Rooskleurig jaar voor Citroen Nieuw transport van auto's Oude banden voor nieuwe Glaasje-op Losse neuzen voor mini's Twee nieuwe methoden f '1(U i Kort nieuws m Oldsmobile met aandrijmng. op voorwielen m Meeste auto's in Zuid-Holland Om de ruimte Autokaart van systeembladen Vorstelijke inruil Om de ruimte(s) i 1 li fff fff Hf Hf 2 fÜ p ÉP P Hp üi a Hf 8 Hf Iff H 8 fÉÉ ül a ijP SCHAKEN DAMMEN BRIDGE KRUISWOORDRAADSEL MM wmmmmm. Onderzoek Goodyear mÊÊHST door H. Kramer 1 i 4. 4 A A m OPLOSSING door j. M. Bom door G J. R. Förch De 1971 modellen van Oldsmo bile worden gekenmerkt door een veranderde vormgeving en tech nische verfijningen, terwijl de Toro- nado zelfs met voorwielaandrijving werd uitgerust. -:V. ■:-'vv Citroën heeft vorig jaar in Neder land 43.300 auto's verkocht tegenover 25.000 in 1969. Door deze stijging is ■^uid-Holland is de Nederlandse pro vincie met de meeste auto's. Opel is het in Nederland meest voorkomen de merk. De prijsklasse van zes- tot zevenduizend gulden groeit relatief het sterkste. Dat blijkt allemaal uit „Statistiek van het autopark" van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het C.B.S. ging voor dat boekje de bouwjaren 1964 tot en met 1969 na. De zeven meest voorkomende mer ken van deze bouwjaren zijn: 1. Opel 249.155 auto's 2. Volkswagen 246.023 auto's 3. Fiat 190.396 auto's 4. Ford Duitsland 151.180 auto's 5. D.A.F. 112.836 auto's 6. Renault 108.368 auto's 7. Simca 102.782 auto's Zuid-Holland bleek de provincie met de meeste auto's 416.798 of 24 Dan komen Noord-Holland, Noord-Brabant met 230.964 auto's of 13 en Gelder land met 193.104 auto's of 11 °/o. Uit de percentages van de diverse bouwjaren kwam naar voren dat het Nederlandse wagenpark door elkaar genomen jong is: 1964 13,5 °/o, 1965 18 1966 13 »/o, 1967 15 1968 19,5 •/o, 1969 21 °/o. Goodyear is bezig te onderzoeken of oude autobanden niet kunnen worden gebruikt voor de fabrikage van nieu we, net zoals de staalindustrie schroot verwerkt dat afkomstig is van auto wrakken. Het gaat Goodyear om roet. Dat is een hoofdbestanddeel voor het verster ken van de rubber, dat tot dusverre wordt verkregen door het onvolledig verbranden van olie. Goodyear pro beert nu aan het roet te komen door de rubber van oude banden te verma len en het vervolgens samen met olie te verbranden. Op het ogenblik kan Goodyear op deze manier goed bruikbaar roet ma ken met mengsels van twintig procent vermalen rubber en tachtig procent olie. Er wordt nu geprobeerd om het aandeel van de vermalen oude rubber op te voeren tot zestig procent. Als dat lukt, zou de hele berg van 180 miljoen oude banden die per jaar ontstaat zijn weg te werken, zo heeft Goodyear uitgerekend. Op een conferentie van verkeers- deskundigen in Zürich viel de uitspraak dat het parkeren in stads centra veel en veel duurder moet worden gemaakt om te voorkomen dat er te veel auto's naar de centra zullen komen. Gesproken werd over een tarief van vijf gulden per uur. Citroën Nederland nu het vijfde merk op de ranglijst van de autoverkopen. In 1969 stond Citroën in Nederland op de achtste plaats. In 1967 bracht Citroën de Dyane uit, in 1968 de