Nieuwe prijzen blijken voorlopig centenkwestie HUISVROUW HEEFT DE EERSTE RONDE VAN 1971 OVERLEEFD Prijsverhoging is thans ongeveer drie procent VERLIEZEN DE GROTE WINKELS HUN IMAGE? Het spelen duurt maar kort MODEKEIZERIN CHANEL GING EENZAAM HEEN f BOODSCHAPPENLIJSTJE 1 ft J Om nu te praten van een echte aanslag op de beurs van de huis vrouw; nee, die is er deze week nog niet geweest. Over het algemeen waren de prijsbewuste huisvrouwen, die met een flink gevulde tas met boodschappen de supermarkt verlieten, behoorlijk tevreden. Zij het onder voorbehoud: weinig onder vraagde huisvrouwen lieten na om te zeggen„Wat niet is, kan nog komeri'. JUNI LIJSTJE GELEIDELIJK Lichtpunt voor kleintjes KLAP HUISARTS VAAG Slechts één van de vijftien huisvrou wen, die wi) tijdens onze vluchtige en quête ondervroegen, kon met stelligheid zeggen, dat zij op haar boodschappen van dertig gulden vergeleken met de cember ongeveer een gulden duurder uit was. Volgens de heer C. Schilt, mede-eige naar van een aantal supermarkten, zijn de prijsontwikkelingen per 1 januari vrij gunstig te noemen. „Ik ben er echter van overtuigd, dat de grote klap in juni van dit jaar zal komen. Voorlopig zijn wij tevreden. Met wij bedoel ik dan zowel de consu ment als de leverancier. Als ik alle prijswijzigingen dalingen en verho gingen bekeken heb, kan ik met een gerust hart zeggen, dat het fifty-fifty is gebleven". De heer Schilt toont het aan met voorbeelden. „Produkten met een grote omzetsnelheid met name koffiemelk en soepen zijn belangrijk goedkoper geworden. Sommige fabrikanten van koffiemelk hebben de prijs zelfs bijna tien procent verlaagd. Daartegenover staan enkele merken frisdranken, die zeven cent per liter ruurder zijn ge worden en natuurlijk de suiker, waar van de kilo-prijs met drie cent is ver hoogd. Vooral dat laatste telt nogal zwaar", zegt de heer Schilt. Aan de hand van een boodschappen lijstje van dinsdag 15 december hebben wij eens nagegaan hoe de prijswijzigin gen van een dergelijk door-de- weeks-pakket levensmiddelen in de eerste week van januari tot uiting kwamen. Het pakket: 250 gram koffie, een kilo suiker, drie euroflessen bier, een liter frisdrank, een halve liter koffiemelk, een blik soep (Hongaarse ragoüt), een blik babyvoeding, 500 gram tarwegries- meel, een blikje paprikapoeder, een pak toiletpapier, een pak lucifers, afwas- middel, een pak waspoeder, een pakje margarine en een kuipje margarine, kostte op 15 december 1970 15,85. De ze week kwam dit pakket op 16,21 te staan. Het pakket is dus welgeteld 2,27 pro cent duurder geworden. Wij hebben dit bij vier andere supermarkten geveri fieerd. In alle supermarkten was men druk bezig met het aanbrengen van de nieuwe prijzen op de artikelen, Sommi ge produkten waren daardoor voor de oude prijs te krijgen en sommige voor de nieuwe. De schommelingen op het bedrag van 16,21 beliepen respectie velijk 0,19, 0,14, 0,7 en 0,-31. We hadden dus nog een aantal artikelen voor de oude prijs. Volgende week zal dit genivelleerd zijn, omdat over het algemeen wordt verwacht, dat dan de nieuwe prijzen zullen zijn aangepast. Toch kunnen weinig bedrijfsleiders van supermarkten een duidelijk ant woord geven op de vraag hoe de prijs verhoging zich over de hele linie mani festeert. „Wij moeten eerst door de oude voor raden heen zien te komen. Met de nieu we zending krijgen we ook de nieuwe prijslijsten. Je moet weten, dat we er helemaal niet happig op zijn om de prijzen op één dag veranderen, veran deren. Dat heeft een bepaalde psycho logische waarde. Als je op één dag DEN HAAG De federatie van Organisaties van Sigarenwinke liers heeft een lichtpunt voor de kleine winkeliers ontdekt: de grote winkeleenheden schijnen hun aantrekkingkracht enigszins te verliezen, zo zegt de federatie in een nieuwjaarsoverzicht. „De koele zakelijkheid, het ont breken van persoonlijk contact en het gemis aan service, worden door de klant toch wel als nadelig gevoeld". De klant, aldus de federatie, wordt steeds veeleisender en een terugkeer tot het kleinere bedrijf zoals in Amerika al duidelijk is