Honoreren van kraakacties HOERASTEMMING OVER „SUZIE O" S.G.P.: Deze jeugd is aanklacht tegen het Nederlandse volk Evangelie steekt boven linksen en rechtsen uit VERLOVINGSRINGEN Horlogerie v. Manen Nieuwe logeer - verordening wordt eerst vrij soepel toegepast Agentschap van P.T.T. aan Zandstraat J Burgemeester in nieuwjaarstoespraak Us. Overduin in Zwolle Aischeid nis VAN WOUT BLAUWKOUS BURGERLIJKE STAND MOTIEVEN GESPREKKEN LIEF ZIJN VRIJDAG 8 JANUARI 1971 Vertrouwen in vrije jeugd goed voor vijf en twintig mille Het is een onmiskenbaar feit, dat we met steeds meer mensen minder grond on der de voeten krijgen. De wereldbevolking neemt elk jaar met schrikbarende aantallen toe, terwijl de bol waarop al het levende spul rondwriemelt nooit dikker wordt. „Waar moet dat heen" vraagt je je dan in alle primitiviteit af. Zeker, geleer den kunnen je voor rekenen dat het allemaal wel mee zal vallen. Oorlo gen en natuurrampen dunnen onze soort regelmatig uit en naarmate de mensheid toeneemt zal het al dan niet op natuurlijke wijze veroorzaak te onheil naar verhouding ook steeds meer slachtoffers eisen. Maar niettemin groeien we in aantal en daarmee ook alles wat we op gang brengen. Vuil afscheidende produk- tie-apparaten, automobielen enzo voorts. Daartegenover staan winstpunten die in de na-oorlogse jaren zijn geboekt. Wat dacht u bijvoorbeeld van het spoor- en tramwegwezen? Heeft u er als autochtone Veenendaler ooit bij stil gestaan wat u voor de oorlog naar binnen haalde als u ach ter zo'n rook spuitende stoomlokomo- tief naar Amersfoort of Nijmegen werd getrokken? Het is nog maar een goeie kwart eeuw geleden, maar toch kunnen we ons er al geen voorstelling meer van maken. Met de spoorbaan werd een spoor van dood en verderf door het Hol landse landschap getrokken. Langs de rail nestelde geen vogeltje en alleen zeer hardnekkig onkruid was tegen de kwalijke dampen van de zwarte monsters opgewassen. Toch kan de herinnering aan die histo rische mogelijkheid tot verplaatsing bij ons alleen nog maar een beeld van romantiek oproepen. Van het puffende trouwe trekpaard en de ge zellige van elkaar gescheiden cou- peetjes waarin je je plasje of nog er ger noodgedwongen in bedwang moest zien te houden tot de eindbe stemming, want de meeste comparti menten stonden niet met elkaar en met gelegenheden voor menselijke boodschappen in verbinding. 's Winters steenkoud en 's zomers smoorheet, want als je het waagde om het raampje open te trekken als dat althans lukte met zo'n ouwer- wetse scheerriem dan spoot het trekpaard een walm naar binnen. Arbeidsinspecteurs van vandaag zou de schrik om het hart slaan als ze con trole moesten uitoefenen op de wer komgeving van stoker en machinist op de loc, maar wij zien ze in onze verbeelding nog als oersterke door vuur en wind geharde kerels met zo veel paardekrachten in bedwang on der hun knuisten. Maar wie weet hoeveel van die kerels alleen maar voor hun pensioen hebben betaald doordat ze voortijdig het leven lieten als gevolg van voor hun lichaam fu neste arbeidsomstandigheden. Ik zou daar de vergeelde statistieken wel 'es op na willen slaan. Maar we vergeten zo snel. We vergeten dat vlak voor de oorlog pak-weg nog niet de helft van de bevolking van onze plaats een plens water achter de periodieke levensbehoeften aan kon jagen, nog sterker dat een vrij groot percentage van die mensen nog op een houten toestandje moest plaats nemen met een weekproduktie van het hele gezin en bijkomende ont vangsten van visites onder zich. En dat in de schaarse uurtjes van het nog lang niet vrije weekeinde de ton op de moestuin moest worden omge kieperd waardoor men tussen de kerkdiensten door nogmaals de gele genheid kreeg om de geur van de faecaliën op te snuiven. Van luchtvervuiling was evenwel geen