Voortdurend bezig met verkeersproblemen
Plannenmaker
houdt zn
JAPANNERS WERKEN HARD
AAN ELEKTRISCHE AUTO'S
Tom
Poes
en de
erf
pachter
Radioreportage
Baskenproces
Per 1 januari
maximum aan
tv-reclame
programmaos
VANAVOND
Eerste van vijf
Garbo-films
MORGEN
Wilt u er rekening mee houden, dat
op 31 december alle bankkantoren
na 12 uur 's middags voor het publiek
gesloten zullen zijn?
Maandag 4 januari 1971 zijn wij u
graag weer van dienst, in een nieuw
jaar dat-naar we oprecht hopen-u veel
geluk en voorspoed zal brengen.
De gezamenlijke banken in Nederland.
Burgemeester
Leuk
Auto's
MARTEN
TOONDER
STRIP
UIT DE KERKEN
MAANDAG 28 DECEMBER 1970
ADVERTENTIE
Uw bank sluit
oudejaarsdag om
12 uur.
Zegt de naam Waldex Kooyman u
nog iets? Ik denk het wel. als ik erbij
/eg, dat hij twee en een half jaar gele
den als vijftienjarige jongen volop in
het nieuws was door zijn plan-Ouden
rijn. Hij deed toen de ontwerpers van
dit verkeersplein min of meer verstomd
staan door hun een ontwerp voor te
leggen dat beter was dan het hunne.
Waldex' plan werd niet gebruikt. Ou
denrijn was al bijna klaar en het was
waarschijnlijk ook te duur geweest
Maar wat doet deze Waldex op dit
moment?
Dat kan zeer snel verteld zijn: hij
is net achttien jaar geworden en verder
wandelt hij in en uit bij het bureau
Stadsontwikkeling van zijn woonplaats
Rotterdam, bij de Rotterdamse Electri-
sche Tram bespreekt hij plannen voor
uitbreiding van het metronet en zo nu
en dan dient hij een plan in bij Rijks
waterstaat.
..Ze zeggen wel eens, je bent zo'n
beetje een genie, maar dat is helemaal
niet waar", zegt Waldex Kooyman en
geeft een vriendelijke klap op het forse
achterste van zijn hond James. Hij
heeft na de Mavo-A die hij volgde
toen hij zijn plan Oudenrijn ontwierp
snel even Mavo-B gedaan en zit nu
in de derde klas van de Hogere Poly
technische School. Daarna wordt het
waarschijnlijk studeren in Delft, want
Waldex wil de stedebouwkunde in.
„Nadat er zoveel te doen is geweest
over mijn plan voor Oudenrijn een
dubbele ruit inplaats van een klaver
blad kreeg ik onder meer een brief
van burgemeester Thomassen van Rot
terdam, of ik eens op het bureau Stads
ontwikkeling wilde komen praten. Van
het begin af aan zijn daar alle mensen
vreselijk aardig voor me geweest. Ze
helpen me aan allerlei gegevens voor
plannen die ik wil uitwerken en ze be
spreken de zaak ook later vaak met
me".
Want Waldex Kooyman heeft het
niet bij dat plan Oudenrijn gelaten. Hij
is erg vaak te vinden bij een kruispunt
in zijn woonplaats, waar bijvoorbeeld
een ongeluk is gebeurd, of waarover
door veel automobilisten wordt ge
klaagd. Hij gaat daar dan eenvoudig
weg een aantal uren zitten met een
bloknoot je en een pen. hij bekijkt de
situatie uitvoerig en hij houdt de ver
keersstromen in de gaten. Later pro
beert hij thuis een plan op papier te
zetten, dat verbetering in deze situatie
zou moeten brengen
„Ik weet eigenlijk nooit, of de ge
meente van mijn plannetjes iets over
neemt". zegt Waldex. „Dat geeft ook
helemaal niet, want ik zit er ook vast
vaak naast, omdat Ik natuurlijk nog
veel te weinig theoretische ondergrond
heb. Maar ik vind het gewoon leuk om
me met dit soort problemen bezig te
houden en dan aan de echte deskundi
gen informaties te vragen en wat ze
van mijn plannen vinden. Ze geven me
in ieder geval geweldige medewerking.
Soms ook wordt Waldex Kooyman
gevraagd om een bepaald plan op te
stellen. Zo werd bijvoorbeeld bekend,
dat er voor de toevoerwegen naar een
loekomsttge tunnel bf' Dordrecht een
aantal sportvelden zou moeten sneuve
len. De sportverenigingen die de velden
gebruikten vroegen Waldex toen een
ander plan voor de toevoerwegen te
ontwerpen, zodat de sportvelden behou
den kunnen blijven.
