Voortdurend bezig met verkeersproblemen Plannenmaker houdt zn JAPANNERS WERKEN HARD AAN ELEKTRISCHE AUTO'S Tom Poes en de erf pachter Radioreportage Baskenproces Per 1 januari maximum aan tv-reclame programmaos VANAVOND Eerste van vijf Garbo-films MORGEN Wilt u er rekening mee houden, dat op 31 december alle bankkantoren na 12 uur 's middags voor het publiek gesloten zullen zijn? Maandag 4 januari 1971 zijn wij u graag weer van dienst, in een nieuw jaar dat-naar we oprecht hopen-u veel geluk en voorspoed zal brengen. De gezamenlijke banken in Nederland. Burgemeester Leuk Auto's MARTEN TOONDER STRIP UIT DE KERKEN MAANDAG 28 DECEMBER 1970 ADVERTENTIE Uw bank sluit oudejaarsdag om 12 uur. Zegt de naam Waldex Kooyman u nog iets? Ik denk het wel. als ik erbij /eg, dat hij twee en een half jaar gele den als vijftienjarige jongen volop in het nieuws was door zijn plan-Ouden rijn. Hij deed toen de ontwerpers van dit verkeersplein min of meer verstomd staan door hun een ontwerp voor te leggen dat beter was dan het hunne. Waldex' plan werd niet gebruikt. Ou denrijn was al bijna klaar en het was waarschijnlijk ook te duur geweest Maar wat doet deze Waldex op dit moment? Dat kan zeer snel verteld zijn: hij is net achttien jaar geworden en verder wandelt hij in en uit bij het bureau Stadsontwikkeling van zijn woonplaats Rotterdam, bij de Rotterdamse Electri- sche Tram bespreekt hij plannen voor uitbreiding van het metronet en zo nu en dan dient hij een plan in bij Rijks waterstaat. ..Ze zeggen wel eens, je bent zo'n beetje een genie, maar dat is helemaal niet waar", zegt Waldex Kooyman en geeft een vriendelijke klap op het forse achterste van zijn hond James. Hij heeft na de Mavo-A die hij volgde toen hij zijn plan Oudenrijn ontwierp snel even Mavo-B gedaan en zit nu in de derde klas van de Hogere Poly technische School. Daarna wordt het waarschijnlijk studeren in Delft, want Waldex wil de stedebouwkunde in. „Nadat er zoveel te doen is geweest over mijn plan voor Oudenrijn een dubbele ruit inplaats van een klaver blad kreeg ik onder meer een brief van burgemeester Thomassen van Rot terdam, of ik eens op het bureau Stads ontwikkeling wilde komen praten. Van het begin af aan zijn daar alle mensen vreselijk aardig voor me geweest. Ze helpen me aan allerlei gegevens voor plannen die ik wil uitwerken en ze be spreken de zaak ook later vaak met me". Want Waldex Kooyman heeft het niet bij dat plan Oudenrijn gelaten. Hij is erg vaak te vinden bij een kruispunt in zijn woonplaats, waar bijvoorbeeld een ongeluk is gebeurd, of waarover door veel automobilisten wordt ge klaagd. Hij gaat daar dan eenvoudig weg een aantal uren zitten met een bloknoot je en een pen. hij bekijkt de situatie uitvoerig en hij houdt de ver keersstromen in de gaten. Later pro beert hij thuis een plan op papier te zetten, dat verbetering in deze situatie zou moeten brengen „Ik weet eigenlijk nooit, of de ge meente van mijn plannetjes iets over neemt". zegt Waldex. „Dat geeft ook helemaal niet, want ik zit er ook vast vaak naast, omdat Ik natuurlijk nog veel te weinig theoretische ondergrond heb. Maar ik vind het gewoon leuk om me met dit soort problemen bezig te houden en dan aan de echte deskundi gen informaties te vragen en wat ze van mijn plannen vinden. Ze geven me in ieder geval geweldige medewerking. Soms ook wordt Waldex Kooyman gevraagd om een bepaald plan op te stellen. Zo werd bijvoorbeeld bekend, dat er voor de toevoerwegen naar een loekomsttge tunnel bf' Dordrecht een aantal sportvelden zou moeten sneuve len. De sportverenigingen die de velden gebruikten vroegen Waldex toen een ander plan voor de toevoerwegen