Honderd jaar fotografie in Streekmuseum L L Uitslagen dammen en schaken WÊSmp ASC won spectaculair volleybalduel ZO BEGON HET... Krokodille- grapje Kunstmarkt in provinciehuis *ras. 1 VEILING ZALTBOMMEL VRUCHTENVEILING TIEL Reisfilms voor CPB Reeks cursus avonden in Lienden VEILING GELDERMALSEN Sex en Evangelie oiiiv BURGERLIJKE STAND WOENSDAG 13 JANUARI 1971 GEDULD KUNST ROMANTIEK Wk->c KESTEREN NUTTIG BOEIENDE BEELDEN IN HISTORISCH OVERZICHT -■■■ ,'V Oude camera's uit 1840 (boven). Men maakte hem zelf en brille slijpers leverden de lenzen. Onder een complete Daguerreotypie-uitrusting a Terwijl ik dit hoekje vul laat Koning Winter zijn invloed gelden. Sneeuw, neerslag, vorst zijn als aan de orde van de dag. De heren in De Bilt voorspellennog niet veel goeds, maar.... de dagen lengen al weer eert weinig en we kunnen nu reeds voorjaarsuitingen öpmerken. Stapt U eens met mij rond en ik zal U er opmerkzaam opmaken, dat januari voorjaarsuitingen geeftwant we gaan niet .ziende-blind" aan dat moois voorbij! Met een overdaad aan knopjes en bloemen pronkt de Winterjasmijn (Jasminium nudiflorum), nudi wil zeggen is naakt, florum is bloem, dus de winterjasmijn daar tegen de Zuidmuur is de naaktbloeiende Jas mijn. En wat zegt U van de Tover- hazelaar daar in die tuin? Deze staat jammer genoeg, in nog veel te weinig tuinen. Hij staat op het ogenblik op het punt van bloeien. Men wordt stil bij het aanschouwen van een dergelijke lentetooi in ja nuari. De mooiste Toverhazelaar is wel de Hamamelis Mollis, afkomstig uit China, waarvan de twijgen en de der de bladeren bezet zijn, met sterharen. Er zijn verder nog twee Amerikaanse en één Japanner in cultuur. Het zijn allen prachtige bloeiers en dat zo vroeg in het jaar alle sneeuw- en regenbuien, vorst, slijk en zacht winterweer elkaar af wisselen. ils het niet onbegrijpelijk, dat zovelen en zonder dit alles op te merken, er aan voorbij gaan? Is het zo vroegtijdig uitlopen van de kamperfoelie en de vlier ook" niet indrukwekkend? Het leven onder oude heggen valt ons in 't oog. We zien de grasjes, paarse dovenetel. 't kruiskruid en de vogelmuur. Het valt lang niet altijd te zeggen of ze al wéér bloeien of nog bloeien. Op sommige plaatsen in het gras zien we al vrij veel madeliefjes en het speenkruid waagt haar eerste blaadjes al weer boven de grond. Het kan nog vriezen en ook dooien in januari, misschien sneeuwt 't wel als dit praatje" onder uw ogen komt, doch dat januari voorjaarsui tingen geeft is 'n waarheid die ie dereen ontdekken kan. Het is mij te gewaagd om te voorspellen want, het weertje wezen zal. Doch met zekerheid staat vastdat de sneeuwroem, het sneeuwklokje, de crocussen en meer zeer vroege bloeisters zich in de nog koude schoot van moeder aarde opmaken om binnenkort de nieuwe lente aan te kondigen, al wijst de kalender nog geen lente aan. De ribes en de forsythea zitten tjok vol met dikke bloemknoppen. U kunt er gerust enkele takjes afsnij den, de steel beneden een eindje insplijten en de takjes in een wijde vaas zetten op water. Iedere dag gaan we de takken 's morgens en 's avonds flink besproeien en u zult de bloemknoppen van dag tot dag forser zien worden. Beginnen de knoppen te kleuren dan ophouden met sproeien en na enkele dagen staan de takjes in volle bloei te pronken en heeft u het voorjaar in uw kamer. Het is weer zoverPrijslijsten en fol ders worden in mijn brievenbus ge deponeerd. Ook u, beste lezer (es zult zeker mooi gekleurde foldertjes en prijslijsten ontvangen. Ik reken het