Honoreren van
kraakacties
HOERASTEMMING
OVER „SUZIE O"
S.G.P.: Deze jeugd is
aanklacht tegen het
Nederlandse volk
Evangelie steekt
boven linksen en
rechtsen uit
VERLOVINGSRINGEN
Horlogerie v. Manen
Nieuwe logeer -
verordening
wordt eerst
vrij soepel
toegepast
Agentschap van
P.T.T. aan
Zandstraat
J
Burgemeester in nieuwjaarstoespraak
Us. Overduin in Zwolle
Aischeid
nis
VAN WOUT BLAUWKOUS
BURGERLIJKE STAND
MOTIEVEN
GESPREKKEN
LIEF ZIJN
VRIJDAG 8 JANUARI 1971
Vertrouwen in vrije jeugd
goed voor vijf en twintig mille
Het is een onmiskenbaar feit, dat we
met steeds meer mensen minder
grond on der de voeten krijgen. De
wereldbevolking neemt elk jaar met
schrikbarende aantallen toe, terwijl
de bol waarop al het levende spul
rondwriemelt nooit dikker wordt.
„Waar moet dat heen" vraagt je je dan
in alle primitiviteit af. Zeker, geleer
den kunnen je voor rekenen dat het
allemaal wel mee zal vallen. Oorlo
gen en natuurrampen dunnen onze
soort regelmatig uit en naarmate de
mensheid toeneemt zal het al dan
niet op natuurlijke wijze veroorzaak
te onheil naar verhouding ook steeds
meer slachtoffers eisen.
Maar niettemin groeien we in aantal en
daarmee ook alles wat we op gang
brengen. Vuil afscheidende produk-
tie-apparaten, automobielen enzo
voorts.
Daartegenover staan winstpunten die in
de na-oorlogse jaren zijn geboekt.
Wat dacht u bijvoorbeeld van het
spoor- en tramwegwezen?
Heeft u er als autochtone Veenendaler
ooit bij stil gestaan wat u voor de
oorlog naar binnen haalde als u ach
ter zo'n rook spuitende stoomlokomo-
tief naar Amersfoort of Nijmegen
werd getrokken?
Het is nog maar een goeie kwart eeuw
geleden, maar toch kunnen we ons er
al geen voorstelling meer van maken.
Met de spoorbaan werd een spoor
van dood en verderf door het Hol
landse landschap getrokken. Langs de
rail nestelde geen vogeltje en alleen
zeer hardnekkig onkruid was tegen
de kwalijke dampen van de zwarte
monsters opgewassen.
Toch kan de herinnering aan die histo
rische mogelijkheid tot verplaatsing
bij ons alleen nog maar een beeld
van romantiek oproepen. Van het
puffende trouwe trekpaard en de ge
zellige van elkaar gescheiden cou-
peetjes waarin je je plasje of nog er
ger noodgedwongen in bedwang
moest zien te houden tot de eindbe
stemming, want de meeste comparti
menten stonden niet met elkaar en
met gelegenheden voor menselijke
boodschappen in verbinding.
's Winters steenkoud en 's zomers
smoorheet, want als je het waagde
om het raampje open te trekken
als dat althans lukte met zo'n ouwer-
wetse scheerriem dan spoot het
trekpaard een walm naar binnen.
Arbeidsinspecteurs van vandaag zou de
schrik om het hart slaan als ze con
trole moesten uitoefenen op de wer
komgeving van stoker en machinist
op de loc, maar wij zien ze in onze
verbeelding nog als oersterke door
vuur en wind geharde kerels met zo
veel paardekrachten in bedwang on
der hun knuisten. Maar wie weet
hoeveel van die kerels alleen maar
voor hun pensioen hebben betaald
doordat ze voortijdig het leven lieten
als gevolg van voor hun lichaam fu
neste arbeidsomstandigheden. Ik zou
daar de vergeelde statistieken wel 'es
op na willen slaan.