te ontwerpen, zodat de sportvelden behou den kunnen blijven. Dat lukte Waldex. het plan werd vol gens hem ook heel aardig gevonden, al leen kon het toch niet worden uitge voerd. „Ik had niet de juiste gegevens gekregen en bleek zodoende in mijn plan geen rekening te hebben gehouden met een bepaalde waterkering", aldus de achttienjarige HPS'er. ..Nog iets", zegt Waldex. „Iedereen klaagt toch zo over de stank van auto's, de drukte en het zogenaamd slechte openbaar vervoer. Ik heb wel eens ge dacht: we geven straks één procent van ons nationaal inkomen aan ontwikke lingshulp. maar we hebben wel twee procent nodig om Nederland te saneren. Want dat het niet goed zit. zeker met het verkeer, dat is wel duidelijk" Hij heeft wel een paar plannetjes. Eentje ervan is dit: Iedereen betaalt per jaar bijvoorbeeld vierhonderd gul den aan de overheid, die maakt het openbaar vervoer vrij. De wegenbelas ting gaat fors omhoog „dus zou ieder een dan van het openbaar vervoer ge bruik gaan maken", zegt hij, niettemin ook wel inziend dat hij de zaken wel wat eenvoudig voorstelt en dat er vele haken en ogen aan z'tten. „Ja", lacht hij, „de men? is eigenwijs en egoïstisch hè. We nemen toch alle maal een autootje en gebruiken dat ook in de stad, inplaats van met tram of bus te gaan. Lekker meewerken aan de drukte en de luchtverontreiniging. Waldex zelf heeft geen autootje, hij gaat altijd met de tram naar school. „Dat duurt iets langer dan met een au to, maar ik hoef aan de andere kant geen tijd te verliezen met het zoeken naar een parkeerplek", zegt hij, „in tijd maakt het dus niets uit. En het open baar vervoer blijft het goedkoopst". Meer mensen zouden zo moeten rede neren vindt hij, maar nu een vraag: Als hij een autootje aangeboden kreeg, wat zou hij dan doen? Waldex denkt heel lang na, weifelt even, en zegt dan heel vastbesloten: „Ik zou zeggen tegen de fabrikant van de auto: Houd de auto maar en besteed het bedrag dat hij kost maar aan uw research om de auto koolmonoxyde vrij te maken". Waldex Kooyma* is gewoon een heel aardige jongen. Waldex Kooyman was twee en een half jaar geleden ,4e jon gen met het hetere plan-Oudenrijn". Nog steeds staat hij met pen en bloknoot op punten in Nederland waar iets nieuws gebouwd wordt of bij verkeerspunten waar veel onge lukken gebeuren. En dan maar ei gen plannen indienen bij de be treffende instanties. NEW YORK Misschien ligt het in hun aard, misschien komt het door de flexibiliteit van hun zaken of gewoon het verlangen winst te maken, maar de Japanners nemen klaarblijkelijk de elektrische auto iets serieuzer dan de Amerikaanse fabrikanten. Zeker, er worden in de VS. op kleine schaal elektrische auto's gemaakt en vele grote maatschappijen hebben pro totypen van dit voertuig van de toe komst. Maar er wordt bij lange na niet voldaan aan de vraag die er naar elek trische auto's bestaat. Een opinie-onderzoek heeft namelijk uitgeweken dat 50 miljoen Amerikanen wel een elektrische auto voor korte af standen en met een beperkte snelheid zouden willen kopen indien ze onder de 7000 gulden zouden kosten. Dit voertuig zou een snelheid van 60 km. moeten kunnen halen en de batterijen zouden goed moeten zijn voor 220 km. Volgens vele ingenieurs zou men aan deze eisen, zij het pas na veel denkwerk, wel kun nen voldoen. Intussen zijn twee grote Japanse fa brikanten van batterijen begonnen met de vestiging overal in hun land van oplaadstations om zodoende de weg voor de elektrische auto in Japan te effenen. Ze namen dit initiatief aan sluitend op een besluit van de regering om vele bestelwagens, openbare ver voermiddelen, kleine busjes en andere voertuigen voor