Geluidsarme motor kan uitkomst brengen Tom Poes en de erf pachter Vanavond tv-show Cabaret'70 4- VANAVOND MORGEN Jeugdtheater breidt uit programmaos Goede naam Beperkt Uitbreiden Geluidsarm M* MARTEN TOONDER STRIP DINSDAG 5 JANUARI 1971 De luchthaven Schiphol is Nederlands meest spectacu laire bedrijf9 per jaar door vijf miljoen luchtreizigers aangedaanDat zullen er in 1975 ten minste acht mil joen zijn 1970 was voor Schiphol in vele opzichten een bijzon der jaar met felle discussies over geluidshinderaanleg vijfde baan, een tweede na tionale luchthaven en de aankomst van de eerste Jum bo-Jet. Wie leidt Schiphol? Wat zijn de grote problemen daarbij en wat valt er over de toekomst te zeggen? Uitvoerig spraken wij daarover met de minst ge ïnterviewde top-manager van ons land, mr. J. C. H. A. van Stapele, directeur van Schiphol UITKERING VAN DE 7 TELEVISIE TELEVISIE RADIO v^" «oj° >«.v Toekomst luchthaven nog vaag SCHIPHOL WIL GRAAG BLIJVEN GROEIEN Het uitzicht is een prachtige kleuren foto van het platform waar gele karretjes parmantig onder de zilveren vleugels van een internationaal leger tje luchtreuzen doorsnijden, Geen ge luid dringt door tot de vrij zakelijk in gerichte directie-kamer, waar mr. Van Stapele nauwkeurig zijn woorden kiest, bij de omschrijving van zijn hoofd taken. „Wat de externe taken betreft ls de planning zeker het belangrijkst en het moeilijkst. Wij moeten voldoen aan de steeds veranderende en steeds zwaarde re eisen die de luchtvaart aan ons, hier op de grond, stelt. Dat betekent voort durende aanpassing en proberen vóór te blijven op de ontwikkelingen. Zover mogelijk in de toekomst kijken is bij de luchtvaart geen eenvoudige zaak, maar om als luchthaven bij te blijven, is het van groot belang. Onze afdeling lucht havenplanning houdt zich hier speciaal mee bezig." „Een ander aspect is dat je daarnaast moet proberen de concurrentie, de an dere Europese luchthavens, vóór te blijven. Toen het nieuwe Schiphol in '67 klaar kwam, hebben we kunnen merken hoe daar op werd gelet. Een aantal nieuwe maatschappijen heeft zich hier toen gevestigd. Die concurren tie betekent optimaal streven naar een veilig banenstelsel". „Korte wachttijden voor vliegtuigen, passagierscomfort (o.a. goede tax-free winkels) en moderne faciliteiten voor de afwikkeling van vrachten. Dit alles is van invloed op de keuze van lucht haven. Voorzover ik daarover mag oor delen, geloof ik dat wij een goede naam hebben". Mr. Van Stapele ziet voorts als be langrijke taak het voeren van een ex ploitatie zonder verlies. Dat lijkt een vanzelfsprekendheid, maar dat is het niet. „Neen, internationaal wordt de ex ploitatie van een luchthaven in het al gemeen vaak gezien als een zaak waar bij verliezen normaal zijn. Ik ben het daarmee niet eens. Een luchthaven kan minstens self-supporting zijn. Voor de nieuwe luchthaven is 400 miljoen geïn vesteerd. In 68 was er een verlies van zeven miljoen. In '69 was er een winst van bijna een miljoen. Toch komen we met onze tarieven niet boven de mid denklasse uit." Intern is de hoofdzaak van mr. Van Stapele als teamleider de bedrijfsstruc tuur voor de zevenhonderd werknemers zo doorzichtig mogelijk te maken, waarbij afdelingshoofden zo veel moge lijk een eigen .verantwoordelijkheid wordt gelaten. Sinds de recente kapingen is de vei ligheid op vele internationale luchtha vens een probleem apart. Gaat Schiphol speciale instrumenten aanschaffen? „Op advies van de commissie die zich hiermee speciaal bezighoudt, hebben wij in Londen een magneto-meter be- steldv waarmee deze maand een proef wordt genomen. Het gaat om een ver plaatsbaar instrument met twee palen, waar de passagiers tussendoor moeten lopen, zodat alle metaalachtige voor werpen worden gesignaleerd. Kosten: ongeveer 20.000 gulden." „Als de proef