tot mijn plicht om een ,,Weest op uw hoede" te laten horen. Reeds eerder heb ik u gewaarschuwd en toch moest ik toen horen, dat er echte liefhebbers zijn die zich te pakken lieten nemen. Ik wil u bij dezen dan ook ernstig waarschuwen tegen het zoet gefluit van de voge laars die in hun fraaie foldertjes spotgoedkope" sortimenten vaste planten, rozen, bolgewassen, etc. aanbieden. Men mag zijn k?us be palen tussen pakket a, b en c. ,,Zend geen geld vooruit, betalen bij ontvangst aan de postbode"aldus het beleefde foldertje-advies. Vaak wordt dan ook nog aan de afnemers van zo'n goedkoop a, b of c-pakket een gratis ,,wonderbol" beloofd of een aantal pakjes bloemzaden. Trap er niet in! Laat die zoete flui ters, maar fluiten. Velen weten bij ondervinding dat zo'n spotkoopje een zwaar duurkoopje was. In de meeste gevallen is het rommel, uit schot dat u in handen wordt ge speeld. Koopt altijd uw benodigde zaden, planten, etc. bij een ver trouwd adres. Uw plaatselijke leve rancier is zeer zeker een vertrouwd adres, hij immers heeft een naam te verliezen. Misschien betaalt u dan wel enkele centen meer, doch u heeft dan ook tevens de zekerheid dat u waar voor uw geld krijgt. Antwoord aan mevrouw D. B. de L. de D.: Wat uw eerste vraag be treft: Wanneer u bovenstaand praatje" goed gelezen heeft, dan behoef ik u hier niet meer te ant woorden. Uw tweede vraag over de bladval van de fijnbladige vinger- plant moet ik als volgt beantwoor den: U heeft de plant te warm staan en de atmosfeer is te droog. Deze plant vraagt veel licht. Om de plant een voldoende vochtige atmo sfeer te geven, moet u vaak sproeien met lauw water. Het beste is haar op de diepe-bordmethode te kweken. Een theeschoteltje-met de onderzijde naar boven in een kom leggen, zorgen dat het water in de kom net even onder de voet van het schoteltje blijft. De plant op het omgekeerde schoteltje zetten. Op deze wijze houdt u steeds een meer vochtige atmosfeer rond de plant en de plant zal er wel bijvaren. E. J. GRIJSEN - RHENEN AMERONGEN Uitslagen onderlin ge competitie: B. Kleinveld—Verkerk 2-0; M. v.d. GriftVeldhuizen 2-0; MeijerFaber 1-1; E. v.d. Griftv. Dam 2-0; W. v.d. GriftM. Kleinveld 2-0; J. v. ViegenW. v. Viegen 1-1; MarisA. v.d. Grift 1-1. De bekers voor het behalen van de meeste punten in de bondscompetitie gingen naar: A. N. Maris (le tiental) en W. v. Viegen (2e tiental). SCHAKEN Voor de onderlinge competitie speel den deze week: v.d. VeenWalraben- stein 0-1; v. BoortBode 1-0; Meijer Keijden %-Vi; Overdijkv. Veenendaal 1-0; Engelv. Geijtenbeek 1-0.. RHENEN Fotograferen is in. Men behoeft maar bij de ontwikkelcentrales te informeren om overstelpt te worden met onnoemlijk grote aantallen films, wanneer de vakanties achter de rug zijn. leder gezin is tegenwoordig wel in hef bezit van een of meer camera's waarmee dan driftig wordt „gekiekt". Of er alleen hoofden, benen of misschien zelfs hele figuren op dia of foto tevoorschijn komen, doet soms weinig ter zake. het fototoestel behoort eenvoudig tot de uit rusting van een zichzelf respecterend mensenkind. Voor velen is zelfs de film camera al gewoon-goed. Daarom aal en moet de tentoonstel ling „100 jaar fotografie" in het Streek museum te Rhenen ongetwijfeld de in teresse hebben van menig amateurfoto graaf of fotografe. In samenwerking met de Ned. Kunststichting te Amster dam is er een prachtig overzicht ge creëerd van het begin der fotografie, toen alles nog niet xo gemeen-goed was als nu. Men pretendeert niet een volledige weergave