sprake, laat s taan van gebrek aan reinheid op het menselijke lichaam, want je moest maar zien dat je met behulp van een emmer of een teil de verontreiniging van een hele week van je afsopte. Natuurlijk moeten we waakzaam blij ven op het punt van de volksgezond heid, maar ik krijg toch wel eens de indruk dat we soms bezig zijn om elkaar bij wijze van modeverschijnsel de schrik in de benen te jagen. Iets minder roken, eten en drinken en wat meer in de benen of oo de fiets en een mens kan weer heel wat luchtvervuiling verdragen. Wout Blauwkous ADVERTENTIE VEENENDAAL Suzie Q. het nieuwe jongerencentrum Veenendaal dat sinds kerstmis ieder weekeinde al actief bezig is in een paar afgedankte ate liers van de Kon. VSW heeft gisteravond van de raad f 25.000,subsidie ge kregen. De reacties over het beschikbaar stellen van dit bedrag varieerden van een hoerastemming bij sommige raadsleden tot ,,het honoreren van kraakac- ties" bij anderen. In meerderheid had de raad wel vertrouwen in het jongeren bestuur uitgaande van het motto „dat vertrouwen geven doorgaans met ver trouwen wordt beloond". Tegenstemmers waren uiteindelijk de heren A. Vis ser, D. v.d. Scheur (beiden CH) en de gehele SGP-fractie incluis wethouder G. v.d. Berg. Het zwaarste geschut, dat tegen het voorstel in stelling werd gebracht kwam van de S.G.P.-fractie. Woord voerder hiervan was de heer C. G.. Mijnders, die het bange vermoeden had dat deze vorm van jeugd-samenzijn om déraillementen en allerlei soorten ver slavingen vraagt. „Dat deze jeugd er is, is in feite een aanklacht tegen het Ne derlandse volk als geheel", aldus de heer Mijnders die verder vertelde bij C. G. MIJNDERS (SGP) aanklacht geruchte te hebben vernomen dat de hand is of zal worden gelicht met de Drank- en Horecawet. De heer J. de Ruiter (C.H.) was hoop vol gestemd over het voortbestaan van Suzie Q en hij baseerde zijn standpunt op wat hij noemde het voortreffelijke werk, dat de jongens tijdens het inrich ten van de ateliers hebben verricht. Wel pleitte hij voor eeh samenspreking van Suzie Q" met andere verenigingen en instanties die op dit terrein in Vee nendaal werkzaam zijn zoals ,,de In stuif" en de jongeren sociëteit „Doublé Trouble". VOOR Op graveren kan gewacht worden. Hoogstraat 28 - Veenendaal VEENENDAAL De nieuwe logeer- verordening waaraan de raad gister avond haar voorlopige goedkeuring hechtte zal in het begin soepel worden toegepast. Die garantie moest het colle ge geven nadat verschillende fracties er op hadden geattendeerd dat er nog wel schoonheidsfoutjes kleven aan het nieuwé reglement. Alhoewel de nieuwe verordening in zijn algemeenheid geldt voor alle logeerinrichtingen werd door de raad uitsluitend gesproken over de toepassing van de verordening op de huisvesting van buitenlandse arbeids krachten. Vooral Leo Coïni (D'66) kwam met een waslijst voorstellen en wijzigingen aandragen en opperde tevens de sugge stie dat het zoeken naar huisvesting voor gastarbeiders eigenlijk een taak zou moeten zijn voor fabrikantenver eniging en gemeente. Het artikel waarin wordt verboden dat geen personen van verschillend ge slacht zich in een slaapzaal mogen op houden wilde hij geschrapt zien. „De overheid moet geen zedenmeester wil len zijn", zo vond Leo Coïni, die bij de koffie op beschuit met muisjes trak teerde omdat zijn vrouw het leven had geschonken aan een zoon. Mevr. Buddingh- De Vries Lentsch (V.V.D.) zag het liefst dat het college het hele voorstel terugnam om alle be palingen nog eens door te lichten in bijvoorbeeld de commissie van volks huisvesting. Volgens de voorzitter hoorde het doorlichten in deze commissie niet thuis. Na ampel overleg in het college lanceerde hij het idee de verordening voor nadere bestudering toe te vertrou wen aan een commissie openbare