nanciele
notities
STAPT
CORNFELD
UIT IOS?
EFFECTENHANDEL IS
HUIVERIG VOOR DE
MAATSCHAPPELIJKE
ONTWIKKELINGEN
VERGUNNINGSTELSEL
UITLENEN PERSONEEL
Dropkartel
in Nederland
Stokvis gaat
laadbruggen
produceren
in Friesland
Atlas Copco
verhuist naar
Zwijndrecht
ROTTERDAM MOET ATTENT ZIJN VOOR CONCURRENTIE
GEVOLGEN UITBREIDING E.E.G. VOOR
ONTWIKKELING NIEUWE WATERWEG
Uitbreiding
kapitaal van
Slavenburg
1
■i
mum
Beleggers mogen vertrouwen niet verliezen
OMZET VAN
JONGENEEL
15% HOGER
Koppelbazen aan banden
Miljoenenorder
voor Vredestein
BEDRIJFSBEËINDIGINGSHULP
VOOR OUDERE ONDERNEMERS
M 4
15^.' ---1
WÊÈÈÊÈÊÈÊm
1
ZATERDAG 2 JANUARI 1971
-
PSLOOT STORM
SCHADELIJK
TEKKO TAKS
Wessanen onveranderd
VIERTAL
BEURS IN LEIPZIG
STERTIL OVERGENOMEN
STAATSSECRETARIS GEEFT HOOFDLIJNEN AAN
FACILITEITEN
VERBINDINGEN
TERREINEN
Pagina 2
v <J5S- <J52
maar ik voelde dat ik hem moest om
helzen en ik gaf hem een kus op zijn
wang.
Zo meldde ik mij voor mijn werk
zaamheden op Capitol Hill in het ap
partement, dat Senator Kennedy toe
gewezen had gekregen in dit rege
ringsgebouw. Dat was nummer 362 en
daar vlak tegenover lagen de vertrek
ken van Vice-President Richard
Nixon, appartement nummer 361.
Senator Kennedy was begonnen met
vier secretaressen en daar was ook
mijn kamergenootje bij, Lois Strode,
die zich speciaal bezig hield met de
veteranen en de militaire zaken.
juridisch adviseur van de senator en
weldra voegde Lee White zich bij
hem als assistent. Van tijd tot tijd
nam de senator nog andere mensen
aan.
Naarmate de populariteit van de se
nator toenam? werd hij steeds meer
uitgenodigd om een avond te komen
spreken, door het gehele land en dit
natuurlijk vooral in de staat, waar hij
geboren was. Voor deze reizen droeg
Muggsy O'Leary de verantwoordelijk
heid. Hij was de chauffeur en duvel
stoejager van de Baas, een joviale
vent met een grote sigaar en een
vriendelijke glimlach. Als de wagen
voorstond kwam hij bij ons binnen
Ik herinner mij .nog heel goed hoe met de vraag: „Is de Baas klaar?"
trots wrj waren, toen wij... de
Vier-Van-Het-Eerste-Ogenblik, offi
cieel de eed moesten afleggen, voordat
wij konden beginnen met onze werk
zaamheden.
Mijn collega Evelyn Lincoln was
een week tevoren begonnen... de hele
staf was nieuw, behalve Ted T. J.
Reardon, de administratieve assistent
van de senator, die hem reeds had
bijgestaan in de jaren, dat hij Kamer
lid was voor de staat Massachusetts.
Slechts zeer zelden was de Baas
klaar, ei1 was altijd nog wel een laat
ste telefoongesprek of een laatste de
tail, dat behandeld moest worden.
Voor ons was het telkens weer de
vraag, of Muggsy dat vliegtuig nog
zou halen. Intussen stond hij rustig op
zijn sigaar te kauwen, terwijl wij ons
opvraten van de zenuwen.
Als de senator klaar was, stormde
hij bij ons binnen en dan vroeg hij
zijn chauffeur of alles gereed was, net
alsof die brave Muggsy de boel had
Er werd meteen beslist, dat me-
Het was misschien maar goed. dat had" to "bouw, "ou^re^ntlf gouden
mijn ouders dit niet konden zien De privé-secretaresse. Jean McGonigle, Later kwam Muggsy dan rapport
kersverse Senator stelde mij enkele die de verkiezingscampagne in Boston uitbrengen: „We hadden nog één mi-
vragen over mijn ervaring, maar hij ^ad meegemaakt, werd uitverkoren nuu*- ze moesten die kist even
fT\n tot dame-van-ontvangst. Ik kreeg alle ophouden,"
thuis zafcen betreffende de immigratie te
behandelen.
