Honderd jaar fotografie in Streekmuseum
L
L
Uitslagen
dammen en
schaken
WÊSmp
ASC won
spectaculair
volleybalduel
ZO BEGON HET...
Krokodille-
grapje
Kunstmarkt in
provinciehuis
*ras. 1
VEILING ZALTBOMMEL
VRUCHTENVEILING TIEL
Reisfilms
voor CPB
Reeks cursus
avonden in
Lienden
VEILING GELDERMALSEN
Sex en
Evangelie
oiiiv
BURGERLIJKE STAND
WOENSDAG 13 JANUARI 1971
GEDULD
KUNST
ROMANTIEK
Wk->c
KESTEREN
NUTTIG
BOEIENDE BEELDEN IN
HISTORISCH OVERZICHT
-■■■ ,'V
Oude camera's uit 1840 (boven). Men maakte hem zelf en brille slijpers
leverden de lenzen. Onder een complete Daguerreotypie-uitrusting
a
Terwijl ik dit hoekje vul laat Koning
Winter zijn invloed gelden. Sneeuw,
neerslag, vorst zijn als aan de orde
van de dag. De heren in De Bilt
voorspellennog niet veel goeds,
maar.... de dagen lengen al weer
eert weinig en we kunnen nu reeds
voorjaarsuitingen öpmerken. Stapt
U eens met mij rond en ik zal U er
opmerkzaam opmaken, dat januari
voorjaarsuitingen geeftwant we
gaan niet .ziende-blind" aan dat
moois voorbij!
Met een overdaad aan knopjes en
bloemen pronkt de Winterjasmijn
(Jasminium nudiflorum), nudi wil
zeggen is naakt, florum is bloem,
dus de winterjasmijn daar tegen de
Zuidmuur is de naaktbloeiende Jas
mijn. En wat zegt U van de Tover-
hazelaar daar in die tuin? Deze
staat jammer genoeg, in nog veel
te weinig tuinen. Hij staat op het
ogenblik op het punt van bloeien.
Men wordt stil bij het aanschouwen
van een dergelijke lentetooi in ja
nuari.
De mooiste Toverhazelaar is wel de
Hamamelis Mollis, afkomstig uit
China, waarvan de twijgen en de
der de bladeren bezet zijn, met
sterharen. Er zijn verder nog twee
Amerikaanse en één Japanner in
cultuur. Het zijn allen prachtige
bloeiers en dat zo vroeg in het jaar
alle sneeuw- en regenbuien, vorst,
slijk en zacht winterweer elkaar af
wisselen. ils het niet onbegrijpelijk,
dat zovelen en zonder dit alles op te
merken, er aan voorbij gaan?
Is het zo vroegtijdig uitlopen van de
kamperfoelie en de vlier ook" niet
indrukwekkend? Het leven onder
oude heggen valt ons in 't oog. We
zien de grasjes, paarse dovenetel. 't
kruiskruid en de vogelmuur. Het
valt lang niet altijd te zeggen of ze
al wéér bloeien of nog bloeien. Op
sommige plaatsen in het gras zien
we al vrij veel madeliefjes en het
speenkruid waagt haar eerste
blaadjes al weer boven de grond.
Het kan nog vriezen en ook dooien
in januari, misschien sneeuwt 't wel
als dit praatje" onder uw ogen
komt, doch dat januari voorjaarsui
tingen geeft is 'n waarheid die ie
dereen ontdekken kan. Het is mij te
gewaagd om te voorspellen want,
het weertje wezen zal. Doch met
zekerheid staat vastdat de
sneeuwroem, het sneeuwklokje, de
crocussen en meer zeer vroege
bloeisters zich in de nog koude
schoot van moeder aarde opmaken
om binnenkort de nieuwe lente aan
te kondigen, al wijst de kalender
nog geen lente aan.