orde, zedelijkheid en veiligheid ad hoc, die na afloop van de openbare vergadering werd ingesteld. Intussen zal de nieuwe logeerveror- dening de gebruikelijke lange weg van goedkeuring door Ged. Staten en af kondiging gaan afleggen. De wijzigin gen die door de betreffende commissie worden aanbevolen kunnen er dan al tijd nog aan worden toegevoegd. Het respect voor de zelfwerkzaam heid werd ook vertolkt door de heer B. van Remmerden (P.v.d.A.) die het jon gerenbestuur vooral op het hart drukte te zorgen voor programma's die vol doende zuigkracht op de jeugd uitoefe nen. De kleine moeilijkheden, die zich in het afgelopen weekeinde hebben voorgedaan zette de P.v.d.A.-man onder de noemer „in de beste families komt we! eens wat voor". De heer M. G. H. Hendriks (K..VP.) zag „Suzie Q" als een product van de huidige samenleving. „Het zou onve rantwoord, onmenselijk en zelfs onch ristelijk zijn als we Suzie" aan haar lot zouden overlaten". De K.V.P.'er waarschuwde het college er voor in dit soort zaken niet stiefmoederlijk te werk te gaan zoals zijns inziens is ge beurd ten opzichte van de in de voor malige „Ruif" opererende jongeren so ciëteit „Double Trouble". „De bestuurs leden van deze groepering jongeren zijn zeer teleurgesteld en verbitterd. Zij VEENENDAAL Op maandag 11 januari zal ïri de windel van de hëer L. J. Welkzijri, Zandstraat 189 té Veenen daal een postagentschap worden ge opend. Met ingang van deze datum kan men voor alle post-, telegraaf-, giro-, en spaarbankzaken op dit postagent schap terecht. De openstellingsuren van het nieuwe postagentschap zijn op maandag, dins dag, donderdag en vrijdag van 08.30-12.15 uur en van 13.30-17.00 uur en op woensdag van 08.30-13.00 uur. Woensdagmiddag en zaterdag is hét postagentschap gesloten. C. G. VAN HAL (PvdA) geweest moesten een onmogelijke hordenloop beginnen, waarbij tal van gemeentelij ke en politiële hindernissen moesten worden genomen. „Suzie Q" kon op voorhand gaan draaien zonder deugdelijke voorzienin gen. Waarom wordt de een wel gege ven. wat de ander is onthouden", zo vroeg de heer Hendriks. De heer C. van Genderen (C.H.) kon accoord gaan met het voorstel. Wel zou hij in de toekomst graag geïnformeerd worden welke motieven aan het stand punt van de indiener van het minder- heidsvoorstel in bet college ten grond slag liggen. De heer C. G. van Hal (P.v.d.A.) luchtte nog even zijn hart, dat zijn fractie niet genoemd was in het „Val- lei"-verslag over het bezoek van de raadsleden aan „Suzie Q". Hij was er Tweede Kerstdag g*an kijken jawel en niemand had hem eruit gezet pjri- dat hij te oud was. De heer A. Visser (C.H.) kon zijn stem niet geven aan het voorstel. Hij vond 25.000,- besteden aan gebouwen die toch op de nominatie staan om ge sloopt te worden weggegooid geld. Ook woog het nogal zwaar bij hem dat de voormalige ateliers voorlopig maar tot 31 mei van dit jaar van de Kon. V.S.W. kunnen worden gehuurd. Drs. L. L. Coini (D'66) verkeerde in een hoerastemming over het voorstel na wat hij noemde het „mens-erger- „Als men ordebeginsel wegneemt of ondermijnt komt orde tot horde" VEENENDAAL „Wil er sprake zijn van een goede demo cratiedan is daarvoor een eerste voorwaarde een samenspel tussen overheid en volk, gebaseerd op on derling respect en wederzijds ver trouwen. In dit samenspel vormt de politie als dienares der overheid een onmisbare schaker. Dat zei burgemeester P. Bode gisteravond in zijn nieuwjaarstoespraak tijdens de eerste vergadering van de Veen- endaalse gemeenteraad in hel nieu we jaar. De vrijheid om mening tegen over mening te stellen en daarme de aan een fundamentele waarde van ons openbare leven recht te doen, acht ik een kostbaar goed en in het zorgvuldig koesteren van die vrijheid ligt de sleutel tot onpartij dig besturen en tot een vruchtdra