Ted Sorensen kwam in dienst als (wordt vervolgd)
kennis van het Italiaans. Wel.
spraken we nog altijd Italiaans.
Het gesprek duurde tien of vijftien
minuten, toen bedankte de Senator
mij voor mijn komst en hij zei: „Ken
ny zal je over een paar dagen opbel
len".
Wat er nu ook van komen zou, ik
was al heel blij, dat ik kennis had
mogen maken met onze pas-gekozen
Senator voor Massachusetts. Wat een
man... warm van hart, vol energie en
zo eenvoudig in de omgang.
Voor de week om was had ik al
bericht. Ik was aangenomen en ik
moest er voor zorgen op 3 januari in
Washington te zijn.
Ik herinner mij die laatste dag nog
zó goed... ik was nog nooit van huis
geweest en nu nam ik afscheid van
mijn baas, meneer Cowie, terwijl ik
mij afvroeg of ik er wel goed - aan
deed mij te wagen op dit geheel nieu
we terrein... de wereld van de poli
tiek.
Zijn afscheidswoorden vergeet ik
nooit, want de tranen sprongen mij in
de ogen: „Mary... ik moet je laten
gaan, maar je moet mij beloven, dat,
als je ooit bemerkt, dat Washington je
niet bevalt... over drie dagen of drie
maanden of drie jaar, dat je meteen
bij mij terugkomt". Meneer Cowie
was een man van grote waardigheid,
GENEVE Bernard Comfeld,
de oprichter van Investors Over
seas Services (IOS) overweegt
helemaal uit zijn beleggingsfonds
te treden naar van betrouwbare
zijde wordt meegedeeld.
Hij zou met de president-direc
teur van de International Con
trols Corporation te New Jersey,
Robert Vesco, aan het onderhan
delen zijn over de verkoop van
de zes miljoen shares IOS Ltd die
hij in zijn bezit heeft. Het is mo
gelijk dat men al met een dag of
wat tot zaken komt.
Deze shares die in september
1969 aan de markt kwamen tegen
een nominale waarde van 10 dol
lar, bereikten binnen twee dagen
een waardïTvan 30 dollar en zak
ten toen langzaam weer nadat
bekend was geworden dat de
maatschappij in financiële moei
lijkheden was komen te verke
ren. Vandaag bood men te Genè-
ve voor een share 1.20 dollar. Als
de affaire doorgaat wordt Vesco
in feite bij de IOS de man aan
het roer. Op het bovenstaande is
voor een woordvoerder van de
IOS geweigerd commentaar te
geven.
Het bedrijf van Robert Vesco
heeft al een grote vinger in de
IOS-pap-en wel sinds de zomer
van dit jaar, toen de Internatio
nal Controls Corp. de IOS een le
ning verstrekte lopend tot mei
1971, groot vijf miljoen dollar
met de belofte van eventueel nog
eens tien miljoen. In ruil daar
voor kreeg Vesco het recht om
drie man te benoemen tot lid van
de 27 man sterke raad van be
stuur van de IOS, plus twee man
in het bestuur van de IOS Finan
ce Committee, en tenslotte kreeg
Vesco een waarborg dat hij vier
miljoen common shares van de
IOS zou kunnen kopen tegen 2
dollar per stuk. Volgens een eer
der gedane mededeling van de
IOS-fondsen zou het totale bezit
daarvan een waarde vertegen
woordigen van 1,3 miljard dollar,
AMSTERDAM Tijdens zyn jaarlijkse radiotoespraak in de rubriek Beursplein 5
heeft mr. U. J. N. de Graaff, directeur van de Vereeniging voor den Effectenhan
del, zich huiverig betoond voor enkele maatschappelijke verschijnselen, die de
ondernemingslust en de bereidheid tot beleggen in gevaar zouden kunnen op
brengen.
De beurs, aldus mr. De Graaff, heeft
in 1970 duidelijk weer een belangrijke
rol gespeeld voor de noodzakelijke bij-
eenibrenging van kapitalen voor over
heid en bedrijfsleven. Aan nieuwe obli
gatieleningen is voor ruim 3 3/4 mil
jard geplaatst en bijna 300,- miljoen
aan pandbrieven. Men moet echter be
denken, dat anderzijds beleggers op den
duur slechts dan bereid zullen blijven
het bedrijfsleven te financieren, wan
neer zij een redelijk vertrouwen kun
nen hebben in de vrije ontwikkeling
van de ondernemingen zonder al te
veel bevoogding van bovenaf.