De ribes en de forsythea zitten tjok
vol met dikke bloemknoppen. U
kunt er gerust enkele takjes afsnij
den, de steel beneden een eindje
insplijten en de takjes in een wijde
vaas zetten op water. Iedere dag
gaan we de takken 's morgens en
's avonds flink besproeien en u zult
de bloemknoppen van dag tot dag
forser zien worden. Beginnen de
knoppen te kleuren dan ophouden
met sproeien en na enkele dagen
staan de takjes in volle bloei te
pronken en heeft u het voorjaar in
uw kamer.
Het is weer zoverPrijslijsten en fol
ders worden in mijn brievenbus ge
deponeerd. Ook u, beste lezer (es
zult zeker mooi gekleurde foldertjes
en prijslijsten ontvangen. Ik reken
het tot mijn plicht om een ,,Weest
op uw hoede" te laten horen. Reeds
eerder heb ik u gewaarschuwd en
toch moest ik toen horen, dat er
echte liefhebbers zijn die zich te
pakken lieten nemen. Ik wil u bij
dezen dan ook ernstig waarschuwen
tegen het zoet gefluit van de voge
laars die in hun fraaie foldertjes
spotgoedkope" sortimenten vaste
planten, rozen, bolgewassen, etc.
aanbieden. Men mag zijn k?us be
palen tussen pakket a, b en c.
,,Zend geen geld vooruit, betalen bij
ontvangst aan de postbode"aldus
het beleefde foldertje-advies. Vaak
wordt dan ook nog aan de afnemers
van zo'n goedkoop a, b of c-pakket
een gratis ,,wonderbol" beloofd of
een aantal pakjes bloemzaden.
Trap er niet in! Laat die zoete flui
ters, maar fluiten. Velen weten bij
ondervinding dat zo'n spotkoopje
een zwaar duurkoopje was. In de
meeste gevallen is het rommel, uit
schot dat u in handen wordt ge
speeld. Koopt altijd uw benodigde
zaden, planten, etc. bij een ver
trouwd adres. Uw plaatselijke leve
rancier is zeer zeker een vertrouwd
adres, hij immers heeft een naam
te verliezen. Misschien betaalt u
dan wel enkele centen meer, doch u
heeft dan ook tevens de zekerheid
dat u waar voor uw geld krijgt.
Antwoord aan mevrouw D. B. de L.
de D.: Wat uw eerste vraag be
treft: Wanneer u bovenstaand
praatje" goed gelezen heeft, dan
behoef ik u hier niet meer te ant
woorden. Uw tweede vraag over de
bladval van de fijnbladige vinger-
plant moet ik als volgt beantwoor
den: U heeft de plant te warm
staan en de atmosfeer is te droog.
Deze plant vraagt veel licht. Om de
plant een voldoende vochtige atmo
sfeer te geven, moet u vaak
sproeien met lauw water. Het beste
is haar op de diepe-bordmethode te
kweken. Een theeschoteltje-met de
onderzijde naar boven in een kom
leggen, zorgen dat het water in de
kom net even onder de voet van het
schoteltje blijft. De plant op het
omgekeerde schoteltje zetten. Op
deze wijze houdt u steeds een meer
vochtige atmosfeer rond de plant
en de plant zal er wel bijvaren.
E. J. GRIJSEN - RHENEN
AMERONGEN Uitslagen onderlin
ge competitie: B. Kleinveld—Verkerk
2-0; M. v.d. GriftVeldhuizen 2-0;
MeijerFaber 1-1; E. v.d. Griftv.
Dam 2-0; W. v.d. GriftM. Kleinveld
2-0; J. v. ViegenW. v. Viegen 1-1;
MarisA. v.d. Grift 1-1.
De bekers voor het behalen van de
meeste punten in de bondscompetitie
gingen naar: A. N. Maris (le tiental) en
W. v. Viegen (2e tiental).
SCHAKEN
Voor de onderlinge competitie speel
den deze week: v.d. VeenWalraben-
stein 0-1; v. BoortBode 1-0; Meijer
Keijden %-Vi; Overdijkv. Veenendaal
1-0; Engelv. Geijtenbeek 1-0..
