Rooskleurig jaar
voor Citroen
Nieuw transport van auto's
Oude banden
voor nieuwe
Glaasje-op Losse neuzen voor mini's
Twee nieuwe
methoden
f '1(U
i
Kort nieuws
m
Oldsmobile met
aandrijmng. op
voorwielen
m
Meeste auto's in
Zuid-Holland
Om de ruimte
Autokaart van
systeembladen
Vorstelijke inruil
Om de ruimte(s)
i
1
li
fff
fff
Hf
Hf
2
fÜ
p
ÉP
P
Hp
üi
a
Hf
8
Hf
Iff
H
8
fÉÉ
ül
a
ijP
SCHAKEN
DAMMEN
BRIDGE
KRUISWOORDRAADSEL
MM
wmmmmm.
Onderzoek Goodyear
mÊÊHST
door H. Kramer
1
i
4.
4
A
A
m
OPLOSSING
door j. M. Bom
door G J. R. Förch
De 1971 modellen van Oldsmo
bile worden gekenmerkt door
een veranderde vormgeving en tech
nische verfijningen, terwijl de Toro-
nado zelfs met voorwielaandrijving
werd uitgerust.
-:V.
■:-'vv
Citroën heeft vorig jaar in Neder
land 43.300 auto's verkocht tegenover
25.000 in 1969. Door deze stijging is
■^uid-Holland is de Nederlandse pro
vincie met de meeste auto's. Opel
is het in Nederland meest voorkomen
de merk. De prijsklasse van zes- tot
zevenduizend gulden groeit relatief het
sterkste.
Dat blijkt allemaal uit „Statistiek
van het autopark" van het Centraal
Bureau voor de Statistiek. Het C.B.S.
ging voor dat boekje de bouwjaren
1964 tot en met 1969 na.
De zeven meest voorkomende mer
ken van deze bouwjaren zijn:
1. Opel 249.155 auto's
2. Volkswagen 246.023 auto's
3. Fiat 190.396 auto's
4. Ford Duitsland 151.180 auto's
5. D.A.F. 112.836 auto's
6. Renault 108.368 auto's
7. Simca 102.782 auto's
Zuid-Holland bleek de provincie met
de meeste auto's 416.798 of 24 Dan
komen Noord-Holland, Noord-Brabant
met 230.964 auto's of 13 en Gelder
land met 193.104 auto's of 11 °/o.
Uit de percentages van de diverse
bouwjaren kwam naar voren dat het
Nederlandse wagenpark door elkaar
genomen jong is: 1964 13,5 °/o, 1965
18 1966 13 »/o, 1967 15 1968 19,5
•/o, 1969 21 °/o.
Goodyear is bezig te onderzoeken of
oude autobanden niet kunnen worden
gebruikt voor de fabrikage van nieu
we, net zoals de staalindustrie schroot
verwerkt dat afkomstig is van auto
wrakken.
Het gaat Goodyear om roet. Dat is
een hoofdbestanddeel voor het verster
ken van de rubber, dat tot dusverre
wordt verkregen door het onvolledig
verbranden van olie. Goodyear pro
beert nu aan het roet te komen door
de rubber van oude banden te verma
len en het vervolgens samen met olie
te verbranden.
Op het ogenblik kan Goodyear op
deze manier goed bruikbaar roet ma
ken met mengsels van twintig procent
vermalen rubber en tachtig procent
olie. Er wordt nu geprobeerd om het
aandeel van de vermalen oude rubber
op te voeren tot zestig procent.
Als dat lukt, zou de hele berg van
180 miljoen oude banden die per jaar
ontstaat zijn weg te werken, zo heeft
Goodyear uitgerekend.
Op een conferentie van verkeers-
deskundigen in Zürich viel de
uitspraak dat het parkeren in stads
centra veel en veel duurder moet
worden gemaakt om te voorkomen
dat er te veel auto's naar de centra
zullen komen. Gesproken werd over
een tarief van vijf gulden per uur.
Citroën Nederland nu het vijfde merk
op de ranglijst van de autoverkopen.
In 1969 stond Citroën in Nederland op
de achtste plaats.
In 1967 bracht Citroën de Dyane
uit, in 1968 de Méhari, in 1969 de Ami
8 en in 1970 zelfs twee geheel nieuwe
automobielen: de GS en de SM Coupé.
