nanciele notities STAPT CORNFELD UIT IOS? EFFECTENHANDEL IS HUIVERIG VOOR DE MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN VERGUNNINGSTELSEL UITLENEN PERSONEEL Dropkartel in Nederland Stokvis gaat laadbruggen produceren in Friesland Atlas Copco verhuist naar Zwijndrecht ROTTERDAM MOET ATTENT ZIJN VOOR CONCURRENTIE GEVOLGEN UITBREIDING E.E.G. VOOR ONTWIKKELING NIEUWE WATERWEG Uitbreiding kapitaal van Slavenburg 1 ■i mum Beleggers mogen vertrouwen niet verliezen OMZET VAN JONGENEEL 15% HOGER Koppelbazen aan banden Miljoenenorder voor Vredestein BEDRIJFSBEËINDIGINGSHULP VOOR OUDERE ONDERNEMERS M 4 15^.' ---1 WÊÈÈÊÈÊÈÊm 1 ZATERDAG 2 JANUARI 1971 - PSLOOT STORM SCHADELIJK TEKKO TAKS Wessanen onveranderd VIERTAL BEURS IN LEIPZIG STERTIL OVERGENOMEN STAATSSECRETARIS GEEFT HOOFDLIJNEN AAN FACILITEITEN VERBINDINGEN TERREINEN Pagina 2 v <J5S- <J52 maar ik voelde dat ik hem moest om helzen en ik gaf hem een kus op zijn wang. Zo meldde ik mij voor mijn werk zaamheden op Capitol Hill in het ap partement, dat Senator Kennedy toe gewezen had gekregen in dit rege ringsgebouw. Dat was nummer 362 en daar vlak tegenover lagen de vertrek ken van Vice-President Richard Nixon, appartement nummer 361. Senator Kennedy was begonnen met vier secretaressen en daar was ook mijn kamergenootje bij, Lois Strode, die zich speciaal bezig hield met de veteranen en de militaire zaken. juridisch adviseur van de senator en weldra voegde Lee White zich bij hem als assistent. Van tijd tot tijd nam de senator nog andere mensen aan. Naarmate de populariteit van de se nator toenam? werd hij steeds meer uitgenodigd om een avond te komen spreken, door het gehele land en dit natuurlijk vooral in de staat, waar hij geboren was. Voor deze reizen droeg Muggsy O'Leary de verantwoordelijk heid. Hij was de chauffeur en duvel stoejager van de Baas, een joviale vent met een grote sigaar en een vriendelijke glimlach. Als de wagen voorstond kwam hij bij ons binnen Ik herinner mij .nog heel goed hoe met de vraag: „Is de Baas klaar?" trots wrj waren, toen wij... de Vier-Van-Het-Eerste-Ogenblik, offi cieel de eed moesten afleggen, voordat wij konden beginnen met onze werk zaamheden. Mijn collega Evelyn Lincoln was een week tevoren begonnen... de hele staf was nieuw, behalve Ted T. J. Reardon, de administratieve assistent van de senator, die hem reeds had bijgestaan in de jaren, dat hij Kamer lid was voor de staat Massachusetts. Slechts zeer zelden was de Baas klaar, ei1 was altijd nog wel een laat ste telefoongesprek of een laatste de tail, dat behandeld moest worden. Voor ons was het telkens weer de vraag, of Muggsy dat vliegtuig nog zou halen. Intussen stond hij rustig op zijn sigaar te kauwen, terwijl wij ons opvraten van de zenuwen. Als de senator klaar was, stormde hij bij ons binnen en dan vroeg hij zijn chauffeur of alles gereed was, net alsof die brave Muggsy de boel had Er werd meteen beslist, dat me- Het was misschien maar goed. dat had" to "bouw, "ou^re^ntlf gouden mijn ouders dit niet konden zien De privé-secretaresse. Jean McGonigle, Later kwam Muggsy dan rapport kersverse Senator stelde mij enkele die de verkiezingscampagne in Boston uitbrengen: „We hadden nog één mi- vragen over mijn ervaring, maar hij ^ad meegemaakt, werd uitverkoren nuu*- ze moesten die kist even fT\n tot dame-van-ontvangst. Ik kreeg alle ophouden," thuis zafcen betreffende de immigratie te behandelen. Ted Sorensen kwam in dienst als (wordt vervolgd) kennis van het Italiaans. Wel. spraken we nog altijd Italiaans. Het gesprek duurde tien of vijftien minuten, toen bedankte de Senator mij voor mijn komst en hij zei: „Ken