Dat lukte Waldex. het plan werd vol
gens hem ook heel aardig gevonden, al
leen kon het toch niet worden uitge
voerd. „Ik had niet de juiste gegevens
gekregen en bleek zodoende in mijn
plan geen rekening te hebben gehouden
met een bepaalde waterkering", aldus
de achttienjarige HPS'er.
..Nog iets", zegt Waldex. „Iedereen
klaagt toch zo over de stank van auto's,
de drukte en het zogenaamd slechte
openbaar vervoer. Ik heb wel eens ge
dacht: we geven straks één procent van
ons nationaal inkomen aan ontwikke
lingshulp. maar we hebben wel twee
procent nodig om Nederland te saneren.
Want dat het niet goed zit. zeker met
het verkeer, dat is wel duidelijk"
Hij heeft wel een paar plannetjes.
Eentje ervan is dit: Iedereen betaalt
per jaar bijvoorbeeld vierhonderd gul
den aan de overheid, die maakt het
openbaar vervoer vrij. De wegenbelas
ting gaat fors omhoog „dus zou ieder
een dan van het openbaar vervoer ge
bruik gaan maken", zegt hij, niettemin
ook wel inziend dat hij de zaken wel
wat eenvoudig voorstelt en dat er vele
haken en ogen aan z'tten.
„Ja", lacht hij, „de men? is eigenwijs
en egoïstisch hè. We nemen toch alle
maal een autootje en gebruiken dat ook
in de stad, inplaats van met tram of
bus te gaan. Lekker meewerken aan de
drukte en de luchtverontreiniging.
Waldex zelf heeft geen autootje, hij
gaat altijd met de tram naar school.
„Dat duurt iets langer dan met een au
to, maar ik hoef aan de andere kant
geen tijd te verliezen met het zoeken
naar een parkeerplek", zegt hij, „in tijd
maakt het dus niets uit. En het open
baar vervoer blijft het goedkoopst".
Meer mensen zouden zo moeten rede
neren vindt hij, maar nu een vraag:
Als hij een autootje aangeboden kreeg,
wat zou hij dan doen?
Waldex denkt heel lang na, weifelt
even, en zegt dan heel vastbesloten: „Ik
zou zeggen tegen de fabrikant van de
auto: Houd de auto maar en besteed
het bedrag dat hij kost maar aan uw
research om de auto koolmonoxyde vrij
te maken".
Waldex Kooyma* is gewoon een heel
aardige jongen.
Waldex Kooyman was twee en
een half jaar geleden ,4e jon
gen met het hetere plan-Oudenrijn".
Nog steeds staat hij met pen en
bloknoot op punten in Nederland
waar iets nieuws gebouwd wordt of
bij verkeerspunten waar veel onge
lukken gebeuren. En dan maar ei
gen plannen indienen bij de be
treffende instanties.
NEW YORK Misschien ligt het in
hun aard, misschien komt het door de
flexibiliteit van hun zaken of gewoon
het verlangen winst te maken, maar de
Japanners nemen klaarblijkelijk de
elektrische auto iets serieuzer dan de
Amerikaanse fabrikanten.
Zeker, er worden in de VS. op kleine
schaal elektrische auto's gemaakt en
vele grote maatschappijen hebben pro
totypen van dit voertuig van de toe
komst. Maar er wordt bij lange na niet
voldaan aan de vraag die er naar elek
trische auto's bestaat.
Een opinie-onderzoek heeft namelijk
uitgeweken dat 50 miljoen Amerikanen
wel een elektrische auto voor korte af
standen en met een beperkte snelheid
zouden willen kopen indien ze onder de
7000 gulden zouden kosten. Dit voertuig
zou een snelheid van 60 km. moeten
kunnen halen en de batterijen zouden
goed moeten zijn voor 220 km. Volgens
vele ingenieurs zou men aan deze eisen,
zij het pas na veel denkwerk, wel kun
nen voldoen.
Intussen zijn twee grote Japanse fa
brikanten van batterijen begonnen met
de vestiging overal in hun land van
oplaadstations om zodoende de weg
voor de elektrische auto in Japan te
effenen. Ze namen dit initiatief aan
sluitend op een besluit van de regering
om vele bestelwagens, openbare ver
voermiddelen, kleine busjes en andere
voertuigen voor korte afstanden die in
de grote Japanse steden rijden binnen
de komende drie of vijf jaar te vervan
gen. De oplaadstations voor batterijen
zouden in samenwerking met Zuto-dea-
lers geëxploiteerd worden.