De aanhangige wetsontwerpen inzake
de structuur van de naamloze vennoot
schap en het gehele politieke en fiscale
klimaat, waarin de ondernemers in de
ze tijd hun taak moeten vervullen, zou
den wel eens tot gevolg kunnen heb
ben, dat de ondernemingslust en de be
leggingsbereidheid worden geschaad.
En daarmee zouden de werkgelegen-
UTRECHT De geconsolideerde
omzet bij Jongeneel (houthandel) in
Utrecht is de eerste elf maanden van
1970 met circa 15 procent gestegen, het
geen valt toe te schrijven aan de ver
krijging per 1 januari 1970 van alle
aandelen in de NV Treetex. Zowel de
toename van de kosten, als het effect
van de margebeperkende overheids
maatregelen kon hiervoor tot dusver
volledig worden opgevangen, zo deelde
de directie mee. Aangenomen wordt
1970 met eenzelfde winstcijfer als vorig
jaar te kunnen afsluiten, zodat handha
ving van het dividendpercentage over
het vergrote kapitaal in de lijn der ver
wachting ligt.
4618 „Wat is dat, die Wilde Ster van jullie?" vroeg
Arend „Zeker een verzinsel* van gezwollen hersens!"
Wederom galmde het donderend gelach der Vikongs
door de ruimte. „De Wilde Ster moet jou toch bekend
zijn, Aardmannetje", dreunde de stem van een hunner.
„Het is een op-hol-geslagen, bijna lichtloze bal, zelfs iets
groter dan jouw Aardbolletje, maar aan iedere sterre-
kundige bekend als de meest gecondenseerde van alle
„witte dwergen", bestaande uit vrijwel pure neutronium.
Kun je dat begrijpen?" Piloot Storm overwoog of hij
zich van de domme zou houden. Maar de Vikong hield
zijn zwijgen voor begrijpen en vervolgde: „Weet je ook,
hoe een gewone zon tot een op-hol-geslagen zon wordt?
Welnu, het antwoord is heel simpel, mensje. Wij, Vi
kongs van Mord, zijn er lang geleden in geslaagd om
deze uitermate zware ster uit zijn baan te dwingen en
hem in de richting van het Duma-stelsel te sturen. Op
ditzelfde moment stormt hij op Duma's eigen zon toe,
begeleid door een vloot van oorlogskruisers, waarvan
elk een gemiddelde Aardse stad kan bevatten. Weet je
wat dat zeggen wil?"
m
6. „Zo, zo, klimopmannetjes, zei je?" herhaalde Tekko
verbaasd, alhoewel hij nu toch ook schik in het geval
begon te krijgen. „Dat is iets nieuws voor me! En hoe
heet jij dan wel?" „Ik ben Mural, ploegbaas van de
klimopmannetjes!" antwoordde het ventje, fier op zich
zelf wijzend. „En wij zijn in dienst van koning Besso
Bladergroen de Elfde!" „Haha! Koning!" schoot onze
tuinier in de lach. „En wie van jullie is dan de Koning?"
„Onze Koning werkt niet, wat denk je wel!" zei Mural
snibbig. „Hij regeert en woont in zijn paleis!" „Paleis?
Ach kom! Een echt paleis?" vroeg Tekko ongelovig. „Dat
zou ik wel eens willen zien!" „Dat kan. Daar is geen
enkel bezwaar tegen!" antwoordde Mural prompt en
plukte rap een klein groen klimopbesje af, dat hij onze
vriend voorhield. „Zie je deze bes?" vroeg hij toen nog
eens ten overvloede. „Neem die, blaas er drie keer op en
dan moet je hem doorslikken!"
DEN HAAG Minister Roolvink
(Sociale Zaken) wil de activiteiten van
koppelbazen en uitzendbureaus gaan
beperken door een stelsel van vergun
ningen voor het uitlenen van werk
krachten.
De minister wil de uitzendbureaus en
koppelbazen niet meer vergunningen
voor werkkrachten geven, gerekend
naar het aantal mandagen, dan zij in
1970 hadden. Hiermee wil hij een door
stroming van de uitleenwerknemers
naar het normale bedrijfsleven bevor
deren.