te bieden, maar wandelend langs de „kunstwerken" krijgt men toch een schitterende indruk van een eeuw scheppen, uitvinden, tasten en zoeken op fotografisch terrein. Vooral in deze tijd, waarin de be langstelling voor oude en antieke zaken een bloeiperiode doormaakt, zullen de portretten waarbij men in die tijd ze ker vijf minuten stil heeft moeten zit ten, ongetwijfeld aanslaan. Ik wil in dit bestek met u, die tot leven gekomen historie in het Streekmuseum, vluchtig nalopen, erop vertrouwend dat velen uit nieuwsgierigheid de rest zelf gaan bezien- Het is de moeite waard. Het begin ligt uiteraard bij de eerste camera's. Als eerste ziet u een foto van de (nog echte) camera obscura die in het open veld gebruikt moest worden, althans... wanneer de zon scheen. Om streeks 1840 waren er nog geen fabrie ken waar deze fototoestellen aan de lo pende band geleverd werden. Men bouwde zijn eigen donkere kamertje, terwijl brillenslijpers de lenzen ver schaften. (zie foto). In de schilderkunst was het portret altijd al een geliefd object, maar ook de fotografie leende zich daar best voor. Wel was het toentertijd een voorwaar de dat men er een flinke portie geduld voor over had. Vooralsnog bleek het een luxe zich te laten portretteren. Het was een kostbare zaak om geduldig „naar-het-vogelt je-te-kijken" en trots het portret vaak met allerlei toestanden eromheen, later thuis te ontvangen. Op de tentoonstelling hangen enkele spotprenten over het fotograferen waarbij de fotograaf wegdook in zijn zwarte omhulsel. Bijzonder aardig is om te zien hoe ons woord kiekje af komstig is van de Leidste studentenfo tograaf J. D. Kiek. Van hem is een al- bumine afdruk uit 1880 te zien. Hij maakte daarbij gebruik van albumine- papier, een verbinding van eiwit, dat later in zilvemitraat werd gebaad. Omstreeks 1872 deed de kooldruk als De heer Ouwehand kreeg op ze kere dag een leraar uit Utrecht aan de telefoon, die hem vertelde pas uit Zuid-Afrika te zijn terug gekomen en een krokodil te heb ben meegenomen. Maar helaas, het dier wilde in Utrecht aange komen niet vreten en of Ouwe hands Dierenpark hem nu maar wilde huisvesten, dan zou hij wel opknappen. Maar wat moet ik met een ziek dier doen, dacht de heer Ouwe hand. Nou ja, zó ziek was de kro kodil nou ook weer niet. En op die uitlating sprak de heer Ouwe hand met de leraar af, dat hij de volgende dag iemand zou sturen om het dier op te halen. Op het aangegeven adres in de Domstad aangekomen, trof de boodschapper een bejaarde dame, die begon te lachen, toen haar werd verteld wat het doel van de komst was. Ik denk," zei ze, ,,dat ze je be donderd hebben, want je bent al de derde die aan de deur komt om een krokodil....! UTRECHT Van woensdag 13 ja nuari tot en met donderdag 21 januari sieren meer dan 120 kunstenaars uit de provincie Utrecht met wandkleden, schilderijen, tekeningen en gouaches de statige gangen en representatieve ruim ten van het provinciehuis. Ook beeld houwwerk en edelsmeedkunst zijn ten toongesteld, al wil de uit het provin ciaal personeel gevormde commissie die over aankopen moet adviseren nadruk kelijk niet van een „expositie" spreken. Omdat aan de in het provinciehuis opgestelde werken geen selectie is voorafgegaan zou men veel beter van een kunstmarkt kunnen spreken. Een kunstmarkt die niet alleen voor ambte naren is geopend, maar door iedere genteresseerde burger is te bezoeken. Het provinciehuis is immers een openbaar gebouw dat helaas nog te weinig als „open huis" wordt be schouwd. Op het idee