De firma Yuasa is voornemens ook
een maatschappij te vormen die zich
zal specialiseren in elektrische voertui
gen en in de verhuur voor bestelbedrij-
ven zoals melkslijters e.d. In de ogen
van de Japanners zijn de batterij-sta
tions essentieel omdat het elektrische
voertuig van het huidige type minder
dan 150 kan lopen. Dan moet de batte
rij opnieuw bijgeladen worden. Zonder
dergelijke stations zou het reizen met
elektrische voertuigen dan ook ernstig
beperkt worden.
Het gebruik van loodbatte-
rijen heeft zekere nadelen. Om
die reden lopen de Amerikaan
se fabrikanten van elektrische
auto's nog niet bijster hard van
stal. De Japanners daarentegen
zijn voortvarender met hun
elektrificeringsprogram. Zij
vinden dat de geluidshinder en
de luchtvervuiling onverwijld
aangepakt moeten worden.
De Amerikaanse fabrikanten
zijn over het algemeen van
mening dat de elektrische auto
met de bestaande batterijen
onpraktisch is en dat er eerst
een revolutionaire brandstofcel
moet worden gevonden. Maar
de Japanners zijn blijkbaar be
sloten het eerst maar te doen
met wat ze hebben en niet lan
ger op perfektie te wachten. En
zo denken sommige Amerika
nen, blijkens het eerderge
noemd onderzoek, er misschien
ook over.
Met ingang van 1 januari 1971
wordt de televisie-zendtijd van de
Stichting Ether Reclame uitgebreid
tot 15 minuten (netto) per net per
dag, waarmee het wettelijk toege
stane maximum wordt bereikt. Deze
uitbreiding komt tot uiting in de re
clame-uitzendingen rondom de jour
naals van 18.55 uur op beide netten.
Bedoelde reclame-blokken worden
met één minuut (bruto) verlengd tot
vijf minuten (bruto) en worden uit
gezonden van 18.50 tot 18.55 uur en
van 19.00 tot 19.05 uur. Gevolg hier
van is, dat de door de zendgemach
tigden beschikbare tijd tussen zeven
en acht uur- wordt teruggebracht
van 51 minuten tot 50 minuten.
RADIORECLAME
De radio-zendtijd van de STER
wordt met ingang van 1 januari 1971
uitgebreid met 3 minuten per dag.
Deze zendtijd wordt door de STER
gebruikt voor 3 reclameblokken van
elk 1 minuut op de zender Hilver
sum 3, welke als volgt worden ge
plaatst: 1 minuut na het nieuws van
09.00 uur en 1 minuut vóór en na
het nieuws van 17.00 uur. Per 1 ja
nuari 1971 zal de STER wekelijks
een radio-zendtijd vullen van 234
minuten (in (in 1970 was dat 216 mi
nuten en in 1968/'69 156 minuten).
De wettelijk toegestane maximum
radio-reclamezendtijd is 432 minu
ten per week (is 24 minuten per dag
per zendernet).
TELEVISIE
NEDERLAND I
18.45 (K) De Woefs en de Lamaars.
18.55 (K) Journaal.
19.04 NRCV: (K) Please Sir!, tv-
serie.
19.30 (K) Zo Vader, zo Zoon, spel-
programma.
20.00 (K) Journaal
20.20 NCRV: Hier en Nu: actualitei
tenrubriek.
20.50 (K) De kleine waarheid, tv-
feuilleton (2).
21.45 Zeg het nou zelf: progr. over
inspraak van de burger.
22.35 Avondsluiting.
22.45-22.50 NOS: (K) Journaal.
NEDERLAND II
18.45 NOS: (K) De Woefs en de La
maars.
18.55 (K) Journaal.
19.04 Kijken naar kinderen, weten
schappelijke tv-serie.
19.30 VARA: (K) Coronation Street,
tv-feuilleton.
20.00 NOS: (K) Journaal.
7065 „Nu ben ik nog even ver!"
riep heer Bommel klagend uit. „Met ge
vaar voor mijn leven, dat ik wilde beteren
ben ik in deze grotten verdwaald om de
erfpacht in een prettig gesprek te rege
len. En nu..."
„Ik wil niks regelen!" kraste de oude
dame. terwijl ze haar ijzeren pook om
klemde. „Overmorgen kom ik mijn erf
pacht halen, zoals afgesproken. En ver
der geen gerij met motorwagens door
mijn grot. Ik wil de lucht hier een beetje
zuiver houden. Mijn zoon slaapt toch al
zo onrustig, de laatste tijd. Het wordt
tijd, dat het ventje een beetje in de bui
tenlucht komt. Daar verheugt hij zich
zo op".