slaagt zullen meer van deze meters worden aangeschaft. In Amerika wordt al met soortgelijke me ters gewerkt. Hoe lang dit nodig zal zijn, hangt af van de internationale toestanden waarop ons beleid is afge stemd. Wij zijn paraat". Denkt de directeur van Schiphol wel eens aan een vliegongeluk op zijn luchthaven? „De luchtverkeersbeveiliging heeft een heel hoog peil bereikt. Als ik aan ongelukken denk, dan gaat dat altijd om het perfectioneren van die veilig heidsmaatregelen. Wij hebben bijvoor beeld een uiterst kostbaar brandwee rapparaat, dat gelukkig praktisch nooit hoeft .op te treden. Omdat ik weet dat gedaan wordt wat mogelijk is, lig ik er niet van wakker. Ja, je denkt er wel eens aan, maar de kans is natuurlijk wel erg klein". Onvermijdelijk komt de geluidshin der ter tafel. Hoe hinderlijk vindt mr. Van Stapele de „Lastige Zwanenbur ger" en de andere comité's? „Ik heb alle begrip voor de protesten tegen geluidshinder en ik vind dat er ook terecht veel aandacht aan .wordt besteed. Ik moet wel onderscheid ma ken tussen de manier van ageren, want kabels vernielen en zo dat is natuurlijk volstrekt onverantwoord". „In het algemeen kun je wel zeggen dat hier, maar ook in alle andere lan den, op alle niveaus de hele kwestie van geluidshinder, van de milieube scherming, onderschat is. Wij nemen deze zaak heel serieus. Wij investeren er enorm veel tijd in, want we willen doen wat we kunnen." „Klachten over geluidshinder vind ik bepaald geen flauwe kul. Er ligt hier een duidelijk probleem. TNO neemt nu een proef met isolatie van woningen in Zwanenburg. Over de voorlopige resul taten is men niet ontevreden. Het kan natuurlijk nooit afdoende oplossing bie den, want het helpt alleen als men in de woning is, hoewel het een belangrij ke bijdrage vormt". Denkt hij zelf thuis wel eens geïrri teerd: Daar gaat er weer een? „Neen, dat niet, maar ik geef graag toe dat ik niet objectief ben. Ik woon overigens op 1300 meter van de Buiten- veldertse baan. Ik hoor ze wel, maar ik ervaar het niet als last." „De mogelijkheden om er iets tegen te doen, zijn op dit moment beperkt. Maar er zullen voorschriften komen met een verbod voor nieuwbouw in die gebieden naast de isolatie van de be staande woningen. Wij beperken de les vluchten 'zoveel mogelijk. De KLM maakt veel lesvluchten in Ierland. Maar voor de goede orde moet ik toch even opmerken: wij vliegen niet. Wij als luchthaven liggen er. Wij beheersen het luchtruim en het baangebruik niet. Dat laatste doet de Rijksluchtvaart dienst Onze mogelijkheden zijn be perkt. Ik breng dat als feiten naar vo ren, niet omdat ik kritiek zou hebben". Is er toch verschil van opvatting over dat baangebruik? „Ja, wij bepleiten een gelijke verde ling van de geluidshinder voor Zwa nenburg, Aalsmeer, Amstelveen-Bui- tenveldert. Dat vinden wij het meest rechtvaardig. Nu heeft Zwanenburg de meeste hinder. De Rijksluchtvaartdienst stelt daar tegenover dat bij een zwaar dere belasting van de andere gebieden uiteindelijk meer mensen worden ge troffen. Dat is op zichzelf een volkomen juiste en respectabele, opvatting, die ik helemaal niet veroordeel". „Toch blijven wij als luchthaven vóór een gelijke verdeling, om te ver mijden dat Zwanenburg buitensporige geluidshinder krijgt. Wij menen hierin onze stem te kunnen laten horen, om dat de acties zich tenslotte richten te gen de luchthaven. Het is een moeilijk probleem"* Nauw verband met de geluidshinder houdt de kwestie van de uitbreiding van Schiphol met een vijfde (en even tueel zesde) baan of een tweede Natio nale luchthaven in de Markerwaard of in Brabant. De standpunten liggen hier (in de eerste ronde) vast. Samengevat komt het erop neer dat Schiphol een vijfde baan ziet als belangrijke mogelijkheid tot vermindering van de geluidshinder, met name in Zwanenburg, naast