waargenomen zal men ook in ons land kunnen verwachten. Reeds kan de Katholieke Ver eniging voor de Tabaksdetailhan del signaleren, dat in de eerste tien maanden van 1970 de siga renwinkeliers met kleine omzet ten (minder dan f 100.000) een procentueel iets betere omzetstij ging hebben bereikt dan de gro tere zaken. In dat tijdvak van tien maan den zijn de totale geldomzetten van de tabaksdetailhandel met 6 procent ten opzichte van 1969 ge stegen. Per artikel werd de groot ste omzetstijging geboekt in de sector bij- en nevenartikelen (25 procent). De geldomzetten in si garen stegen met 3 procent, die in sigaretten met 7 procent en die in tabak met 1 procent. doorvoert, stoot je de lanten af. Bij de meeste bedrijven ge beurt dat met regelmaat. Als de een het geleidelijk aan doet ook al kost het geld moet de ander het ook wel", aldus een bedrijfsleider van een super markt, die officieel niets mag zeggen, omdat het hoofdkantoor dat al doet. Het is wel duidelijk, dat de grootste prijzenslag nog niet valt in de voe dingssector, die volgens de verdeelsleu tel van het Centraal Bureau voor de Statistiek 34,9 procent van de maande lijkse bestedingen van een gemiddeld gezin uitmaakt Het Is bekend, dat een aantal flinke prijsverhogingen is doorgevoerd. We hoeven alleen maar te denken aan de ziektekostenverzekering, die variërend van zestien tot 22,4 procent omhoog is gegaan. Alleen deze verhoging betekent voor een bejaard echtpaar al een aan slag van drie procent van het netto inkomen. In indexcijfers berekend, be tekent dit ruim 4,5. De telefoontarieven gaan omhoog door wijziging van het abonnements geld van vijftien in zestien gulden. Ook de talrijke autobezitters moeten een zware slag incasseren: de wegenbelas ting gaat gemiddeld met veertig gulden per jaar omhoog en de autoverzekering met tien procent Dat betekent ook nog enkele tientallen guldens. Daarnaast zijn de benzineprijzen met 2,7 cent per liter gestegen. De man komt er in de eerste week van jartuari nogal beroerd af. Laten we eens een voorbeeld geven, 's Morgens in alle vroegte gaat hij naar de benzi nepomp. Hij tankt 22 liter. Dat bete kent een prijsverschil van bijna zestig cent. In de stationsrestauratie drinkt hij een kop koffie, koopt er gewoonte getrouw een dagblad en zijn weekblad. De koffie is tot zijn verbazing (immers de suikerprijs is omhoog gegaan en de prijs van een aantal koffiemerken is gestegen) niet duurder geworden. Het dagblad is vijf cent duurder geworden en toevallig net het weekblad, dat hij altijd leest, een kwartje. In tijd van amper een uur heeft hij 16,70 uitgegeven. Dat is negentig cent meer dan een week geleden, ofwel, bui ten de verhoging van de wegenbelas ting en autoverzekering van dit ritje om, een prijsverhoging van 5,7 procent. O.K., een willekeurig voorbeeld. Daarnaast hebben we te maken ge kregen met een aantal individuele ver hogingen als bijvoorbeeld de huisarts, die vijf procent meer mag berekenen, of de spepialist, die tot acht procent verhoging mag berekenen, of, in een geheel andere sector, de grammofoon- platenhandel, die de prijzen drastisch heeft moeten verhogen. In de overblijvende sector avn schoeisel en textiel is deze week vol gens onze waarnemingen weinig ge beurd, „Die blijven elkaar wel stevig beconcurreren", zegt een huisvrouw. Wij hebben vijf petit-restaurants be zocht. Vier eigenaars wisten nog niet wat ze met de prijzen van de broodjes, koffie etc. moesten doen. Een van de vijf heeft al wel de nodige stappen ge nomen en zijn prijzen op de belegde broodjes drastisch gewijzigd. Een broodje half-om bijvoorbeeld in deze Rotterdamse snackbar ging van 1,55 naar 1,85. Blijft de nijpende vraag: wat be draagt de globale prijsverhoging in Ne derland per 1 januari. „Ik kan het op dit ogenblik met geen enkele mogelijg- heid zeggen", aldus drs. Van der Spek, de prijzendeskundige van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Den Haag. „Het is «rs*®» •••V" vs '"N«V Het jaar begon plezierig met een aardige reactie op dit ons eigen kolommetje. Eigenlijk dubbel plezierig, omdat deze reactie weer