ny zal je over een paar dagen opbel len". Wat er nu ook van komen zou, ik was al heel blij, dat ik kennis had mogen maken met onze pas-gekozen Senator voor Massachusetts. Wat een man... warm van hart, vol energie en zo eenvoudig in de omgang. Voor de week om was had ik al bericht. Ik was aangenomen en ik moest er voor zorgen op 3 januari in Washington te zijn. Ik herinner mij die laatste dag nog zó goed... ik was nog nooit van huis geweest en nu nam ik afscheid van mijn baas, meneer Cowie, terwijl ik mij afvroeg of ik er wel goed - aan deed mij te wagen op dit geheel nieu we terrein... de wereld van de poli tiek. Zijn afscheidswoorden vergeet ik nooit, want de tranen sprongen mij in de ogen: „Mary... ik moet je laten gaan, maar je moet mij beloven, dat, als je ooit bemerkt, dat Washington je niet bevalt... over drie dagen of drie maanden of drie jaar, dat je meteen bij mij terugkomt". Meneer Cowie was een man van grote waardigheid, GENEVE Bernard Comfeld, de oprichter van Investors Over seas Services (IOS) overweegt helemaal uit zijn beleggingsfonds te treden naar van betrouwbare zijde wordt meegedeeld. Hij zou met de president-direc teur van de International Con trols Corporation te New Jersey, Robert Vesco, aan het onderhan delen zijn over de verkoop van de zes miljoen shares IOS Ltd die hij in zijn bezit heeft. Het is mo gelijk dat men al met een dag of wat tot zaken komt. Deze shares die in september 1969 aan de markt kwamen tegen een nominale waarde van 10 dol lar, bereikten binnen twee dagen een waardïTvan 30 dollar en zak ten toen langzaam weer nadat bekend was geworden dat de maatschappij in financiële moei lijkheden was komen te verke ren. Vandaag bood men te Genè- ve voor een share 1.20 dollar. Als de affaire doorgaat wordt Vesco in feite bij de IOS de man aan het roer. Op het bovenstaande is voor een woordvoerder van de IOS geweigerd commentaar te geven. Het bedrijf van Robert Vesco heeft al een grote vinger in de IOS-pap-en wel sinds de zomer van dit jaar, toen de Internatio nal Controls Corp. de IOS een le ning verstrekte lopend tot mei 1971, groot vijf miljoen dollar met de belofte van eventueel nog eens tien miljoen. In ruil daar voor kreeg Vesco het recht om drie man te benoemen tot lid van de 27 man sterke raad van be stuur van de IOS, plus twee man in het bestuur van de IOS Finan ce Committee, en tenslotte kreeg Vesco een waarborg dat hij vier miljoen common shares van de IOS zou kunnen kopen tegen 2 dollar per stuk. Volgens een eer der gedane mededeling van de IOS-fondsen zou het totale bezit daarvan een waarde vertegen woordigen van 1,3 miljard dollar, AMSTERDAM Tijdens zyn jaarlijkse radiotoespraak in de rubriek Beursplein 5 heeft mr. U. J. N. de Graaff, directeur van de Vereeniging voor den Effectenhan del, zich huiverig betoond voor enkele maatschappelijke verschijnselen, die de ondernemingslust en de bereidheid tot beleggen in gevaar zouden kunnen op brengen. De beurs, aldus mr. De Graaff, heeft in 1970 duidelijk weer een belangrijke rol gespeeld voor de noodzakelijke bij- eenibrenging van kapitalen voor over heid en bedrijfsleven. Aan nieuwe obli gatieleningen is voor ruim 3 3/4 mil jard geplaatst en bijna 300,- miljoen aan pandbrieven. Men moet echter be denken, dat anderzijds beleggers op den duur slechts dan bereid zullen blijven het bedrijfsleven te financieren, wan neer zij een redelijk vertrouwen kun nen hebben in de vrije ontwikkeling van de ondernemingen zonder al te veel bevoogding van bovenaf. De aanhangige wetsontwerpen inzake de structuur van de naamloze vennoot schap en het gehele politieke en fiscale klimaat, waarin