Méhari, in 1969 de Ami 8 en in 1970 zelfs twee geheel nieuwe automobielen: de GS en de SM Coupé. Deze modellen bereikten in de „Auto van het jaar"-verkiezing de le en 3e plaats. In de Nederlandse verkoopcijfers voor 1970 zijn nog maar kleine aan tallen van de GS en SM begrepen, zoals uit het volgende overzicht blijkt: 2 CV 22.300 Dyane 11.800 Ami 8 3.500 GS 670 ID/DS 2.200 SM Coupé 30 HY-bestelwagen 500 Kleine bestelwagens 2.300 Totaal 43.300 De grote vraag naar Citroën con centreerde zich in Nederland het sterkst in de goedkope klasse. Dit is, naar het oordeel van Citroën, mede een gevolg van de stijgende prijzen van auto's en benzine. Toch verwacht Citroën voor 1971 ook veel van de middenklasse. Chevrolets nieuwe kleine wagen, de Vega 2300, gaat gepaard met een nieuwe, revolutionaire methode voor het vervoer van deze automobielen. De wagens worden in speciale spoor wagens getransporteerd en vertikaal met de bumper naar onderen ge plaatst. De wagondeuren klappen aan beide zijden naar beneden, zodat zy ook dienst doen als oprit. Drie Vega's worden telkens op één deur geladen; met de wielen in uithollingen ge plaatst wanneer de laaddeur is dicht geklapt, worden zij automatisch be veiligd door haken die aan het chassis van de Vega's zjjn aangebracht. Gene ral Motors-ingenieurs hebben de Vega zó ontworpen, dat elke lekkage van olie, benzine of water wordt voorko men, wanneer de wagens rechtop staand worden vervoerd. Deze nieuwe laadwjjze verhoogt de rentabiliteit van het wagentransport over lange afstanden. y M-Mi>v5'X'NM Het met sprongen gestegen aantal verkeersongevallen met doden en ge wonden in het jaar 1970 heeft de au toriteiten in Noordrijn-Westfalen op geschrikt. Twee ministers van de Düsseldorfse landsregering lieten naar de oorzaken zoeken. Het resultaat: het aantal onder invloed verkerende auto mobilisten neemt voortdurend toe. Di rect namen de beide ministers maat regelen. Hun methoden, het onheil te bestrijden, zijn echter totaal verschil lend. De voor de politie verantwoordelijk ke minister van binnenlandse zaken, Willi Weijer, liet eerst alle vler- oaans-snelwegen en autobahnen bi] nacht controleren. Hij had ontdekt, dat onder invloed verkerende automo bilisten op weg naar huis, de normale, door de plaatselijke politie gecontro leerde gemeentelijke wegen mijden en in plaats daarvan de grote wegen ge bruiken. waarop de politie tot dan minder actief was. Met inzet van veel materieel en mensen bracht Weijer gemotoriseerde patrouilles in de beide Weekeinde-nachten in actie, de ene keer in Keulen en Düsseldorf dan weer in Bonn of Essen. Dan liet hij alle bruggen tussen Düsseldorf en Keulen bewaken. Het succes was ver bluffend. Dronken automobilisten, au todieven, inbrekers en gezochte mis dadigers liepen bij risten in de val. Om een uitwijken van deze groep personen van het weekeinde naar een andere dag te verhinderen, werden zeer plotselinge controles ook op alle andere nachten van de week uitge voerd. yijn collega, de minister voor Ver keer, dr. Horst-Ludwig Riemer, koos echter voor de idee van de „zachte golf". Hij ontwierp een „nachtboemelaars-dienstregeling". BSföÉahti mm