kluwen genoeg oplevert om nog een stukje te brei en aan de opgezette lap om in de stijl van het onderwerp te blijven. Want u herinnert zich misschien nog de kleine meid zo aardig om te zien die met moe en zus om boodschappen naar de stad was geweest en welgemoed in de bus naar huis zat met een hond op schoot. Het portret van een hond, wel te verstaan. Voorlopig op stramien geschilderdt om bij leven en welzijn met kruissteekjes nagewerkt ingelijst aan de muur te hangen. Geen jraaie hond, och nee, en niet bepaald verfijnd van kleurstelling. Maar een mirakel in de glanzende oogjes van de kleine naaldwerkster die nu eindelijk eens iets groots en bruikbaars kon gaan borduren na al die doodgewone merklaprandjes. Laat nu een grote naaldwerkster om zo te zeggen vlam gevat hebben op dat miniatuurtje, en haar waardering heet van de borduurnaald op papier gezet hebben. Omdat zij het verhaal aardig vond om te lezen en behartigenswaardig om na te volgen. Want zij zit al tientallen jaren in het vak, en telt vele van zulke kleine handwerksters onder haar leerlingen. Kleine meiskes, die, naar ik gis, met kruissteekjes beginnen en dan zoetjesaan voor zichzelf ook eens een bloesje of hesje mogen versieren ,,om de nieuwe stroming", die er op dit gebied zeker is, bij te houden. Het lijkt me niet alleen een aardige bezigheid voor zulk grut, maar ook een fiks duwtje in de goede richting van eigen initiatief op allerlei gebied. En een eenvoudig randje op je bolerootje, maar dan van eigen vinding, is dubbel zoveel waard als een duur stukje glinstergalon uit een winkel. Maar om dat te bereiken moet je wel een belangrijk perso nage op de achtergrond mee hebben de moeder van de naaldwerkster- in-hope. Als die evenveel plezier in het geval heeft als haar dochter, beloofd dat een aardig resultaat ook al zou moeder het zelf misschien heel anders opgezet en uitgevoerd hebben. Maar zoals deze vrouw het ook zegt: dat is lang niet altijd het geval. En dan begint het strubbelen tussen de generaties met alle dis-plezier van dien. „Wat geeft het als de kleuren in het oog van de volwassene wat fel zijn. Het kind geniet ervan". Daar hebben we het al. Het is vreemd, maar voor heel wat vrouwen schijnt het bijzonder moeilijk te zijn, zich in de wereld van het kind, ook haar eigen kind, te verplaatsen Zij heeft, net als wij allen, op reis naar de volwassenheid de grens van het kinderland overschreden. Wie dan met evenveel gemak op elk moment de stap terug kan doen om zich in dat verlaten paradijs volkomen thuis te voelen die heeft de ware aanleg om met kinderen om te gaan. Dat geldt niet alleen voor het waarderen van een stukje handwerk of een tekening, maar ook voor het meevoelen met kinderverdriet, het hartelijk lachen om een kindergrap, het vertellen van een sprookje of het schrijven van een boek voor kinderen. Er zijn, tussen twee haakjes, grootmoeders die deze stap terug met het grootste gemak kunnen zetten, en met grijze haren plots weer een spring-in-'t-veld met vlechtjes kunnen worden. Maar ja, de levensweg loopt voor haar ook niet rechtuit, maar buigt zich zoetjesaan weer om naar het prille begin. Voor vele moeders jammer genoeg loopt deze weg voordurend rechtuit. Zij kijken star in de verte, naar de toekomst, en denken uitsluitend in volwassen termen. Kind zijn is in haar idee eigenlijk een onvolkomen levensstaat, een heel aardig begin dat je echter zo snel mogelijk te boven moet zien te komen. Een kind? Nu ja, heel lief en gezellig, maar het moet nog alles leren. Het weet nog niet hoe het behoort op alle mogelijke gebied. Het zet rustig fel rood en hard paars naast elkaar op een tekening of in een borduurwerkje. Kindzie je niet hoe lelijk dat staat, die kleuren vloeken gewoon met elkaar. Vloeken? De kleine meid vindt dat maar raar. Vloeken is heel lelijk, vloeken is grove woorden zeggen als je kwaad bent. Maar hoe kunnen de tubetjes verf en de draadjes wol nu lelijke woorden zeggen? Want een kind vertaalt de volwassen woorden letterlijk en snapt er dan niets meer van, En is diep teleurgesteld bovendien. Wat zij nu juist zo