gend samenleven van verscheide ne beginselen. Wat ik echter wel verfoei, is, dat men door eenzijdige overaccentue ring van het individuele demon- stratierecht als een soort absoluut recht op vrije meningsuiting en dat in een tijd waarin men iedere avond op de televisie dit demon- stratierecht kan zien functioneren het gemeenschapseffect daar van onderbelicht en minimaliseert en, wat erger is. de overheid, in casu de bestuurlijke en technische politieleiding schijnbaar een ver antwoordelijkheid ontneemt,die de burger in geïmproviseerd verband en onder dikwijls felle gevoelsbe- lasting niet dragen kan. Wat juridisch aardig lijkt te slui ten, is maatschappelijk gesproken in wezen onwaarachtig. Even on waarachtig als ..de vondst van de dag", dat in Nederland regenten en magistraten de dienst uitmaken en door hun politiebeleid de demo cratische rechten en vrijheden der Nederlanders met voeten treden. Dat in een tijd. die op velerlei gebied een geestelijke en materië le verwarring te zien geeft, nog eens wordt herinnerd aan de pri maire eis voor elke gemeenschap van eenkrachtige gezagsuitoefe ning en -handhavingis geen over bodige bezigheid. Ik streef er naar en hoop er in te slagen het mij toevertrouwde ge zag redelijk, rustig, maar zéker te blijven uitoefenen. Want, ik heb het al eens meer gesteld, orde, openbare orde, is prealabel aan de functionering van élke rechtsge meenschap, van de meest autori taire tot de meest tolerante demo cratie. Als men het ordebeginsel uit de menselijke samenleving wegneemt of ondermijnt, komt men door de enkele aanblazing van dit funda ment der menselijke maatschappij van orde tot horde. Dan kan er van vrijheid en menselijke rechten geen sprake meer zijn. Overzien we het afgelopen jaars voor onze eigen gemeente, dan meen ik te mogen stellen, dat het jaar 1970 bepaald niet ongunstig voor Veenendaal is geweest. Met de belangrijke aankoop van de ter reinen en gebouwen van de KVSW aan de Zandstraat noord en zuid is een goede basis gelegd voor sane ring van dat centrumgedeelte van Veenendaal. Die basis kan ver breed, nog beter, worden als naar ik hoop in het jaar 1971 overeenstemming met de fa. De Ruiter zou kunnen worden bereikt. Het jaar 1970 gaat voorts de ge schiedenis in als het jaar dat de sporthal en de kegelbanen gereed kwamen. Beide voorzien reeds in een grote behoefte. Wanneer in dit jaar eveneens de buitenbaden klaar komen, dan is een gigantisch sportcomplex voltooid. Ik zie dat niet als een eindsta tion. Ook in dit jaar en in de ko mende jaren zullen sport en re creatie onze aandacht blijven vra gen. Voorts vonden in 1970 de offi ciële openingen plaats van het nieuwe gebouw aan de Sterke Arm voor EHBO en Rode Kruis; van het gezinsvervangend tehuis voor geestelijk gehandicapten, van de nieuwe openbare leeszaal en bi bliotheek, van de Prins Willem- Alexanderschool en van het twee de instuifgebouw voor de jeugd aan de Dr. Colijnstraat. Tenslotte mag niet onvermeld blijven de realisering van de eer ste fase van het nieuwe koopcen trum, alsmede de officiële presen tatie van het structuurplan. Ik be perk mij tot deze opsomming en zou daaraan willen toevoegen, dat het leven niet tot stilstand komt met het oude jaar en op de drem pel van het nieuwe zijn pasklare oplossingen voor de problemen die ons bezig houden, niet als pakjes voor ons klaargelegd. Maar de mens onder noordelijke luchten geboren, die altijd weer van de toekomst verwacht, wat het verleden hem niet schonk, put zijn vertrouwen en energie uit de komst van het nieuwe licht, dat beloften inhoudt, die we dan voor een niet gering deel zelf waar mo gen maken. Moge het jaar 1971 zich ont plooien als een goed en vruchtbaar jaar. daarbij ons voor ogen hou dend, dat de oplossing die wij zoe ken, er een voor mensen is, de