Deze twee testwagens zijn volkomen identiek, maar hebben verschil lende remsystemen. De donkere wagen is uitgerust met het ABS, een nieuw systeem dat blokkeren onmogelijk maakt en dat, zo is uit de proeven gebleken, de remweg aanmerkelijk bekort. Het ABS anti-bloc-systeem) is bij Daimler Benz ontwikkeld en werkt zeer effectief, zonder een kans dat een van de wielen blokkeert en zonder de noodzaak dat de autobestuurder pompend remt. Bij een snelheid van 100 km bleek de remweg 10 meter korter geworden te zijn en bij 135 km kwam men bij uitgebreide proeven zelfs van 143 op 86,7 meter. Verwacht wordt, dat het systeem met tertijd op vele auto's zal worden toegepast, aangezien Daimler Benz het ter beschikking heeft gesteld van alle autofabrieken. T\eze losse neuzen voor de Britse mini's worden voor de vergevor derde doe- het-zelvers geleverd door Holt Produkten N.V. Bij schade-au- Drie maanden lang wil Riemer met deze regeling in de ongeveer 400 bars en nachtcafés onder invloed verkeren de automobilisten ervan afhouden, hun voertuig voor de weg naar huis te gebruiken. Als het experiment suc cesvol is, wordt het voortgezet en ook in andere steden toegepast. Riemer's „nachtboemelaarsdienstregeling" is een bonte affiche. Daarop kan de drinkebroer zien, hoe hij op late nacht- en vroege ochtenduren gemak kelijk thuis kan komen, zonder met de eigen auto in minister Weijer's harde alcohol-razzia terecht te komen. De Bundesbahn, Düsseldorfse Rijn- spoor en taxibedrijven geven op het affiche in verticale kolommen inlich tingen over hun nachtelijke rijtijden. Helemaal nieuw daarbij is, dat onder invloed verkerende nachtboemelaars met de dienstwagens van de Rijn- spoor mogen rijden, waarmee anders alleen het spoorpersoneel naar huis wordt gereden. Óngewoon tegemoet komend is het plan ook daarom, om dat deze dienstwagens zelfs omwegen mogen rijden, opdat de wat aange schoten drankliefhebbers niet nog een al te lange weg te voet moeten afleg gen... Lang zoeken en heen en weer bla deren is voorbij. Een Duitse monteur heeft een „Autokaart van de toe komst" ontwikkeld, die waarschijn lijk spoedig opgang zal maken. Het zijn afzonderlijke, in een ringband gebundelde, wegenkaarten zo groot als ansichten, waarmee de automobilisten hun route snel en overzichtelijk kun nen samenstellen. Inderdaad zijn de gebruikelijke kaarten vaak te groot en te onhandig; pas na lang zoeken is een oriëntatie mogelijk. Ook de auto atlassen in boekvorm vereisen een moeizaam heen en weer bladeren naar het gewenste aansluitpunt. Al deze problemen schijnen bij de nieuwe ordnerlandkaarten niet meer te be staan. Een wegenkaart voor Duitsland zou, zo heeft de monteur al uitgere kend, over rond 80 mini-kaarten kunnen worden verdeeld. Deze zijn in een kaartsysteem ondergebracht. Voor de tocht stelt men het traject samen. Daarmee is de weg van de reis op achterelkaar liggende kaarten respec tievelijk landkaartdetails aangegeven. De automobilist met de mini-wegwij zer kent geen zoeken meer. Ook tij dens de rit kan men ieder traject met één blik overzien. Eenmaal omblade ren is voldoende en het nieuwe weg gedeelte kan op de volgende