de ca paciteitsuitbreiding. Voor het Europese verkeer zouden op lange termijn regio nale vliegvelden ingeschakeld kunnen worden (Rotterdam, Groningen, Twen te, Eindhoven, Maastricht). Hoewel Schiphol wel de noodzaak ziet nu grond voor een tweede Nationa le luchthaven te reserveren, acht men het riskant nu al een luchthaven te plannen die vijftig jaar mee kan. De commissie-Falkenhagen, die deze zaak heeft onderzocht, voelt in meer derheid meer voor een spoedige aanleg van een tweede luchthaven. Een vijfde baan zou weliswaar Zwanenburg ont lasten maar in de eindfase de andere gebieden niet. Hoe kunnen twee deskundige instan ties tot zulke verschillende conclusies komen? „Wat de geluidshinder betreft is er een vrij eenvoudige verklaring. Wij gaan uit van een door ons gewenste gelijke belasting van alle probleemge bieden. Dan zal een vijfde baan voor al die gebieden verlichting betekenen. De commissie is uitgegaan van het huidige preferente baangebruik. Gevreesd wordt dat die verlichting op den duur weer te niet zal worden gedaan door J. C. H. A. van Stapele (53) kreeg in 1950 voor het eerst in tensief met Schip hol te maken toen hij secretaris werd van de dienst Luchthaven Schip hol van de ge meente Amster dam, waar hij eer der secretaris was van de dienst Han delsinrichtingen In '54 werd hij adjunct-directeur en in 1960 werd mr. Van Stapele direc teur van de N.V luchthaven Schip hol, naast de heer S. de Mul. Toen deze in 1969 overleed, kreeg mr. Van Stapele alleen de hoogste leiding van onze nationale luchtha ven. Hij wordt ier zijde gestaan door twee onderdirec teuren voor de ope rationeel techni sche diensten en economische za ken het groeiende luchtverkeer, maar ik ben er van overitgud dat tegen die tijd geluidsarmere motoren worden ge bruikt die een tegenwicht vormen." „Bij een tweede luchthaven gaat het om enorme investeringen, terwijl het uiterst moeilijk is de behoefte te voor spellen voor de komende jaren, gezien de revolutionaire ontwikkelingen in de luchtvaart. Het is veen zaak, ook wat betreft de vijfde baan, die nader in stu die is en die door de regering moet worden beslist." „Als de beslissing ten gunste van een 5de baan zou vallen, zou het zeker nut tig zijn te overwegen of die baan er niet eerder dan '77 moet komen, ter ontlasting van de gebieden met geluids hinder. Om alvast een gedeelte van een tweede luchthaven nu aan te leggen, ter ontlasting van Schiphol, zou on overkomelijke praktische moeilijkheden opleveren. Het is een open zaak, die de komende jaren beslist moet worden". DEN HAAG Toneelgroep Haags Jeugdtheater gaat de komende maanden zijn vleugels uitslaan. Het gezelschap, dat 24 door directeur Jacques Delmonte opgeleide jongeren tussen 15 en 24 jaar telt, gaat naast de wekelijkse voorstel lingen in Den Haag en de toernees door het hele land, ook eens in de maand op treden in Leidschendam, Zoetermeer, Nootdorp en Voorschoten. Het repertoire telt acht stukken, waarvan er vijf dit seizoen al zijn uit gebracht. 9 Jongeren hebben zich aan gemeld om een plaats in de uit scholie ren en werkende jongeren bestaande tableau de la troupe te veroveren. AMSTERDAM Over het boekjaar 1970 zal aan participanten van „Beleg gingsfond van de 7" die op 31 december 1970 als zodanig in het register staan ingeschreven een uitkering worden ge daan van netto 0,30 (1969: 0,25) per participatie, zo deelt de maatschappij mede. y/anavond van tien over negen tot tien over tien brengt de AVRO- tv op Nederland 2 onder de titel „Cabaret '70" in kleur een show, waaraan tal van Nederlandse klein kunstenaars die in het a»?gelopen jaar hun sporen verdiend hebben, zullen meewerken. In deze afleve ring van onze tv-rubriek ziet n reeds een aantal van hen. Behalve Hetty Blok, Adèle Bloemendaal, Wim Son- neveld, Gerard Cox en Leen Jonge- waard komen echter ook nog op het scherm: Marius Monkau, Lia Dora- na, Willeke Alberti, Jenny Arean, Rob van de Meeberg, Willem Nfl- holt, René Frank, Frits Lambrechts en Frans Halsema. De regie heeft (U raadt het al!): de op dit gebied onvolprezen Rob Touber. a WIM SONNEVELD HETTY BLOK GERARD COX ADÈLE BLOEMENDAAL LEEN JONGEWAARD NEDERLAND 1 18.45 NOS: (K) De Woefs en de La- maars. 