu ringen bij aparte keuringsin stanties. Het Japanse ministerie van Verkeer is een onderzoek begonnen naar het weggedrag van de Honda N360. De natio nale Japanse automobilisten- vereniging stelt minste deze auto onder sommige omstan digheden gevaarlijk is, het geen aanwijsbaar tot ten mins te 35 ongelukken met doden zou hebben geleid. Op grond daarvan diende de vader van een van de slachtoffers een aanklacht jegens de directeur van Honda in wegens dood door schuld. Van het resultaat van het huidige onderzoek zal afhangen of de directeur van Honda inderdaad zal worden vervolgd. Nederland Volvo 544 de „katterug" is bezig een klassieke auto te worden. In nederland hebben enkele en thousiastelingen een club voor eigenaren van de 544 en de daaraan voorafgaande 444 op gericht. Adres: Secretariaat Volvo-44-vereniging, Piet Paaltjespad 8, Leiden. Esso gaat moet met Als- thom (Frans producent van elektrische apparatuur) een brandstofcel ontwikkelen, die moet kunnen wedijveren met generatoren en batterijen voor vermogensvoorziening op af stand. Als dat lukt, zal wor den bezien of de ontwikkelde brandstofcel zou kunnen wor den gebruikt voor levering van vermogen voor elektrisch aangedreven auto's. Chauffeur en passagier openen de autodeuren, gaan zitten, sluiten de deur en op hetzelfde moment zitten z(j in de veiligheidsgordels. Dit is geen toekomstvisie, maar een patent van twee Engelse Ford ingenieurs, die in de afdeling voor automobielveiligheid wer ken. Toen het Engelse Ver- keersonderzoek Instituut de opdracht kreeg een veilige auto te ontwikkelen, kwam Ford met deze automatische veiligheidsgordel, die overigens door alle fabrikanten kan wor den gebruikt. In 1961 hebben Bobby Fischer en Samuel Reshevskv een tweekamp gespeeld, die volgens de officiële cij fers door Reshevsky met 7'i-5'4 werd gewonnen. In werkelijkheid hadden beide spelers elk 5!4 punt ge scoord, maar Bobby had twee regle mentaire nullen gekregen. De tweekamp was voortijdig, met hooglopende ruzie, beëindigd. Het is merkwaardig, dat Reshevs ky sinds die tijd nauwelijks nog een tegenstander voor Bobby is geweest. De ene partij na de andere moest hij vrijwel kansloos gewonnen geven. Hieronder de laatste partij uit deze serie: het treffen van de beide sterkste spelers van de Verenigde Staten in het interzonale toernooi te Palma de Majorca. Wit: RESHEVSKY. Zwart: FI SCHER (Majorca 1970) Engelse ope ning. 1. d2-d4, Pg8-f6 2. c2-c4, c7-c5 3. Pgl-f3 (Deze stelling kan ook ont staan na 1. ci,-c5 2. Pf3, Pf6 3. d4). 3. c5xd4 4. Pf3xd4, e7-o6 5. Pbl-c3, Lf8-b4 6.-e2-e3. (Een rusti ge voortzetting. Op het scherpe 6'. Pdb5 is volgens Fischer 6d5! het sterkste antwoord). 6Pf6-e4 (Met de bedoeling de witte pionnenstelling te verzwak ken zonder daarvoor het loperpaar te moeten afstaan). 7. Ddl-c2, Pe4xc3 8. b2xc3, Lb4-e7 9. Lfl-e2 (Scherper is 9. Ld3). 9. 0-0 10. 