de ondernemers in de ze tijd hun taak moeten vervullen, zou den wel eens tot gevolg kunnen heb ben, dat de ondernemingslust en de be leggingsbereidheid worden geschaad. En daarmee zouden de werkgelegen- UTRECHT De geconsolideerde omzet bij Jongeneel (houthandel) in Utrecht is de eerste elf maanden van 1970 met circa 15 procent gestegen, het geen valt toe te schrijven aan de ver krijging per 1 januari 1970 van alle aandelen in de NV Treetex. Zowel de toename van de kosten, als het effect van de margebeperkende overheids maatregelen kon hiervoor tot dusver volledig worden opgevangen, zo deelde de directie mee. Aangenomen wordt 1970 met eenzelfde winstcijfer als vorig jaar te kunnen afsluiten, zodat handha ving van het dividendpercentage over het vergrote kapitaal in de lijn der ver wachting ligt. 4618 „Wat is dat, die Wilde Ster van jullie?" vroeg Arend „Zeker een verzinsel* van gezwollen hersens!" Wederom galmde het donderend gelach der Vikongs door de ruimte. „De Wilde Ster moet jou toch bekend zijn, Aardmannetje", dreunde de stem van een hunner. „Het is een op-hol-geslagen, bijna lichtloze bal, zelfs iets groter dan jouw Aardbolletje, maar aan iedere sterre- kundige bekend als de meest gecondenseerde van alle „witte dwergen", bestaande uit vrijwel pure neutronium. Kun je dat begrijpen?" Piloot Storm overwoog of hij zich van de domme zou houden. Maar de Vikong hield zijn zwijgen voor begrijpen en vervolgde: „Weet je ook, hoe een gewone zon tot een op-hol-geslagen zon wordt? Welnu, het antwoord is heel simpel, mensje. Wij, Vi kongs van Mord, zijn er lang geleden in geslaagd om deze uitermate zware ster uit zijn baan te dwingen en hem in de richting van het Duma-stelsel te sturen. Op ditzelfde moment stormt hij op Duma's eigen zon toe, begeleid door een vloot van oorlogskruisers, waarvan elk een gemiddelde Aardse stad kan bevatten. Weet je wat dat zeggen wil?" m 6. „Zo, zo, klimopmannetjes, zei je?" herhaalde Tekko verbaasd, alhoewel hij nu toch ook schik in het geval begon te krijgen. „Dat is iets nieuws voor me! En hoe heet jij dan wel?" „Ik ben Mural, ploegbaas van de klimopmannetjes!" antwoordde het ventje, fier op zich zelf wijzend. „En wij zijn in dienst van koning Besso Bladergroen de Elfde!" „Haha! Koning!" schoot onze tuinier in de lach. „En wie van jullie is dan de Koning?" „Onze Koning werkt niet, wat denk je wel!" zei Mural snibbig. „Hij regeert en woont in zijn paleis!" „Paleis? Ach kom! Een echt paleis?" vroeg Tekko ongelovig. „Dat zou ik wel eens willen zien!" „Dat kan. Daar is geen enkel bezwaar tegen!" antwoordde Mural prompt en plukte rap een klein groen klimopbesje af, dat hij onze vriend voorhield. „Zie je deze bes?" vroeg hij toen nog eens ten overvloede. „Neem die, blaas er drie keer op en dan moet je hem doorslikken!" DEN HAAG Minister Roolvink (Sociale Zaken) wil de activiteiten van koppelbazen en uitzendbureaus gaan beperken door een stelsel van vergun ningen voor het uitlenen van werk krachten. De minister wil de uitzendbureaus en koppelbazen niet meer vergunningen voor werkkrachten geven, gerekend naar het aantal mandagen, dan zij in 1970 hadden. Hiermee wil hij een door stroming van de uitleenwerknemers naar het normale bedrijfsleven bevor deren. Minister Roolvink wil de maatregel nemen op grond van de wet op het ter beschikking stellen van arbeidskrach ten. Hij heeft over het invoeren van deze maatregel advies gevraagd aan de Stichting van de Arbeid en de Raad voor de Arbeidsmarkt. De maatregel wordt van kracht zodra deze adviezen zijn uitgebracht. Deze adviezen betreffen vooral de voorwaar den en beperkingen die aan de