RHENEN Fotograferen is in. Men behoeft maar bij de ontwikkelcentrales
te informeren om overstelpt te worden met onnoemlijk grote aantallen films,
wanneer de vakanties achter de rug zijn. leder gezin is tegenwoordig wel in hef
bezit van een of meer camera's waarmee dan driftig wordt „gekiekt". Of er
alleen hoofden, benen of misschien zelfs hele figuren op dia of foto tevoorschijn
komen, doet soms weinig ter zake. het fototoestel behoort eenvoudig tot de uit
rusting van een zichzelf respecterend mensenkind. Voor velen is zelfs de film
camera al gewoon-goed.
Daarom aal en moet de tentoonstel
ling „100 jaar fotografie" in het Streek
museum te Rhenen ongetwijfeld de in
teresse hebben van menig amateurfoto
graaf of fotografe. In samenwerking
met de Ned. Kunststichting te Amster
dam is er een prachtig overzicht ge
creëerd van het begin der fotografie,
toen alles nog niet xo gemeen-goed was
als nu.
Men pretendeert niet een volledige
weergave te bieden, maar wandelend
langs de „kunstwerken" krijgt men
toch een schitterende indruk van een
eeuw scheppen, uitvinden, tasten en
zoeken op fotografisch terrein.
Vooral in deze tijd, waarin de be
langstelling voor oude en antieke zaken
een bloeiperiode doormaakt, zullen de
portretten waarbij men in die tijd ze
ker vijf minuten stil heeft moeten zit
ten, ongetwijfeld aanslaan. Ik wil in dit
bestek met u, die tot leven gekomen
historie in het Streekmuseum, vluchtig
nalopen, erop vertrouwend dat velen
uit nieuwsgierigheid de rest zelf gaan
bezien- Het is de moeite waard.
Het begin ligt uiteraard bij de eerste
camera's. Als eerste ziet u een foto van
de (nog echte) camera obscura die in
het open veld gebruikt moest worden,
althans... wanneer de zon scheen. Om
streeks 1840 waren er nog geen fabrie
ken waar deze fototoestellen aan de lo
pende band geleverd werden. Men
bouwde zijn eigen donkere kamertje,
terwijl brillenslijpers de lenzen ver
schaften. (zie foto).
In de schilderkunst was het portret
altijd al een geliefd object, maar ook de
fotografie leende zich daar best voor.
Wel was het toentertijd een voorwaar
de dat men er een flinke portie geduld
voor over had. Vooralsnog bleek het
een luxe zich te laten portretteren. Het
was een kostbare zaak om geduldig
„naar-het-vogelt je-te-kijken" en trots
het portret vaak met allerlei toestanden
eromheen, later thuis te ontvangen.
Op de tentoonstelling hangen enkele
spotprenten over het fotograferen
waarbij de fotograaf wegdook in zijn
zwarte omhulsel. Bijzonder aardig is
om te zien hoe ons woord kiekje af
komstig is van de Leidste studentenfo
tograaf J. D. Kiek. Van hem is een al-
bumine afdruk uit 1880 te zien. Hij
maakte daarbij gebruik van albumine-
papier, een verbinding van eiwit, dat
later in zilvemitraat werd gebaad.
Omstreeks 1872 deed de kooldruk als
De heer Ouwehand kreeg op ze
kere dag een leraar uit Utrecht
aan de telefoon, die hem vertelde
pas uit Zuid-Afrika te zijn terug
gekomen en een krokodil te heb
ben meegenomen. Maar helaas,
het dier wilde in Utrecht aange
komen niet vreten en of Ouwe
hands Dierenpark hem nu maar
wilde huisvesten, dan zou hij wel
opknappen.