Maar we vergeten zo snel. We vergeten
dat vlak voor de oorlog pak-weg nog
niet de helft van de bevolking van
onze plaats een plens water achter de
periodieke levensbehoeften aan kon
jagen, nog sterker dat een vrij groot
percentage van die mensen nog op
een houten toestandje moest plaats
nemen met een weekproduktie van
het hele gezin en bijkomende ont
vangsten van visites onder zich. En
dat in de schaarse uurtjes van het
nog lang niet vrije weekeinde de ton
op de moestuin moest worden omge
kieperd waardoor men tussen de
kerkdiensten door nogmaals de gele
genheid kreeg om de geur van de
faecaliën op te snuiven.
Van luchtvervuiling was evenwel geen
sprake, laat s taan van gebrek aan
reinheid op het menselijke lichaam,
want je moest maar zien dat je met
behulp van een emmer of een teil de
verontreiniging van een hele week
van je afsopte.
Natuurlijk moeten we waakzaam blij
ven op het punt van de volksgezond
heid, maar ik krijg toch wel eens de
indruk dat we soms bezig zijn om
elkaar bij wijze van modeverschijnsel
de schrik in de benen te jagen.
Iets minder roken, eten en drinken en
wat meer in de benen of oo de fiets
en een mens kan weer heel wat
luchtvervuiling verdragen.
Wout Blauwkous
ADVERTENTIE
VEENENDAAL Suzie Q. het nieuwe jongerencentrum Veenendaal dat
sinds kerstmis ieder weekeinde al actief bezig is in een paar afgedankte ate
liers van de Kon. VSW heeft gisteravond van de raad f 25.000,subsidie ge
kregen. De reacties over het beschikbaar stellen van dit bedrag varieerden van
een hoerastemming bij sommige raadsleden tot ,,het honoreren van kraakac-
ties" bij anderen. In meerderheid had de raad wel vertrouwen in het jongeren
bestuur uitgaande van het motto „dat vertrouwen geven doorgaans met ver
trouwen wordt beloond". Tegenstemmers waren uiteindelijk de heren A. Vis
ser, D. v.d. Scheur (beiden CH) en de gehele SGP-fractie incluis wethouder G.
v.d. Berg.
Het zwaarste geschut, dat tegen het
voorstel in stelling werd gebracht
kwam van de S.G.P.-fractie. Woord
voerder hiervan was de heer C. G..
Mijnders, die het bange vermoeden had
dat deze vorm van jeugd-samenzijn om
déraillementen en allerlei soorten ver
slavingen vraagt. „Dat deze jeugd er is,
is in feite een aanklacht tegen het Ne
derlandse volk als geheel", aldus de
heer Mijnders die verder vertelde bij
C. G. MIJNDERS (SGP)
aanklacht
geruchte te hebben vernomen dat de
hand is of zal worden gelicht met de
Drank- en Horecawet.
De heer J. de Ruiter (C.H.) was hoop
vol gestemd over het voortbestaan van
Suzie Q en hij baseerde zijn standpunt
op wat hij noemde het voortreffelijke
werk, dat de jongens tijdens het inrich
ten van de ateliers hebben verricht.
Wel pleitte hij voor eeh samenspreking
van Suzie Q" met andere verenigingen
en instanties die op dit terrein in Vee
nendaal werkzaam zijn zoals ,,de In
stuif" en de jongeren sociëteit „Doublé
Trouble".
VOOR
Op graveren kan gewacht
worden.
Hoogstraat 28 - Veenendaal
VEENENDAAL De nieuwe logeer-
verordening waaraan de raad gister
avond haar voorlopige goedkeuring
hechtte zal in het begin soepel worden
toegepast. Die garantie moest het colle
ge geven nadat verschillende fracties er
op hadden geattendeerd dat er nog wel
schoonheidsfoutjes kleven aan het
nieuwé reglement. Alhoewel de nieuwe
verordening in zijn algemeenheid geldt
voor alle logeerinrichtingen werd door
de raad uitsluitend gesproken over de
toepassing van de verordening op de
huisvesting van buitenlandse arbeids
krachten.
Vooral Leo Coïni (D'66) kwam met
een waslijst voorstellen en wijzigingen
aandragen en opperde tevens de sugge
stie dat het zoeken naar huisvesting
voor gastarbeiders eigenlijk een taak
zou moeten zijn voor fabrikantenver
eniging en gemeente.