vergun ningen worden verbonden. Controleren de ambtenaren zullen op het naleven van de voorschriften door de vergun ningenhouders (koppelbazen en uit zendbureaus) toezien. De vergunningenhouders mogen geen hogere lonen en arbeidsvoorwaarden geven dan aan de mensen die in vaste dienst zijn. Werknemers beneden de 18 jaar mogen niet voor een koppelbaas of uitzendbureau werken. Ook mogen geen werknemers aan bedrijven in het WORMERVEER Wessanen's Ko ninklijke Fabrieken NV keert over 1970 een onveranderd interim dividend van 6 pet. uit, aldus een mededling van het bedrijf. buitenland worden uitgeleend. Doorle- nen van mensen van de ene aan de andere koppelbaas wordt verboden. De vergunningen zullen worden be perkt tot het beschikbaar stellen van bepaalde categorieën werknemers. Zo zal een uitzendbureau voor kantoor- en administratief personeel geen handar beiders of technisch personeel uitlenen en omgekeerd. DEN HAAG De Europese Commis sie dient naar het oordeel van het Tweede Kamerlid ir. H. Vredeling (PvdA) een procedure in te leiden tegen een volgens persberichten („De Tijd") bestaand kartel van Nederlandse drop fabrikanten. Dit kartel kent een unifor me prijs en een dwang voor grossiers om niet van buitenlandse dropfabrikan ten te betrekken. Ir. Vredeling informeert of een der gelijk kartel niet valt onder het stelsel van aanmelding als voorwaarde voor een mogelijke vrijstelling, gezien het feit dat de belemmering van de invoer vooral wordt bewerkt door de toeken ning van een zgn. wederkerigheidspre- nie aan grossiers die alleen Nederland se drop hebben verkocht. Indien dit niet het geval zou zijn, zou de commissie kunnen overwegen bij de herziening van het stelsel van aanmel ding de aanmeldingsplicht uit te brei den tot zgn. Nationale kartels die door wederkerigheidsafspraken de invoer uit andere lidstaten beperken. heid en onze hele welvaart in gevaar komen. Gunstig voor de beurs zal in 1971 werken de afschaffing van het zegel recht van 2 pet. op de invoer van bui tenlandse effecten. Dit zal, naar ge hoopt wordt, de handel in Amerikaanse en andere buitenlandse effecten ter beurze van Amsterdam nieuw leven in blazen en misschien ook de Amster damse beurs nog meer dan tot dusver inschakelen bij de uitgifte van zoge naamde Euiroleningen. De heer De Graaf wees nog op het wisselende koersverloop in het afgelo pen jaar, mede tengevolge van onzeker heid over de economische ontwikkeling, onzekerheid die vergroot werd toen in het najaar duidelijk tekenen aan het licht kwamen van een aarzelende res pectievelijk teruglopende conjunctuur. Als zulke tekenen werden bijvoor beeld beschouwd de minder florissante tussentijdse berichten van een viertal van de grootste ondernemingen, waar van de aandelen in het algemeen terecht als voortreffelijke stabiele groeifondsen worden beschouwd. Vorig jaar was het de groep van de verzekeringsmaatschappijen, die zich wat de koersontwikkeling betreft het beste heild, dit jaar was de categorie van scheepvaartondememingen de eni ge hield, het indexcijfer aan het eind van het jaar hoger was dan bij het begin. De beursomzetten zijn in 1970 niet onbevredigend geweest, aldus mr. De Graaff. In aandelen beliepen deze, naar beurswaarde, ruim 11 miljard, vrij wel evenveel als in 1969. In obligaties werd ongeveer 4,3 miljard omgezet tegen 3,1 miljard in 1969. Uit de ontwerpen voor bescherming van schip van kade voor de in aanbouw zijnde containerhaven van Singapore is door een groot Engels ingenieursbureau het Nederlandse gekozen. De Rubberfabriek Vredestein Loos duinen NV verwerft hiermee een order op een grote série fenders, waarmee meer dan een