om provinciale personeelsleden in de gelegenheid te stellen kunst aan te kopen is in Utrecht enthousiast gereageerd. Elke deelnemende kunstenaar heeft drie werken kunnen plaatsen. Voor aankopen door de provincie is een be drag beschikbaar van 15.000,-. Uiter aard bestaat ook de mogelijkheid tot particuliere aankopen, die dan in aan merking komen voor een rijkssubsidie van 25 procent. Catalogi worden gratis ter beschikking gesteld. Belangstellenden kunnen voor een eventuele aankoop contact opnemen met mevr. M. Overkleeft-Verburg, ka mer 1 provinciehuis, tel. 030-21612 toe stel 233. Het provinciehuis is voor publiek ge opend van 8.15 tot 17.15 uur en tijdens de statenvergadering op 13, 14 en 15 januari ook 's avonds tot circa 23.30 uur. variant zijn intrede en het voorbeeld van de geportretteerde weesjes, dat in Rhenen hangt, laat een verbluffend re sultaat zien, wat scherpte en xwart-wit contrast betreft. Jacob Olie is vertegenwoordigd door enkele schitterende opnamen van Am sterdamse stadgezichten. De sfeer weet hij voortreffelijk weer te geven en uit al zijn opnamen proeft men met welk een liefde hij bezig is geweest bij het opbouwen van een bewonderingswaar- dige collectie stadsgezichten. Via hem komt men onwillekeurig op de vraag: is fotografie kunst? Die vraag was, laten we zeggen tussen 1885 en 1925 maar voor één uitleg vatbaar: fo tografie is kunst. Later heeft men dit toch wat gerelativeerd en gaf men lie ver de fotograaf zelf de naam kunste naar mee, wanneer hij daar althans ge zien zijn werk, voor in samenwerking kwam. In ieder geval is het een uniek geval op deze tentoonstelling ook de schilder/fotograaf Breitner te ontmoe ten. Wie zijn prachtige schilderijen kent, herkent hem ook direct in zijn foto's. Geen wonder, want Breitner heeft tal rijke schilderijen, gouaches en tekenin gen gemaakt naar zijn eigen foto's. Hij liet maar liefst bijna 2000 fotonegatie ven achter. Ook Willem Witsen werd als schilder gegrepen door de fotografie en hoewel het voor hem maar een hulpmiddel was, is in zijn fotoportret ten toch duidelijk de toets van de schil der te herkennen. Aan het begin van onze eeuw was men dusdanig vertrouwd met de tech niek dat er meer aandacht kwam voor ----- LIENDEN ASC kwam uit tegen de studenten-volleybalvereniging CVL uit Delft. Aangezien de wedstrijd pas laat begon, moest de Liendense club diverse jeugdige spelers missen, zoals Andre Tummers, Gerrit van Schaik en Berry ter Wielen. In de eerste set probeerde het Delftse team snel een voorsprong op te bou wen. De aanvallen waren knap van op zet, maar wel wat eenzijdig, praktisch alles liep over de lange in Delft stude rende Surinamer Freke Suyatéma. De smashes van de Surinamer bleken niet krachtig genoeg om het 2-mans blok Derks-Verwoert te doorbreken. ASC liep dan ook integenstelling tot CVL snel weg. ASC won de set met 15-12. In de tweede set werden de gebroe ders Cor en Wim van Laar meer in het spel betrokken. Met 14-12 stond het team uit Delft voor, toen ASC de servi ce wist te bemachtigen, na een slimme plaatsbal van Hennie van Hattem. Met keiharde opslagen wist ASC de stand weer in evenwichi te krijgen. Door een fout in de verdediging moest de ploeg echter de opslag afstaan. Nu kon CVL weer gaan scoren. En dat werd dan ook gedaan en hoe.... Met een fraai ingehouden smash wist aanvoer der Cor van Laar zijn ploeg weer aan de leiding te krijgen. De bal werd op gevangen door de verdediging van ASC, een set up naar goed in positie staande Wim Derks, die de bal