korte afstanden die in de grote Japanse steden rijden binnen de komende drie of vijf jaar te vervan gen. De oplaadstations voor batterijen zouden in samenwerking met Zuto-dea- lers geëxploiteerd worden. De firma Yuasa is voornemens ook een maatschappij te vormen die zich zal specialiseren in elektrische voertui gen en in de verhuur voor bestelbedrij- ven zoals melkslijters e.d. In de ogen van de Japanners zijn de batterij-sta tions essentieel omdat het elektrische voertuig van het huidige type minder dan 150 kan lopen. Dan moet de batte rij opnieuw bijgeladen worden. Zonder dergelijke stations zou het reizen met elektrische voertuigen dan ook ernstig beperkt worden. Het gebruik van loodbatte- rijen heeft zekere nadelen. Om die reden lopen de Amerikaan se fabrikanten van elektrische auto's nog niet bijster hard van stal. De Japanners daarentegen zijn voortvarender met hun elektrificeringsprogram. Zij vinden dat de geluidshinder en de luchtvervuiling onverwijld aangepakt moeten worden. De Amerikaanse fabrikanten zijn over het algemeen van mening dat de elektrische auto met de bestaande batterijen onpraktisch is en dat er eerst een revolutionaire brandstofcel moet worden gevonden. Maar de Japanners zijn blijkbaar be sloten het eerst maar te doen met wat ze hebben en niet lan ger op perfektie te wachten. En zo denken sommige Amerika nen, blijkens het eerderge noemd onderzoek, er misschien ook over. Met ingang van 1 januari 1971 wordt de televisie-zendtijd van de Stichting Ether Reclame uitgebreid tot 15 minuten (netto) per net per dag, waarmee het wettelijk toege stane maximum wordt bereikt. Deze uitbreiding komt tot uiting in de re clame-uitzendingen rondom de jour naals van 18.55 uur op beide netten. Bedoelde reclame-blokken worden met één minuut (bruto) verlengd tot vijf minuten (bruto) en worden uit gezonden van 18.50 tot 18.55 uur en van 19.00 tot 19.05 uur. Gevolg hier van is, dat de door de zendgemach tigden beschikbare tijd tussen zeven en acht uur- wordt teruggebracht van 51 minuten tot 50 minuten. RADIORECLAME De radio-zendtijd van de STER wordt met ingang van 1 januari 1971 uitgebreid met 3 minuten per dag. Deze zendtijd wordt door de STER gebruikt voor 3 reclameblokken van elk 1 minuut op de zender Hilver sum 3, welke als volgt worden ge plaatst: 1 minuut na het nieuws van 09.00 uur en 1 minuut vóór en na het nieuws van 17.00 uur. Per 1 ja nuari 1971 zal de STER wekelijks een radio-zendtijd vullen van 234 minuten (in (in 1970 was dat 216 mi nuten en in 1968/'69 156 minuten). De wettelijk toegestane maximum radio-reclamezendtijd is 432 minu ten per week (is 24 minuten per dag per zendernet). TELEVISIE NEDERLAND I 18.45 (K) De Woefs en de Lamaars. 18.55 (K) Journaal. 19.04 NRCV: (K) Please Sir!, tv- serie. 19.30 (K) Zo Vader, zo Zoon, spel- programma. 20.00 (K) Journaal 20.20 NCRV: Hier en Nu: actualitei tenrubriek. 20.50 (K) De kleine waarheid, tv- feuilleton (2). 21.45 Zeg het nou zelf: progr. over inspraak van de burger. 22.35 Avondsluiting. 22.45-22.50 NOS: (K) Journaal. NEDERLAND II 18.45 NOS: (K) De Woefs en de La maars. 18.55 (K) Journaal. 19.04 Kijken naar kinderen, weten schappelijke tv-serie. 19.30 VARA: (K) Coronation Street, tv-feuilleton. 20.00 NOS: (K) Journaal. 