Maar wat moet ik met een ziek
dier doen, dacht de heer Ouwe
hand. Nou ja, zó ziek was de kro
kodil nou ook weer niet. En op
die uitlating sprak de heer Ouwe
hand met de leraar af, dat hij de
volgende dag iemand zou sturen
om het dier op te halen. Op het
aangegeven adres in de Domstad
aangekomen, trof de boodschapper
een bejaarde dame, die begon te
lachen, toen haar werd verteld
wat het doel van de komst was.
Ik denk," zei ze, ,,dat ze je be
donderd hebben, want je bent al
de derde die aan de deur komt
om een krokodil....!
UTRECHT Van woensdag 13 ja
nuari tot en met donderdag 21 januari
sieren meer dan 120 kunstenaars uit de
provincie Utrecht met wandkleden,
schilderijen, tekeningen en gouaches de
statige gangen en representatieve ruim
ten van het provinciehuis. Ook beeld
houwwerk en edelsmeedkunst zijn ten
toongesteld, al wil de uit het provin
ciaal personeel gevormde commissie die
over aankopen moet adviseren nadruk
kelijk niet van een „expositie" spreken.
Omdat aan de in het provinciehuis
opgestelde werken geen selectie is
voorafgegaan zou men veel beter van
een kunstmarkt kunnen spreken. Een
kunstmarkt die niet alleen voor ambte
naren is geopend, maar door iedere
genteresseerde burger is te bezoeken.
Het provinciehuis is immers een
openbaar gebouw dat helaas nog te
weinig als „open huis" wordt be
schouwd. Op het idee om provinciale
personeelsleden in de gelegenheid te
stellen kunst aan te kopen is in Utrecht
enthousiast gereageerd.
Elke deelnemende kunstenaar heeft
drie werken kunnen plaatsen. Voor
aankopen door de provincie is een be
drag beschikbaar van 15.000,-. Uiter
aard bestaat ook de mogelijkheid tot
particuliere aankopen, die dan in aan
merking komen voor een rijkssubsidie
van 25 procent. Catalogi worden gratis
ter beschikking gesteld.
Belangstellenden kunnen voor een
eventuele aankoop contact opnemen
met mevr. M. Overkleeft-Verburg, ka
mer 1 provinciehuis, tel. 030-21612 toe
stel 233.
Het provinciehuis is voor publiek ge
opend van 8.15 tot 17.15 uur en tijdens
de statenvergadering op 13, 14 en 15
januari ook 's avonds tot circa 23.30
uur.
variant zijn intrede en het voorbeeld
van de geportretteerde weesjes, dat in
Rhenen hangt, laat een verbluffend re
sultaat zien, wat scherpte en xwart-wit
contrast betreft.
Jacob Olie is vertegenwoordigd door
enkele schitterende opnamen van Am
sterdamse stadgezichten. De sfeer weet
hij voortreffelijk weer te geven en uit
al zijn opnamen proeft men met welk
een liefde hij bezig is geweest bij het
opbouwen van een bewonderingswaar-
dige collectie stadsgezichten.
Via hem komt men onwillekeurig op
de vraag: is fotografie kunst? Die vraag
was, laten we zeggen tussen 1885 en
1925 maar voor één uitleg vatbaar: fo
tografie is kunst. Later heeft men dit
toch wat gerelativeerd en gaf men lie
ver de fotograaf zelf de naam kunste
naar mee, wanneer hij daar althans ge
zien zijn werk, voor in samenwerking
kwam. In ieder geval is het een uniek
geval op deze tentoonstelling ook de
schilder/fotograaf Breitner te ontmoe
ten.
Wie zijn prachtige schilderijen kent,
herkent hem ook direct in zijn foto's.
Geen wonder, want Breitner heeft tal
rijke schilderijen, gouaches en tekenin
gen gemaakt naar zijn eigen foto's. Hij
liet maar liefst bijna 2000 fotonegatie
ven achter. Ook Willem Witsen werd
als schilder gegrepen door de fotografie
en hoewel het voor hem maar een
hulpmiddel was, is in zijn fotoportret
ten toch duidelijk de toets van de schil
der te herkennen.