kaart worden afgelezen. to's kunnen ze in één klap spatbor den en motorkap vervangen. De originele motorkap moet daar om worden gedemonteerd en de ori ginele spatborden moeten op de puntlassen met behulp van een koud- beitel worden losgehakt. Daarna kan de nieuwe neus op de auto worden gezet met behulp van bij geleverde scharnieren en bouten. Waar de lampen, de grille en derge lijke moeten komen, kunnen ope ningen worden aangebracht. Daar is bij de bouw al rekening mee ge houden. De neus scharniert na mon tage in zijn geheel voorover. Holt Produkten N.V. brengt de losse fronten van thermoplastic on der de naam Avant garde. De prijs is 280 gulden. Het wagenpark van de Britse ko ninklijke familie mag zich in een levendige belangstelling van de Brit ten verheugen, ook al wegens de bij zondere samenstelling. Prins Charles ruilde zijn MG C GT een tijdje gele den in voor een Aston Martin Volante. Prinses Anne begon met een Rover 2000 TC, stapte van die auto over op een (drie-wielige) Reliant GT en staat op het ogenblik op de wachtlijst voor een Reliant GT E. De grote Japanse automobielfabriek Nissan (Datsun) heeft zich bege ven op het gebied van de experimen tele stadsautootjes. Er kwam een autootje te voorschijn met elektromo toren en batterijen. Het ding heeft een actieradius van negentig kilometer en een top van 40 km/u. Binnenkort ook in Nederland. De verkopers van „witte benzine" zijn niet erg blij met de verkoopresul taten in 1970. Hun gezamenlijke markt aandeel is van dertien tot twaalf pro cent teruggelopen. Als oorzaak zien zij: „de enorme reclamecampagnes van 'n aantal gevestigde maatschappijen, die de luchtverontreiniging aangrepen voor hun acties." BMW heeft aangekondigd zijn prij zen gemiddeld met zes procent te moe ten verhogen wegens het stijgen van de lonen en van de prijzen van mate rialen. Dit betreft de zogenaamde fa brieksprijzen; dergelijke stijgingen plegen naderhand door diverse impor teurs door te worden berekend in de catalogusprijzen. Het is bekend dat een loperpaar harmonisch samenwerkt en dat een paardenpaar dat in de meeste ge vallen juist niet doet. De gevallen dat een paardenpaar wint van een loperpaar, zijn zeldzaam. Zelfs in een stelling waarin het paardenpaar over stevige steunpunten beschikt, is het maar zelden op een soepele wijze te hanteren. Dat blijkt heel duidelijk uit de hieronder bespro ken partij. Alleen in gesloten stel lingen, waarin de lopers niet kun nen „lopen", maar de paarden wel kunnen springen, zijn de paarden dikwijls superieur. Wit: FURMAN (Leningrad) - Zwart: JANSA (Praag), Grünfeld-verdediging (Leningrad - Praag 1970). 1. d2—d4, Pg8-f6; 2. c2-c4, g7-g6; 3. g2-g3, Lf8-g7; 4. Lf l-g2, d7-d5; 5. c4xd5, Pf6xd5; 6. Pgl-f3, 0-0; 7. 0-0, Pd5-b6; 8. Pbl-c3. Hoewel deze stelling, ook uit het Konings-indisch kan ontstaan, wordt het karakter toch in de eerste plaats door de typische opmars d7-d5 uit het Grünfeld-indisch be paald. De meer gebruikelijke volgorde van zetten is: 1. d4, Pf6; 2. c4, g6; 3. Pc3, d5; 4. cxd5, Pxd5; 5. g3, Lg7; 6. Lg2, Pb6; 7. Pf3, 0-0; 8. 