Het artikel waarin wordt verboden
dat geen personen van verschillend ge
slacht zich in een slaapzaal mogen op
houden wilde hij geschrapt zien. „De
overheid moet geen zedenmeester wil
len zijn", zo vond Leo Coïni, die bij de
koffie op beschuit met muisjes trak
teerde omdat zijn vrouw het leven had
geschonken aan een zoon.
Mevr. Buddingh- De Vries Lentsch
(V.V.D.) zag het liefst dat het college
het hele voorstel terugnam om alle be
palingen nog eens door te lichten in
bijvoorbeeld de commissie van volks
huisvesting.
Volgens de voorzitter hoorde het
doorlichten in deze commissie niet
thuis. Na ampel overleg in het college
lanceerde hij het idee de verordening
voor nadere bestudering toe te vertrou
wen aan een commissie openbare orde,
zedelijkheid en veiligheid ad hoc, die
na afloop van de openbare vergadering
werd ingesteld.
Intussen zal de nieuwe logeerveror-
dening de gebruikelijke lange weg van
goedkeuring door Ged. Staten en af
kondiging gaan afleggen. De wijzigin
gen die door de betreffende commissie
worden aanbevolen kunnen er dan al
tijd nog aan worden toegevoegd.
Het respect voor de zelfwerkzaam
heid werd ook vertolkt door de heer B.
van Remmerden (P.v.d.A.) die het jon
gerenbestuur vooral op het hart drukte
te zorgen voor programma's die vol
doende zuigkracht op de jeugd uitoefe
nen. De kleine moeilijkheden, die zich
in het afgelopen weekeinde hebben
voorgedaan zette de P.v.d.A.-man onder
de noemer „in de beste families komt
we! eens wat voor".
De heer M. G. H. Hendriks (K..VP.)
zag „Suzie Q" als een product van de
huidige samenleving. „Het zou onve
rantwoord, onmenselijk en zelfs onch
ristelijk zijn als we Suzie" aan haar
lot zouden overlaten". De K.V.P.'er
waarschuwde het college er voor in dit
soort zaken niet stiefmoederlijk te
werk te gaan zoals zijns inziens is ge
beurd ten opzichte van de in de voor
malige „Ruif" opererende jongeren so
ciëteit „Double Trouble". „De bestuurs
leden van deze groepering jongeren zijn
zeer teleurgesteld en verbitterd. Zij
VEENENDAAL Op maandag 11
januari zal ïri de windel van de hëer L.
J. Welkzijri, Zandstraat 189 té Veenen
daal een postagentschap worden ge
opend. Met ingang van deze datum kan
men voor alle post-, telegraaf-, giro-,
en spaarbankzaken op dit postagent
schap terecht.
De openstellingsuren van het nieuwe
postagentschap zijn op maandag, dins
dag, donderdag en vrijdag van
08.30-12.15 uur en van 13.30-17.00 uur
en op woensdag van 08.30-13.00 uur.
Woensdagmiddag en zaterdag is hét
postagentschap gesloten.
C. G. VAN HAL (PvdA)
geweest
moesten een onmogelijke hordenloop
beginnen, waarbij tal van gemeentelij
ke en politiële hindernissen moesten
worden genomen.
„Suzie Q" kon op voorhand gaan
draaien zonder deugdelijke voorzienin
gen. Waarom wordt de een wel gege
ven. wat de ander is onthouden", zo
vroeg de heer Hendriks.
De heer C. van Genderen (C.H.) kon
accoord gaan met het voorstel. Wel zou
hij in de toekomst graag geïnformeerd
worden welke motieven aan het stand
punt van de indiener van het minder-
heidsvoorstel in bet college ten grond
slag liggen.
De heer C. G. van Hal (P.v.d.A.)
luchtte nog even zijn hart, dat zijn
fractie niet genoemd was in het „Val-
lei"-verslag over het bezoek van de
raadsleden aan „Suzie Q". Hij was er
Tweede Kerstdag g*an kijken jawel
en niemand had hem eruit gezet pjri-
dat hij te oud was.