Minister Roolvink wil de maatregel
nemen op grond van de wet op het ter
beschikking stellen van arbeidskrach
ten. Hij heeft over het invoeren van
deze maatregel advies gevraagd aan de
Stichting van de Arbeid en de Raad
voor de Arbeidsmarkt.
De maatregel wordt van kracht zodra
deze adviezen zijn uitgebracht. Deze
adviezen betreffen vooral de voorwaar
den en beperkingen die aan de vergun
ningen worden verbonden. Controleren
de ambtenaren zullen op het naleven
van de voorschriften door de vergun
ningenhouders (koppelbazen en uit
zendbureaus) toezien.
De vergunningenhouders mogen geen
hogere lonen en arbeidsvoorwaarden
geven dan aan de mensen die in vaste
dienst zijn. Werknemers beneden de 18
jaar mogen niet voor een koppelbaas of
uitzendbureau werken. Ook mogen
geen werknemers aan bedrijven in het
WORMERVEER Wessanen's Ko
ninklijke Fabrieken NV keert over 1970
een onveranderd interim dividend van
6 pet. uit, aldus een mededling van het
bedrijf.
buitenland worden uitgeleend. Doorle-
nen van mensen van de ene aan de
andere koppelbaas wordt verboden.
De vergunningen zullen worden be
perkt tot het beschikbaar stellen van
bepaalde categorieën werknemers. Zo
zal een uitzendbureau voor kantoor- en
administratief personeel geen handar
beiders of technisch personeel uitlenen
en omgekeerd.
DEN HAAG De Europese Commis
sie dient naar het oordeel van het
Tweede Kamerlid ir. H. Vredeling
(PvdA) een procedure in te leiden tegen
een volgens persberichten („De Tijd")
bestaand kartel van Nederlandse drop
fabrikanten. Dit kartel kent een unifor
me prijs en een dwang voor grossiers
om niet van buitenlandse dropfabrikan
ten te betrekken.
Ir. Vredeling informeert of een der
gelijk kartel niet valt onder het stelsel
van aanmelding als voorwaarde voor
een mogelijke vrijstelling, gezien het
feit dat de belemmering van de invoer
vooral wordt bewerkt door de toeken
ning van een zgn. wederkerigheidspre-
nie aan grossiers die alleen Nederland
se drop hebben verkocht.
Indien dit niet het geval zou zijn, zou
de commissie kunnen overwegen bij de
herziening van het stelsel van aanmel
ding de aanmeldingsplicht uit te brei
den tot zgn. Nationale kartels die door
wederkerigheidsafspraken de invoer uit
andere lidstaten beperken.
heid en onze hele welvaart in gevaar
komen.
Gunstig voor de beurs zal in 1971
werken de afschaffing van het zegel
recht van 2 pet. op de invoer van bui
tenlandse effecten. Dit zal, naar ge
hoopt wordt, de handel in Amerikaanse
en andere buitenlandse effecten ter
beurze van Amsterdam nieuw leven in
blazen en misschien ook de Amster
damse beurs nog meer dan tot dusver
inschakelen bij de uitgifte van zoge
naamde Euiroleningen.
De heer De Graaf wees nog op het
wisselende koersverloop in het afgelo
pen jaar, mede tengevolge van onzeker
heid over de economische ontwikkeling,
onzekerheid die vergroot werd toen in
het najaar duidelijk tekenen aan het
licht kwamen van een aarzelende res
pectievelijk teruglopende conjunctuur.
Als zulke tekenen werden bijvoor
beeld beschouwd de minder florissante
tussentijdse berichten van een viertal
van de grootste ondernemingen, waar
van de aandelen in het algemeen
terecht als voortreffelijke stabiele
groeifondsen worden beschouwd.
Vorig jaar was het de groep van de
verzekeringsmaatschappijen, die zich
wat de koersontwikkeling betreft het
beste heild, dit jaar was de categorie
van scheepvaartondememingen de eni
ge hield, het indexcijfer aan het eind
van het jaar hoger was dan bij het
begin.
De beursomzetten zijn in 1970 niet
onbevredigend geweest, aldus mr. De
Graaff. In aandelen beliepen deze, naar
beurswaarde, ruim 11 miljard, vrij
wel evenveel als in 1969. In obligaties
werd ongeveer 4,3 miljard omgezet
tegen 3,1 miljard in 1969.