0-0, a7-a6 11. f2-f4, d7-d6 12. f4-f5, e6xf5 13. Pd4xf5. Lc8xf5 14. Dc2xf5. (Een strijdbeeld dat men in moderne partijen steeds meer tegenkomt: aan de ene kant een versplinterde pionnenstelling maar een actieve opstelling van de stukken, aan de andere kant een de gelijke pionnenstructuur daarente gen weinig activiteit van de figu ren). 14Pb8-d7 15. Le2i-f3, Dd8-c7 16. Tal-bl, Ta8-b8 17. Lf3-d5, Pd7-f6 18. Icl-a3, Tf8-e8. (Op 18Pxd5 19. cxd5, Dxc3 kan volgen: 20. Tb3, Dc8 21. Df4, Dd7 22. Tb6). 19. Df5-d3. (Op 19.g4 volgt eenvou dig 19.Lf8! Na de tekstzet is ech ter 19Lf8 20. Txf6, gxfö 21. Tfl kansrijk voor wit). 19. Pf6xd5 20. c4xd.r>, b7-b5 21. e3-e4, Le7-f8. (De situatie is nu dui delijker geworden: hoewel wit nog steeds een actieve opstelling van zijn stukken heeft, zijn zowel zijn e- als zijn c-pion hinderlijk hulpbe hoevend geworden. Daarbij komt nog dat de activiteit van de witte lo per meer schijn dan werkelijkheid is). 22. Tbl-b4, Te8-e5 23. c3-c4, Tb8-e8 24. c4xb5, a6xb5 25. Kgl-hl. (Direct •25. Dxb5 faalt op 25Da7+en 26. Dxat). 25Dc7-e7 26. Dd3xb5, Texe4 27. Tb4xe4, De7xe4 28. Db5-d7, De4f4! 29. Khl-gl? (Niet 29. Txf4?, Tel en mat. Beter was echter 29. Db5, Tb8 FISCHER W/A ///M m m< ..V, We, RESHEVSKY 30. De2. Na 30. Da4 31. Df3, f6 staat zwart evenwel gunstig: op de duur zal hij óf de a-pion of de d- pion winnen.) De opgave van de week: zwart speelt en wint. OPLOSSING WIT (Matulovic): Kfl, De4, Td6 en dl, La5, pionnen a2, b2, c2, g3, h2. ZWART (Vasjukov): Kh8, Dh5, Te8 en f8, pionnen a6, b5, f2, g7 en h7. Op 28. g3-g4 volgt: 28.Dh5-h3+ 29. De4—g2, Te8-el+ 30. Lh4xel, f2xelD+ 31. Kflxel, Dh3xg2 en wint Ook de achttiende interland tegen onze zuiderburen is op een teleur stelling voor de Belgen uitgelopen. Ondanks dat Nederland "slechts" een B-team afvaardigde, werd het een kansloze nederlaag voor hen. Voornamelijk, omdat de eerste vijf borden, waar zij hun punten vandaan moesten krijgen, bijzonder defensief optraden en dit met twee nederlagen moesten bekopen. Het dichtst bij een overwinning kwam het zesde bord, waar de Zeeuwse ve teraan Blom een verkeerde tactiek bijna in een nederlaag zag verkeren, maar zijn tegenstander was zo vriendelijk ook deze kans voor zijn team om zeep te helpen: WIT: W. van Bouwel; ZWART: J. Blom; Eindhoven 22-11-1970. 1. 33-28 17-21; 2. 31-26 20-24; 3. 26X17 11X33; 4. 38x20 15x24; een der kortste openingen, waarin wit in ruil voor een wat verstrooide po sitie alle openingsmoeilijkheden vermijdt. 5. 32-28 16-21; 6. 37-32 18-23; 7. 32-27 21 x.32; 8.28x37 13-18; 9.34-30 6-11; 10.37-32 11-17; 11. 41-37 9-13; 12. 46-41 4-9; 13. 43-38 17-21; 14. 49-43 21-26; 15. 30-25 1-6; 16. 39-33 7-11; 17. 44-39 11-16; Zwarts snel lere ontwikkeling vereist een agres sieve opstelling. Beter daarom (12-17) om eventueel druk over het centrum te gaan uitoefenen. 18. 33-28 12-17; 19.36-3117-21; 20. 31-27 2-7; 21. 41-36 7-11; 22. 39 -33 10-15; 23. 50 -44 11-17; 24. 44-39. Zwarts onjuiste overgang naar een klassieke tempo-partij heeft wit duidelijk in het voordeel gebracht. Buitendien sukkelt de zwarte posi tie ook nog met een gedeplaceerde schijf op veld 5. Zwart probeert die via een opsluiting produktief te ma ken, maar ook dat loopt niet zo best af: 24.17-22; 25. 