Deze modellen bereikten in de „Auto
van het jaar"-verkiezing de le en 3e
plaats.
In de Nederlandse verkoopcijfers
voor 1970 zijn nog maar kleine aan
tallen van de GS en SM begrepen,
zoals uit het volgende overzicht blijkt:
2 CV 22.300
Dyane 11.800
Ami 8 3.500
GS 670
ID/DS 2.200
SM Coupé 30
HY-bestelwagen 500
Kleine bestelwagens 2.300
Totaal 43.300
De grote vraag naar Citroën con
centreerde zich in Nederland het
sterkst in de goedkope klasse. Dit is,
naar het oordeel van Citroën, mede
een gevolg van de stijgende prijzen
van auto's en benzine.
Toch verwacht Citroën voor 1971
ook veel van de middenklasse.
Chevrolets nieuwe kleine wagen,
de Vega 2300, gaat gepaard met een
nieuwe, revolutionaire methode voor
het vervoer van deze automobielen.
De wagens worden in speciale spoor
wagens getransporteerd en vertikaal
met de bumper naar onderen ge
plaatst. De wagondeuren klappen aan
beide zijden naar beneden, zodat zy
ook dienst doen als oprit. Drie Vega's
worden telkens op één deur geladen;
met de wielen in uithollingen ge
plaatst wanneer de laaddeur is dicht
geklapt, worden zij automatisch be
veiligd door haken die aan het chassis
van de Vega's zjjn aangebracht. Gene
ral Motors-ingenieurs hebben de Vega
zó ontworpen, dat elke lekkage van
olie, benzine of water wordt voorko
men, wanneer de wagens rechtop
staand worden vervoerd. Deze nieuwe
laadwjjze verhoogt de rentabiliteit
van het wagentransport over lange
afstanden.
y M-Mi>v5'X'NM
Het met sprongen gestegen aantal
verkeersongevallen met doden en ge
wonden in het jaar 1970 heeft de au
toriteiten in Noordrijn-Westfalen op
geschrikt. Twee ministers van de
Düsseldorfse landsregering lieten naar
de oorzaken zoeken. Het resultaat: het
aantal onder invloed verkerende auto
mobilisten neemt voortdurend toe. Di
rect namen de beide ministers maat
regelen. Hun methoden, het onheil te
bestrijden, zijn echter totaal verschil
lend.
De voor de politie verantwoordelijk
ke minister van binnenlandse zaken,
Willi Weijer, liet eerst alle vler-
oaans-snelwegen en autobahnen bi]
nacht controleren. Hij had ontdekt,
dat onder invloed verkerende automo
bilisten op weg naar huis, de normale,
door de plaatselijke politie gecontro
leerde gemeentelijke wegen mijden en
in plaats daarvan de grote wegen ge
bruiken. waarop de politie tot dan
minder actief was. Met inzet van veel
materieel en mensen bracht Weijer
gemotoriseerde patrouilles in de beide
Weekeinde-nachten in actie, de ene
keer in Keulen en Düsseldorf dan
weer in Bonn of Essen. Dan liet hij
alle bruggen tussen Düsseldorf en
Keulen bewaken. Het succes was ver
bluffend. Dronken automobilisten, au
todieven, inbrekers en gezochte mis
dadigers liepen bij risten in de val.
Om een uitwijken van deze groep
personen van het weekeinde naar een
andere dag te verhinderen, werden
zeer plotselinge controles ook op alle
andere nachten van de week uitge
voerd.
yijn collega, de minister voor Ver
keer, dr. Horst-Ludwig Riemer,
koos echter voor de idee van de
„zachte golf". Hij ontwierp een
„nachtboemelaars-dienstregeling".
BSföÉahti
mm
Deze twee testwagens zijn volkomen identiek, maar hebben verschil
lende remsystemen. De donkere wagen is uitgerust met het ABS, een
nieuw systeem dat blokkeren onmogelijk maakt en dat, zo is uit de proeven
gebleken, de remweg aanmerkelijk bekort. Het ABS anti-bloc-systeem) is
bij Daimler Benz ontwikkeld en werkt zeer effectief, zonder een kans dat
een van de wielen blokkeert en zonder de noodzaak dat de autobestuurder
pompend remt. Bij een snelheid van 100 km bleek de remweg 10
meter korter geworden te zijn en bij 135 km kwam men bij uitgebreide
proeven zelfs van 143 op 86,7 meter. Verwacht wordt, dat het systeem met
tertijd op vele auto's zal worden toegepast, aangezien Daimler Benz het
ter beschikking heeft gesteld van alle autofabrieken.