De heer A. Visser (C.H.) kon zijn
stem niet geven aan het voorstel. Hij
vond 25.000,- besteden aan gebouwen
die toch op de nominatie staan om ge
sloopt te worden weggegooid geld. Ook
woog het nogal zwaar bij hem dat de
voormalige ateliers voorlopig maar tot
31 mei van dit jaar van de Kon. V.S.W.
kunnen worden gehuurd.
Drs. L. L. Coini (D'66) verkeerde in
een hoerastemming over het voorstel
na wat hij noemde het „mens-erger-
„Als men ordebeginsel wegneemt
of ondermijnt komt orde tot horde"
VEENENDAAL „Wil er
sprake zijn van een goede demo
cratiedan is daarvoor een eerste
voorwaarde een samenspel tussen
overheid en volk, gebaseerd op on
derling respect en wederzijds ver
trouwen. In dit samenspel vormt de
politie als dienares der overheid
een onmisbare schaker. Dat zei
burgemeester P. Bode gisteravond
in zijn nieuwjaarstoespraak tijdens
de eerste vergadering van de Veen-
endaalse gemeenteraad in hel nieu
we jaar.
De vrijheid om mening tegen
over mening te stellen en daarme
de aan een fundamentele waarde
van ons openbare leven recht te
doen, acht ik een kostbaar goed en
in het zorgvuldig koesteren van die
vrijheid ligt de sleutel tot onpartij
dig besturen en tot een vruchtdra
gend samenleven van verscheide
ne beginselen.
Wat ik echter wel verfoei, is, dat
men door eenzijdige overaccentue
ring van het individuele demon-
stratierecht als een soort absoluut
recht op vrije meningsuiting en
dat in een tijd waarin men iedere
avond op de televisie dit demon-
stratierecht kan zien functioneren
het gemeenschapseffect daar
van onderbelicht en minimaliseert
en, wat erger is. de overheid, in
casu de bestuurlijke en technische
politieleiding schijnbaar een ver
antwoordelijkheid ontneemt,die de
burger in geïmproviseerd verband
en onder dikwijls felle gevoelsbe-
lasting niet dragen kan.
Wat juridisch aardig lijkt te slui
ten, is maatschappelijk gesproken
in wezen onwaarachtig. Even on
waarachtig als ..de vondst van de
dag", dat in Nederland regenten
en magistraten de dienst uitmaken
en door hun politiebeleid de demo
cratische rechten en vrijheden der
Nederlanders met voeten treden.
Dat in een tijd. die op velerlei
gebied een geestelijke en materië
le verwarring te zien geeft, nog
eens wordt herinnerd aan de pri
maire eis voor elke gemeenschap
van eenkrachtige gezagsuitoefe
ning en -handhavingis geen over
bodige bezigheid.
Ik streef er naar en hoop er in te
slagen het mij toevertrouwde ge
zag redelijk, rustig, maar zéker te
blijven uitoefenen. Want, ik heb
het al eens meer gesteld, orde,
openbare orde, is prealabel aan de
functionering van élke rechtsge
meenschap, van de meest autori
taire tot de meest tolerante demo
cratie.
Als men het ordebeginsel uit de
menselijke samenleving wegneemt
of ondermijnt, komt men door de
enkele aanblazing van dit funda
ment der menselijke maatschappij
van orde tot horde. Dan kan er
van vrijheid en menselijke rechten
geen sprake meer zijn.
Overzien we het afgelopen jaars
voor onze eigen gemeente, dan
meen ik te mogen stellen, dat het
jaar 1970 bepaald niet ongunstig
voor Veenendaal is geweest. Met
de belangrijke aankoop van de ter
reinen en gebouwen van de KVSW
aan de Zandstraat noord en zuid is
een goede basis gelegd voor sane
ring van dat centrumgedeelte van
Veenendaal. Die basis kan ver
breed, nog beter, worden als
naar ik hoop in het jaar 1971
overeenstemming met de fa. De
Ruiter zou kunnen worden bereikt.