18.55 NOS: (K) Journaal. 19.05 KRO: (K) Daktari jeugd-serie. 20.00 NOS: (K) Journaal. 20.21 KRO: (K) Zoek Tara Chapman, afl. serie Mod Squad. 21.11 Brandpunt Special. 21.56 (K) De Klop op de deur, feuil leton. 23.11-23.16 NOS: (K) Journaal. NEDERLAND II 18.45 NOS: (K) De Woefs en de La- maars. 18.55 NOS: (K) Journaal. 19.05 NOS: Den Haag vandaag. 19.10 Kunstrubriek. 19.30 AVRO: TopPop: muz. show, 20.00 NOS: (K) Journaal. 20.21 AVROPeyton Place, feuille ton. 21.10 (K) Cabaret '70 staalkaart kleinkunst 1970. 21.50 AVRO's Televizier - Magazine. 22.40-22.45 NOS: (K) Journaal. DUITSLAND I (Reg. progr. NDR: 18.00 (K) Film- rep. 18.30 (K) Actualiteiten. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K) Nord- schau-Magazin. 19.26 (K) Hafen am Rhein, serie. 19.59 Progr.overz. WDR. 18.00 (K) Der Mann mit dem Koffer, serie. 18.30 (K) Voor de kleuters. 18.40 (K) Nieuws. 19.25 (K) Der Mann mit dem Koffer, serie. 20.00 (K) Journ. en weerber. 20.15 (K) Filmrep. 21.00 (K) Der Schlachter, Frans-It. speelfilm. 22.40 (K) Journ., comment, en weerber. DUITSLAND II 18.05 (K) Actualiteiten en muz. 18.40 Theatergardarobe, serie. 19.10 (K) Abentuer im Regenbogenland, serie. 19.45 (K) Nieuws, actualiteiten en weerber. 20.15 (K) Cuba libre auf Eis, rep. Aansl. Nieuws in het kort. 21.00 Invasion von der Wega, film. 21.50 (K) Inform, en meningen uit culturele leven. 22.35 (K) Nieuws en weerber. 22.45-23.35 (K) Geschichten aus meinem Alter, film. (Niet ge schikt voor jeugdige kijkers). WMM 7071 Joost sloot met enige moeite de deur achter de binnengewaaide mar kies. „Het is slecht weertje, met uw goed vinden", sprak hij beleefd; maar hij kreeg geen antwoord. Heer Bommel had oplevend de slechte toestand gezien waar in zijn gast zich bevond, en hij leidde hem meteen naar de woonkamer. „Komt u binnen", sprak hij gastvrij. „Een glas port bij de haard zal zeker smaken. In Bommelstein is het altijd warm en gezellig". „Was het maar waar", zei Joost, toen de deur zich achter de heren gesloten had. „Hoe moet het nu met de erfpacht, die vanavond vervalt? Heer Olivier wil er niets over horen, maar ik zit met de aardbevingen, als ik zo vrij mag zijn". „Heer Bommel wil er nu wel over- ho ren", zei Tom Poes. „Daarom is hij van middag naar die heks gegaan. Maar daar mee zijn we er nog niet. Hoe moet hij betalen? Dat ouwe mens wil nergens over praten en de tijd is te kort om nog een list te bedenken". „Te kort", gaf Joost meelevend toe. Verder kwam hij niet, want nu werd er zó hevig aan de bel getrokken, dat de schroe ven zich los maakten uit het metselwerk en het hele geval naar beneden stortte. „Zeer betreurenswaardig", mompelde de trouwe knecht, terwijl hij opnieuw de grendels terugschoof en de deur opende. Ook nu werd hij opzij geduwd, maar niet door de stormwind. Het was Grit van de Gorregrot die krachtig binnentrad en met rooddoorlopen oogjes rondloerde. „Waar is Bommel?" kraste ze boven de sneeuwjacht uit. „Waar is mijn erf pacht? Waar is mijn talentje?" „Het is zover", dacht Tom Poes. „Wat nu te doen?" DUITSLAND I 10.00 (K) Nieuws. 10.05 (K) Jour naal van gisteravond. 10.30 Unser Mond, serie. 11.00 (K) Die Umschau, 12.05 (K) Muz. voor de jeugd. 12.50 (K) Intern, persoverz. 13.00-13.30 (K) Journ. 14.45 Kinderprogr. 14.55 (K) Idem. 15.20 Operette, Oostenr. speel film. 17.10 Das Podium. 17.55-18.00 (K) Nieuws. DUITSLAND II 16.00 (K) Eurovisie rep. skiën Berchtesgaden. 