mooi vond is voor moeder blijkbaar iets heel lelijks. Ach, waarom heeft moeder niet een beetje geduld? De volwassen naaldwerkster, wier coiffure, naar ik vermoed, ook aardig begint te grijzen, weet het uit ervaring en begrip veel beter: Laat de kleine dochter toch begaan. „Het kind geniet ervan. Met het klimmen der jaren ziet ze het zelf wel, en gaat ze anders combineren" Met het klimmen der jaren het is toch al zo'n vermoeiend karwei, al die treden op te klauteren, al die teleurstellingen en zorgen mee te slepen, al die lieve illusies stuk voor stuk achter elkaar te laten. Mag het kind dan misschien een heel klein tijdje doen wat het graag doet, kiezen wat het zelf wil, spelen met kleuren die het zelf mooi vindt ook al denkt moeder daar anders over? Een afkeurend woord bederft zoveel oprecht plezier, kan zelfs een pas ontloken liefhebberij grondig vergallen. Laat haar begaan het spelen duurt toch al zo kort. SASKIA In de supermarkten is men de eerste week van januari druk geweest met het aanbrengen van de nieuwe prijzen op de verpakking van de artikelen. De huisvrouw kon daardoor bepaalde goederen voor de oude prijs kopen en een aantal reeds voor de nieuwe prijs. Onze (willekeurige) steekproef in vijf supermarkten brachten een prijswijziging (na doorvoering van de nieuwe prijzen) van 2,27 pro cent aan het licht. Coco Chanel (87) heeft het leven ver- laten, zoals zij het was binnengekomen: Dat zal in apnl gebeuren, denk ik", al- J dus een vertegenwoordiger van het mi- alleen. Als zesjarig weesje opgenomen nisterie van economische zaken. door twee keiharde tantes op hun ver- Dit alles in ogenschouw genomen en laten boerderij te Ex, bij Issoire, over- gebruik makend van de verdeelsleutel leed zondagavond in haar appar- van het Centraal Bureau voor de Sta- £f. tistiek (voeding 34,9 procent, woning tement V? een Van ,de duUr,Ste hotels ook niet te voorspellen. Wij etc. 25,9, kleding en schoeisel 13, hygië- van Parijs, waar zij woonde en waar hebben, zoals u wellicht bekend is, voor het gehele jaar een globale prijsverho ging van zes a zes-en-een-half procent voorspeld. Hoe het in januari verloopt, kunnen we pas half februari melden. Ook het ministerie van economische zaken kan nog weinig concreets vertel len. „De wijziging van de tarieven van de omzetbelasting heeft praktisch geen effect op het totale prijsverloop. Er zijn bedrijven die de uitkering van vierhon derd gulden nog niet hebben uitbetaald. Ze kunnen dit bedrag dan ook nog niet helemaal met de prijzen verrekenen. ne en medische verzorging 9,2, ontwik keling, ontspanning, roken, verkeer 16,1 en verzekeringen 9 procent) kan men nu al rustig stellen, dat de prijsverho gingen bij een gemiddeld bruto-inko men van 14.000 gulden per jaar mini maal drie procent bedragen. Het is een globale berekening van de warboel van forse prijsstijgingen, gelijke prijzen en enige prijsverlagingen, die overmogen al weer de mist kan ingaan. Laten we het er voorlopig op houden en de rest van de prijsverhogingen in april, juni en het najaar afwachten. T>UIM 2,27 procent moest deze week meer betaald worden voor een door-de-weeks-pakketje-levensmiddelen, dat we op 15 december van het afgelopen jaar ook kochten. oud nieuw 250 gram dessert koffie2,56 2,56 1000 gram suikerf 1,17 f 1,20 3 Euroflessen bierf 1,95 2,07 1 liter frisdrank0,63 0,70 1/s liter koffiemelkf 1,25 f 1,20 1 blik soep (ragout)f 1,42 f 1,42 1 blik babyvoeding0,68 f 0,68 500 gram tarwegriesmeel0,73 0,75 1 blik paprika-poeder0,85 0,90 1 pak toiletpapierf 1,05 f 1,10 1 wasmiddel0,95 f 0,99 1 pakje margarine0,51 f 0,51 1 kuipje margarine0,72 0,73 f 15,85 f 16,21 Dit is een willekeurig boodschappenlijstje, dat weinig zegt van de alge hele prijswijziging. Door andere keuze van merken kon de lijst iets goedkoper worden en anderzijds iets duurder. Dit laatste door bijvoor beeld in plaats van dessertkoffie suprakoffie fe kopen, die twee cent duurder is geworden. een kamermeisje haar ogen dicht druk te. Tussen beide ogenblikken lag, een leven, waarin vorsten, prinsen en for- tuinbezitters met meer succes naar