Het jaar 1970 gaat voorts de ge
schiedenis in als het jaar dat de
sporthal en de kegelbanen gereed
kwamen. Beide voorzien reeds in
een grote behoefte. Wanneer in dit
jaar eveneens de buitenbaden
klaar komen, dan is een gigantisch
sportcomplex voltooid.
Ik zie dat niet als een eindsta
tion. Ook in dit jaar en in de ko
mende jaren zullen sport en re
creatie onze aandacht blijven vra
gen. Voorts vonden in 1970 de offi
ciële openingen plaats van het
nieuwe gebouw aan de Sterke Arm
voor EHBO en Rode Kruis; van
het gezinsvervangend tehuis voor
geestelijk gehandicapten, van de
nieuwe openbare leeszaal en bi
bliotheek, van de Prins Willem-
Alexanderschool en van het twee
de instuifgebouw voor de jeugd
aan de Dr. Colijnstraat.
Tenslotte mag niet onvermeld
blijven de realisering van de eer
ste fase van het nieuwe koopcen
trum, alsmede de officiële presen
tatie van het structuurplan. Ik be
perk mij tot deze opsomming en
zou daaraan willen toevoegen, dat
het leven niet tot stilstand komt
met het oude jaar en op de drem
pel van het nieuwe zijn pasklare
oplossingen voor de problemen die
ons bezig houden, niet als pakjes
voor ons klaargelegd.
Maar de mens onder noordelijke
luchten geboren, die altijd weer
van de toekomst verwacht, wat
het verleden hem niet schonk, put
zijn vertrouwen en energie uit de
komst van het nieuwe licht, dat
beloften inhoudt, die we dan voor
een niet gering deel zelf waar mo
gen maken.
Moge het jaar 1971 zich ont
plooien als een goed en vruchtbaar
jaar. daarbij ons voor ogen hou
dend, dat de oplossing die wij zoe
ken, er een voor mensen is, de
schepping van een omgeving en
een levensmilieu, waarin mense
lijk geluk mogelijk moet zijn.
je-niet-spelletje" van het collëge.
De heer D. v. d. Scheur (C.H.) ont
popte zich als tegenstander van het
voorstel omdat hij het min of meer be
schouwde als een honorering van
kraakacties. Hij pleitte voor het opne
men van bepalingen in de overeen
komst met het „Suzie Q", bestuur dat
er op zondagen geen bands zullen op
treden om zodoende de omwonenden
geen overlast te bezorgen.
Drs. H. Hiensch (A.R.P.) hoopte dat
de gesprekken gemeentebestuur en jon
gerenbestuur ook in de toekomst zullen
worden gecontinueerd en dat het jonge
renbestuur zich vooral verantwoorde
lijk zal weten voor de gedragingen van
met name een grote groep jeugdige be
zoekers (sters). Verder bepleitte hij van
de kant van het gemeentebestuur voor
de toekomst geen nieuwsgierigheid
naar het wel en wee van „Suzie Q"
maar positieve belangstelling.
Misschien wel als een rechtvaardi
ging voor het treuzelen in jeugdzaken
in het verleden liet wethouder R. Kop
penberg (P.v.d.A.) in zijn antwoord aan
de raad de maand december in chrono
logische dagvolgorde de revue passeren.
Hij vertelde dat. ..d^e Instuif" en „Suzie
Q" voortaan contact met elkaar gaan
onderhouden om te voorkomen dat de
enë~~dfuïTde anderé ctfficurrentie aan
doet bij het contracteren van bands. De
moeilijkheden waarin „Double Trouble"
verkeert zullen onderwerp van gesprek
in het college en in de commissie van
jeugdzaken zijn.
De voorzitter vulde zijn wethouder
nog aan met de opmerking de de facili
teiten die aan „Suzie Q" worden ver
leend de handhaving van normen en
4cljk
Ds. J. Overduin, emeritus-predikant te Veenendaal, heeft op de onlangs
in Zwolle gehouden vergadering van het Confessioneel Gereformeerd Beraad
het woord gevoerd als lid van de door de synode benoemde commissie ad hoe
ter zake. Ongeveer vijfhonderd aanwezigen besloten geen vereniging op te
richten. Wel om te gaan praten met de Vereniging van Verontrusten in de
gereformeerde kerken, die lezelfder tijd in Rotterdam vergaderde. Overigens
niet met opzet, want het was een toevallige samenloop van twee samen
komsten. omdat men van te voren geen overleg met elkaar had gepleegd.