Aan het begin van onze eeuw was
men dusdanig vertrouwd met de tech
niek dat er meer aandacht kwam voor
-----
LIENDEN ASC kwam uit tegen de
studenten-volleybalvereniging CVL uit
Delft. Aangezien de wedstrijd pas laat
begon, moest de Liendense club diverse
jeugdige spelers missen, zoals Andre
Tummers, Gerrit van Schaik en Berry
ter Wielen.
In de eerste set probeerde het Delftse
team snel een voorsprong op te bou
wen. De aanvallen waren knap van op
zet, maar wel wat eenzijdig, praktisch
alles liep over de lange in Delft stude
rende Surinamer Freke Suyatéma. De
smashes van de Surinamer bleken niet
krachtig genoeg om het 2-mans blok
Derks-Verwoert te doorbreken. ASC
liep dan ook integenstelling tot CVL
snel weg. ASC won de set met 15-12.
In de tweede set werden de gebroe
ders Cor en Wim van Laar meer in het
spel betrokken. Met 14-12 stond het
team uit Delft voor, toen ASC de servi
ce wist te bemachtigen, na een slimme
plaatsbal van Hennie van Hattem.
Met keiharde opslagen wist ASC de
stand weer in evenwichi te krijgen.
Door een fout in de verdediging moest
de ploeg echter de opslag afstaan. Nu
kon CVL weer gaan scoren. En dat
werd dan ook gedaan en hoe.... Met een
fraai ingehouden smash wist aanvoer
der Cor van Laar zijn ploeg weer aan
de leiding te krijgen. De bal werd op
gevangen door de verdediging van
ASC, een set up naar goed in positie
staande Wim Derks, die de bal onge
lukkigerwijze op de bril van Fré Bus-
sink sloeg. De bal kwam via de bril die
in 10 tallen stukken her en der door de
zaal lag verspreid, toch nog over het
net. Geheel ASC stond nog na te genie
ten van de enorme smash en zag de bal
amper terugkomen. De CVL-ers waren
dank zij de bril aan een set-overwin
ning gekomen: 16-14. Zeer uitvoerig,
zoals bij studenten gebruikelijk, werd
Fré Bussink, weliswaar zonder bril,
rondgedragen onder de yell „Dank zij
de bril, dank zij de bril!!"
CVL werd door het onverwachte suc
ces wat overmoedig. De combinaties
werden slordiger. Ook kwamen de ver
dedigers te ver naar voren. Natuurlijk
werd dit door de Oranje Witters uitge
buit. De laatste set werd dan ook snel
beslist. Volkomen kansloos moesten de
studenten genoegen nemen met 6-15.
C. A. Nijman, van Kon. Emmalaan 19
te Kesteren naar De Bilt; Niessen w.v.
van J. Gerderen, van Kon. Emmalaan
19 te Kesteren naar De Bilt; Van Beijn-
hem ev J. van Dee, van v.d. Zande-
straat 16 te Kesteren naar Valburg; G.
Seton en gezin van Rozenstraat 15 te
Opheusden naar Strijen; Van Lavieren
wv van C. Lavieren, van v.d. Zande-
straat 25 te Kesteren naar Ophemert;
Van Lent ev N. Beijer, van Kempkes-
laan 21 te Opheusden naar Ede; A. van
de Pol, van Dalwagenseweg 51 te Op
heusden naar Bathmen; G. Rodenburg
van Tielsestraat 94 te Opheusden naar
's-Gravenhage; Van den Bosch ev G. H.
Valkenier, van Dalwagenseweg 31 te
Opheusden naar Dodewaard; D. J. P. G.
Hofs, van Rijnbandijk 147 te Opheus
den naar Liniestraat 27 te Ochten; L.
Hoogstra, van Jan van Amstelstraat 17
te Kesteren naar Wageningen; J. H.