28x17 21x12; 26. 33-28 5-10; 27. 37-31 26 x37; 28. 42X31 15-20; 29. 31-26 10-15; 30. 47-42 6-11; Ook na (12-17) 39-33! (24 -29) 33 X 24 (20 x 29) 40-34 (29 X 40) met de dreiging 34-29 en 27-21 is de zwarte stelling onplezierig. 31. .39-34! (zie diagram). Een merkwaardig aandoende voortzetting, die echter gelijkertijd een fraaie lokzet van wit betekent: Aan onze lezers de opgave: Hoe heeft wit zwarts sterkste positiezet (24-29) verhinderd? Zwart vervolgde met: 31. 12-17; 32. 27-22 18X27; 33. 32x12 23x32; 34. 38x27 8x17; 35. 34-30 17-22; Zwarts enige kans: een cen- trumoverwicht tegen de volledig in gesloten linkervleugel! 37. 36-31 11-17 38. 42-38 22-28; 39. 43-39 16-21; Sterker is (9-13) enz. 40. 40-34! 17-22? Alsnog (9-13) maakt het wit bijzonder moeilijk. 41. 26X17 22X11; 42. 39-33 28 x 39; 43. 34x 43. De opsluiting is wéér eco nomischer geworden! 43..9-13; 44. 38-32 13-18 45. 48-42 18-23; Waarom niet (3-8)? 46. 42-38 23-29; 47. 43^39. Snel tot winst leidt 32-28 enz. 47.3-8; 48. 31-27 8-12; 49. 38-33?? Waarom niet gewoon 39-33? 49.29 X 38 50. 32 x 43 11-17; 51. 39-33 12-18; 52. 45-40 17-22; 53. 27-21 18-23; 54. 43-38 23-29; 55. 21-16 22-27; 56. 16-11 27-32; 57. 38 x 27 29x 38; 58.11-7 38-42; 59. 7-1 42-48; Dreigt (24-19) en (19-24!) 60. 1-6 48-43; 61. 27-22 43-21; 62. 22-1» 21-3; Remise gegeven. OPLOSSING WIT (H. Wiersma): 27, 28, 30, 32, 37,38,43 (7 st) ZWART (P. Bergsma): 3. 9, 16, 17, 18.21,26 (7 st.) Het volgende fraaie stukoffer leidt tot remise: (18-23) 28x19 (17-22) 27X18 (9-13) 18 x 9 (3 x 23) 30-25 (21-27!) 32X21 (16x27) 38-33 (23-29!) 33 X 24 (27-31) 37-32 (31-36) remise, want wit verliest óf een schijf, of zwart krijgt twee dam men. Het double dummy probleem dat ik u vorige week gaf, was niet een voudig: Sch A H V B 3 Ha A H V B Ru B 8 3 KI H Sch 3 Ha - Ru B 8 KI H Sch 9 6 Ha 9 86 Ru V 10 96 KI B 9 86 W O z Sch 10 7 5 Ha 10 7 5 Ru H 7 5 KI V 10 7 5 Sch 8 42 Ha 4 3 2 Ru A 42 KI A 4 3 2 Zuid moest 6 SA spelen. West kwam uit met ruiten 10. West heeft hiermee de enige uitkomst gevon den, die het de leider moeilijk maakt, bij elke andere uitkomst zouden er 12 slagen voor het opra pen zijn. De ruitenstart doet echter een aanval op de rentree naar de zuidhand, een rentree die nodig is om klaver aas te kunnen incasseren. Welnu, ruiten aas wordt direct genomen en in noord worden Ha A H V B en Sch A H V B .afgespeeld. Laten we aannemen dat de situatie nu als volgt is geworden (ander af gooien zou O-W niet helpen): Sch- Ha- Ru 4 KI A 43 Nu wordt schoppen 3 gespeeld. In zuid gaat klaver 3 weg, maar de te genspelers zijn in dwang. Er kunnen zich allerlei varianten voordoen. 