T\eze losse neuzen voor de Britse
mini's worden voor de vergevor
derde doe- het-zelvers geleverd door
Holt Produkten N.V. Bij schade-au-
Drie maanden lang wil Riemer met
deze regeling in de ongeveer 400 bars
en nachtcafés onder invloed verkeren
de automobilisten ervan afhouden,
hun voertuig voor de weg naar huis
te gebruiken. Als het experiment suc
cesvol is, wordt het voortgezet en ook
in andere steden toegepast. Riemer's
„nachtboemelaarsdienstregeling" is
een bonte affiche. Daarop kan de
drinkebroer zien, hoe hij op late
nacht- en vroege ochtenduren gemak
kelijk thuis kan komen, zonder met
de eigen auto in minister Weijer's
harde alcohol-razzia terecht te komen.
De Bundesbahn, Düsseldorfse Rijn-
spoor en taxibedrijven geven op het
affiche in verticale kolommen inlich
tingen over hun nachtelijke rijtijden.
Helemaal nieuw daarbij is, dat onder
invloed verkerende nachtboemelaars
met de dienstwagens van de Rijn-
spoor mogen rijden, waarmee anders
alleen het spoorpersoneel naar huis
wordt gereden. Óngewoon tegemoet
komend is het plan ook daarom, om
dat deze dienstwagens zelfs omwegen
mogen rijden, opdat de wat aange
schoten drankliefhebbers niet nog een
al te lange weg te voet moeten afleg
gen...
Lang zoeken en heen en weer bla
deren is voorbij. Een Duitse monteur
heeft een „Autokaart van de toe
komst" ontwikkeld, die waarschijn
lijk spoedig opgang zal maken. Het
zijn afzonderlijke, in een ringband
gebundelde, wegenkaarten zo groot als
ansichten, waarmee de automobilisten
hun route snel en overzichtelijk kun
nen samenstellen. Inderdaad zijn de
gebruikelijke kaarten vaak te groot
en te onhandig; pas na lang zoeken is
een oriëntatie mogelijk. Ook de auto
atlassen in boekvorm vereisen een
moeizaam heen en weer bladeren naar
het gewenste aansluitpunt. Al deze
problemen schijnen bij de nieuwe
ordnerlandkaarten niet meer te be
staan. Een wegenkaart voor Duitsland
zou, zo heeft de monteur al uitgere
kend, over rond 80 mini-kaarten
kunnen worden verdeeld. Deze zijn in
een kaartsysteem ondergebracht. Voor
de tocht stelt men het traject samen.
Daarmee is de weg van de reis op
achterelkaar liggende kaarten respec
tievelijk landkaartdetails aangegeven.
De automobilist met de mini-wegwij
zer kent geen zoeken meer. Ook tij
dens de rit kan men ieder traject met
één blik overzien. Eenmaal omblade
ren is voldoende en het nieuwe weg
gedeelte kan op de volgende kaart
worden afgelezen.
to's kunnen ze in één klap spatbor
den en motorkap vervangen.
De originele motorkap moet daar
om worden gedemonteerd en de ori
ginele spatborden moeten op de
puntlassen met behulp van een koud-
beitel worden losgehakt. Daarna
kan de nieuwe neus op de auto
worden gezet met behulp van bij
geleverde scharnieren en bouten.
Waar de lampen, de grille en derge
lijke moeten komen, kunnen ope
ningen worden aangebracht. Daar
is bij de bouw al rekening mee ge
houden. De neus scharniert na mon
tage in zijn geheel voorover.
Holt Produkten N.V. brengt de
losse fronten van thermoplastic on
der de naam Avant garde. De prijs
is 280 gulden.
Het wagenpark van de Britse ko
ninklijke familie mag zich in een
levendige belangstelling van de Brit
ten verheugen, ook al wegens de bij
zondere samenstelling. Prins Charles
ruilde zijn MG C GT een tijdje gele
den in voor een Aston Martin Volante.