schepping van een omgeving en een levensmilieu, waarin mense lijk geluk mogelijk moet zijn. je-niet-spelletje" van het collëge. De heer D. v. d. Scheur (C.H.) ont popte zich als tegenstander van het voorstel omdat hij het min of meer be schouwde als een honorering van kraakacties. Hij pleitte voor het opne men van bepalingen in de overeen komst met het „Suzie Q", bestuur dat er op zondagen geen bands zullen op treden om zodoende de omwonenden geen overlast te bezorgen. Drs. H. Hiensch (A.R.P.) hoopte dat de gesprekken gemeentebestuur en jon gerenbestuur ook in de toekomst zullen worden gecontinueerd en dat het jonge renbestuur zich vooral verantwoorde lijk zal weten voor de gedragingen van met name een grote groep jeugdige be zoekers (sters). Verder bepleitte hij van de kant van het gemeentebestuur voor de toekomst geen nieuwsgierigheid naar het wel en wee van „Suzie Q" maar positieve belangstelling. Misschien wel als een rechtvaardi ging voor het treuzelen in jeugdzaken in het verleden liet wethouder R. Kop penberg (P.v.d.A.) in zijn antwoord aan de raad de maand december in chrono logische dagvolgorde de revue passeren. Hij vertelde dat. ..d^e Instuif" en „Suzie Q" voortaan contact met elkaar gaan onderhouden om te voorkomen dat de enë~~dfuïTde anderé ctfficurrentie aan doet bij het contracteren van bands. De moeilijkheden waarin „Double Trouble" verkeert zullen onderwerp van gesprek in het college en in de commissie van jeugdzaken zijn. De voorzitter vulde zijn wethouder nog aan met de opmerking de de facili teiten die aan „Suzie Q" worden ver leend de handhaving van normen en 4cljk Ds. J. Overduin, emeritus-predikant te Veenendaal, heeft op de onlangs in Zwolle gehouden vergadering van het Confessioneel Gereformeerd Beraad het woord gevoerd als lid van de door de synode benoemde commissie ad hoe ter zake. Ongeveer vijfhonderd aanwezigen besloten geen vereniging op te richten. Wel om te gaan praten met de Vereniging van Verontrusten in de gereformeerde kerken, die lezelfder tijd in Rotterdam vergaderde. Overigens niet met opzet, want het was een toevallige samenloop van twee samen komsten. omdat men van te voren geen overleg met elkaar had gepleegd. Dit werd van beide kanten betreurd. Ds. Overduin sprak volgens „Kerknieuws" in de eerste plaats over de meditatie die men in de kerken aantreft in tijden van gis ting. Het ergste is de ontketening van de zonde die daarin openbaar wordt. Men moet met elkaar spre ken "in de geest van de liefde. Be reikt men geen niveau dan ontstaat er een ethisch-religieuze crisis. Ds. Overduin riep op niet partijdig te zijn. Dat is God ook niet. Het evangelie steekt boven linksen en rechtsen uit. Ds. Overduin vertelde dat hij nogal eens brieven ontvangt, waaruit een paniekstemming blijkt. Maar die moet vermeden worden. Er zijn in de kerk steeds tijden van eb en vloed geweest. Nu is het eb. Er moet gebeden worden om de vloed. Als de profeten zwijgen en niet roepen komen de theologen als paddestoelen uit de grond. Men moet er voor waken dat de kansel zou worden verlaagd tot een ka theder van een volksuniversiteit, aldus ds. Overduin. Men heeft open te staan voor elk argument. Anders verklaart men zichzelf on feilbaar en dat komt een mens niet toe. Er is verschil, zei ds. Overduin verder, tussen geloofszekerheid en theologische zekerheid. Geloofsze kerheden zijn zekerheden van de Heilige Geest. Daarvan mag je nooit zeggen: het kan vriezen of dooien. Als je werkelijk over de zaken gaat nadenken dan moet je de theo logie niet te zeer au serieux nemen. De achtergrond van de problema tiek waar het om gaat is volgens ds. Overduin de vraag wat de ruimte en de grenzen van de kerk zijn. Daar over is men het niet eens. Dat kruis van de onvolmaaktheid moet een mens leren dragen. Ook