miljoen gulden is ge moeid. Het ontwerp geeft de oplossing voor de problemen die het afmeren van de toekomstige grote containerschepen met zich meebrengt. De enorme cilindrische rubber stoot kussens die Vredestein heeft ontwik keld, in scheepvaartkringen Gigantfen- ders genaamd, bleken ook hier de op lossing te zijn. UTRECHT Rond 10.000 exposanten uit 65 landen zullen deelnemen aan de voorjaarsbeurs van Leipzig, de grootste in Europa. De beurs wordt van 14 tot 23 maart gehouden. De expositieruimte bedraagt ditmaal 350.000 vierkante me ter. Tot de deelnemers behoren expo santen uit 12 communistische landen, 25 ontwikkelingslanden en 27 „kapitalisti sche" landen, aldus de organisatoren. De grootste landeninzending komt uit Rusland. ROTTERDAM R. S. Stokvis en Zonen NV gaat in samenwerking met Kelley Company Ine te Milwaukee (VS) in de loop van 1971 in Kootstertille (Friesland) beginnen met de produktie van Kelley laadbruggen. Met de maat schappij tot beheer van het afgeschei den vermogen van de NDSM is, naar de directie van Stokvis mededeelt, over eenstemming bereikt tot overname van de aandelen van de NV Metaalindustrie Stertil te Kootstertille. De betaling zal in contanten geschie den. Stertil wordt door deze overname een dochteronderneming van Stokvis, waarin Kelley voor een derde deel neemt. Voor de ca. 220 werknemers van Stertil heeft dit geen nadelige gevolgen. Ondernemingsraad en vakbonden zijn over de gang van zaken ingelicht. Ster til, die in 1969 werd opgericht, vervaar digt zware staalconstructies. Hieraan zal in de loop van 1971 de produktie van Kelley laadbruggen worden toege voegd. De banden tussen Stokvis en Kelley bestaan sedert 1968, toen Stokvis-Kel- ley NV werd opgericht, waarin Kelley eveneens voor een derde deelneemt. Stokvis-Kelley is de verkoopmaat schappij voor Kelley laadbruggen in Europa. De produktie van Kelley laadbrug gen, die vooral door het containerver voer een steeds belangrijker rol gaat spelen, zal voor de gehele Europese markt bij Stertil geschieden. In de VS heeft zich de laatste jaren op dit ter rein een spectaculaire ontwikkeling voorgedaan. Met de fabricage van deze laadbruggen gaat Stokvis haar produk- tielijn uitbreiden. Het persluchtbedrijf Atlas Copco te Rotterdam zal met ingang van 4 janua ri 1971 verhuizen naar een nieuw ge bouwencomplex aan de Merwedeweg 7 in Zwijndrecht. De nieuwe vestiging is noodzakelijk, omdat uitbreiding in Rot terdam niet mogelijk was. Het nieuwe bedrijfsoomplex in Zwijndrecht geeft Atlas Copco o.a. meer armslag voor wat haar service en dienstverlening betreft. Zo beschikt men over ingenieuze testapparatuur voor af te leveren produkten, een film en instructiezaal en een showroom-plus demonstrat ieru imte Tegelijk met het betrekken van dit nieuwe persluchtcentrum zal Atlas Copco Holland NV haar naam wijzigen in Atlas Copco Nederland NV. De staatssecretaris van Economische Zaken, drs. L. J. M. van Son, heeft de hoofd lijnen vastgesteld van een bedryfsbeëindigingsregeling voor ondernemers die ge boren zyn vóór 1 januari 1908. Volgens deze hoofdlijnen kan aan hen een een malige uitkering worden verstrekt indien na de liquidatie van de onderneming het vermogen negatief is. De regeling geldt op enkele uitzonderingen na voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf op het gebied van handel, nijverheid (ambacht- of klein- industrie) en dienstverlening. Om voor de liquidatie-uitkering in aanmerking te komen dient aan de vol gende voorwaarden te worden voldaan. De aanvrager moet reeds gedurende ROTTERDAM Wil Rotterdam zijn positie als wereldhandelshaven onder de druk van de uitbreiding