Prinses Anne begon met een Rover
2000 TC, stapte van die auto over op
een (drie-wielige) Reliant GT en staat
op het ogenblik op de wachtlijst voor
een Reliant GT E.
De grote Japanse automobielfabriek
Nissan (Datsun) heeft zich bege
ven op het gebied van de experimen
tele stadsautootjes. Er kwam een
autootje te voorschijn met elektromo
toren en batterijen. Het ding heeft een
actieradius van negentig kilometer en
een top van 40 km/u. Binnenkort ook
in Nederland.
De verkopers van „witte benzine"
zijn niet erg blij met de verkoopresul
taten in 1970. Hun gezamenlijke markt
aandeel is van dertien tot twaalf pro
cent teruggelopen. Als oorzaak zien zij:
„de enorme reclamecampagnes van 'n
aantal gevestigde maatschappijen, die
de luchtverontreiniging aangrepen voor
hun acties."
BMW heeft aangekondigd zijn prij
zen gemiddeld met zes procent te moe
ten verhogen wegens het stijgen van
de lonen en van de prijzen van mate
rialen. Dit betreft de zogenaamde fa
brieksprijzen; dergelijke stijgingen
plegen naderhand door diverse impor
teurs door te worden berekend in de
catalogusprijzen.
Het is bekend dat een loperpaar
harmonisch samenwerkt en dat een
paardenpaar dat in de meeste ge
vallen juist niet doet. De gevallen
dat een paardenpaar wint van een
loperpaar, zijn zeldzaam. Zelfs in
een stelling waarin het paardenpaar
over stevige steunpunten beschikt,
is het maar zelden op een soepele
wijze te hanteren. Dat blijkt heel
duidelijk uit de hieronder bespro
ken partij. Alleen in gesloten stel
lingen, waarin de lopers niet kun
nen „lopen", maar de paarden wel
kunnen springen, zijn de paarden
dikwijls superieur.
Wit: FURMAN (Leningrad) -
Zwart: JANSA (Praag),
Grünfeld-verdediging (Leningrad -
Praag 1970).
1. d2—d4, Pg8-f6; 2. c2-c4, g7-g6;
3. g2-g3, Lf8-g7; 4. Lf l-g2, d7-d5; 5.
c4xd5, Pf6xd5; 6. Pgl-f3, 0-0; 7.
0-0, Pd5-b6; 8. Pbl-c3.
Hoewel deze stelling, ook uit het
Konings-indisch kan ontstaan,
wordt het karakter toch in de eerste
plaats door de typische opmars
d7-d5 uit het Grünfeld-indisch be
paald. De meer gebruikelijke
volgorde van zetten is: 1. d4, Pf6; 2.
c4, g6; 3. Pc3, d5; 4. cxd5, Pxd5; 5.
g3, Lg7; 6. Lg2, Pb6; 7. Pf3, 0-0; 8.
0-0)
8.Pb8-c6; 9. e2-e3. (Op 9. d5
kan 9. Pb8; 10. e4, c6 volgen
met behoorlijk tegenspel voor
zwart*
9 .Tf8-e8. (Niét duidelijk:
als zwart e7-e5'wil spelen kan hij
dat wel meteen doen)
10. Pf3-el, e7-e5; 11. d4-d5,
Pc6-a5; 12. e3-e4, c7-c6. (Op 13. b3
kan 13.cxd5; 14. exd5, Pxd5!
volgen.)
13. Pel-c2, c6xd5; 14. e4xd5,
Pa5-c4; 15. b2-b3, Pc4-d6; 16.
Lcl-b2, e5-e4; 17. Tal-bl, Pb6-d7;
18. Pc2-e3, f7—f5; 19. Pc3-e2,
Lg7xb2. (De voorkeur verdient di
rect Pe5: de ruil van de lopers ver
zwakt alleen maar de zwarte rocha-
destelling)
20. Tblxb2, Pd7-e5; 21. Tb2-c2,
Lc8-d7; 22. Pe2-f4, Dd8-f6; 23.
Ddl-d2, g6-g5. (Begin van een zeer
scherpe aanval die tot even scherpe
tegenmaatregelen dwingt)
24. Pf4-e6, f5-f4; 25. Dd2-b4!,
Pd6-f7; 26. g3xf4, g5xf4; 27.