Dit werd van beide kanten betreurd.
Ds. Overduin sprak volgens
„Kerknieuws" in de eerste plaats
over de meditatie die men in de
kerken aantreft in tijden van gis
ting. Het ergste is de ontketening
van de zonde die daarin openbaar
wordt. Men moet met elkaar spre
ken "in de geest van de liefde. Be
reikt men geen niveau dan ontstaat
er een ethisch-religieuze crisis.
Ds. Overduin riep op niet partijdig
te zijn. Dat is God ook niet. Het
evangelie steekt boven linksen en
rechtsen uit. Ds. Overduin vertelde
dat hij nogal eens brieven ontvangt,
waaruit een paniekstemming blijkt.
Maar die moet vermeden worden. Er
zijn in de kerk steeds tijden van eb
en vloed geweest. Nu is het eb. Er
moet gebeden worden om de vloed.
Als de profeten zwijgen en niet
roepen komen de theologen als
paddestoelen uit de grond. Men
moet er voor waken dat de kansel
zou worden verlaagd tot een ka
theder van een volksuniversiteit,
aldus ds. Overduin. Men heeft
open te staan voor elk argument.
Anders verklaart men zichzelf on
feilbaar en dat komt een mens
niet toe.
Er is verschil, zei ds. Overduin
verder, tussen geloofszekerheid en
theologische zekerheid. Geloofsze
kerheden zijn zekerheden van de
Heilige Geest. Daarvan mag je nooit
zeggen: het kan vriezen of dooien.
Als je werkelijk over de zaken
gaat nadenken dan moet je de theo
logie niet te zeer au serieux nemen.
De achtergrond van de problema
tiek waar het om gaat is volgens ds.
Overduin de vraag wat de ruimte en
de grenzen van de kerk zijn. Daar
over is men het niet eens. Dat kruis
van de onvolmaaktheid moet een
mens leren dragen. Ook andere ker
ken hebben de drie formulieren van
enigheid.
De leden daarvan staan op dezelf
de bodem, maar ze geven een andere
interpretatie. De gereformeerde ker
ken tellen 860.000 leden. In een gezin
van vijf of zes mensen kan men het
vaak al niet eens worden. Hoe kun
nen 860.000 mensen dat dan, vroeg
ds. Overduin zich af.
Dan moet men toch wel tactisch
en wijs optreden. Men heeft wel ge
zegd dat de (gereformeerde) synode
van Sneek halfslachtig was en de
kool en de geit wilde sparen.
Je kunt het ook vriendelijker zeg
gen: ze heeft haar verantwoordelijk
heid beseft. Men kan alles in het
schema wit-zwart onderbrengen.
Ds. Overduin vond dat niet-syno-
deleden makkelijk praten hebben.
Ze hoeven niet met kerkelijke ver
antwoordelijkheden in de spanning
te staan en geen maatregelen te ne
men. De synode heeft duidelijke taal
gesproken over de binding aan de
belijdenis. Ds. Overduin deed een
oproep aan alle hoogleraren en pre
dikanten om zich aan die belijdenis
te houden.
Niet minachtend spreken over
zondag 1 van de Heidelbergse Cate
chismus. Als ik hoor, aldus ds.
Overduin, dat een predikant dat
doet en in die zondag een heilsegoïs-
me ziet dan grijp ik naar m'n hoofd
ei. zeg: hoe is dat mogelijk. Zondag
1 geeft juist de doodsteek aan het
egoïsme. De belijdenis van de enige
troost in leven en sterven moet cen
traal staan. Men hoort tegenwoordig
nogal eens de bewering dat het gaat
om wat mensen doen, maar zondag 1
is wat God doet.