0-0) 8.Pb8-c6; 9. e2-e3. (Op 9. d5 kan 9. Pb8; 10. e4, c6 volgen met behoorlijk tegenspel voor zwart* 9 .Tf8-e8. (Niét duidelijk: als zwart e7-e5'wil spelen kan hij dat wel meteen doen) 10. Pf3-el, e7-e5; 11. d4-d5, Pc6-a5; 12. e3-e4, c7-c6. (Op 13. b3 kan 13.cxd5; 14. exd5, Pxd5! volgen.) 13. Pel-c2, c6xd5; 14. e4xd5, Pa5-c4; 15. b2-b3, Pc4-d6; 16. Lcl-b2, e5-e4; 17. Tal-bl, Pb6-d7; 18. Pc2-e3, f7—f5; 19. Pc3-e2, Lg7xb2. (De voorkeur verdient di rect Pe5: de ruil van de lopers ver zwakt alleen maar de zwarte rocha- destelling) 20. Tblxb2, Pd7-e5; 21. Tb2-c2, Lc8-d7; 22. Pe2-f4, Dd8-f6; 23. Ddl-d2, g6-g5. (Begin van een zeer scherpe aanval die tot even scherpe tegenmaatregelen dwingt) 24. Pf4-e6, f5-f4; 25. Dd2-b4!, Pd6-f7; 26. g3xf4, g5xf4; 27. Lg2Xe4! (Op 27. Pc4, f3; 28. Lh3, Dh4 kan wit zich niet inlaten) 27.f4xe3; 28.12xe3, Df6-e7; 29. Tc2-g2f, Kg8-h8; 30. Db4-d4 (Dreigt 31. Txf7. Het is duidelijk dat zwarts stelling nu staat of valt met de vraag of hij het paardenpaar op f7 en e5 kan handhaven) 30 .Te8-f8. (Gezien de mo gelijkheid Pc7 moest zwart de kwa liteit in ieder geval afstaan; Niet in aanmerking komt 30. Lxe6; 31. Dxc6 wegens 32. Ld5, De7; 33. TxfT) 31. Pe6Xf8, Ta8xf8; 32. Tg2-g3, Tf8-e8 De jaarlijkse ontmoeting tussen de eertijds zo oppermachtige dam- provincies in Nederland, Zuid- en Noord-Holland, werd te Rotterdam voor de thuisspelende "Zuidelijken" een koude douche. Speciaal de vijf topborden hadden de zware neder laag op hun geweten, want daar was de uitslag 9-1! Aan het vierde bord strafte de kersverse Noordhollandse kam pioen Jan de Boer een weliswaar fantasierijke maar minder effectie ve aanvalspoging van de Hagenaar Fenno Boog op zijn eigen nuchtere manier af. Hieronder dit spectacu laire treffen: WIT: J. de Boer; ZWART: F. H. Boog; Rotterdam, 12/12/70. 1. 31-26 19-23; 2. 36-31 14-19; 3. 41-36 10-14; 4. 46-41 5-10; 5. 31-27 20-24; 6. 34-30 15-20; De aloude nulvariant in deze "Springerope ning in de Voorhand": (24-29) 33x24 (23-28) 32x23 (18x20) is in onbruik geraakt door de overblijvende on handelbare zwarte linker vleugel, omdat direct (20-24) na 30-25 ver boden- is door 25-20 (14x25) 27-22 (17x28) 26-21 (i6x27) 38-32 (27x38) 43x5. 7. 30-25 10-15; 8. 33-28 17-22; De meest plausibele zet! 9. 28x17 11x31; 10. 36x27 7-11; 11. 39-33 11-17; 12. 41-36 6-11; 13. 44-39 1-6; 14. 47-41 2-7; 15. 37-31 17-22; Beide spelers wachten tot het uiterste met hun "verklaring". 16-49-44 Dwingt zwart tot actie, omdat (11-17) faalt op 35-30 (24x35) 33-29 (23x34) 39x30 (35x24) 32-28 (22x33) 38x29 (24x33) 27-21 (16x27) 31x2 met winst 16. 24-29;" 17. 33x24 20x29; 18; 39-3411-17; 19.34-30 7-11; 20.41-37 14-20; 21. 25x14 19x10; 22. 30-25 10-14; 23.35-30. De Utreéht-aanval, die zwart geforceerd hanteerde, is .een gevaarlijke onderneming wan neer hij samengaat met een hekstel- lingformatie aan de andere vleugeL Wit speelt consequent op de omsin geling. 23. 14-19; 24. 40-35 9-14; 25. 44-39 (zie diagram). Door de nood gedwongen gaat zwart thans op avontuur uit: 25.29-34; 26.39-33. Als interessante nieuwjaars opga ve voot de lezers: Waarom liet wit het schijnbaar sterkere 30-24 hier 'achterwege? 26. 4-9; 27. 30x39 23-28; 28. 