Lg2Xe4! (Op 27. Pc4, f3; 28. Lh3, Dh4
kan wit zich niet inlaten)
27.f4xe3; 28.12xe3, Df6-e7;
29. Tc2-g2f, Kg8-h8; 30. Db4-d4
(Dreigt 31. Txf7. Het is duidelijk
dat zwarts stelling nu staat of valt
met de vraag of hij het paardenpaar
op f7 en e5 kan handhaven)
30 .Te8-f8. (Gezien de mo
gelijkheid Pc7 moest zwart de kwa
liteit in ieder geval afstaan; Niet in
aanmerking komt 30. Lxe6;
31. Dxc6 wegens 32. Ld5, De7; 33.
TxfT)
31. Pe6Xf8, Ta8xf8; 32. Tg2-g3,
Tf8-e8
De jaarlijkse ontmoeting tussen
de eertijds zo oppermachtige dam-
provincies in Nederland, Zuid- en
Noord-Holland, werd te Rotterdam
voor de thuisspelende "Zuidelijken"
een koude douche. Speciaal de vijf
topborden hadden de zware neder
laag op hun geweten, want daar
was de uitslag 9-1!
Aan het vierde bord strafte de
kersverse Noordhollandse kam
pioen Jan de Boer een weliswaar
fantasierijke maar minder effectie
ve aanvalspoging van de Hagenaar
Fenno Boog op zijn eigen nuchtere
manier af. Hieronder dit spectacu
laire treffen:
WIT: J. de Boer; ZWART: F. H.
Boog; Rotterdam, 12/12/70.
1. 31-26 19-23; 2. 36-31 14-19; 3.
41-36 10-14; 4. 46-41 5-10; 5. 31-27
20-24; 6. 34-30 15-20; De aloude
nulvariant in deze "Springerope
ning in de Voorhand": (24-29) 33x24
(23-28) 32x23 (18x20) is in onbruik
geraakt door de overblijvende on
handelbare zwarte linker vleugel,
omdat direct (20-24) na 30-25 ver
boden- is door 25-20 (14x25) 27-22
(17x28) 26-21 (i6x27) 38-32 (27x38)
43x5.
7. 30-25 10-15; 8. 33-28 17-22; De
meest plausibele zet! 9. 28x17 11x31;
10. 36x27 7-11; 11. 39-33 11-17; 12.
41-36 6-11; 13. 44-39 1-6; 14. 47-41
2-7; 15. 37-31 17-22; Beide spelers
wachten tot het uiterste met hun
"verklaring".
16-49-44 Dwingt zwart tot actie,
omdat (11-17) faalt op 35-30 (24x35)
33-29 (23x34) 39x30 (35x24) 32-28
(22x33) 38x29 (24x33) 27-21 (16x27)
31x2 met winst
16. 24-29;" 17. 33x24 20x29; 18;
39-3411-17; 19.34-30 7-11; 20.41-37
14-20; 21. 25x14 19x10; 22. 30-25
10-14; 23.35-30. De Utreéht-aanval,
die zwart geforceerd hanteerde, is
.een gevaarlijke onderneming wan
neer hij samengaat met een hekstel-
lingformatie aan de andere vleugeL
Wit speelt consequent op de omsin
geling.
23. 14-19; 24. 40-35 9-14; 25.
44-39 (zie diagram). Door de nood
gedwongen gaat zwart thans op
avontuur uit: 25.29-34; 26.39-33.
Als interessante nieuwjaars opga
ve voot de lezers: Waarom liet wit
het schijnbaar sterkere 30-24 hier
'achterwege?
26. 4-9; 27. 30x39 23-28; 28.
32x23 19x28; Lijkt direct met goede
stelling zijn geofferd stuk terug te
winnen, maar wit riposteert laco
niek: 29. 37-32!! 28x37; 30. 33-29!
37-41; 31. 36x47 22-28; 32. 38-33
17-21; 33. 33x22 21x32; 34. 22-17!
12x21; 35.26x1711x22; 36.31-26.
Zwart heeft zijn schijf terug,
maar hij komt als volgt snel in
wanhopige positie: 366-11; 37.
47-41 8-12; 38. 39-33 12-17; Om
42-37 tegen te gaan 39.42-38! 22-27.