onge lukkigerwijze op de bril van Fré Bus- sink sloeg. De bal kwam via de bril die in 10 tallen stukken her en der door de zaal lag verspreid, toch nog over het net. Geheel ASC stond nog na te genie ten van de enorme smash en zag de bal amper terugkomen. De CVL-ers waren dank zij de bril aan een set-overwin ning gekomen: 16-14. Zeer uitvoerig, zoals bij studenten gebruikelijk, werd Fré Bussink, weliswaar zonder bril, rondgedragen onder de yell „Dank zij de bril, dank zij de bril!!" CVL werd door het onverwachte suc ces wat overmoedig. De combinaties werden slordiger. Ook kwamen de ver dedigers te ver naar voren. Natuurlijk werd dit door de Oranje Witters uitge buit. De laatste set werd dan ook snel beslist. Volkomen kansloos moesten de studenten genoegen nemen met 6-15. C. A. Nijman, van Kon. Emmalaan 19 te Kesteren naar De Bilt; Niessen w.v. van J. Gerderen, van Kon. Emmalaan 19 te Kesteren naar De Bilt; Van Beijn- hem ev J. van Dee, van v.d. Zande- straat 16 te Kesteren naar Valburg; G. Seton en gezin van Rozenstraat 15 te Opheusden naar Strijen; Van Lavieren wv van C. Lavieren, van v.d. Zande- straat 25 te Kesteren naar Ophemert; Van Lent ev N. Beijer, van Kempkes- laan 21 te Opheusden naar Ede; A. van de Pol, van Dalwagenseweg 51 te Op heusden naar Bathmen; G. Rodenburg van Tielsestraat 94 te Opheusden naar 's-Gravenhage; Van den Bosch ev G. H. Valkenier, van Dalwagenseweg 31 te Opheusden naar Dodewaard; D. J. P. G. Hofs, van Rijnbandijk 147 te Opheus den naar Liniestraat 27 te Ochten; L. Hoogstra, van Jan van Amstelstraat 17 te Kesteren naar Wageningen; J. H. Voorstok, van Stationsstraat 16 te Kes teren naar Coevorden; Roügoor ev van M. Klompenburg, van Ribesstraat 4 te Opheusden naar Zelhem; D. G. E. Meurs. van Fruitstraat 1 te Kesteren naar Tiel. G. H. Breitner schilderde veelal naar zijn eigengemaakte foto's van o.a. Amsterdamse stadsgezichten. Hier een opname van de Lindengracht te Amsterdam. Een typisch Breit- neriaanse compositie. bijzondere creaties, waarbij dan vooral romantische toestanden geschapen wer den. U ziet er mooie staaltjes van, bij voorbeeld het lieflijke portret van een moeder met kind door Ziesener. Bernard F. Eilers is de man van de tegenlichtopnamen geworden. Hij durf de het aan ongebruikelijke onderwer pen te „belichten" en gaf tevens blijk de schilderhistorie te kennen, toen hij een Breugeliaans schaatstafereel op de gevoelige plaat vastlegde. Een verbin ding tussen fotografie en schilderkunst is doelbewust geschapen door Berssen- brugge toen hij zijn vrouw portretteer de met een doek van Mondriaan op de achtergrond. Paul Citroen is op deze expositie aanwezig met zijn bekende collage „Metropolis", waar hij bij wijze van experiment een montage van kran tenknipsels langs fotografische weg presenteert. Na 1930 doet de nieuwe zakelijkheid ook in de fotografie zijn intrede. Jan Kamman gaat uit van doodgewone mo tieven, zoals houtschroeven of laat ver rassend aardige dubbeldrukken zien van oude en nieuwe gevels. Het detail raakt in, en vooral Piet Zwart en Paul Schuitema tonen hoe men de foto als uitdrukkingsmiddel kan gebruiken. Prachtig zijn „berijpte kool" en „beslagen ruit". Ik wil deze bespreking(rondgang) be sluiten met Cas Oorthuys. Hij is onder meer aanwezig via een vriendenportret waarin hij de solorisatie toepast. Hier door ontstaan randschildeffecten die de toon doen veranderen. Een leek zou zeggen: ik zie positief en negatief tege lijk (of naast elkaar). Deze tentoonstel ling lijkt me vooral voor