21. Naar de bruiloft van Sneeuwwitje, Assepoester en Doornroosje ledereen kent w el de kostelijke verhalen van de gebroeders Grimm, die een bijna ontelbaar aantal sprookjes en sagen hebben verzameld in hun leven. Dit sprookjes-spel is gebaseerd op al die vertellingen, ledereen kan er aan meedoen en net zo diep in sprookjesland binnen- 5. Spiegeltjespiegeltje aan de wand. wie is de schoonste in het hele land?", vraagt de boze moeder van Sneeuwwitje. Eén beurt overslaan. De haas en de egel lopen om 7 hardst, blaar 10. Au Doornroosje heeft zich aan het spinnewiel gestoten en moet nu 100 jaar slapen. Pas als er 5 gegooid wordtmag men verder gaan. Nu lopen de haas en de vrouw van de egel om 't hardst. Terug naar 6. De zeven dwergen komen van het werk thuis. Naar 16. De arme Assepoester slooft zich uit voor de twee stief zusters. Eerst even helpen water uit de put halen. Dus een beurt overslaan. 18. Hans en Grietje zijn gevangen genomen. Pas als 4.5 of 6 gegooid wordt, mag men verder. 20. Sneeuwwitje vlucht in het bos. Naar 22. Roodkapje wil grootmoeder wijn en koekjes brengen. Onderweg komt ze de wolf tegen. Eén beurt overslaan. „Mijn trouw llsebill wil niet zoals ik wil", zegt de visser tegen de bot. „Ze wil mooier wonen". Alle spelers 2 plaatsen naar voren. 27. De schoen die Assepoester op het bal verloren heeft, wordt gevonden. Nóg 2x gooien 7. 9. II. 13. 15. 23. trekken als het aantal ogen van de dobbelsteen aangeeft. Maar pas op! Wie op een zwart veldje komt, moet wel even naar de spelregels kijken, want daarin zit nu juist de verrassing van dit spel. Wie deze pagina op een flink stuk karton plakt, kan er vaker mee spelen. Veel plezier! 30. Het dappere kleermakertje heeft het met de reus voor elkaar. Nog twee maal gooien. 33. De verklede koningin geeft Sneeuwwitje een vergiftige appel. Sneeuwwitje wordt ziek. Eén beurt overslaan. 35 De ouders van Hans en Grietje zoeken hun kinderen. Alle spelers één plaatsje terug. 39 Pang? De jager schiet de wolf die grootmoeder en Roodkapje heeft opgegeten. Nóg een keer gooien. 42. Niemand komt gemakkelijk door de dichte haag om het slot van Doornroosje. Van de volgende twee worpen telkens 1 oog aftrekken. 44 Daar zit er één vast in de heg. Nu wachten tot alle spelers 34 gepasseerd zijn. 47. Hè hè, de heg gepasseerd en nu naar 50. 49. De zoon van de koning wekt Doornroosje met een kus. Alle spelers twee plaatsen naar voren. 52. De kok met opgeheven arm geeft de jongen een oorvijg. Eén beurt overslaan. 60. Het huwelijk van Sneeuwwitje, Doornroosje en Assepoester wordt met een groot feest gevierd. Wie hier het eerst aankomt, heeft het spel en het halve koninkrijk gewonnen....!

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 15