17.10 (K) Kinder progr. 17.30 (K) Nieuws en weerber. 17.35 (K) Voor oudere kijkers, aansl. liefdadigheids groep. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actualiteiten). TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Als dat zou kun nen: verz.platenprogr. (8.30-8.32 Nieuws; 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvr). 9.35 Voor de kleuters. 9.50 Vier eeuwen muziek, muzikale lezing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.30 Aktua-Magazine: nieuws, nieuwtjes, reportages, com mentaren en muziek. 11.55 Medede lingen. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd progr. (12.22 Wij van het land: 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar... quiz). 14.00 Huisbezoek: pastoraal gesprek. NCRV: 14.10 (S) Moderne orkestwer ken (gr.). 15.00 In 't Zilver: progr. voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.03 Voor de kleuters. 16.15 Voor de jeugd. 16.30 (S) Jeugdland (gevarieerd jeugdprogr. 17.30 NCRV en Bloc: actueel progr. met muz. il lustratie. (Overheidsvoorlichting: 17.50 Tekst en uitleg. Een drieweke lijkse rubriek van het ministerie van onderwijs en wetenschappen. Gesprek van Henk van Stipriaan met het hoofd van de afdeling Rijksstudie-toelagen, mr. J. Diepen horst, Onderwerp: Studietoelagen wie, wat, waar, wanneer?. 18.30-18.40 Nieuws). NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit. Orde van Vrijmetselaren: 19.10 Lezing. 19.20 NOS: Commune, eerlijk alles delen, discussie. 19.50 Progr. voor blinden en slechtzienden. 20.00 De Bach-tra- ditie in Leipzig: interview en uit voering van een Bach-kantate. 21.10 (S) Berliner Festwochen 1970 (opn.): El Cimarron, recital voor 4 musici, Hans Werner Henze. 22.30 Nieuws. 22.38 (S) Cosa Nostra ook Uw zaak. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Dag woensdag!: muz. en inform. (7.33 Van de voor pagina.) VPRO: 7.54 Deze dag. VA RA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.23 (S) Dag woensdag (vervolg). 9.00 VARA-radioweekblad voor de woensdagochtend: gevarieerd pro gramma met om 9.35 Waterstanden; om 10.45 Voor de kleuters; om 11.00 Nieuws; om 11.03 Koffiepauze. 12.00 (S) Licht ensemble met zangsolisten. 12.25 (S) Brassband Magazine. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Speelruimte: gevarieerd progr. met om ca. 13.45 Gesproken Portret: ca. 14.00 Operettewereld; ca 14.35 Kin derkoor; ca 14.50 Idylle, hoorspel; 15.40 Een grote naam van nu: profiel in muziek; 16.00 Nieuws; 16.03 In mijn tijd: gesprekken; ca. 16.30 In de Toonzaal: muziek voor en door de jeugd. NOS: 17.02 Oude liedjes. 17.20 Unesco-magazine. VARA: 17.40 Nederlanders maken muziek: jeug dorkest. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Katholieke Volkspartij. 18.30 (S) Klink klaar, zonder nonsens, 19.30 Nieuws. 19.35 (S) Tango-rumba-orkest met zangso listen. 20.10 (S) Melodieën Expres. 20.30 (S) Metropole orkest. 20.55 Vragenvuurueen bekende Nederlan der beantwoordt vragen van jonge mensen. 21.10 Sex- een maandelijks magazine. 21.40 (S) Stereo-Pop: pop muziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Medede lingen. 22.43 Actualiteiten, 22.55 (S) Nederlands Saxofoonkwartet met solisten: moderne muziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III AVRO 9.00 Nieuws. 9.02 Van Meet af aan...: lichte platen. 10.00 Nieuws, 10.03 Radiojournaal. 10.06 Arbeidsvi taminen: populair verzoekplatenpro- gramma (11.00 Nieuws.) 12.00 Nieuws. 12.03 Zet 'm op: een vrolijk platenprogramma. (13.00 Nieuws; 13.03-13.06 Radiojournaal.) 14.00 Nieuws. 14.03 Gimmick: licht platen- programma. 15.00 Nieuws. 15.03 Mu ziek Boetiek. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Lichte platen (17.00 Nieuws; 17.02-17.05 Radiojournaal.)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1971 | | pagina 6