Men mag als kerk tegenwoordig
de zaken anders benaderen dan in
de tijd van de reformatie maar wat
de kerk in de belijdenisgeschriften
heeft opgevangen is essentieel. Van
uit het centrale evangelie van het
Koninkrijk Gods moet men een be
lijdenis kunnen opstellen en dan
komt daarbij ook de bekering aan
de orde.
Bij sommige theologen van nu
mist men dat Schrift en belijdenis
sterger functioneren dan hun al dan
niet moderne leer. Voor ds. Over
duin sloeg de christelijke gerefor
meerde hoogleraar prof. dr. W. H.
Velema de spijker op de kop met de
opmerking dat men de bijbel zo kan
interpreteren dat men hem wel be
doelt te eerbiedigen, maar niettemin
uitholt.
Het gezag van de Heilige Schrift
moet op de mens overweldigend af
komen. Maar dat mag men niet af
hankelijk stellen van wat de mens
er van vindt. God stelt problemen
aan de orde die mensen niet aan de
orde stellen.
■Zich 's zondags afvragen:
zal ik wel in de hemel
komen? en in de week keihard
zijn, is een vreselijk soort gods
dienst. Maar aan de andere kant
moet men het evangelie niet uit
sluitend horizontaal magen. De
persoonlijke relatie tot God zou
dan niet belangrijk zijn. Alsof het
verhaal van de barmhartige Sa
maritaan het enige evangelie is.
Tegenover de priesters die haast
hebben vanwege de liturgie in de
tempel kan dat wel zijn. Ze moe
ten weten dat er ook een liturgie
aan de kant van de weg kan zijn.
Men moet echter geen onjuiste te
genstellingen maken.
Ds. Overduin waarschuwde ten
slotte "tegen wat hij noemde een list
van de duivel: het verschuiven van
de aandacht die op de kern van het
evangelie gericht moet zijn.
Morgenavond in de dienst in de
Julianakerk zal ds. S. P. van Assen-
bergh afscheid nemen van de her
vormde gemeente te Veenendaal in
verband met zijn vertrek naar Nij-
kerk.
Volgens het informatieblad
..Overweg" voor het bisdom Breda
is het niet zo best gesteld met de
kennis van rooms-katholieke be
grippen bij de jeugd. Het blad pu
bliceerde een aantal antwoorden
op een enquête die werd gehouden
onder derde-klassers van een ma
vo in Zundert. Gevraagd werd of
de kinderen de betekenis wisten
van een aantal typische woorden
die in de r.k.-kerk worden ge
bruikt.
Enkele antwoorden:
Celibaat: jaarlijkse bijeenkoms!
van paus en kardinalen
't allerheiligstede pastoor,
diaken: een oude missionaris
deken: het hoofd van de pastoor
eucharistie: een plaats achter o.
kerk.
brevier: bier van de paters,
kasuifel: overgooier van de pas
toor.
curie: soort school waar je voor
pastoor kunt leren.
wetten ten grondslag hebben. Ook hij
bracht er veel waardering voor op dat
de jeugd met bloed, zweet en tranen de
voormalige ateliers in hun huidige ge
daante hadden omgetoverd.
De omwonenden wordt geen overlast
aangedaan, zo had de burgemeester uit
persoonlijke gesprekken vernomen en
voor de nieuwsgierigen vertelde hij
verder dat er bier, sherry en vermouth
mag worden geschonken aan bezoekers
van 16'jaar en ouder.
Nadat V.V.D.-raadslid H. J. de Ruiter
had verklaard door deze sfeer van
lief-zijn-voor-elkaar en vertrouwen te
zijn overtuigd werd het voorstel zonder
hoofdelijke stemming aanvaard.
VEENENDAAL GEBOREN: Jo
hanna Christina d.v. H. van der Eist en
B. Boersma; Maaike Gerritdina Mathil-
de d.v. M. van Eek en G. van Enk;
Johanna d.v. G. van Toorn en A. Groe-
neveld; Gerrit Anne Willem z.v. A. Wa-
ringa en W. Scholten; Bemhard
Alexander z.v. C. de Jong en T. Nees
ter; Marcel Joachim z.v. M. van Otterlo
en H. Hendriks; Martijn Jan-Leo z.v. L.