van de Eu ropese Gemeenschap handhaven en zijn kansen benutten, dan zullen nu reeds maatregelen genomen moeten worden om te voorkomen dat infrastructurele flessehalzen ontstaan. Bij deze voorbe reiding zal men zich ook rekenschap moeten geven van indirect economische factoren, zoals- milfeubeheersing en leefbaarheid. De concurrentie met name van steden als Antwerpen en Londen, die eveneens voordeel zullen trekken uit de vergroting van de Europese Ge meenschap, zal niet gering zijn. Dit schrijft de Kamer van Koophan del en Fabrieken voor Rotterdam in een rapport over de gevolgen van de uitbreiding van de Europese Gemeen schap voor de economie van het Nieu we-Waterweggebied. De mogelijke toetreding van Dene marken, Ierland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk tot de Europese Gemeenschap zal leiden tot een uitbrei ding van het stukgoederenverkeer. Een grotere goederenbeweging is te ver wachten voor goederen, waarvoor door het verdwijnen van invoerrechten in het Verenigd Koninkrijk goede afzet- kansen voor Nederlandse en Duitse produkten ontstaan. De ontwikkeling van het handelsver keer zal, wil Rotterdam zijn concurre rende positie ten opzichte van andere Westeuropese zeehavens, met name Antwerpen, handhaven, moeten worden opgevangen door goede faciliteiten te cre'ren voor de moderne vervoersnor- men, zo concludeert de Kamer van Koophandel. Het handelsverkeer in industriëlé produkten en in tuinbouwprodukten zal steeds meer gebruik maken van ver voerstechnieken als containers vervoer en roll on/roll off-verkeer. Als Rotter dam zijn kansen op dit gebied wil be nutten, zal de stad moeten beschikken over goede faciliteiten voor deze trans- portvormen. De Kamer van Koophan del spreekt daarom de hoop uit dat de Rijnpoorthaven tijdig gereed komt om in deze behoefte te voorzien. Ook de achterwaartse verbindingen en vooral de autowegen zullen bij de te verwach ten ontwikkelingen moeten worden aangepast. De Kamer van Koophandel is van mening dat, ofschoon de kanaaltunnel kan leiden tot een zekere afleiding van vervoer van Rotterdam naar - Noord west-Frankrijk de positie van Rotter dam voor de export naar en import uit Midden- en Noord-Engeland gunstig blijft. Dit zal het gevolg zijn van de hinder die het bennenlandse transport in Engeland van noord naar zuid on dervindt van de verkeers- en vervoers- cangesties in de Londense agglomeratie. Te verwachten is ook een stijging in het personenvervoer, zowel over zee als door de lucht, tussen Engeland en het vasteland. Goede verbindingen kunnen Rotterdam ook aantrekkelijk maken voor Britse toeristen. Mogelijk zal ook het goederenvervoer door de lucht in beperkte mate toenemen. De capaciteit van de luchthaven Zestienhoven lijkt de Kamer van Koophandel voorlopig voldoende om deze uitbreiding van het vervoer op te vangen. De Kamer van Koophandel wijst op de mogelijkheid dat Amerikaanse en Canadese bedrijven als gevolg van het wegvallen van de tolmuren tussen En geland en de EEG-landen geneigd zul len zijn zich in het Verenigd Konink rijk en Ierland te vestigen. Anderzijds mag niet worden vergeten dat in vele gevallen invoerrechten een onderge schikte rol spelen bij een beslissing over een vestigingsplaats voor een in dustrie. Goede terreinen, geschoolde ar beid en een goede infrastructuur zijn even belangrijk, terwijl de agglomera tiefactor in het voordeel van het water weggebied Rotterdam werkt. Een ver legging van nieuwe industrieën uit de derde landen zal zich, zo meent de Ka mer van Koophandel, niet zo gauw voordoen. Het waterweggebied komt te liggen in het economische zwaartepunt van de vergrote Europese