Uit de ontwerpen voor bescherming
van schip van kade voor de in aanbouw
zijnde containerhaven van Singapore is
door een groot Engels ingenieursbureau
het Nederlandse gekozen.
De Rubberfabriek Vredestein Loos
duinen NV verwerft hiermee een order
op een grote série fenders, waarmee
meer dan een miljoen gulden is ge
moeid.
Het ontwerp geeft de oplossing voor
de problemen die het afmeren van de
toekomstige grote containerschepen met
zich meebrengt.
De enorme cilindrische rubber stoot
kussens die Vredestein heeft ontwik
keld, in scheepvaartkringen Gigantfen-
ders genaamd, bleken ook hier de op
lossing te zijn.
UTRECHT Rond 10.000 exposanten
uit 65 landen zullen deelnemen aan de
voorjaarsbeurs van Leipzig, de grootste
in Europa. De beurs wordt van 14 tot
23 maart gehouden. De expositieruimte
bedraagt ditmaal 350.000 vierkante me
ter. Tot de deelnemers behoren expo
santen uit 12 communistische landen, 25
ontwikkelingslanden en 27 „kapitalisti
sche" landen, aldus de organisatoren.
De grootste landeninzending komt uit
Rusland.
ROTTERDAM R. S. Stokvis en
Zonen NV gaat in samenwerking met
Kelley Company Ine te Milwaukee (VS)
in de loop van 1971 in Kootstertille
(Friesland) beginnen met de produktie
van Kelley laadbruggen. Met de maat
schappij tot beheer van het afgeschei
den vermogen van de NDSM is, naar de
directie van Stokvis mededeelt, over
eenstemming bereikt tot overname van
de aandelen van de NV Metaalindustrie
Stertil te Kootstertille.
De betaling zal in contanten geschie
den. Stertil wordt door deze overname
een dochteronderneming van Stokvis,
waarin Kelley voor een derde deel
neemt.
Voor de ca. 220 werknemers van
Stertil heeft dit geen nadelige gevolgen.
Ondernemingsraad en vakbonden zijn
over de gang van zaken ingelicht. Ster
til, die in 1969 werd opgericht, vervaar
digt zware staalconstructies. Hieraan
zal in de loop van 1971 de produktie
van Kelley laadbruggen worden toege
voegd.
De banden tussen Stokvis en Kelley
bestaan sedert 1968, toen Stokvis-Kel-
ley NV werd opgericht, waarin Kelley
eveneens voor een derde deelneemt.
Stokvis-Kelley is de verkoopmaat
schappij voor Kelley laadbruggen in
Europa.
De produktie van Kelley laadbrug
gen, die vooral door het containerver
voer een steeds belangrijker rol gaat
spelen, zal voor de gehele Europese
markt bij Stertil geschieden. In de VS
heeft zich de laatste jaren op dit ter
rein een spectaculaire ontwikkeling
voorgedaan. Met de fabricage van deze
laadbruggen gaat Stokvis haar produk-
tielijn uitbreiden.
Het persluchtbedrijf Atlas Copco te
Rotterdam zal met ingang van 4 janua
ri 1971 verhuizen naar een nieuw ge
bouwencomplex aan de Merwedeweg 7
in Zwijndrecht. De nieuwe vestiging is
noodzakelijk, omdat uitbreiding in Rot
terdam niet mogelijk was.
Het nieuwe bedrijfsoomplex in
Zwijndrecht geeft Atlas Copco o.a.
meer armslag voor wat haar service en
dienstverlening betreft. Zo beschikt
men over ingenieuze testapparatuur
voor af te leveren produkten, een film
en instructiezaal en een showroom-plus
demonstrat ieru imte
Tegelijk met het betrekken van dit
nieuwe persluchtcentrum zal Atlas
Copco Holland NV haar naam wijzigen
in Atlas Copco Nederland NV.
De staatssecretaris van Economische Zaken, drs. L. J. M. van Son, heeft de hoofd
lijnen vastgesteld van een bedryfsbeëindigingsregeling voor ondernemers die ge
boren zyn vóór 1 januari 1908. Volgens deze hoofdlijnen kan aan hen een een
malige uitkering worden verstrekt indien na de liquidatie van de onderneming
het vermogen negatief is.
De regeling geldt op enkele uitzonderingen na voor ondernemers in het
midden- en kleinbedrijf op het gebied van handel, nijverheid (ambacht- of klein-
industrie) en dienstverlening.