Hiermee is zwarts vonnis geveld:
40. 48-42 14-20; 41. 25x14 9x20; 42.
35-30 Ook 42-37 direct wint. 42. -.,
16-21; 43. 29-24 20x29; 44. 33x24 3-9;
45.45-40 9-14; 46.30-25 11-16;
47. 50-45 Belet (18-23) door 43-39
ïn het probleem van vorige week
moest u 6 Ha spelen met de volgende
spellen:
SchAVB
Ha A VB
Ru H B 10 4
KI 10 74
W O
Sch 8 3
Ha H 9 8 7.3
Ru AV
KI H B 6 2
allen waren kwetsbaar en het bied-
verloop, dat u in dit vrij scherpe
slem had gebracht, was:
noord
oost
zuid
west
1 SA
pas
3 Ha
pas
4 HA
pas
4 SA
pas
pas
5 Ha
pas
6 Ha
pas
pas
West kwam uit met ruiten 0. Hoe
gaat u dit spel spelen?
De eerste slag neemt u met ruiten
aas. Nu moet er een speelplan wor
den opgemaakt Als de troeven 5-0
zitten, dan gaat u zeker down, dus
die mogelijkheid is niet interessant.
We nemen daarom aan, dat de
troeven 3-Z of 4-1 zitten. U hebt
dan 10 vaste slagen: 5 hartenslagen,
4 ruitenslagen en schoppen aas. Er
zullen dus nog 2 slagen bij gevonden
moeten worden
Zou de klaverkleur misschien een
goede bron zijn? Misschien wel,
maar daartoe zullen dan aas en
vrouw beide bij oost moeten zitten
of oost zou vrouw klein moeten heb
ben. De klaverkleur biedt dus wel
mogelijkheden, maar riant zijn die
niet.
Neen, u volgt de weg met de beste
kansen door uw extra slagen in de
schoppenkleur te zoeken. Als schop
pen heer goed zit, leveren dé vrouw
en de boer u net de twee begeerde
slagen op. U besluit dus dat u uw
geld op de schoppensnit gaat zetten.
Is het verstandig om eerst de troe
ven te trekken? Neen, want u moet.
de schoppensnit tweemaal kunnen
nemen en daartoe moet u tweemaal
in de hand zijn. Als u direct met de
troeven begint en de hartens blijken
4-1 te zitten, dan zit u in de proble
men, want u kunt nu wel eenmaal
met ruiten vrouw in de hand ko
men, maar de tweede rentree ont
breekt
U speelt daarom in de tweede slag
direct schoppen en legt de boer. Die
houdt. Nu speelt u harten aas en
harten vrouw. Als de troeven rond
blijken te zitten, neemt u harten
boer met de heer over en neemt
nogmaals de schoppensnit Vervol
gens gooit u op schoppen aas een
klavertje Weg en op ruiten boer. en
10 parkeert u nog eens twee klavers.
De tegenpartij krijgt alleen klaver
aas.
Het hele spel lag als.volgt:
SchH904
Ha 6 5
Ru 9 872
KI V 83
In de praktijk volgdfe In de ene
kamer de leider de aangegeven
JANSA
k c i t
FURMAN
De opgave van de week: wit speelt
en wint.
WIT (Peters): Kgl, Dg6, Tal en el,
Ph6, pionnen a2, b2, c2, f2, g2 en h2,
ZWART (Krotki):'Kf8, Dd8, Taf
en h8, Ld5, Pb8, pionnen a6, Ïj4, d6
Er volgde: 20. Tel-eöf, Dd8xe8;
21. Dg6xf6t, Le6-f7; 22. Df6xh8f,
Kf8-e7; 23. Tal-elf, Lf7-e6; 24.
Tel xeöt en zwart gaf het op.
47. 14-19; 48. 40-35 19x20; 49.
35x24 18-23; 50. 45-40 13-18; 5L
25-20 en zwart staakte, terecht de
strijd!
OPLOSSING
Wit (H. de Witt): 24, 28,29, 30, 32.
33.34, 35,38,42,43,48,49 (13 St.)
Zwart (A. Huet): 2,4,7,8,10,13,15,
18,19,20,21,23,25 (13 st.)