L. Coïni en C. E. M. Koopman; Suzanna
Wilhelmina d.v. D. Zwankhuizen en A.
Driesse; Elicia d.v. D. Lombao Veiga en
C. G. van Ginkel: Jacoba Hendrika d.v.
D. Wisselo en H. M. H. J. Hutink, Nico-
laas Dirk z.v. H. Dirksen en M. Raatge
ver; Stephanie Corine d.v. C. J. Joustra
en E. D. van Otterloo; Maria Johanna
d.v. H. Henken en J. van Kesteren;
Wessel Gerrit z.v. A. Muller en M. E.
Grijs; Christina Wilhelmina A. d.v. J.
D. Klumpenaar en A. M. C. J. Keizer;
Goveri Jan z.v. C. Kroon en G. W.
Onink; Aaltje d.v. H. de Koning en A.
Derksen; Robert Jan z.v. J. V. Gouda
en W. van der Wal: Aart Johannes z.v.
J. van de Haar en H. Hardeman; Erika
d.v. A. van der Horst en B. E. Willem-
sen; Jan z.v. A. van 't Veen en C. Zin
nemers; Rene Willem A. z.v. A. Rade
maker en G. A. van de Bovenkamp;
Toonia d.v. K. Stuivenburg en F. Rebel;
Everdina Gerritje d.v. J. Beukhof en C.
D. H. Donkelaar; Hendrik Pieter Jo
hannes z.v. E. van Burken en J. C. J.
Diepeveen: Anna d.v. H. van der Klift
en A. A. Weppelman.
ONDERTROUWD: P. J. van Kreel en
J. M. van der Horst.
GETROUWD: (te Leerdam) M. A.
Willemstijn (Nijmegen) en G. N. Breed-
veld; (te Culemborg) J. G. F. Aantjes
en B. H. van Ooijen; (te Tiel) J. C.
Methorst (Tiel) en L. A. Drost; (te Ede)
J. H. de Man en E. Rutterberg
(Utrecht); (te Harderwijk) G. Janssen
en J. de Lange (Harderwijk); (te Ede)
A. van de Pol en G. van Brummelen
(Ede); (te Sprang Capelle) A. Veldkamp
en H. A. van Tiel (Ermelo); (te Amers
foort) C. Versteeg en M. J. de Kruijff
(Amersfoort); (te Nieuwkoop) A. Hui-
bers en M. K. Mullaney (Nieuwkoop);
C. W. van As en N. van den Brink
(Doorn); J. van Eek (Ede) en H. Bosma
(Ede); C. van Ginkel en R. J. Diepe
veen; P. Broertjes en E. van Zuthem;
(te Borne) J. W. ter Buuren en J. J. M.
Meulenbroek (Ede); J. J. van der Burg
(Rhenen) en E. Meijering; E. W. M.
Diergaarde en W. J. M. Blumer (Apel
doorn); W. J. P. Morel (Arnhem) en J.
C. van Doorn; G. de Man (Woudenberg)
en K. van Ginkel; J. P. Schoeman en N.
C. van Barneveld G. Kroesbergen en C.
M. Grandia; E. J. van der Poel en L.
van Galen (Arnhem); D. Sterken burg
en J. C. P. Nagel; J. Groenemeijer
(Dordrecht) en A.ëWessel.
OVERLEDEN: (te Ede) Albertha
Methorst echtg. van M. Boon 63 jaar;
Albertus van Ginkel 61 jaar echtg. van
T. Hendriksen; (te Rhenen) Maria Hui-
bers 71 jaar; Hillegonda Diepeveen 85
jr. wed. van De Man; Jansje Kloos 86
jaar wed. van Budding; Hendrik Pro
voost 50 jaar echtg. van gh. W. van Vos
sen; Dirkje van de Lustgraaf 87 jaar
echtg. van G. Janssen; Pieter Haver
kamp 56 jaar echtg. van G. Hasselaar;
Klaas Jan van Os 86 jaar.