„Maar..." begon heer Ollie.
„Er uit!!" krijste de heks. „Maak dat
je weg komt! Jullie allebei!. Vort!"
Ze wees met een knokige wijsvinger
naar de uitgang van de spelonk waar
het kille daglicht naar binnen sijpelde, en
de echo's van haar stem deden de druip
stenen trillen.
Heer Bommel verbleekte, en haastte
zich achter Tom Poes aan naar de Oude
Schicht die nog steeds bij de zijgang
stond. Hij startte de motor en even later
kwam het trouwe voertuig huppelend
over de stenen naar buiten rijden. Het
was begonnen te sneeuwen. Een kille
wind huilde klagend door de kloof en
joeg dichte, witte vlokken in het gelaat
van de bestuurder, die daardoor ernstig
in zijn uitzicht belemmerd werd. Maar
daardoor liet hij zich niet hinderen. Zijn
behoefte om ver van deze ongastvrije
omgeving te komen was te groot.
De Vara brengt vanavond de uit
1935 daterende film Anna Kareni-
na" op het scherm, naar de beken
de roman van Tolstoi en met Gre
ta Garbo in de hoofdrol. Het is de
eerste van vijf films die de Vara
dit seizoen op maandagavonden
wil geven met deze filmster die al
bij haar leven een legende gewor
den is, in de titelrol (Nederland 2 -
20.50 tot 22.20.).
20.20 VARA: (K) 't Oproer kraait:
Rebelse liederen uit allerlei
landen.
20.50 Anna Karenina, speelfilm uit
1936.
22.20 1970 beter één spruit in de
hand, dan de lucht van tien:
een gekleurd jaaroverzicht in
zwart/wit.
23.00-23.05 NOS: (K) Journaal.
DUITSLAND I
(Regionaal progr.: NDR: 18.00 Po-
lizeifunk ruft, tv-serie. 18.30 (K) Act.
18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K)
Sportjourn. 19.26 (K) Julia, tv-serie.
19.59 Progr.-overz. WDR: 18.00 (K)
Progr.-overz. Aansl.: (K) Der
schwarze Graf, tv-serie. 18.30 (K)
Voor de kleuters. 18.40 (K) Nws.
19.25 (K) Die seltsamen Methoden
des Franz Josef Wanninger, tv-
serie). 20.00 (K) Journ. en weerber.
20.15 (K) Actuele rep. 21.00 (K)
Amusem.progr. 21.45 (K) Cultureel
magazine. 22.30 (K) Journ., commen
taar en weerber. 22.50 Films van
jonge cineasten. 23.40 (K) Journaal.
DUITSLAND II
18.05 (K) Act. en muziek. 18.40 (K)
Sind Sie frei, Mademoiselle?, tv-
serie. 19.10 (K) Der Kurier der Kai-
serin, tv-serie. 19.45 (K) Nws., act.
en weerber. 20.15 Documentaire over
kinder-dorpen. Aansl: Nws. 21.00 (K)
Der Korridor, speelfilm. 22.45 (K)
Nws en weerber. 22.45-23.45 Filmfo-
De NOS-radio zendt morgenoch
tend tussen 09.00 en 9.35 uur via
Hilversum 2 een reportage uit naar
aanleiding van het Baskenproces in
de Spaanse stad Burgos. De reporta
ge is gemaakt door verslaggever
Sjef Vink van de Regionale Omroep
Zuid (ROZ) in Maastricht, die een
week inv Spanje was en in de plaat
sen Burgos, Bilbao en San Sebastian
de reacties van de bevolking tracht
te na te gaan. In de reportage ko
men gesprekken voor met onder an
deren de advocaten van twee van de
zestien Basken, tegen wie in Burgos
de doodstraf is geëist. Het program
ma wordt afgewisseld niet liederen
tegen het regiem van Franco, zoals
die twee jaar geleden op de plaat
zijn opgenomen in een Spaans semi
narium. De plaat is in Spanje verbo
den.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Kootstertille
(Fr.): H. van Tilburg, kandidaat te
Biddinghuizen (Fr.).
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Wieringermeer (toez.)s
J. Breeuwsma te Hoogeveen; te Hil-
legom W. Doresteijn te Maars^en; te
Klazienaveen (toez.) A. S. Klusener
te Mijnsheerenland; te Schoonoord
J. C. Brokken te Rhoon.
Bedankt voor Zetten-Andelst J. M.
de Raad te St. Annaland; voor Dok-
kum J. L. Ravesloot te Veen (N.Br.).