1Oost gooit een klaver weg. West mag dan natuurlijk geen klaver wegdoen, want anders zou klaver heer worden overgenomen met het aas en klaver 4 zou de 12de slag worden. West doet dus een rui ten weg. Nu incasseert noord klaver heer en speelt ruiten 8 na. Als oost de heer legt, valt daaronder de laat ste ruiten van west en wordt ruiten boer de 12de slag. Als oost ruiten 7 legt, komt west aan slag en wordt klaver aas de 12de slag. 2. Oost gooit ruiten 7 weg. Nu wordt klaver heer geïncas seerd en er wordt ruiten nagespeeld. Oost komt aan slag en klaver aas wordt de 12de slag. 3. Oost gooit ruiten heer weg. Als west nu ook een ruiten weg- doet, dan wordt er gewoon ruiten, nagespeeld. Maar als west een kla ver afgooit? Dan wordt klaver heer met het aas overgenomen en er wordt uit zuid ruiten gespeeld. Rui ten boer gaat dan uiteindelijk voor de 12de slag zorgen. Een zeer eigenaardige dwangposi tie. Een dubbele dwang in slechts twee kleuren, die ook nog duidelijke trekjes heeft van de steppingstone. Het nieuwe probleem kwam voor in de jubileumdrive van de Amster damse studentenbridgeclub US. N-Z zijn kwetsbaar. U hebt als zuid in handen: Sch HV 10 653 Ha 864 Ru AV9 KI 5. U moet 7 Sch spelen na het vol gende biedverloop: noord 3 KI 4 SA 5 Ha 7 Sch Het 2 SA bod van west geeft een tweekleurenspel in de lage kleuren aan. West komt uit met harten boer en uw partner legt op tafel: Sch A 82 Ha AH Ru 76 4 K1AVB93 - Hoe^aat u dit spel snelen? oost zuid west pas 1 Sch 2 SA pas 3 Sch pas pas 5 Ru pas pas 5 SA pas pas pas pas HORIZONTAAL: 1 bergplaats 4 meubelstuk 8 zit plaats 11 bergplaats 12 afgekorte meisjesnaam 13 tijdperk 14 titel 16 bekoorlijk 17 derhalve 19.vloerbe dekking 21 gewicht 22 bode 23 soort vlinder 25 weg 28 deel van de Bijbel 33 familielid 36 vogel 37 kledingstuk 39 muziekinstrument 40 veel geluid voortbrengen 41 rivier in Duitsland 42 oogziekte 44 met 45 schaakstuk ken 48 verwarmingsmiddel 49 li chaamsdeel 52 ontvangen 54 deel van het jaar 56 bende 59 zangorgaan 60 bende 61 rivier in Duitsland 62 tocht 63 rivier in Engeland 64 een zekere 65 bloem 66 Europese hoofd stad 67 deel van een huis. VERTICAAL: 1 lichaamsdeel 2 punt 3 bouwwerk 5 verschil in geldkoers 6 vrijmoe diger 7 te eniger tijd 8 ruim 9 natuur 10 voedsel 15 zoogdier 18 soort touw. 20 vis 22 stap 24 godin 25 zuilen 26 vaartuigen 27 tot een bepaalde godsdienst behorend 29 handelsterm 30 plaats in Frankrijk 31 graan 32 Europeanen 34 voorzetsel 35 plaats in Duitsland 37 deel van een voer tuig 38 rustplaats 43 wij niet 45 god heid 46 vangtuig 47 loot 48 smarte lijk gevoel 50 vrucht 51 drank 52 ri vier in Duitsland 53 Romeins keizer 54 tijdelijk gebruik 55 denkbeeld 57 rivier in Duitsland 58 af sluitings middel Oplossing vorige puzzel Horizontaal: Verticaal: 1. papaver 3. nazaten 6. waardigheid 10. 1. poetsen 2. vaardig 4. zwerk 5. nalaten spelden 11. bekocht 12. Olga 14. adagio 17. 6. weeromstuit 7. dons 8. gebod 9. doc- alopen 19. nota 23. kruimig 25. pagodes 26. torandus 13. aap 15. aan 16. makkera 18. tafeltennis 27. sinjeur 28. kanalen. engel 20. organen 21. omslaan 22. spie 24. mofje. A-upi*»

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 13