32x23 19x28; Lijkt direct met goede stelling zijn geofferd stuk terug te winnen, maar wit riposteert laco niek: 29. 37-32!! 28x37; 30. 33-29! 37-41; 31. 36x47 22-28; 32. 38-33 17-21; 33. 33x22 21x32; 34. 22-17! 12x21; 35.26x1711x22; 36.31-26. Zwart heeft zijn schijf terug, maar hij komt als volgt snel in wanhopige positie: 366-11; 37. 47-41 8-12; 38. 39-33 12-17; Om 42-37 tegen te gaan 39.42-38! 22-27. Hiermee is zwarts vonnis geveld: 40. 48-42 14-20; 41. 25x14 9x20; 42. 35-30 Ook 42-37 direct wint. 42. -., 16-21; 43. 29-24 20x29; 44. 33x24 3-9; 45.45-40 9-14; 46.30-25 11-16; 47. 50-45 Belet (18-23) door 43-39 ïn het probleem van vorige week moest u 6 Ha spelen met de volgende spellen: SchAVB Ha A VB Ru H B 10 4 KI 10 74 W O Sch 8 3 Ha H 9 8 7.3 Ru AV KI H B 6 2 allen waren kwetsbaar en het bied- verloop, dat u in dit vrij scherpe slem had gebracht, was: noord oost zuid west 1 SA pas 3 Ha pas 4 HA pas 4 SA pas pas 5 Ha pas 6 Ha pas pas West kwam uit met ruiten 0. Hoe gaat u dit spel spelen? De eerste slag neemt u met ruiten aas. Nu moet er een speelplan wor den opgemaakt Als de troeven 5-0 zitten, dan gaat u zeker down, dus die mogelijkheid is niet interessant. We nemen daarom aan, dat de troeven 3-Z of 4-1 zitten. U hebt dan 10 vaste slagen: 5 hartenslagen, 4 ruitenslagen en schoppen aas. Er zullen dus nog 2 slagen bij gevonden moeten worden Zou de klaverkleur misschien een goede bron zijn? Misschien wel, maar daartoe zullen dan aas en vrouw beide bij oost moeten zitten of oost zou vrouw klein moeten heb ben. De klaverkleur biedt dus wel mogelijkheden, maar riant zijn die niet. Neen, u volgt de weg met de beste kansen door uw extra slagen in de schoppenkleur te zoeken. Als schop pen heer goed zit, leveren dé vrouw en de boer u net de twee begeerde slagen op. U besluit dus dat u uw geld op de schoppensnit gaat zetten. Is het verstandig om eerst de troe ven te trekken? Neen, want u moet. de schoppensnit tweemaal kunnen nemen en daartoe moet u tweemaal in de hand zijn. Als u direct met de troeven begint en de hartens blijken 4-1 te zitten, dan zit u in de proble men, want u kunt nu wel eenmaal met ruiten vrouw in de hand ko men, maar de tweede rentree ont breekt U speelt daarom in de tweede slag direct schoppen en legt de boer. Die houdt. Nu speelt u harten aas en harten vrouw. Als de troeven rond blijken te zitten, neemt u harten boer met de heer over en neemt nogmaals de schoppensnit Vervol gens gooit u op schoppen aas een klavertje Weg en op ruiten boer. en 10 parkeert u nog eens twee klavers. De tegenpartij krijgt alleen klaver aas. Het hele spel lag als.volgt: SchH904 Ha 6 5 Ru 9 872 KI V 83 In de praktijk volgdfe In de ene kamer de leider de aangegeven JANSA k c i t FURMAN De opgave van de week: wit speelt en wint. WIT (Peters): Kgl, Dg6, Tal en el, Ph6, pionnen a2, b2, c2, f2, g2 en h2, ZWART (Krotki):'Kf8, Dd8, Taf en h8, Ld5, Pb8, pionnen a6, Ïj4, d6 Er volgde: 20. Tel-eöf, Dd8xe8; 21. Dg6xf6t, Le6-f7; 22. Df6xh8f, Kf8-e7; 23. Tal-elf, Lf7-e6; 24. Tel xeöt en zwart gaf het op. 47. 14-19; 48. 40-35 19x20; 49. 35x24 18-23; 50. 45-40 13-18; 5L 25-20 en zwart staakte, terecht de strijd! OPLOSSING Wit (H. de Witt): 24, 28,29, 30, 32. 