Voorstok, van Stationsstraat 16 te Kes
teren naar Coevorden; Roügoor ev van
M. Klompenburg, van Ribesstraat 4 te
Opheusden naar Zelhem; D. G. E.
Meurs. van Fruitstraat 1 te Kesteren
naar Tiel.
G. H. Breitner schilderde veelal
naar zijn eigengemaakte foto's
van o.a. Amsterdamse stadsgezichten.
Hier een opname van de Lindengracht
te Amsterdam. Een typisch Breit-
neriaanse compositie.
bijzondere creaties, waarbij dan vooral
romantische toestanden geschapen wer
den. U ziet er mooie staaltjes van, bij
voorbeeld het lieflijke portret van een
moeder met kind door Ziesener.
Bernard F. Eilers is de man van de
tegenlichtopnamen geworden. Hij durf
de het aan ongebruikelijke onderwer
pen te „belichten" en gaf tevens blijk
de schilderhistorie te kennen, toen hij
een Breugeliaans schaatstafereel op de
gevoelige plaat vastlegde. Een verbin
ding tussen fotografie en schilderkunst
is doelbewust geschapen door Berssen-
brugge toen hij zijn vrouw portretteer
de met een doek van Mondriaan op de
achtergrond. Paul Citroen is op deze
expositie aanwezig met zijn bekende
collage „Metropolis", waar hij bij wijze
van experiment een montage van kran
tenknipsels langs fotografische weg
presenteert.
Na 1930 doet de nieuwe zakelijkheid
ook in de fotografie zijn intrede. Jan
Kamman gaat uit van doodgewone mo
tieven, zoals houtschroeven of laat ver
rassend aardige dubbeldrukken zien
van oude en nieuwe gevels.
Het detail raakt in, en vooral Piet
Zwart en Paul Schuitema tonen hoe
men de foto als uitdrukkingsmiddel kan
gebruiken. Prachtig zijn „berijpte kool"
en „beslagen ruit".
Ik wil deze bespreking(rondgang) be
sluiten met Cas Oorthuys. Hij is onder
meer aanwezig via een vriendenportret
waarin hij de solorisatie toepast. Hier
door ontstaan randschildeffecten die de
toon doen veranderen. Een leek zou
zeggen: ik zie positief en negatief tege
lijk (of naast elkaar). Deze tentoonstel
ling lijkt me vooral voor fotoclubs
maar ook voor schoolexcursies bijzon
der leerzaam en onderhoudend. Als
men even van tevoren belt krijgt men
een rondleiding erbij en zal het een
stimulerend en nuttig effect hebben.
Deze expositie van boeiende historische
beelden duurt tot en met 31 januari.
Behalve op zondag en woensdag kan
men er elke dag tussen 11 en 12.30 of 14
en 17 uur terecht. Wie maar enigszins
van fotograferen houdt, mag deze kans
beslist niet voorbij laten gaan.
Prysbericht d.d. 11-1-'71
Fruit Export, Cox or.O.: I 75/80 64-67
I 70/75 55-61, 65/70 44-49, I 60/65 24-31
per kg. Golden Delicious: II 75/80 29-37,
II 70/75 26-31, II 65/70 20-28, II 60/65
18-20 per kg. Goudreinette: I 75/85 41-54,
I 65/75 39-44, II 75/85 40-43. II 65-75
28-33 per kg. Jonathan: I 70/80 31, II
70/80 19-28, I 65/70 17-23 per kg. Con
ference: I 65/75 47-59, I 55/65 38-45
per kg.
Groenten, Andy vie: II 67-103 afw.
47-77 per kg. Boerenkool: I 10-19 II 6-11
per kg. Knolraap: I 9-17, II 3-10 per kg.
Knolselderij: A 15-33, B 9-16 per stuk.
Prei: AI 109-139, All 88-131, Bil 77-114
afw. 56-111 per kg. Rode Kool: A 8-16
per kg. Savoye Kool: A 27-34 per kg.