fotoclubs maar ook voor schoolexcursies bijzon der leerzaam en onderhoudend. Als men even van tevoren belt krijgt men een rondleiding erbij en zal het een stimulerend en nuttig effect hebben. Deze expositie van boeiende historische beelden duurt tot en met 31 januari. Behalve op zondag en woensdag kan men er elke dag tussen 11 en 12.30 of 14 en 17 uur terecht. Wie maar enigszins van fotograferen houdt, mag deze kans beslist niet voorbij laten gaan. Prysbericht d.d. 11-1-'71 Fruit Export, Cox or.O.: I 75/80 64-67 I 70/75 55-61, 65/70 44-49, I 60/65 24-31 per kg. Golden Delicious: II 75/80 29-37, II 70/75 26-31, II 65/70 20-28, II 60/65 18-20 per kg. Goudreinette: I 75/85 41-54, I 65/75 39-44, II 75/85 40-43. II 65-75 28-33 per kg. Jonathan: I 70/80 31, II 70/80 19-28, I 65/70 17-23 per kg. Con ference: I 65/75 47-59, I 55/65 38-45 per kg. Groenten, Andy vie: II 67-103 afw. 47-77 per kg. Boerenkool: I 10-19 II 6-11 per kg. Knolraap: I 9-17, II 3-10 per kg. Knolselderij: A 15-33, B 9-16 per stuk. Prei: AI 109-139, All 88-131, Bil 77-114 afw. 56-111 per kg. Rode Kool: A 8-16 per kg. Savoye Kool: A 27-34 per kg. Spruiten: A 61-111, B 35-63, D 87-101 per kg. Uien: I 19-28 per kg. Witlof: A 122-126, B 98-131, afw. 56-103 per kg. Wortelen: 12-17 per kg. N.V. Vruchtenveiling „Tiel en Omstre ken". Veilbericht van 11-1-1971. APPELEN Cox's O, P.: I 75/80 56-65 70/75 56-66 65/70 46-40 60/65 25-36 55/60 16-19. Cox's O. P.: II 75/80 50-54 70/75 48-55 65/70 33-39 60/65 22-31. Golden Del. II 75/80 27-31 70/75 22-29 65/70 18-22 60/65 16. Goudreinette: I 75/85 49-57 70/80 47-49 65/75 36-41. Goudreinette: II 75/85 42-50 70/80 39- 44 65/75 31-38. Ingrid Marie: I 70/80 32-38 65/75 22- 25. Jonathan: II 75/80 23-31 70/75 19-27 65/70 18-20 60/65 14-16. Laxton's Superb: I 70/80 28-32 65/75 20-26. Lombarts Caiv.: I 75/85 26-31 70/80 25-28 65/75 16-22. Fabrieksappelen; per 100 kg blank f 15.60; per 100 kg rood f 12.20. PEREN Brederode: I 75/85 47-55 70/80 52-57 65/75 55 60/70 40-51. Doyenne du Cornice: II 75/85 74-84 70/80 81-85 65/75 74. Gieser Wildeman: I 60/70 90 50/60 62- 67 45-55 27-42 St. Remy: I 70/80 37-43 60/70 32-39. Alles in ets. de kg. tenzij anders ver meld. EDERVEEN Op uitnodiging van het bestuur van de Plattelandsvrou wenbond zal op 13 januari door de Ne derlandse Christelijke Reisvereniging een actueel filmprogramma verzorgd worden in het bijgebouw van de Ne- derl. Herv. Kerk. DEDA GUERREOTYPIE was het eerste technisch perfecte systeem om met beulp van een lichtgevoelige plaat en een bij schilders reeds eeu wen in gebruik zijnde camera, een afbeelding tot stand te brengen van natuurlijke voorwerpen. In Neder land werd de daguerréotypie geïn troduceerd in 1839 door de kunst schilder en antiquair Christiaan Portman. De eerste portretstudio voor het publiek werd geopend te Amsterdam in 1842. Ruim dertig jaar lang was de daguerréotypie po pulair in ons land. De Daguerreoty- pen waren eenmalige positieven die op hinderlijke wijze spiegelden. Trouwens, men zag de afbeelding maar slecht en het procédé was ver re van makkelijk. In 1835 was het de Engelsman Fox echter al gelukt om met een camera op lichtgevoelige papier negatieve afbeeldingen te verkrijgen van een venster van zijn huis. Door deze ne gatieven nogmaals af te drukken op een vel lichtgevoelig papier ontston den er positieven. Het geniale van deze vinding was, dat men nu van één negatief, talloze positieven kon maken. Berssenbrugge bereikte speciaal grafische effecten in zijn werk door de schaduwen (zoals bij deze scheermesjes) mee te laten spelen. Hij diende als voorbeeld voor de latere focus-salons. LIENDEN „Bedrijf en gezin één geheel, ook financieel". Dit is de titel van een cursus die georganiseerd zal worden in Lienden en bedoeld is voor echtparen en verloofde paren. De cur sus behandelt vragen waar het boeren gezin mee te maken heeft of kan krij gen. De fiscale boekhouding van een bedrijf levert cijfers op over het be drijf sink omen (bedrijfswinst). Op de eerste avond zal worden bekeken hoe deze cijfers tot stand komen en hoe hieruit het verteerbaar inkomen bere kend kan worden. De bedrijfsopvolging en -overname brengen dikwijls veel vragen mee. Deze vragen over sociale voorzieningen wor den besproken op de tweede avond. Voor alle gezinnen, zowel in de stad als op het platteland geldt dat de be hoeften sterk stijgen. Om met het be schikbare inkomen zoveel mogelijk aan de behoeften van het gezin te kunnen voldoen, is het van belang de verschil lende uitgaven goed tegen elkaar af te wegen. Dit onderwerp komt op de der de en vierde avond aan de orde. De betekenis van het maken van een testament en vragen rondom het huwe lijks-goederenrecht worden op de laat ste avond besproken door een notaris. De andere avonden worden verzorgd door de heer K. Visser, economisch- sociaal voorlichter van de Gelderse Maatschappij van Landbouw en door mej. C. R. Snoek, consulente van de Nederlandse Bond van Plattelandsvrou wen. De cursus wordt gehouden op dinsdag 2, 9, 16 en 23 februari en 2 maart in Lienden. Plaats en tijd worden nader bekend gemaakt. Wanneer het niet mo gelijk is dat man en vrouw samen de cursus volgen is ook één van twee wel kom. Opgave tot deelneming vóór 21 januari bij de secretaris/secretaresse van de afdeling Lienden van de Gel derse Maatschappij van Landbouw, Jong Gelre of de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen, Coöp. Veilingsvereniging „Geldermal- sen en Omstreken" G. A. Noteringen van maandag 11 januari 1071. APPELEN Cox's Orange Pippin: EI 55/60 16-22 60/65 28-36 65/70 42-52 70/75 57-65 75/80 60-67 80/85 55-64 60/70 36-47 70/80 53- 65 80/90 53-57, EII 55/60 16 60/65 23-20 65/70 41-45 70/75 48-54 75/80 49-60. Goudreinette: EI 65/75 38-41 75/85 51- 60 85/95 48-56, EII 65/75 35-39 75/85 47-55 85/95 45-53. R. Goudreinet: EI 65/75 41-46 75/85 63-71 85/95 61-70. Jonathan: EI 60/65 18-19 65/70 25-34, 60/70 20 70/80 33-37, EII 60/65 15 65/70 17-21 70/75 26 75/80 31 60/70 17 70/80 22-28. G. Delicious: EI 65/70 26-33 70/75 36- 47 75/80 44-54 80/85 44-58, 60/70 24-28 70/80 36-42 80/90 40, EII 60/65 17 65/70 18-29 70/75 23-31 75/80 25-31 80/85 25, 60/70 16-26 70/80 21-39 80/90 27-36 75/85 38-39. L. Calville: EI 60/70 19 70/80 28-31 80/90 24-29. Ingrid Marie: EI 65/70 24 70/75 43 65/75 31 75/85 41. PEREN Conference: EI 55/60 38-39 60/70 49- 53 70/80 59. Brederode: EI 60/70 50-52 70/80 53-59. G. Wildeman: EI 55/65 42 50/60 64 60/70 90. St. Remy: EI 60/70 40-44 70/80 44-49. Winterjan: EI 50/60 27 60/70 39. Doyenne du Comice: EII 60/65 43 65/ 75 77 75/85 82. Doordraai: 15,60; Jonathan: 12,10 per 100 kg. RENSWOUDE Sex en Evangelie ie het onderwerp dat de plaatselijke He- vormde predikant ds. L. v.d. Beut zon dagavond 17 januari in de Ned. Her vormde kerk, zal behandelen. Na de dienst, die om 18.30 uur aan vangt, zal er gelegenheid zijn voor na bespreking in gebouw Rehoboth over dit onderwerp, waarbij ook het zevende gebod zal worden besproken.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1971 | | pagina 5