33.34, 35,38,42,43,48,49 (13 St.) Zwart (A. Huet): 2,4,7,8,10,13,15, 18,19,20,21,23,25 (13 st.) Met (10-14!) had zwart alle drei gingen gehandhaafd. Er dreigt nu wel degelijk (21-27) enz. gevolgd door (18-23). Op 43-39 volgt (21-27) 32x21 (23x43) 49x38 (18-23) 29x9 (20x40) en hoe wit ook slaat steeds volgt (25x32!). Daar op 32-27 (23x32!) 27x16 (4-9) 38x27 (18-23) 29x18 (20x47) wint, is dus 28-22 enz. met schijfverlies ge dwongen. speelwijze. In de andere kamer zat zuid ook in 6 Ha, maar hij meende op de klavers af te moeten gaan. Hij volgde hierdoor een speelwijze met een te kleine kans en ging verdiend 1 down. Het nieuwe probleem kwam in hetzelfde toernooi voor, dat aan de zuidkust van Portugal onder de brandende novemberzon werd ge speeld. Het betreft weer een speel- probleem, maar omdat het met dichte kaarten misschien een beetje te ingewikkeld is, zal ik u alle vier de spellen geven: Sch H*V B 9 8 3 Ha VB 5 Ru A3 KI H 4 Sch 10 Ha A H10 9 6 3 Ru 7 2 K19873 Sch 5 2 Ha 8 Ru H B 10 8 6 4 K1AVB2 O-W waren kwetsbaar. Het bied- verloop was geweest: w O Sch A 7 6 4 Ha 7 42 Ru V9 5 KI 1065 noord oost zuid Ru H B 10 4 KI 10 74 Sch 10752 Ha 1042 Ru 6 53 KI A 9 5 Sch 8 3 Ha H 9 8 7 8 RU A V west pas 1 Ru doublet 1 Ha 1 Sch 2 Ru 3 Sch 4 Ha pas pas- 4 Sch doublet allen passen. West kwam uit met harten 8, op tafel de boer en oost de heer. Oost was bang voor een singleton harten in de leiders hand 'en speelde nu rui- ten 7 na. Hoe kan dit 4 Sch contract nu het gunstigst worden afgespeeld, ervan h uitgaande dat verder het beste te- genspel wordt gevonden? HORIZONTAAL: I. Russisch staatsman; 6. mooi maken; II. plaats in Gelderland; 13. troep; 14. godheid; 16. vrouwelijk wezen; 17. stuk touw; 18. deel van de dag (afk.); 19. omroeporganisatie; 21. vragen; 23. 'Bijbelse figuur; 25. ontkenning; 26. vaccineren; 28. lof; 29. koning^van Thebe; 31. reeks; 32. kleur; 34. rivier in Nederland; 36. rechthoekig; 37. werk tuig uit het autowezen (Fr.); 38. deel van het servies; 39. kleinigheid; 42. voorname; 45. inboorling van Nieuw- Zeeland: 46. vaartuig; 48. meisjes naam; 50. plaats in Brabant; 51. he melbewoners; 54. zoogdier; 55. onbuig zaam; 57. zonder uitzondering; 58. vaartuig; 59. titel; 60; handvaten; 62. plaats in Zeeland; 64. familielid; 65. plaats in Limburg; 66. wijs; 68. vergis sing; 69. vleeshouwer. VERTICAAL: 1. vonk; 2. voorzetsel; 3. Italiaanse badplaats; 4. meisjesnaam; 5. plaats in België; 6. rivier in Frankrijk; 7. rivier in Zwitserland; 8. IJslandse litera tuur; 9. noot; 10. getalmerk; 12. soort pachter; 13.Ned. auteur; 15.schade; 18. Romeins veldheer; 20. plaats in Duits land; 22. vogel; 24. beschadiging; 26. traagheid; 27. plaats in Noord-Hol land; 30. jongensnaam; 33. zitplaats; 35. soort iris; 36. vragend vrnwrd; 39. stand; 40. meisjesnaam; 41. pas; 43. plaats in Peru; 44. groot; 45. schelp dier; 46. vertegenwoordiger; 47. bedek- ming; 58. Griekse letter; 61. zoogdier; king; 49. wederkerig vrnwrd; 52. rivier 83. laagte; 65. waterstand; 67. politieke in Nederland; 53. eens;. 56. bedwel- partij. 1

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1971 | | pagina 15