Spruiten: A 61-111, B 35-63, D 87-101
per kg. Uien: I 19-28 per kg. Witlof: A
122-126, B 98-131, afw. 56-103 per kg.
Wortelen: 12-17 per kg.
N.V. Vruchtenveiling „Tiel en Omstre
ken". Veilbericht van 11-1-1971.
APPELEN
Cox's O, P.: I 75/80 56-65 70/75 56-66
65/70 46-40 60/65 25-36 55/60 16-19.
Cox's O. P.: II 75/80 50-54 70/75 48-55
65/70 33-39 60/65 22-31.
Golden Del. II 75/80 27-31 70/75 22-29
65/70 18-22 60/65 16.
Goudreinette: I 75/85 49-57 70/80 47-49
65/75 36-41.
Goudreinette: II 75/85 42-50 70/80 39-
44 65/75 31-38.
Ingrid Marie: I 70/80 32-38 65/75 22-
25.
Jonathan: II 75/80 23-31 70/75 19-27
65/70 18-20 60/65 14-16.
Laxton's Superb: I 70/80 28-32 65/75
20-26.
Lombarts Caiv.: I 75/85 26-31 70/80
25-28 65/75 16-22.
Fabrieksappelen; per 100 kg blank
f 15.60; per 100 kg rood f 12.20.
PEREN
Brederode: I 75/85 47-55 70/80 52-57
65/75 55 60/70 40-51.
Doyenne du Cornice: II 75/85 74-84
70/80 81-85 65/75 74.
Gieser Wildeman: I 60/70 90 50/60 62-
67 45-55 27-42
St. Remy: I 70/80 37-43 60/70 32-39.
Alles in ets. de kg. tenzij anders ver
meld.
EDERVEEN Op uitnodiging van
het bestuur van de Plattelandsvrou
wenbond zal op 13 januari door de Ne
derlandse Christelijke Reisvereniging
een actueel filmprogramma verzorgd
worden in het bijgebouw van de Ne-
derl. Herv. Kerk.
DEDA GUERREOTYPIE was het
eerste technisch perfecte systeem om
met beulp van een lichtgevoelige
plaat en een bij schilders reeds eeu
wen in gebruik zijnde camera, een
afbeelding tot stand te brengen van
natuurlijke voorwerpen. In Neder
land werd de daguerréotypie geïn
troduceerd in 1839 door de kunst
schilder en antiquair Christiaan
Portman. De eerste portretstudio
voor het publiek werd geopend te
Amsterdam in 1842. Ruim dertig
jaar lang was de daguerréotypie po
pulair in ons land. De Daguerreoty-
pen waren eenmalige positieven die
op hinderlijke wijze spiegelden.
Trouwens, men zag de afbeelding
maar slecht en het procédé was ver
re van makkelijk.
In 1835 was het de Engelsman Fox
echter al gelukt om met een camera
op lichtgevoelige papier negatieve
afbeeldingen te verkrijgen van een
venster van zijn huis. Door deze ne
gatieven nogmaals af te drukken op
een vel lichtgevoelig papier ontston
den er positieven. Het geniale van
deze vinding was, dat men nu van
één negatief, talloze positieven kon
maken.
Berssenbrugge bereikte speciaal grafische effecten in zijn werk door de
schaduwen (zoals bij deze scheermesjes) mee te laten spelen. Hij diende
als voorbeeld voor de latere focus-salons.
LIENDEN „Bedrijf en gezin één
geheel, ook financieel". Dit is de titel
van een cursus die georganiseerd zal
worden in Lienden en bedoeld is voor
echtparen en verloofde paren. De cur
sus behandelt vragen waar het boeren
gezin mee te maken heeft of kan krij
gen. De fiscale boekhouding van een
bedrijf levert cijfers op over het be
drijf sink omen (bedrijfswinst). Op de
eerste avond zal worden bekeken hoe
deze cijfers tot stand komen en hoe
hieruit het verteerbaar inkomen bere
kend kan worden.