Gemeenschap. Ge duchte concurrentie is echter te vrezen van Londen en Antwerpen, wanneer tenminste arbeidsklimaat en haven structuur zich daar gunstig ontwikke len. Rotterdam zal ervoor moeten zorgen dat tijdig nieuwe industrieterreinen in het waterweggebied of in ruimere kring daaromheen ter beschikking komen. Toetreding van Engeland zal leiden tot enige stijging van de kolenaavoer, omdat de Duitse kolen hun preferentie zullen moeten delen met de Britse. De aanvoer van ertsen zal niet recht streeks worden beïnvloed, omdat de kandidaatlanden geen omvangrijk ert sexport hebben en de invoer van erts in de EEG niet met invoerrechten is belast. Het effect van de graanafvoer is, vol gens de Kamer, moeilijk te voorspellen. Als het tegenwoordige graanbeleid wordt gecontinueerd zal de transito via Rotterdam naar Engeland verminderen omdat de vergrote aanvoer van Frans graan naar Engeland waarschijnlijk niet over Rotterdam zal lopen. Bij een vermindering van de protectie van de landbouwproduktie binnen de gemeen schappelijke markt zullen de kansen voor Rotterdam wellicht gunstiger zijn. ROTTERDAM Bij enkele in Ne derland gevestigde institutionele beleg gers heeft NV Slavenburg's Bank 4,5 mLn. nominaal aandelen geplaatst tegen een koers, niet lager dan de beurskoers. Deze uitbreiding van het geplaatste ka pitaal is noodzakelijk i.v.m. de sterke toeneming van zaken, zo heeft Slaven burg bekendgemaakt. Door deze kapitaaluitbreiding is het geplaatste aandelenkapitaal gestegen tot 38,5 min. Als gevolg hiervan be dragen kapitaal en reserves bijna 80 min. Van de uitbreiding met 4,5 min. is 3 min. geplaatst ex dividend over het boekjaar 1970. Over de gang van zaken bij Slaven burg wordt medegedeeld dat de ver wachte stijging van de winst met meer dan 10 pet. zich ook in de tweede helft van dit jaar heeft voortgezet. tenminste vijf jaren ondernemer in het midden- of kleinbedrijf zijn geweest, waarvan tenminste de laatste drie ja ren in een bedrijf waarop de regeling van toepassing is. Voorts dient het fis cale inkomen dat hij in het voorlaatste kalenderjaar, gerekend van het jaar van indiening van de aanvrage, uit de onderneming genoot, lager te zijn dan het wettelijke minimumloon per jaar, dat geldt op het tijdstip van indiening. De derde belangrijke voorwaarde is dat het vermogen onmiddellijk na de liqui datie van de onderneming en na het treffen van de daarmee verband hou dende voorzieningen negatief dient te zijn. Het uit te keren bedrag zal juist zo groot zijn als nodig is om de negatieve vermogenspositie op te heffen, tot een maximum van 5.000. De regeling zal worden uitgevoerd door de Stichting Ontwikkeling en Sanering voor het Midden- en Kleinbedrijf, Burg. Hog- guerstraat 1183 te Amsterdam. Zij wordt van kracht zodra de stichting de nodige uitvoeringsmaatregelen heeft getroffen. Aanmelding voor de regeling kan inmiddels echter reeds geschieden. Volledigheidshalve wordt er- aan her innerd dat in augustus 1970 een rege ling voor bedrijfsbeëindigingshulp voor ondernemers jonger dan 65 jaar tot sstand is gekomen, die de mogelijkheid biedt onder bepaalde voorwaarden ge durende maximaal twee jaar periodieke uitkeringen te ontvangen. Het kan voorkomen nl. bij hen die in 1971 of 1972 65 jaar worden dat een onder nemer zowel voldoet aan de voorwaar den voor het verkrijgen van deze pe riodieke uitkeringen als aan die voor het verkrijgen van een eenmalige uit kering. In dat geval zal vooraf gekozen moeten worden tussen de twee regelin gen. Het is niet mogelijk tegelijkertijd van beide gebruik te maken.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1971 | | pagina 2