Met (10-14!) had zwart alle drei
gingen gehandhaafd. Er dreigt nu
wel degelijk (21-27) enz. gevolgd
door (18-23). Op 43-39 volgt (21-27)
32x21 (23x43) 49x38 (18-23) 29x9
(20x40) en hoe wit ook slaat steeds
volgt (25x32!).
Daar op 32-27 (23x32!) 27x16 (4-9)
38x27 (18-23) 29x18 (20x47) wint, is
dus 28-22 enz. met schijfverlies ge
dwongen.
speelwijze. In de andere kamer zat
zuid ook in 6 Ha, maar hij meende
op de klavers af te moeten gaan. Hij
volgde hierdoor een speelwijze met
een te kleine kans en ging verdiend
1 down.
Het nieuwe probleem kwam in
hetzelfde toernooi voor, dat aan de
zuidkust van Portugal onder de
brandende novemberzon werd ge
speeld. Het betreft weer een speel-
probleem, maar omdat het met
dichte kaarten misschien een beetje
te ingewikkeld is, zal ik u alle vier
de spellen geven:
Sch H*V B 9 8 3
Ha VB 5
Ru A3
KI H 4
Sch 10
Ha A H10 9 6 3
Ru 7 2
K19873
Sch 5 2
Ha 8
Ru H B 10 8 6 4
K1AVB2
O-W waren kwetsbaar. Het bied-
verloop was geweest:
w O
Sch A 7 6 4
Ha 7 42
Ru V9 5
KI 1065
noord
oost
zuid
Ru H B 10 4
KI 10 74
Sch 10752
Ha 1042
Ru 6 53
KI A 9 5
Sch 8 3
Ha H 9 8 7 8
RU A V
west
pas 1 Ru
doublet 1 Ha 1 Sch 2 Ru
3 Sch 4 Ha pas pas-
4 Sch doublet allen passen.
West kwam uit met harten 8, op
tafel de boer en oost de heer. Oost
was bang voor een singleton harten
in de leiders hand 'en speelde nu rui-
ten 7 na.
Hoe kan dit 4 Sch contract nu het
gunstigst worden afgespeeld, ervan h
uitgaande dat verder het beste te-
genspel wordt gevonden?
HORIZONTAAL:
I. Russisch staatsman; 6. mooi maken;
II. plaats in Gelderland; 13. troep; 14.
godheid; 16. vrouwelijk wezen; 17.
stuk touw; 18. deel van de dag (afk.);
19. omroeporganisatie; 21. vragen; 23.
'Bijbelse figuur; 25. ontkenning; 26.
vaccineren; 28. lof; 29. koning^van
Thebe; 31. reeks; 32. kleur; 34. rivier in
Nederland; 36. rechthoekig; 37. werk
tuig uit het autowezen (Fr.); 38. deel
van het servies; 39. kleinigheid; 42.
voorname; 45. inboorling van Nieuw-
Zeeland: 46. vaartuig; 48. meisjes
naam; 50. plaats in Brabant; 51. he
melbewoners; 54. zoogdier; 55. onbuig
zaam; 57. zonder uitzondering; 58.
vaartuig; 59. titel; 60; handvaten; 62.
plaats in Zeeland; 64. familielid; 65.
plaats in Limburg; 66. wijs; 68. vergis
sing; 69. vleeshouwer.
VERTICAAL:
1. vonk; 2. voorzetsel; 3. Italiaanse
badplaats; 4. meisjesnaam; 5. plaats in
België; 6. rivier in Frankrijk; 7. rivier
in Zwitserland; 8. IJslandse litera
tuur; 9. noot; 10. getalmerk; 12. soort
pachter; 13.Ned. auteur; 15.schade; 18.
Romeins veldheer; 20. plaats in Duits
land; 22. vogel; 24. beschadiging; 26.
traagheid; 27. plaats in Noord-Hol
land; 30. jongensnaam; 33. zitplaats;
35. soort iris; 36. vragend vrnwrd; 39.
stand; 40. meisjesnaam; 41. pas; 43.
plaats in Peru; 44. groot; 45. schelp
dier; 46. vertegenwoordiger; 47. bedek- ming; 58. Griekse letter; 61. zoogdier;
king; 49. wederkerig vrnwrd; 52. rivier 83. laagte; 65. waterstand; 67. politieke
in Nederland; 53. eens;. 56. bedwel- partij.
1