haar liefde dan naar haar hand don gen en haar daarvoor in ruil villa's schonken, jachten en kastelen. Een le ven van warme vriendschappen van de prins van Wales, de hertog van Westminster één van haar grootste liefdes van sir Winston Churchill, lord Beaverbrook, groothertog Dimitri van Rusland, Picasso, Cocteau, Colette en Diaghilev. Maar hiertussen lag bovenal een dubbele loopbaén (1919 - 1938 'en 1954 - 1970) die haar voerde tot de unieke hoogte van de grootste mode ontwerpster aller tijden, onsterfelijk gemaakt door de Amerikanen in een muzikaal blijspel. Met betraande ogen werkten haar naaisters, haar zo geliefde modinettes, gisteren dan ook harder dan ooit te voren. Zij willen dat haar laatste col lectie van zestig creaties, die zij net voltooid had, op 28 januari de bekro ning, de triomf van haar leven zal vormen. Het toeval, dat in haar leven zo'n overwegende rol speelde, had haar op dit modepad gezet. Als zestienjarig meisje kwam zij, aan de arm van een rijke „dandy", Etienne Balsan, haar grote jeugdliefde, naar Parijs. Samen vormden zij een opmerkelijk stel, dat dankzij zijn bijnaam Rico in de Parijse uitgaande wereld spoedig be kend werd onder de naam Cocorico. Vandaar haar bijnaam „Coco", want in feite heette zij Gabriëlle. Balsan gaf haar een appartement in de deftige en dure Rue Faubourg St. Honoré, waar toen reeds de Parijse mode gevestigd was. Maar zij verveelde zich daar en spoedig kocht zij met het geld van Balsan een winkeltje in de Rue Cambon, waar zij zich installeerde „om robes te maken bij de geweldige hoeden die in die tijd werden gedra gen". Dankzij haar eenvoudige smaak zelf ging zij altijd gekleed als een braaf schoolmeisje had zij in deze wereld van overdaad succes. Ook gedurende de zomer in de mo debadplaats Deauville. Daar trok zij op zeker ogenblik omdat zij het koud had op de grote boulevard, een trui aan. De volgende dag was de trui het grote mode-artikel voor de dames. Op een avond, vlak voordat zij naar een theater zou gaan, verbrand de zij haar haren toen zij zich kapte. Om niet voor schut te lopen, knipte zij ze af. Deauville was geschokt, doch enkele dagen later lieten vrijwel alle dames hun haren afknippen. Zij droeg geweldig bij tot de ver eenvoudiging van de mode. Zij schaf te de corsetten af, evenals andere „klemmende" mode-argumenten. Zij liet de taille zakken tot op de heupen, voerde de lange broek in voor vrou wen, evenals de chemisier, de valse parels en zij associeerde, als eerste, juwelen met de kleding. Alles wat zij aanraakte werd goud. Met haar vriendje, Emest Bauz, parfumfabrikant te Grasse, lanceerde zij de nog altijd wereldberoemde Nummero vijf van Chanel. Zij kocht een textielfabriek om haar stoffen te maken en in 1930 werkten 2300 mensen in haar 26 m;e- liers. En dit alles beheerde zij zelf, moederziel alleen. Aan het modefir mament vormde zij een unieke ster, die pas in 1935 verbleekte door de op komst van de Italiaanse ster, Sciape- relli. Zo sterk, dat zij in 1938 werd gedwongen te sluiten. En daarna ver geten werd. Zij kwam terug in 1954. Zij was toen 71 jaar oud. „Ik verveelde mij", legde zij later uit. „Ik had genoeg van paardrijden, golf spelen en tennissen. Ik begon het buitenleven te haten, zo zelfs, dat ik nog altijd geen groente kan zien. Ik kwam terug, omdat ik liever ten onder ging, dan in een „niets" te moeten leven". V: Chanel, werd een nieuwe triomf. Niet als mode, maar als Coco Chanel „In Parijs", zo placht zij terecht te zeggen, „vindt men de mode en Coco Chanel" Inderdaad heeft zij zich nooit iets aangetrokken van hetgeen „in" was en wat niet Zij ging naar eigen een voudige weg. Bloesje en rokje, als lengte een handje boven of een hand je onder de knie, en jurkjes recht-toe, recht-aan. Niettemin was het succes overweldigend. In het afgelopen jaar boekte zij zelfs recordcijfers. Daar door? Vermoedelijk door de rigoureuze toepassing van één van haar meest frappante lijfspreuken: „Luxe is niet het tegenovergestelde van armoe, maar wel van vulgariteit."

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1971 | | pagina 6