De bedrijfsopvolging en -overname
brengen dikwijls veel vragen mee. Deze
vragen over sociale voorzieningen wor
den besproken op de tweede avond.
Voor alle gezinnen, zowel in de stad
als op het platteland geldt dat de be
hoeften sterk stijgen. Om met het be
schikbare inkomen zoveel mogelijk aan
de behoeften van het gezin te kunnen
voldoen, is het van belang de verschil
lende uitgaven goed tegen elkaar af te
wegen. Dit onderwerp komt op de der
de en vierde avond aan de orde.
De betekenis van het maken van een
testament en vragen rondom het huwe
lijks-goederenrecht worden op de laat
ste avond besproken door een notaris.
De andere avonden worden verzorgd
door de heer K. Visser, economisch-
sociaal voorlichter van de Gelderse
Maatschappij van Landbouw en door
mej. C. R. Snoek, consulente van de
Nederlandse Bond van Plattelandsvrou
wen.
De cursus wordt gehouden op dinsdag
2, 9, 16 en 23 februari en 2 maart in
Lienden. Plaats en tijd worden nader
bekend gemaakt. Wanneer het niet mo
gelijk is dat man en vrouw samen de
cursus volgen is ook één van twee wel
kom. Opgave tot deelneming vóór 21
januari bij de secretaris/secretaresse
van de afdeling Lienden van de Gel
derse Maatschappij van Landbouw,
Jong Gelre of de Nederlandse Bond van
Plattelandsvrouwen,
Coöp. Veilingsvereniging „Geldermal-
sen en Omstreken" G. A. Noteringen
van maandag 11 januari 1071.
APPELEN
Cox's Orange Pippin: EI 55/60 16-22
60/65 28-36 65/70 42-52 70/75 57-65 75/80
60-67 80/85 55-64 60/70 36-47 70/80 53-
65 80/90 53-57, EII 55/60 16 60/65 23-20
65/70 41-45 70/75 48-54 75/80 49-60.
Goudreinette: EI 65/75 38-41 75/85 51-
60 85/95 48-56, EII 65/75 35-39 75/85
47-55 85/95 45-53.
R. Goudreinet: EI 65/75 41-46 75/85
63-71 85/95 61-70.
Jonathan: EI 60/65 18-19 65/70 25-34,
60/70 20 70/80 33-37, EII 60/65 15 65/70
17-21 70/75 26 75/80 31 60/70 17 70/80
22-28.
G. Delicious: EI 65/70 26-33 70/75 36-
47 75/80 44-54 80/85 44-58, 60/70 24-28
70/80 36-42 80/90 40, EII 60/65 17 65/70
18-29 70/75 23-31 75/80 25-31 80/85 25,
60/70 16-26 70/80 21-39 80/90 27-36 75/85
38-39.
L. Calville: EI 60/70 19 70/80 28-31
80/90 24-29.
Ingrid Marie: EI 65/70 24 70/75 43
65/75 31 75/85 41.
PEREN
Conference: EI 55/60 38-39 60/70 49-
53 70/80 59.
Brederode: EI 60/70 50-52 70/80 53-59.
G. Wildeman: EI 55/65 42 50/60 64
60/70 90.
St. Remy: EI 60/70 40-44 70/80 44-49.
Winterjan: EI 50/60 27 60/70 39.
Doyenne du Comice: EII 60/65 43 65/
75 77 75/85 82.
Doordraai: 15,60; Jonathan: 12,10 per
100 kg.
RENSWOUDE Sex en Evangelie ie
het onderwerp dat de plaatselijke He-
vormde predikant ds. L. v.d. Beut zon
dagavond 17 januari in de Ned. Her
vormde kerk, zal behandelen.
Na de dienst, die om 18.30 uur aan
vangt, zal er gelegenheid zijn voor na
bespreking in gebouw Rehoboth over
dit onderwerp, waarbij ook het zevende
gebod zal worden besproken.