7065 „Nu ben ik nog even ver!" riep heer Bommel klagend uit. „Met ge vaar voor mijn leven, dat ik wilde beteren ben ik in deze grotten verdwaald om de erfpacht in een prettig gesprek te rege len. En nu..." „Ik wil niks regelen!" kraste de oude dame. terwijl ze haar ijzeren pook om klemde. „Overmorgen kom ik mijn erf pacht halen, zoals afgesproken. En ver der geen gerij met motorwagens door mijn grot. Ik wil de lucht hier een beetje zuiver houden. Mijn zoon slaapt toch al zo onrustig, de laatste tijd. Het wordt tijd, dat het ventje een beetje in de bui tenlucht komt. Daar verheugt hij zich zo op". „Maar..." begon heer Ollie. „Er uit!!" krijste de heks. „Maak dat je weg komt! Jullie allebei!. Vort!" Ze wees met een knokige wijsvinger naar de uitgang van de spelonk waar het kille daglicht naar binnen sijpelde, en de echo's van haar stem deden de druip stenen trillen. Heer Bommel verbleekte, en haastte zich achter Tom Poes aan naar de Oude Schicht die nog steeds bij de zijgang stond. Hij startte de motor en even later kwam het trouwe voertuig huppelend over de stenen naar buiten rijden. Het was begonnen te sneeuwen. Een kille wind huilde klagend door de kloof en joeg dichte, witte vlokken in het gelaat van de bestuurder, die daardoor ernstig in zijn uitzicht belemmerd werd. Maar daardoor liet hij zich niet hinderen. Zijn behoefte om ver van deze ongastvrije omgeving te komen was te groot. De Vara brengt vanavond de uit 1935 daterende film Anna Kareni- na" op het scherm, naar de beken de roman van Tolstoi en met Gre ta Garbo in de hoofdrol. Het is de eerste van vijf films die de Vara dit seizoen op maandagavonden wil geven met deze filmster die al bij haar leven een legende gewor den is, in de titelrol (Nederland 2 - 20.50 tot 22.20.). 20.20 VARA: (K) 't Oproer kraait: Rebelse liederen uit allerlei landen. 20.50 Anna Karenina, speelfilm uit 1936. 22.20 1970 beter één spruit in de hand, dan de lucht van tien: een gekleurd jaaroverzicht in zwart/wit. 23.00-23.05 NOS: (K) Journaal. DUITSLAND I (Regionaal progr.: NDR: 18.00 Po- lizeifunk ruft, tv-serie. 18.30 (K) Act. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K) Sportjourn. 19.26 (K) Julia, tv-serie. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.00 (K) Progr.-overz. Aansl.: (K) Der schwarze Graf, tv-serie. 18.30 (K) Voor de kleuters. 18.40 (K) Nws. 19.25 (K) Die seltsamen Methoden des Franz Josef Wanninger, tv- serie). 20.00 (K) Journ. en weerber. 20.15 (K) Actuele rep. 21.00 (K) Amusem.progr. 21.45 (K) Cultureel magazine. 22.30 (K) Journ., commen taar en weerber. 22.50 Films van jonge cineasten. 23.40 (K) Journaal. DUITSLAND II 18.05 (K) Act. en muziek. 18.40 (K) Sind Sie frei, Mademoiselle?, tv- serie. 19.10 (K) Der Kurier der Kai- serin, tv-serie. 19.45 (K) Nws., act. en weerber. 20.15 Documentaire over kinder-dorpen. Aansl: Nws. 21.00 (K) Der Korridor, speelfilm. 22.45 (K) Nws en weerber. 22.45-23.45 Filmfo- De NOS-radio zendt morgenoch tend tussen 09.00 en 9.35 uur via Hilversum 2 een reportage uit naar aanleiding van het Baskenproces in de Spaanse stad Burgos. De reporta ge is gemaakt door verslaggever Sjef Vink van de Regionale Omroep Zuid (ROZ) in Maastricht, die een week inv Spanje was en in de plaat sen Burgos, Bilbao en San Sebastian de reacties van de bevolking tracht te na te gaan. In de reportage ko men gesprekken voor met onder an deren de advocaten van twee van de zestien Basken, tegen wie in Burgos de doodstraf is geëist. Het program ma wordt afgewisseld niet liederen tegen het regiem van Franco, zoals die twee jaar geleden op de plaat zijn opgenomen in een Spaans semi narium. De plaat is in Spanje verbo den. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Kootstertille (Fr.): H. van Tilburg, kandidaat te Biddinghuizen (Fr.). Ned. Herv. Kerk Beroepen te Wieringermeer (toez.)s J. Breeuwsma te Hoogeveen; te Hil- legom W. Doresteijn te Maars^en; te Klazienaveen (toez.) A. S. Klusener te Mijnsheerenland; te Schoonoord J. C. Brokken te Rhoon. Bedankt voor Zetten-Andelst J. M. de Raad te St. Annaland; voor Dok- kum J. L. Ravesloot te Veen (N.Br.). TELEVISIE NEDERLAND I 14.30-X6.25 KRO: (K) Vakantiepro gramma. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. van gister avond. 10.30 Heidi und Peter, speel film. 12.00 Actuele rep. 12.50 Intern, persoverz. 13.00-13.30 Journ. 15.00 (K) Nws. 15.05 Helfer ohne Auftrag, detective-film. 15.50 Amusementspr. 16.35 (K) Nws. 16.40 (K) Kinderpr. 17.25 (K) Reportages. 17.55-18.00 (K) Nws. DUITSLAND II 16.05 Kleur: Lederstrumpf, tv- feuilleton. 17.25 Kleur: Weerbericht. 17.30 Kleur: Nws. en weerbericht. 17.35 Lassie, tv-serie. RADIO HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws; 7.32-7.50 Hier en Nu: act.). 8.00 Nws. 8.11 Te Deum lauda- mus: gewijde muziek (gr). 8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verken ningen. 10.15 (S) Opera-fragmenten (gr). 11.00 Nws. 11.03 Het wassende water, vervolghoorspel (12). 11.35 Voor de zieken. 11.55 Med. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gev. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Med. voor land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00-13.05 Raden maar...). 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Pizzicato: muzikaal middag-magazi ne. (16.00-16.02 Nws). Overheids- voorl.:, 17.00 Nws. uit de Ned. Antil len. Spreker: H. L. Braam. KRO: 17.10 Voor de kinderen. 17.15 Hai!: jeugdpr. Politieke Partijen: 18.19 Uitzending van de PvdA. KRO: 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 (S) Licht en semble met solisten. 19.45 Evangelie zonder masker, lezing. 20.00 Turan- dot, opera van Busoni (opn). 21.15 Infelice de brieven van Franz Kafka aan Felice Bauer. 22.25 Over weging. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorge praat. 23.15 (S) Sticker: licht mu- ziekpr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radio- journ. 8.20 (S) Dag met een plaatje (vervolg). (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uit gebreide rep. of herh. NOS-progr. 9.35 Waterst. 9.40 Muz. uit de Mid deleeuwen en Renaissance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit.: populair verzoekpla- tenpr. (11.00 Nws). 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw. (Om 11.55 Beursberichten). 12.30 Overheids- voorl.: Uitz. voor de landbouw. 12.40 Knipperlicht: radio-verkeersmagazi- ne. 13.00 Nw. 13.11 Radiojourn. NOS: 13.30 Spiegel van België: muziek en nws van onze zuiderburen. 14.00 Jazz uit het historisch archief. 14.25 (S) Kamerorkest Pieter Hellendael en solist: klassieke muz. 15.00 Van ta-ta tot totale taal: een rubriek over het leven in de taal. AVRO: 15.10 Muziekmiddag, waarin om: 15.10 (S) De wereld van de opera: beschouwingen over opera's; 16.00 Nws; 16.03 Toonaangevende figuren uit onze muziekwereld; 16.35 Ker korgelconcert met moderne muziek; 17.11 (S) Kamerkoor. 17.30 Toppers van toen (gr.) 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 (S) Licht or kest met zangsolist. 18.50 Amateurs musiceren: Fanfare-orkest. 19.25 Pa ris vous parle. 19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond, gev. progr. 22.30 Nws. 22.38 Med. 22.43 Radiojourn. NOS: 22.55 (S) Zin-Tuig nr. 32: kunst bui ten het Nederlandse taalgebied. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 10.03 Ek- spres: licht platenpr. 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke geva rieerde visite: lichte platen. (12.00 Nws). 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Bek- kr Show. (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix: 120 minuten rijp en groen op alle toeren. (17.00 Nws). 18.00 Einde uitzending.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 7