Om voor de liquidatie-uitkering in
aanmerking te komen dient aan de vol
gende voorwaarden te worden voldaan.
De aanvrager moet reeds gedurende
ROTTERDAM Wil Rotterdam zijn
positie als wereldhandelshaven onder
de druk van de uitbreiding van de Eu
ropese Gemeenschap handhaven en zijn
kansen benutten, dan zullen nu reeds
maatregelen genomen moeten worden
om te voorkomen dat infrastructurele
flessehalzen ontstaan. Bij deze voorbe
reiding zal men zich ook rekenschap
moeten geven van indirect economische
factoren, zoals- milfeubeheersing en
leefbaarheid. De concurrentie met name
van steden als Antwerpen en Londen,
die eveneens voordeel zullen trekken
uit de vergroting van de Europese Ge
meenschap, zal niet gering zijn.
Dit schrijft de Kamer van Koophan
del en Fabrieken voor Rotterdam in
een rapport over de gevolgen van de
uitbreiding van de Europese Gemeen
schap voor de economie van het Nieu
we-Waterweggebied.
De mogelijke toetreding van Dene
marken, Ierland, Noorwegen en het
Verenigd Koninkrijk tot de Europese
Gemeenschap zal leiden tot een uitbrei
ding van het stukgoederenverkeer. Een
grotere goederenbeweging is te ver
wachten voor goederen, waarvoor door
het verdwijnen van invoerrechten in
het Verenigd Koninkrijk goede afzet-
kansen voor Nederlandse en Duitse
produkten ontstaan.
De ontwikkeling van het handelsver
keer zal, wil Rotterdam zijn concurre
rende positie ten opzichte van andere
Westeuropese zeehavens, met name
Antwerpen, handhaven, moeten worden
opgevangen door goede faciliteiten te
cre'ren voor de moderne vervoersnor-
men, zo concludeert de Kamer van
Koophandel.
Het handelsverkeer in industriëlé
produkten en in tuinbouwprodukten zal
steeds meer gebruik maken van ver
voerstechnieken als containers vervoer
en roll on/roll off-verkeer. Als Rotter
dam zijn kansen op dit gebied wil be
nutten, zal de stad moeten beschikken
over goede faciliteiten voor deze trans-
portvormen. De Kamer van Koophan
del spreekt daarom de hoop uit dat de
Rijnpoorthaven tijdig gereed komt om
in deze behoefte te voorzien. Ook de
achterwaartse verbindingen en vooral
de autowegen zullen bij de te verwach
ten ontwikkelingen moeten worden
aangepast.
De Kamer van Koophandel is van
mening dat, ofschoon de kanaaltunnel
kan leiden tot een zekere afleiding van
vervoer van Rotterdam naar - Noord
west-Frankrijk de positie van Rotter
dam voor de export naar en import uit
Midden- en Noord-Engeland gunstig
blijft. Dit zal het gevolg zijn van de
hinder die het bennenlandse transport
in Engeland van noord naar zuid on
dervindt van de verkeers- en vervoers-
cangesties in de Londense agglomeratie.
Te verwachten is ook een stijging in
het personenvervoer, zowel over zee als
door de lucht, tussen Engeland en het
vasteland. Goede verbindingen kunnen
Rotterdam ook aantrekkelijk maken
voor Britse toeristen. Mogelijk zal ook
het goederenvervoer door de lucht in
beperkte mate toenemen. De capaciteit
van de luchthaven Zestienhoven lijkt
de Kamer van Koophandel voorlopig
voldoende om deze uitbreiding van het
vervoer op te vangen.
De Kamer van Koophandel wijst op
de mogelijkheid dat Amerikaanse en
Canadese bedrijven als gevolg van het
wegvallen van de tolmuren tussen En
geland en de EEG-landen geneigd zul
len zijn zich in het Verenigd Konink
rijk en Ierland te vestigen. Anderzijds
mag niet worden vergeten dat in vele
gevallen invoerrechten een onderge
schikte rol spelen bij een beslissing
over een vestigingsplaats voor een in
dustrie. Goede terreinen, geschoolde ar
beid en een goede infrastructuur zijn
even belangrijk, terwijl de agglomera
tiefactor in het voordeel van het water
weggebied Rotterdam werkt. Een ver
legging van nieuwe industrieën uit de
derde landen zal zich, zo meent de Ka
mer van Koophandel, niet zo gauw
voordoen.