andere ker ken hebben de drie formulieren van enigheid. De leden daarvan staan op dezelf de bodem, maar ze geven een andere interpretatie. De gereformeerde ker ken tellen 860.000 leden. In een gezin van vijf of zes mensen kan men het vaak al niet eens worden. Hoe kun nen 860.000 mensen dat dan, vroeg ds. Overduin zich af. Dan moet men toch wel tactisch en wijs optreden. Men heeft wel ge zegd dat de (gereformeerde) synode van Sneek halfslachtig was en de kool en de geit wilde sparen. Je kunt het ook vriendelijker zeg gen: ze heeft haar verantwoordelijk heid beseft. Men kan alles in het schema wit-zwart onderbrengen. Ds. Overduin vond dat niet-syno- deleden makkelijk praten hebben. Ze hoeven niet met kerkelijke ver antwoordelijkheden in de spanning te staan en geen maatregelen te ne men. De synode heeft duidelijke taal gesproken over de binding aan de belijdenis. Ds. Overduin deed een oproep aan alle hoogleraren en pre dikanten om zich aan die belijdenis te houden. Niet minachtend spreken over zondag 1 van de Heidelbergse Cate chismus. Als ik hoor, aldus ds. Overduin, dat een predikant dat doet en in die zondag een heilsegoïs- me ziet dan grijp ik naar m'n hoofd ei. zeg: hoe is dat mogelijk. Zondag 1 geeft juist de doodsteek aan het egoïsme. De belijdenis van de enige troost in leven en sterven moet cen traal staan. Men hoort tegenwoordig nogal eens de bewering dat het gaat om wat mensen doen, maar zondag 1 is wat God doet. Men mag als kerk tegenwoordig de zaken anders benaderen dan in de tijd van de reformatie maar wat de kerk in de belijdenisgeschriften heeft opgevangen is essentieel. Van uit het centrale evangelie van het Koninkrijk Gods moet men een be lijdenis kunnen opstellen en dan komt daarbij ook de bekering aan de orde. Bij sommige theologen van nu mist men dat Schrift en belijdenis sterger functioneren dan hun al dan niet moderne leer. Voor ds. Over duin sloeg de christelijke gerefor meerde hoogleraar prof. dr. W. H. Velema de spijker op de kop met de opmerking dat men de bijbel zo kan interpreteren dat men hem wel be doelt te eerbiedigen, maar niettemin uitholt. Het gezag van de Heilige Schrift moet op de mens overweldigend af komen. Maar dat mag men niet af hankelijk stellen van wat de mens er van vindt. God stelt problemen aan de orde die mensen niet aan de orde stellen. ■Zich 's zondags afvragen: zal ik wel in de hemel komen? en in de week keihard zijn, is een vreselijk soort gods dienst. Maar aan de andere kant moet men het evangelie niet uit sluitend horizontaal magen. De persoonlijke relatie tot God zou dan niet belangrijk zijn. Alsof het verhaal van de barmhartige Sa maritaan het enige evangelie is. Tegenover de priesters die haast hebben vanwege de liturgie in de tempel kan dat wel zijn. Ze moe ten weten dat er ook een liturgie aan de kant van de weg kan zijn. Men moet echter geen onjuiste te genstellingen maken. Ds. Overduin waarschuwde ten slotte "tegen wat hij noemde een list van de duivel: het verschuiven van de aandacht die op de kern van het evangelie gericht moet zijn. Morgenavond in de dienst in de Julianakerk zal ds. S. P. van Assen- bergh afscheid nemen van de her vormde gemeente te Veenendaal in verband met zijn vertrek naar Nij- kerk. Volgens het informatieblad ..Overweg" voor het bisdom Breda is het niet zo best gesteld met de kennis van rooms-katholieke be grippen bij de jeugd. Het blad pu bliceerde een aantal antwoorden op een enquête die werd gehouden onder derde-klassers van een ma vo in Zundert. Gevraagd werd of de kinderen de betekenis wisten van een aantal typische woorden die in de r.k.