TELEVISIE
NEDERLAND I
14.30-X6.25 KRO: (K) Vakantiepro
gramma.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. van gister
avond. 10.30 Heidi und Peter, speel
film. 12.00 Actuele rep. 12.50 Intern,
persoverz. 13.00-13.30 Journ. 15.00
(K) Nws. 15.05 Helfer ohne Auftrag,
detective-film. 15.50 Amusementspr.
16.35 (K) Nws. 16.40 (K) Kinderpr.
17.25 (K) Reportages. 17.55-18.00 (K)
Nws.
DUITSLAND II
16.05 Kleur: Lederstrumpf, tv-
feuilleton. 17.25 Kleur: Weerbericht.
17.30 Kleur: Nws. en weerbericht.
17.35 Lassie, tv-serie.
RADIO
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor:
klassieke muziek (gr). (7.25 Horen en
zien; 7.30 Nws; 7.32-7.50 Hier en Nu:
act.). 8.00 Nws. 8.11 Te Deum lauda-
mus: gewijde muziek (gr). 8.30 Nws.
8.32 (S) Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.40
Schoolradio. 10.00 Bijbelse verken
ningen. 10.15 (S) Opera-fragmenten
(gr). 11.00 Nws. 11.03 Het wassende
water, vervolghoorspel (12). 11.35
Voor de zieken. 11.55 Med. KRO:
12.00 (S) Van twaalf tot twee: gev.
progr. (12.22 Wij van het land; 12.26
Med. voor land- en tuinbouw; 12.30
Nws.; 12.41 Act.; 13.00-13.05 Raden
maar...). 14.05 Schoolradio. 14.30 (S)
Pizzicato: muzikaal middag-magazi
ne. (16.00-16.02 Nws). Overheids-
voorl.:, 17.00 Nws. uit de Ned. Antil
len. Spreker: H. L. Braam. KRO:
17.10 Voor de kinderen. 17.15 Hai!:
jeugdpr. Politieke Partijen: 18.19
Uitzending van de PvdA. KRO: 18.30
Nws. 18.41 Act. 19.00 (S) Licht en
semble met solisten. 19.45 Evangelie
zonder masker, lezing. 20.00 Turan-
dot, opera van Busoni (opn). 21.15
Infelice de brieven van Franz
Kafka aan Felice Bauer. 22.25 Over
weging. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag
vandaag. 22.50 Kontekst: magazine
waarin op de dingen wordt doorge
praat. 23.15 (S) Sticker: licht mu-
ziekpr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje:
lichte gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radio-
journ. 8.20 (S) Dag met een plaatje
(vervolg). (8.30-8.33 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uit
gebreide rep. of herh. NOS-progr.
9.35 Waterst. 9.40 Muz. uit de Mid
deleeuwen en Renaissance (opn).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvit.: populair verzoekpla-
tenpr. (11.00 Nws). 11.30 Rondom 12:
progr. voor de vrouw. (Om 11.55
Beursberichten). 12.30 Overheids-
voorl.: Uitz. voor de landbouw. 12.40
Knipperlicht: radio-verkeersmagazi-
ne. 13.00 Nw. 13.11 Radiojourn. NOS:
13.30 Spiegel van België: muziek en
nws van onze zuiderburen. 14.00
Jazz uit het historisch archief. 14.25
(S) Kamerorkest Pieter Hellendael
en solist: klassieke muz. 15.00 Van
ta-ta tot totale taal: een rubriek
over het leven in de taal. AVRO:
15.10 Muziekmiddag, waarin om:
15.10 (S) De wereld van de opera:
beschouwingen over opera's; 16.00
Nws; 16.03 Toonaangevende figuren
uit onze muziekwereld; 16.35 Ker
korgelconcert met moderne muziek;
17.11 (S) Kamerkoor. 17.30 Toppers
van toen (gr.) 17.55 Med. 18.00 Nws.
18.11 Radiojourn. 18.25 (S) Licht or
kest met zangsolist. 18.50 Amateurs
musiceren: Fanfare-orkest. 19.25 Pa
ris vous parle. 19.30 Nieuws. 19.35
Vanavond, gev. progr. 22.30 Nws.
22.38 Med. 22.43 Radiojourn. NOS:
22.55 (S) Zin-Tuig nr. 32: kunst bui
ten het Nederlandse taalgebied.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. 10.00 Nws. 10.03 Ek-
spres: licht platenpr. 11.00 Nws.
11.03 Een opvallend vrolijke geva
rieerde visite: lichte platen. (12.00
Nws). 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Bek-
kr Show. (14.00 Nws). 15.00 Nws.
15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03
Mix: 120 minuten rijp en groen op
alle toeren. (17.00 Nws). 18.00 Einde
uitzending.