Het waterweggebied komt te liggen
in het economische zwaartepunt van de
vergrote Europese Gemeenschap. Ge
duchte concurrentie is echter te vrezen
van Londen en Antwerpen, wanneer
tenminste arbeidsklimaat en haven
structuur zich daar gunstig ontwikke
len.
Rotterdam zal ervoor moeten zorgen
dat tijdig nieuwe industrieterreinen in
het waterweggebied of in ruimere kring
daaromheen ter beschikking komen.
Toetreding van Engeland zal leiden
tot enige stijging van de kolenaavoer,
omdat de Duitse kolen hun preferentie
zullen moeten delen met de Britse.
De aanvoer van ertsen zal niet recht
streeks worden beïnvloed, omdat de
kandidaatlanden geen omvangrijk ert
sexport hebben en de invoer van erts
in de EEG niet met invoerrechten is
belast.
Het effect van de graanafvoer is, vol
gens de Kamer, moeilijk te voorspellen.
Als het tegenwoordige graanbeleid
wordt gecontinueerd zal de transito via
Rotterdam naar Engeland verminderen
omdat de vergrote aanvoer van Frans
graan naar Engeland waarschijnlijk
niet over Rotterdam zal lopen. Bij een
vermindering van de protectie van de
landbouwproduktie binnen de gemeen
schappelijke markt zullen de kansen
voor Rotterdam wellicht gunstiger zijn.
ROTTERDAM Bij enkele in Ne
derland gevestigde institutionele beleg
gers heeft NV Slavenburg's Bank 4,5
mLn. nominaal aandelen geplaatst tegen
een koers, niet lager dan de beurskoers.
Deze uitbreiding van het geplaatste ka
pitaal is noodzakelijk i.v.m. de sterke
toeneming van zaken, zo heeft Slaven
burg bekendgemaakt.
Door deze kapitaaluitbreiding is het
geplaatste aandelenkapitaal gestegen
tot 38,5 min. Als gevolg hiervan be
dragen kapitaal en reserves bijna 80
min. Van de uitbreiding met 4,5 min.
is 3 min. geplaatst ex dividend over
het boekjaar 1970.
Over de gang van zaken bij Slaven
burg wordt medegedeeld dat de ver
wachte stijging van de winst met meer
dan 10 pet. zich ook in de tweede helft
van dit jaar heeft voortgezet.
tenminste vijf jaren ondernemer in het
midden- of kleinbedrijf zijn geweest,
waarvan tenminste de laatste drie ja
ren in een bedrijf waarop de regeling
van toepassing is. Voorts dient het fis
cale inkomen dat hij in het voorlaatste
kalenderjaar, gerekend van het jaar
van indiening van de aanvrage, uit de
onderneming genoot, lager te zijn dan
het wettelijke minimumloon per jaar,
dat geldt op het tijdstip van indiening.
De derde belangrijke voorwaarde is dat
het vermogen onmiddellijk na de liqui
datie van de onderneming en na het
treffen van de daarmee verband hou
dende voorzieningen negatief dient te
zijn.
Het uit te keren bedrag zal juist zo
groot zijn als nodig is om de negatieve
vermogenspositie op te heffen, tot een
maximum van 5.000. De regeling zal
worden uitgevoerd door de Stichting
Ontwikkeling en Sanering voor het
Midden- en Kleinbedrijf, Burg. Hog-
guerstraat 1183 te Amsterdam. Zij
wordt van kracht zodra de stichting de
nodige uitvoeringsmaatregelen heeft
getroffen. Aanmelding voor de regeling
kan inmiddels echter reeds geschieden.
Volledigheidshalve wordt er- aan her
innerd dat in augustus 1970 een rege
ling voor bedrijfsbeëindigingshulp voor
ondernemers jonger dan 65 jaar tot
sstand is gekomen, die de mogelijkheid
biedt onder bepaalde voorwaarden ge
durende maximaal twee jaar periodieke
uitkeringen te ontvangen. Het kan
voorkomen nl. bij hen die in 1971 of
1972 65 jaar worden dat een onder
nemer zowel voldoet aan de voorwaar
den voor het verkrijgen van deze pe
riodieke uitkeringen als aan die voor
het verkrijgen van een eenmalige uit
kering. In dat geval zal vooraf gekozen
moeten worden tussen de twee regelin
gen. Het is niet mogelijk tegelijkertijd
van beide gebruik te maken.