-kerk worden ge bruikt. Enkele antwoorden: Celibaat: jaarlijkse bijeenkoms! van paus en kardinalen 't allerheiligstede pastoor, diaken: een oude missionaris deken: het hoofd van de pastoor eucharistie: een plaats achter o. kerk. brevier: bier van de paters, kasuifel: overgooier van de pas toor. curie: soort school waar je voor pastoor kunt leren. wetten ten grondslag hebben. Ook hij bracht er veel waardering voor op dat de jeugd met bloed, zweet en tranen de voormalige ateliers in hun huidige ge daante hadden omgetoverd. De omwonenden wordt geen overlast aangedaan, zo had de burgemeester uit persoonlijke gesprekken vernomen en voor de nieuwsgierigen vertelde hij verder dat er bier, sherry en vermouth mag worden geschonken aan bezoekers van 16'jaar en ouder. Nadat V.V.D.-raadslid H. J. de Ruiter had verklaard door deze sfeer van lief-zijn-voor-elkaar en vertrouwen te zijn overtuigd werd het voorstel zonder hoofdelijke stemming aanvaard. VEENENDAAL GEBOREN: Jo hanna Christina d.v. H. van der Eist en B. Boersma; Maaike Gerritdina Mathil- de d.v. M. van Eek en G. van Enk; Johanna d.v. G. van Toorn en A. Groe- neveld; Gerrit Anne Willem z.v. A. Wa- ringa en W. Scholten; Bemhard Alexander z.v. C. de Jong en T. Nees ter; Marcel Joachim z.v. M. van Otterlo en H. Hendriks; Martijn Jan-Leo z.v. L. L. Coïni en C. E. M. Koopman; Suzanna Wilhelmina d.v. D. Zwankhuizen en A. Driesse; Elicia d.v. D. Lombao Veiga en C. G. van Ginkel: Jacoba Hendrika d.v. D. Wisselo en H. M. H. J. Hutink, Nico- laas Dirk z.v. H. Dirksen en M. Raatge ver; Stephanie Corine d.v. C. J. Joustra en E. D. van Otterloo; Maria Johanna d.v. H. Henken en J. van Kesteren; Wessel Gerrit z.v. A. Muller en M. E. Grijs; Christina Wilhelmina A. d.v. J. D. Klumpenaar en A. M. C. J. Keizer; Goveri Jan z.v. C. Kroon en G. W. Onink; Aaltje d.v. H. de Koning en A. Derksen; Robert Jan z.v. J. V. Gouda en W. van der Wal: Aart Johannes z.v. J. van de Haar en H. Hardeman; Erika d.v. A. van der Horst en B. E. Willem- sen; Jan z.v. A. van 't Veen en C. Zin nemers; Rene Willem A. z.v. A. Rade maker en G. A. van de Bovenkamp; Toonia d.v. K. Stuivenburg en F. Rebel; Everdina Gerritje d.v. J. Beukhof en C. D. H. Donkelaar; Hendrik Pieter Jo hannes z.v. E. van Burken en J. C. J. Diepeveen: Anna d.v. H. van der Klift en A. A. Weppelman. ONDERTROUWD: P. J. van Kreel en J. M. van der Horst. GETROUWD: (te Leerdam) M. A. Willemstijn (Nijmegen) en G. N. Breed- veld; (te Culemborg) J. G. F. Aantjes en B. H. van Ooijen; (te Tiel) J. C. Methorst (Tiel) en L. A. Drost; (te Ede) J. H. de Man en E. Rutterberg (Utrecht); (te Harderwijk) G. Janssen en J. de Lange (Harderwijk); (te Ede) A. van de Pol en G. van Brummelen (Ede); (te Sprang Capelle) A. Veldkamp en H. A. van Tiel (Ermelo); (te Amers foort) C. Versteeg en M. J. de Kruijff (Amersfoort); (te Nieuwkoop) A. Hui- bers en M. K. Mullaney (Nieuwkoop); C. W. van As en N. van den Brink (Doorn); J. van Eek (Ede) en H. Bosma (Ede); C. van Ginkel en R. J. Diepe veen; P. Broertjes en E. van Zuthem; (te Borne) J. W. ter Buuren en J. J. M. Meulenbroek (Ede); J. J. van der Burg (Rhenen) en E. Meijering; E. W. M. Diergaarde en W. J. M. Blumer (Apel doorn); W. J. P. Morel (Arnhem) en J. C. van Doorn; G. de Man (Woudenberg) en K. van Ginkel; J. P. Schoeman en N. C. van Barneveld G. Kroesbergen en C. M. Grandia; E. J. van der Poel en L. van Galen (Arnhem); D. Sterken burg en J. C. P. Nagel; J. Groenemeijer (Dordrecht) en A.ëWessel. OVERLEDEN: (te Ede) Albertha Methorst echtg. van M. Boon 63 jaar; Albertus van Ginkel 61 jaar echtg. van T. Hendriksen; (te Rhenen) Maria Hui- bers 71 jaar; Hillegonda Diepeveen 85 jr. wed. van De Man; Jansje Kloos 86 jaar wed. van Budding; Hendrik Pro voost 50 jaar echtg. van gh. W. van Vos sen; Dirkje van de Lustgraaf 87 jaar echtg. van G. Janssen; Pieter Haver kamp 56 jaar echtg. van G. Hasselaar; Klaas Jan van Os 86 jaar.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1971 | | pagina 3